تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

آموزش سئو در موبایل

آموزش سئو در موبایل

امروزه داشتن سئو خوب و رتبه خب معنایی متفاوت با گذشته دارد، در حال حاضر سایت رتبه خوبی خواهد داشت که تمام موارد مربوط به سئو رو به خوبی انجام دهد، یکی از این موارد سئو و بهینه سازی موبایل هست که در این مقاله از دسته سئو در گروه طراحی سایت وب شهر به توضیح در مورد سئو و بهینه سازی موبایل می پردازیم.

بهینه سازی سایت برای موبایل روشی است که به شما این اطمینان را می دهد کسانی که از موبایل یا تبلت یا هر نوع نمایشگر دیگری استفاده می کنند ، سایت شما را به صورت بهینه و کامل مشاهده خواهند کرد.

اهمیت بهینه سازی موتورهای جستجوگر موبایلی در چیست؟

همانطور که می دانید کاربرد تلفن های هوشمند در میان اقشار مختلف جامعه روز به روز بیشتر می شود. امروزه بیشتر جستجوها در فضای مجازی از طریق موبایل صورت می گیرد، بنابراین واضح است که ارتقای کارایی و بهینه سازی وبسایت ها به طریقی که در نرم افزارهای موبایل به بهترین شکل دیده شوند، امروز بیش از هر زمانی اهمیت دارد. البته جستجوهای کاربران در موبایل، دیگر به همان شیوه ای که در دسکتاپ انجام می شد، نیست. در این جستجوها، حساسیت نسبت به زمان بیشتر است و به شیوه ی مینیمال تری صورت می گیرند، بنابراین باید خود را با این تفاوت ها هماهنگ کنیم.

بهینه سازی وب سایت برای موبایل چیست؟

مردم بیشتر وقت خود را با موبایل ها یا تبلت ها سپری می کنند اما بیشتر وب سایت ها برای صفحه نمایش با اندازه های مختلف و زمان بارگذاری مناسب. بهینه سازی سایت برای موبایل با نگاهی بر طراحی سایت، ساختار سایت، سرعت بارگذاری و … تضمین می کند که شما بازدیدکننده ای از موبایل و سایر دستگاهها را از دست نخواهید داد.

فاکتورهای مهم در بهینه سازی سایت برای موبایل

*** اگر وب سایت شما برای موتورهای جستجو سئو شده باشد فاصله زیادی تا بهینه سازی سایتتان برای موبایل ندارید.

  • سرعت صفحه
  • به دلیل مسائل سخت افزاری و برقراری ارتباط ، سرعت بارگذاری صفحه برای کاربران موبایل مهمتر از کاربران کامپیوترهای خانگی می باشد. علاوه بر بهینه سازی تصاویر، فشرده سازی کدها ، فعال سازی کش مرورگر و کاهش ریدایرکت ها نیز در افزایش سرعت بارگذاری سایت تاثیر خواهند داشت.

  • مسدود نکردن CSS ، JavaScript و تصاویر
  • در گذشته بسیاری از دستگاه های موبایل قادر به نمایش برخی از عناصر مورد استفاده در طراحی سایت نبودند بنابراین وبمسترها برخی یا همه آنها را مسدود می کردند. اما امروزه ربات گوگل گوشی های هوشمند قادر به دیدن و دسته بندی هر نوع محتوایی هستند . پس آنها را مخفی نکنید. همچنین این عناصر به ربات گوگل برای درک این که سایت شما رسپانسیو طراحی شده است کمک می کند.

  • استفاده از فلش ممنوع
  • این عنصر ممکن است برای گوشی تلفن همراه قابل دسترس نباشد . برای ایجاد افکت های ویژه سایت به جای فلش بهتر از HTML5 استفاده کنید.

  • از pop-up استفاده نکنید
  • باز کردن سایتی که از پاپ آپ استفاده کرده است ممکن است مشکل و خسته کننده باشد و کاربر را از تلاش کردن برای بارگذاری دوباره آن باز دارد و منجر به ترک سایت شود.

  • طراحی مناسب برای حرکت انگشت
  • اگر دکمه های طراحی شده خیلی بزرگ یا خیلی کو چک باشد با حرکت انگشت در صفحات لمسی منجر به کلیک تصادفی میشود.

