اهمیت شبکه های اجتماعی در بهبود سئو

توسط حمیدرضا عباسی
امروزه داشتن سئو خوب و رتبه خب معنایی متفاوت با گذشته دارد، در حال حاضر سایت رتبه خوبی خواهد داشت که تمام موارد مربوط به سئو رو به خوبی انجام دهد، یکی از این موارد فعالیت در شبکه های اجتماعی هست که در این مقاله از دسته سئو در گروه طراحی سایت وب شهر به توضیخ در مورد شبکه های اجتماعی می پردازیم.
استفاده از لینک ها به عنوان یک فاکتور بیرون صفحه ای بهینه سازی وب سایت جهشی بزرگ به جلو در موتورهای جستجو به شمار می رفت اما با گذر زمان لینک ها به دلایل مختلف ارزش خود را کم کم از دست دادند. برخی از سایت ها در مورد تولید لینک ها خسیسانه برخورد می کنند و برخی دیگر به منظور مقابله با اسپم ، لینک ها را مسدود می کنند.
ورود به شبکه های اجتماعی راهی مطمئن برای حرکت در مسیر موفقیت و پیشرفت سئو وب سایت و محبوبیت شما در موتورهای جستجو است. اگر لینک ها راهی برای نظرسنجی از کاربران در مورد کیفیت و حمایت از آن سایت باشند اشتراک گذاری مطالب سایت در رسانه های اجتماعی راهی برای ادامه این رفتار کاربران خواهد بود. سیگنال های اجتماعی فاکتورهای جدیدی در رتبه بندی به شمار می روند که موتورهای جستجو به وسیله آن می توانند میزان فعالیت و تعاملات اجتماعی شما در وب را مشخص کنند.
شبکه های اجتماعی و سئو
- شهرت و اعتبار در شبکه های اجتماعی
- اشتراک گذاری های اجتماعی
همان طور که لینک ها در نگاه موتورهای جستجو یکسان نیستند حساب های کاربری موجود در شبکه های اجتماعی نیر یکسان در نظر گرفته نمی شوند. هر فرد می تواند اقدام به ساخت یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی کند. اما چطور می توان از ساخت مثلا صد حساب کاربری توسط یک کاربر برای انجام فعالیت های جعلی در این شبکه ها جلوگیری کرد؟
در جواب سوال بالا باید گفت هیچ کاری نمی توان کرد تا از این کار جلوگیری شود اما این حساب های کاربری جعلی غالبا به راحتی قابل شناسایی هستند. این حساب ها ممکن است تعداد انگشت شماری دوست در حساب خود داشته باشند و یا فعالیت و اشتراک گذاری آنها کم می باشد.
به صورت ایده آل شما خواهان این هستید که مراجعاتی از حساب های کاربری معتبر داشته باشید. داشتن وجهه مناسب در شبکه های اجتماعی امر بسیار مهمی به شمار می آید. فعالیت شما در پلتفرم های اجتماعی که مربوط به حرفه و خدمات شما هستند مانند سایت و مشتریان شما به عنوان محیط واقعی، یک راه قابل اعتماد و معتبر برای گسترش فعالیت تان محسوب می گردد.
مانند لینک ها، دریافت اشتراک گذاری های با کیفیت اجتماعی یک امتیاز ایده آل محسوب می شود زیرا فعالیت های گسترده در شبکه های اجتماعی هنوز هم موثر و مفید هستند. اتفاقات خوش آیندی رخ خواهد داد هنگامی که افراد بیشتری از طریق فعالیت در شبکه های اجتماعی سایت و برند تجاری شما می ببینند.
با گذشت زمان و افزایش کاربران شبکههای اجتماعی تغییراتی در الگوریتمهای موتورهای جستجو نیز اعمال شد و شبکههای اجتماعی توانستند تا موتورهای جستجو را تحتالشعاع قرار داده و در افزایش رنکینگ آنها نقش موثری داشته باشند.
نحوه تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
شبکههای اجتماعی نیز مانند هر متد دیگری برای تاثیر گذاری در سئو و بهینه سازی سایت دارای فاکتورهای مختص خود هستند و باید انها را رعایت کرد که در ادامه به تعدادی از این فاکتورها خواهم پرداخت.
