تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

الگوریتم رنک برین (RankBrain) چیست و چگونه کار می کند

الگوریتم  رنک برین (RankBrain) چیست و چگونه کار می کند

گوگل در سال‌های اخیرهمواره در تلاش بوده تا تجربه کاربری موتور جستجوی خود را بهبود بخشیده و نتایج جستجوی با دقیق تر و با کیفیت تری را به کاربرانش نمایش دهد. به طور کلی گوگل در تلاش است تا روز به روز معیارهای رتبه گیری سایت‌ها در صفحه نتایج جستجوی خود را بیشتر به سمت فاکتورهای کیفی و کاربر پسند سوق دهد و از ورود سایت‌هایی با محتوای ضعیف به صدر نتایج جستجو جلوگیری کند. یکی از آخرین اقدامات گوگل در این خصوص معرفی الگوریتم رنک برین (RankBrain) است.

الگوریتم RankBrain چگونه کار می کند؟

RankBrain یک الگوریتم یادگیری ماشین (Machin Learning) است که توسط گوگل مورداستفاده قرارگرفته است. هدف این الگوریتم به گوگل برای درک بهتر سوالات کاربران کمک می‌کند، مخصوصا سوالاتی که گوگل قبلا با نمونه‌های مشابه آن‌ها را کمتر سروکار داشته است. الگوریتم RankBrain تغییری در رتبه‌بندی نتایج جست‌وجوی گوگل ایجاد نمی‌کند و رتبه‌بندی‌ها طراحی سایت‌ های مختلف را تغییر نمی‌دهد، بلکه به گوگل برای درک بهتر مطلب مورد جستجو کمک می‌کند تا نتایج بهتری ارائه دهد این بدان معنی است که برخی واژگان در هنگام جستجوی یک مطلب در گوگل به‌صورت خودبه‌خود حذف می‌گردند و این امر به دلیل آن است که با حذف آن واژه گوگل مطلب مورد جست‌وجوی شمارا به یک مطلبی که معمولا توسط کاربران جستجو می‌شود نزدیک می‌کند، این باعث می‌شود که کاربر نتواند مطلبی را که موردنظرش است به‌درستی در میان نتایج جست‌وجو پیدا کند. اما امروزه با کمک الگوریتم RankBrain این امکان برای کاربران فراهم‌شده است تا نتایجی دقیق‌تر و مربوط به آنچه جست‌وجو می‌کنند، بیابند.

آیا الگوریتم رنک برین (RankBrain) اصول قبلی سئو را تغییر می‌دهد؟

اصول سئو به دلیل معرفی این الگوریتم تغییر نخواهد کرد، بلکه مسئله اصلی در تغییر استراتژی‌های سئو و بهبود رتبه سایت هاست. در آینده کیفیت محتوای صفحه، کاربر پسند بودن، مفید، جدید و طبیعی بودن آن اهمیت پیدا خواهد کرد.

الگوریتم RankBrain در تمام کشورها و بر روی جست‌وجوهایی به تمام زبان‌ها تاثیر می‌گذارد، درواقع طراحی این الگوریتم به‌گونه‌ای است که می‌تواند بر روی نتایج جست‌وجو در گوگل اثر بگذارد و زبان این جست‌وجو اصلا پارامتر تاثیر گذاری بر روی این الگوریتم نمی‌باشد.

الگوریتم RankBrain قابلیت یادگیری (Learning) دارد

الگوریتم RankBrain آنچه را که کاربران معمولا جست‌وجو می‌کنید یاد می‌گیرد، این بدان معنی است که این الگوریتم به‌تدریج یاد می‌گیرد که کاربران معمولا دنبال چه مطالبی هستید و در هنگام جست‌وجوی ازآنچه پیش‌تر راجع به مطالب موردعلاقه کاربران آموخته، مطالب مرتبطی را پیشنهاد می‌دهد اما یادگیری این الگوریتم خیلی سریع نیست. داده‌های آن به‌صورت دوره‌ای عوض می‌شوند یا به عبارتی رفرش یا تازه می‌شوند با توجه به جستجوهای جدید کاربران، اما گوگل هنوز مشخص نکرده است که هرچند وقت یک‌بار این داده‌ها بهینه سازی می‌شوند اما معمولا این داده‌ها زمانی تازه می‌شوند که یک نمونه بهتر از نمونه موجود به وجود بیاید.