  • بهینه سازی عنوان یا متای توضیحات
  • به یاد داشته باشید کاربرانی که با موبایل سایت شما را جستجو می کنند فضای نمایشی آنها محدود است . برای بهتر نمایش دادن سایت خود در نتایج جستجو تا جایی که امکان دارد عنوان و آدرس و متای توضیحات را بدون از دست دادن کیفیت اطلاعات ، فشرده و مختصر کنید.

  • استفاده از ساختار داده تعریف شده توسط schema.org
  • از آنجا که فضای صفحه نمایش محدود است ، نمایش نتیجه جستجو با rich snippets خیلی جالب تر خواهد بود . برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت schema.org مراجعه کنید.

  • بهینه سازی محلی

هر کسب و کاری که مشتریانش را افرادی ساکن شهر یا مکان خاصی تشکیل می‌دهد٬ می‌تواند از بهینه سازی محلی استفاده کند. سعی کنید برای بهره مندی از بهینه سازی محلی اطلاعات کامل خود را مانند نام، آدرس، تلفن و شهر خود را در متادیتاهای سایت خود جای دهید.

برای پیاده سازی یک سایت برای سازگاربودن با موبایل سه روش ارائه شده است:

۱- طراحی رسپانسیو یا واکنشگرا ، پذیرایی مجزا یا Dynamic Serving و طراحی یک نسخه سایت مجزا برای موبایل.

طراحی رسپانسیو یا واکنشگرا سایت برای موبایل با استفاده از تکنولوژی CSS3 محتوای یکسان و طرحی انعطاف پذیر را به طور خودکار سازگار با سایز صفحه نمایش ارائه میدهد. برای اینکار نباید دسترسی روبات های گوگل به فایل های CSS و JavaScript سایت خود را محدود کرده باشید تا قادر به تشخیص رسپانسیو بودن سایت شما باشند. در این روش نیازی به ریدایرکت کردن کاربران به آدرس جدید وجود ندارد.

۲- پذیرایی مجزا یا Dynamic Serving روش دومی که از طرف گوگل پیشنهاد شده است.

در این روش از یک آدرس برای نمایش دو مجموعه متفاوت از کدهای CSS و HTMLبر اساس نوع دستگاه مورد استفاده ، استفاده می شود . این تکنولوژی از کدنویسی در هدر وب سایت (Vary HTTP header) استفاده می کند. به کاربران با توجه به نوع دستگاه مورد استفاده تفاوت میکند و شما برای انجام این کار نیازمند کدنویسی های پیشرفته و متناسب در هدر سایت خود خواهید بود.

۳- روش سوم شامل ایجاد یک نسخه کاملا مجزا و سفارشی از سایت مخصوص تلفن های همراه و هدایت کاربران به آن نسخه می باشد.

دراین روش برخی سایت ها از یک زیر دامنه برای ایجاد یک سایت موازی برای موبایل استفاده می کنند.

اقدامات گوگل در جهت سئوی موبایلی

گوگل، مدتهاست که از اهمیت وبسایت های هماهنگ با نرم افزارهای موبایل، برای کاربران آگاه است و اقداماتی را در این زمینه، در اولویت قرار داده است. از ۱۹ نوامبر ۲۰۱۴، گوگل برچسب mobile-friendly را به نتایج جستجوهایی که از طریق موبایل انجام می شوند اضافه کرده است. این برچسب در لیست نتایج، به ابتدای متن وبسایت هایی افزوده می شود که با نرم افزارهای موبایل بهینه سازی شده اند.

سئو موبایل

اقدام دیگری که گوگل در این زمینه انجام داد این است که در ۲۱ آوریل ۲۰۱۵، الگوریتم های خود را به گونه ای آپدیت کرد که در جستجوهای موبایلی، اول صفحاتی که با نرم افزارهای موبایل هماهنگ هستند نمایش داده شوند. به این آپدیت “Mobilegeddon” گفته می شود.

اسم این الگوریتم تقریبا همه چی را در مورد دست پخت جدید گوگل نشان میدهد. فرمول جدیدی که جستجو با گوشی های هوشمند را متحول خواهد کرد. حالا همه نگران این تغییر هستند، سایت های آنلاین همگی نگران تاثیر این الگوریتم که دوست دار سایت های دوستانه است هستند. این الگوریتم به سایت هایی که در گوشی های هوشمند بهتر دیده میشوند کمک میکند بالاتر از سایت های دیگر قرار بگیرند.

*** یکی از دلایل این تنش را می‌توان از جانب خود گوگل دانست که گفته بود اجرای این الگوریتم اثر بسزایی بر روی نتایج جستجوها خواهد داشت.

