تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

اصول اولیه برای طراحی وب سایت

اصول اولیه برای طراحی وب سایت

تصور کنید که مشتاق شروع کردن پروژه طراحی سایت شده اید و می خواهید در یک صفحه سفید کاغذ یا صفحه خالی PHOTOSHOP شروع کنید. بن بست و موانع موجود در سر راه طراحی خیلی غیر معمولی و چیز عجیبی نیستند، اما اصول و قواعد پایه ای وجود دارد که مطمئنا برای شما الهامات و ایده ها را پدید می آورد.

واکنش مشتریان وب سایت

این مورد تا کنون مهم ترین عامل در تمام پروژه های طراحی سایت است. در حالی که ممکن است ایده خوبی برای یک طراحی داشته باشید، به یاد داشته باشید که خیلی از این ایده ها ذهنی می باشند. قبل از اینکه چیزهایی را شروع کنید، داده های حیاتی را از مشتریان وب سایت تان جمع آوری کنید! در این جا سوالات رایجی وجود دارد که من همیشه دوست دارم از مشتریان وب سایتم بپرسم:

  • شرکت چه چیزی را نمایان می کند؟
  • چه محصولات و یا سرویس هایی این شرکت ارائه می دهد؟
  • آیا این شرکت دارای لوگو یا برند شناخته شده ای است؟
  • هدف اصلی وب سایت چیست؟
  • برخی از وب سایت های رقیب را نام ببرید و بگویید که چه مزیت هایی دارند.
  • نظرتان درباره سبک طراحی و رنگ چیست؟
  • مخاطبان مورد نظر وب سایت چه کسانی هستند؟

با این اطلاعات مقدماتی که در دست دارید، می توانید برخی از موارد موجود در طراحی را بهبود دهید و خیلی از پیش طراحی ها را توسعه دهید تا مطابق انتظارات مشتریان وب سایت تان باشد.

مشخص کردن طراحی وب سایت مناسب و نامناسب

مهم ترین عامل که یک وب سایت را از بین می برد یا بهبود می بخشد، ارتباطات است. شما وب سایتی نمی خواهید که کاربردی باشد ولی نامناسب به نظر بیاید، یا با شناخت برند مشتریان تان مطابقت نداشته باشد. شما طراحی وب سایتی را نمی خواهید که واقعا حیرت انگیز باشد، ولی بسیار غیرقابل دسترس است طوری که بازدیدکنندگان وب سایت نمی توانند وب سایت تان را بیابند و جستجو کنند.

شما باید همیشه مشتاق ایجاد تعادل بین این موارد گفته شده باشید، طوری که کاربران تان، طراحی سایت را بسیار عالی بدانند و در عین حال از محتوای وب سایت تان هم لذت ببرند. منو اصلی جستجو باید همیشه در صفحات وب سایت آشکار و واضح باشد و هر لینک/تب باید دارای یک عنوان تشریحی باشد. قرار دادن دکمه منوها که ظاهر طراحی را تغییر می دهند و مشخص می کند که کدام بخش/ صفحه وب سایت به بازدیدکنندگان تان کمک می کند تا در جایی که در وب سایت هستند بردبار باشند و نیز به آن ها کمک می کند تا به طور کلی در محتواهای وب سایت بیشتر تمرکز کنند.

هویت دادن به سایت

برای سایتتون یه برند یا یه هویت بسازید. در همه قسمتها از رنگها، قالب، لوگو و پس زمینه ثابتی استفاده کنید، حتی فهرست های جهتیابی هم روی همه صفحات یکسان باشند. به جز اینها، حتی نوع نوشتن و نگارشتون روی تمام سایت یه مدل باشه. اینطور کل سایت به نظر متحد و حرفه ای میاد و اثر خوبی روی بازدیدکننده میذاره.


انسجام طراحی سایت کلی

همیشه سعی کنید تا در تمام صفحات از یک تم اساسی استفاده کنید، حتی اگر بخشی از طراحی سایت، نیازمند چندین صفحه مختلف باشد. به این روش شما به خوبی موارد را در طراحی وب سایت قرار می دهید.

طراحی را ساده انجام دهید

اکثر وب سایت ها دارای ساختارهای مشابه ای هستند. لوگوها در بالا سمت چپ، منوها به صورت افقی یا در ستونی در سمت چپ و محتوا وب سایت هم در مرکز توجه و در مرکز صفحه قرار دارند. اگرچه راه های متفاوتی وجود دارد تا عوامل متنوع طراحی را سامان دهی کنیم، اما تنها تعدادی از این سامان دهی و ترتیب ها به صورت ذهنی انجام می شود. آناتومی و ساختار صفحه وب سایت را ساده و به صورت ذهنی قرار دهید.