بهینه‌سازی سایت برای الگوریتم RankBrain

اگر از دید سئو (SEO) بخواهیم به الگوریتم RankBrain نگاه کنیم، باید بدانیم که این الگوریتم برخلاف سایر بخش‌های الگوریتم جستجو در گوگل به‌گونه‌ای است که نمی‌توان یک طراحی سایت را برای آن بهینه‌سازی انجام کرد. برای مثال در سایر بخش‌های الگوریتم مرکزی جستجو و رتبه‌بندی گوگل از طریق کلمات کلیدی، تگ‌های عنوان و تگ‌های تصاویر و … می‌توان برای بهینه‌سازی سایت و یا بالا بهتر کردن رتبه‌بندی آن استفاده نمود اما الگوریتم RankBrain ساختاری متفاوت دارد و کار با آن اندکی مشکل‌تر است.

چه اقداماتی می توان انجام داد تا طراحی سایت بتواند با توجه به الگوریتم Rank Brain رتبه بالایی بگیرد.

سایت هایی که UX ضعیفی دارند مانند: این الگوریتم مواردی همچون بالا بود نرخ Bounce Rate صفحات سایت، پایین بودن میانگین مدت زمانی که کابر در سایت شما فعالیت کرده است ، پایین بودن نرخ کلیک بر روی صفحات سایت و… را مورد هدف خود قرار می دهد و از این رو اگر سایتتان در این موارد ضعیف است سعی کنید ضعف سایتتان را بهبود ببخشید.
یکی دیگر از مسائل مهم Branding در فضای مجازی و سئو است. Branding یعنی یک سایت از نگاه گوگل با چه موضوعاتی شناخته شده است، و در چه زمینه هایی تولید محتوا می کند. الگوریتم Rank Brain در ارزشیابی محتوا اهمیت زیادی دارد ، طبیعتا سایت هایی که محتوای مفیدی تولید نمی کنند رتبه پایینی توسط گوگل کسب می کنند.

در الگوریتم های سابق گوگل، ما می دانستیم که چگونه از پنالتی شدن سایت در الگوریتم پنگوئن جلوگیری کنیم و با استفاده از خواندن یک سری مقالات نیز می توانستیم الگوریتم پاندا را راضی نگه داریم. در سمت دیگر ماجرا، الگوریتم RankBrain یک مدل مفهومیست که نمی توان وبسایت را متناسب با آن و به شکل خاصی بهینه کرد.

مسئولین کمپانی گوگل بیان کرده‌اند، این کاملا درست است که RankBrain سومین سیگنال رتبه بندی گوگل می باشد، RankBrain سومین فاکتور مهم در رتبه بندی
گوگل است که در سال گذشته توسط گوگل مشخص شد و دو فاکتور مهم دیگر نیز وجود دارد که عبارتند از لینک ها و محتوا که این دو سیگنال از اهمیت یکسانی برخوردارند. در مقاله بلومبرگ هم ذکر شده است که RankBrain یکی از صدها سیگنالی است که الگوریتم استفاده می کند تا تصمیم بگیرد چه نتایجی باید در صفحه جستجوی گوگل نمایش داده شود و چه رتبه ای داشته باشند.

اشتراک

مجید احدی

مجید احدی هستم‌،توسعه دهنده سایت،قبلا در زمینه دوربین های مداربسته فعالیت داشتم مدتی به کار در حوضه فناوری اطلاعات علاقه مند شدم در حال حاضر به عنوان توسعه دهنده سایت فعالیت میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 18 =