برای اینکه صاحبان وب‌سایت‌ها تکلیفشان را با گوگل بدانند و متوجه بشوند که چه موقع وب‌سایتشان ازنظر گوگل مناسب با موبایل است، صفحه‌ای راه‌اندازی کرده که با واردکردن آدرس وب‌سایت، آن را آنالیز کرده و می‌گوید که آیا مناسب برای موبایل است یا نه. لازم به ذکر است این الگوریتم تنها برای موبایل‌ها است و بر رو تبلت و رایانه، نتایج جستجو مثل قبل خواهد بود.

گوگل تصمیم گرفته رتبهٔ این وب‌سایت‌ها را در جستجوهایی که به‌وسیلهٔ موبایل انجام می‌شوند کاهش دهد و وب‌سایت‌هایی را اول به کاربر پیشنهاد دهد که مناسب با صفحات موبایل طراحی‌شده‌اند.

اگر تا امروز وبسایت خود را با نرم افزارهای موبایل بهینه سازی نکرده اید، باید بدانید که از رقبای خود عقب افتاده اید. بنابراین به نفع شماست که این کار را در اولویت قرار دهید. در این مقاله و مقاله ی بعدی به شما نشان می دهیم که چگونه وبسایت خود را به گونه ای ارتقا دهید که هم کاربر موبایل از بازدید آن تجربه ی مثبتی داشته باشد و هم در موتورهای جستجوگر به بهترین شکل نمایش داده شود.

تحقیق و شناسایی جایگاه جستجوها و مخاطبان موبایلی

در ارتباط با بهینه سازی وبسایت ها در نرم افزارهای موبایل، پیش از هر چیز باید به شناخت کاربران موبایلی کنونی وبسایت خود و جایگاه جستجوهای موبایلی در رابطه با تجارت و بازاری که با آن سروکار دارید، بپردازید. به این ترتیب شما می توانید، انتخاب ها و تصمیمات حساب شده تری را حین بهینه سازی و ارتقای وبسایت خود به کارگیرید.

همانطور که پیش از این گفته شد، نحوه ی جستجوی کاربران موبایلی با کاربران دسکتاپ متفاوت است. بررسی رفتار این کاربران در وبسایت شما، دستگاه هایی که بیشتر برای بازدید از وبسایت شما، از آنها استفاده می کنند و کلیدواژه هایی که جستجو می کنند، تنها تعدادی از مواردی است که باید در مورد کاربران خود از آنها آگاه شوید.

قبل از هر این مطلب درباره گوگول آنالیتیکس و اطلاعات مقدماتی که میتونه کمک کننده باشه بیشتر توضیح دهیم شما هم در تولبار گوگل آنالیتکس واژه هایی را مشاهده میکنید حال ببینیم این واژه ها چه مفهومی دارند.

*** شما بارها و بارها طی خواندن این مطلب و استفاده از اطلاعات گوگل با این واژه‌ها روبرو خواهید شد.

  • ابعاد (Dimensions):
  • منظور از بعد (یا دایمنشن) یکی از خصوصیات و ویژگی‌های بارز وب‌سایت یا برنامۀ گوشی است که می‌تواند مقادیر مختلفی را بپذیرد. نوع مرورگر، صفحۀ خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر در وب‌سایت از نمونه ابعادی هستند که در گوگل آنالیز وجود دارد.

  • متریک‌ها (Metrics):
  • متریک‌ها در واقع خصوصیات درونی یک دایمنشن هستند که می‌توانند به صورت مجموع یا نرخ اندازه‌گیری شوند. برای مثال تعداد بازدیدها از یک صفحه یا میانگین زمانی که کاربران در وب‌سایت گذرانده‌اند.

  • دوره‌ها (Sessions):
  • دوره به مدت زمانی اطلاق می‌شود که کاربر به صورت فعال با وب‌سایت، برنامۀ گوشی یا سایر رسانه‌های شما در ارتباط است. تمام اطلاعات در مورد تعاملات کاربر (تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، میزان خرید و …) در طی یک دوره حساب می‌شوند. دوره‌ها معمولاً بعد از ۳۰ دقیقه عدم تعامل کاربر با وب‌سایت یا برنامۀ شما بسته می‌شوند و در صورت بازگشت کاربر، یک دورۀ جدید باز خواهد شد.

  • کاربران (Users):
  • افرادی که حداقل برای یک دوره (Session) در وب‌سایت حضور داشته‌اند، جزو کاربران شما محسوب می‌شوند.