همیشه تا حد ممکن همه چیز رو ساده نگهدارید. اصلا نباید سایت به نظر شلوغ بیاد. کاربرها روی سایتهایی که اطلاعات بیش از حدی ارائه میدن گیج میشن و ممکنه برن سراغ سایتهایی دیگه و یا کسایی که یه بار روی سایتتون اومدن شاید دوباره برنگردن و ترافیک تکراری سایتتون کم میشه. به جای شلوغ کردن صفحه، دور متن و تصاویر و تمام چیزهای دیگه ای که روی صفحه دارید فضای خالی و حاشیه بیشتری بدید. از سفید گذاشتن فضای سایت نترسید. البته اگه زیادی به این کار اهتمام داشته باشید ممکنه تو تمیزی و سادگی زیاده روی بشه، بنابراین عناصر مهم و باارزش رو حذف نکنید و نسبت به چیزهای مهم دیگه مینیمالیست نباشید.

اطلاعات مهم رو جایی بذارید که براحتی دیده بشن. مثلا یه راهی برای برقراری ارتباط کاربرها با خودتون بذارید چون شنیدن نظرات کاربرها خیلی اهمیت داره. اگه محصولی روی سایت فروشگاهیتون عرضه میکنید، فرایند خرید رو ساده بگیرید و کار باهاش راحت باشه. اگه اطلاعات رو جاهای پنهانی بذارید، کاربر از پیدا کردنش ناامید میشه و صفحه رو ترک میکنه.

فضای خالی

فضای خالی(یا فضای منفی) طراحی سایت به هر قسمتی از طراحی بر می گردد که با هیچ محتوایی اعم از تصویر یا متن و غیره پر نشده است. خیلی از طراحان وب سایت تازه کار و برخی مشتریان وب سایت اغلب احساس می کنند که باید هر اینچ از صفحه با تصاویر و محتوا پر شود. چیزی که آن ها متوجه نمی شوند این است که داشتن فضای خالی در یک صفحه، مانند داشتن محتوای مناسب، اهمیت دارد. بدون فضای خالی، طراحی از نظر کلی بسیار شلوغ و نامنظم به نظر می آید. بازدیدکننده نمی داند که باید روی چه چیزی تمرکز کند. فضای خالی یا همان فضای منفی به طراحی اجازه خودنمایی می دهد.

GOLDEN RATIO و تعادل میان عوامل طراحی سایت

نمونه طراحی های کلاسیک مانند GOLDEN RATIO( DIVINE PROPOTION) کمک می کند تا طرح بندی هایی را به وجود آوریم که به نظر خیلی جذاب و زیبا می آید. هنرمندان دوره رسانس منحصرا از این DIVINE PROPOTION برای طراحی مجسمه، ساختمان و نقاشی های شان استفاده می کردند. علاوه بر اصول منطقی و پایه در طراحی سایت، ما راهنمایی های را برای طراحی های فوق العاده و جذاب وب سایت نیز در اختیار داریم.

همیشه مواظب تعادلی در طراحی سایت تان باشید. یک ستون پر محتوا را در یک گوشه و یک ستون دیگری را خالی از محتوا در گوشی دیگر از طراحی وب سایت قرار ندهید. اطمینان حاصل کنید که عوامل در هر طرف طرح دارای تعادل مناسبی می باشند.

یکپارچگی

طراحی یکپارچه، طراحی است که در جزء به جزء عوامل طراحی سایت نمایان نمی شود، بلکه به صورت کلی مشهود می شود. همه عوامل در طراحی وب سایت باید با عوامل دیگر در ارتباط باشد تا به یک حالت یکپارچگی برسند، طوری که طراحی وبسایت به صورت کلی برنامه ریزی شده و منظم به نظر بیاید.

استفاده از تصاویر

از تصاویر بهره ببرید. سایتهایی که فقط نوشته دارن خسته کننده میشن. چند تا تصویر دینامیک بذارید حالا چه حرفه ای، چه عکس، یا حتی فقط لوگوهای خلاقانه، فرقی نمیکنه در هر حال میتونه توجه مخاطب رو جلب کنه. فرض کنید میرید یه چیپس میخرید و روی پاکت چیپس فقط نوشته داره و عکسی نیست. همچین چیزی امکان نداره درسته؟ چون تولید کنندگان چیپس به اهمیت جذابیت طراحی خلاقانه پی بردند. پس شما هم روی سایتتون بالاترین وضوحی که سرعت سایت رو پایین هم نیاره، برای تصاویر فراهم کنید.

وضوح صفحه نمایش

در زمانی که این مقاله نوشته می شود؛ عرض متناسب طرح با مانتیتورهای در ابعاد ۷۶۸*۱۰۲۴ منطبق می شد. به این معنی است که عرض طراحی تان از ۹۵۰ پیکسل نباید تجاوز نکند. هیچ چیزی آزار دهنده تر از این نیست که اسکرول چپ و راست و بالا و پایین داشته باشیم.

 

مبانی طراحی وب سایت

اشتراک

مجید احدی

مجید احدی هستم‌،توسعه دهنده سایت،قبلا در زمینه دوربین های مداربسته فعالیت داشتم مدتی به کار در حوضه فناوری اطلاعات علاقه مند شدم در حال حاضر به عنوان توسعه دهنده سایت فعالیت میکنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + هفت =