  • بازدیدکنندگان (Visitors):
  • بازدیدکنندگانی که به وب‌سایت شما سر زده‌اند. اینها به دو دستۀ بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitorss) تقسیم می‌شوند. بازدیدکنندگان تکراری، کاربرانی کسانی هستند که قبلاً یک دوره را در وب‌سایت شما گذرانده‌اند.

  • بازدید صفحات (Pageviews):
  • منظور از این عبارت تعداد کل دفعاتی است که یک صفحه مشاهده شده است. توجه داشته باشید که بازدیدهای مکرر توسط یک کاربر تکراری نیز در این مقدار حساب می‌شود.

  • صفحات/دوره‌ها (Pages/Sessions):
  • صفحات/دوره‌ها به میانگین تعداد صفحاتی اطلاق می‌شود که در طی یک دوره دیده می‌شود. بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز در این مورد حساب می‌شود.

  • میانگین زمانِ دوره (Avg. Session Duration):
  • میانگین زمانی است که دوره‌های استفادۀ کاربران به طول انجامیده است.

  • نرخ پرش (Bounce Rate):
  • منظور از نرخ پرش، درصد کسانی است که تنها یک صفحه از وب‌سایت شما را مشاهده کرده‌اند. (بازدیدی که در آن کاربر به وب‌سایت شما وارد شده و بدون آنکه هیچ تعاملی با آن داشته باشد، صفحه را بسته است) هر چقدر که نرخ پرش وب‌سایت شما کمتر باشد، یعنی وب‌سایت شما در حفظ کاربر موفق‌تر عمل کرده است.

  • دوره‌های جدید (New Sessions):
  • یک تخمین از تعداد بازدیدهایی است که برای اولین بار و توسط کاربران جدید صورت می‌گیرند. دلیل تخمینی بودن این درصد این است که کاربر ممکن است با یک آی پی جدید به سایت شما وارد شود.

  • اهداف (Goals):
  • شما می‌توانید در گوگل آنالیتیکس اهدافی برای خود تعیین کنید. اینکار به شما اجازه می‌دهد که میزان موفقیت سایت خود را اندازه‌گیری کنید و ببینید که چند درصد از کاربران یک فرآیند مشخص که برای شما مهم است را در وب‌سایت طی می‌کنند.

  • تبدیل‌ها (Conversions):
  • تبدیل‌ها زمانی صورت می‌گیرند که یک کاربر اهداف شما را عملی می‌کند و در نتیجه تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری شما ‌شود. مثلاً وقتی یک کاربر در وب‌سایت شما ثبت نام می‌کند یا یک خرید را انجام می‌دهد.

  • کمپین‌ها (Campaigns):
  • کمپین‌ها به شما اجازه می‌دهد که پارامترهای شخصی خود را برای هر صفحه‌ای که دوست دارید اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را از کاربران خود بدست آورید.

  • جذب (Acquisition):
  • منظور از جذب، روشی است که کاربران خود را بدست آورده‌اید. مثلاً ممکن است طریقۀ جذب یک کاربر، موتور جستجوی گوگل باشد.

  • رفتار (Behavior):

اطلاعات رفتاری کاربران به شما اجازه می‌دهد که محتوای خود را مطابق نیاز آنها تغییر دهید و آن را بهینه نمایید.

حقیقت موبایل

چند بار شنیده اید موبایل در جستجوی اینترنتی از رایانه پیشی گرفته است؟ اینکه آیا این اتفاق افتاده و یا در شرف اتفاق است هنوز جنبه مهم استراتژی سئو موبایل غیر قابل فهم است. حال گوگل تاکید بیشتری در تجربه استفاده کنندگان موبایل دارد. در واقع به هم پیوسته کردن آسان کار کردن موبایل به الگوریتم رتبه بندی جستجوی آن.

*** در ماه اکتبر گزارش استفاده از موبایل به ابزار گوگل وبمستر اضافه شد.

سال گذشته گوگل بطور اختصاصی استفاده از یک برچسب بنام mobile friendly در نتیجه جستجوی موبایل را آغاز کرده. به بیان کوتاه تر اگر شما تلاشی برای ارتقا تجربه موبایلی خود نکرده اید بهتر است هرچه زودتر شروع کنید.

به صورت رایگان از متخصصان ما در گروه طراحی سایت وب شهر مشاوره بگیرید!

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 7 =