۱- تاثیر توییتر و تعداد توییتهای شما
شبکه اجتماعی توییتر که به عنوان یک شبکه اجتماعی قوی برای اشتراک گذاری متنهای کوتاه ۱۴۰ کاراکتری میباشد بیش از ۱۰ سال است که از تاریخ تاسیس آن میگذرد و پس از افزایش قدرت این شبکه اجتماعی در عرصه وب درست از سال ۲۰۱۵ طی تغییراتی که بین گوگل و توییتر اتفاق افتاد ارزش بکلینکهای ثبت شده در این شبکه اجتماعی بیشتر از گذشته شد.
بنابراین هرچه تعداد توییتهای ارسالی بین کاربران مختلف و لینک دادن آن به وبسایت شما بیشتر و بیشتر شود ارتباط نزدیکی با افزایش رنکینگ شما خواهد داشت و تغییر محسوسی در سئو سایت شما خواهد گذاشت.
اما بسیاری از کاربران به دلیل اینکه توییتر محدود به ۱۴۰ کاراکتر است جذابیت خاصی برای انها ندارد و یا به هر دلیلی از آن استفاده نمیکنند، چنین وبمسترانی باید بدانند که سخت در اشتباهند. اگر شما هم جزو این افراد هستید همین حالا و قبل از ادامه دادن به مطالعه این مقاله اقدام به ایجاد یک اکانت در توییتر کنید.
*** توییتر و سیگنال های توییتر
توییتر نیز یکی از بهترین ابزار بازاریابی آنلاین می باشد. یک نوشته ی خوب در توییتر می تواند به وسیله ی میلیون ها نفر دیده شود و بدین ترتیب بستر مناسبی برای ایجاد کمپین سئو تنها با نوشتن مطلبی جذاب می باشد. توییتر به خاطر فضایی که دارد بسیاری از مطالب در آن مختصر ارائه می شوند و همین امر موجب شده تا محبوبیت زیادی داشته باشد.
*** در مورد سیگنال های توییتر:
زمانی که ما از سیگنال های اجتماعی توییتر صحبت می کنیم منظور تعداد اشتراک گذاری مطلبی است که شما ایجاد کرده اید. این اشتراک گذاری ها در توییتر تاثیر به سزایی در ارتقای رتبه ی شما در موتورهای جستجو دارد. بنابراین توجه کنید که مطلبی که ارائه می دهید در رابطه با موضوع محبوب مخاطب باشد و مهم تر از آن در جایی مطلب خود را منتشر کنید که افراد بیشتری در آنجا فعال هستند. به این ترتیب افراد بیشتری به محتوای مورد نظر شما دست پیدا خواهند کرد.
۲- تاثیر گوگل پلاس بر سئو سایت
گوگل پلاس نیز یک شبکه اجتماعی است که متعلق به گوگل است اما ظاهرا گوگل در این پروژه موفقیت مناسبی نسبت به سایر شبکههای اجتماعی همچون توییتر و فیسبوک را به دست نیاورد اما همچنان تاثیر مستقیمی بر سئو وبسایت دارد.
این شبکه اجتماعی نیز همانند توییتر عمل میکند و هرچه تعداد لینکهایی که در آن به اشتراک میگذارید بیشتر باشد و از طرفی پس از انتشار نوشته سریعا لینک آن را در اکانت و صفحه رسمی سایت خود در گوگل پلاس ثبت کنید نوشته شما در کوتاهترین زمان ممکن در موتور جستجو ایندکس خواهد شد.
به شخصه طی یک تجربه که برای وبسایت تفریحی و خبری داشتم استفاده از گوگل پلاس را در طی مدت زمان دو ماهه آزمایش کرده و به نتایج عالی رسیدم. به طوری که مطالبی که در گوگل پلاس و انجمنهای ان به اشتراک میگذاشتم در کوتاهترین زمان ممکن که گاهی از آنها زیر دو دقیقه بودند در گوگل ایندکس میشدند و از طرف دیگر با جستجوی عنوان نوشته نیز در صفحه اول گوگل قرار میگرفت.
*** گوگل پلاس و سیگنال های گوگل پلاس
گوگل پلاس نسبت به سایر شبکه ها به تازگی وارد بازار شبکه های اجتماعی شده است اما از آنجایی که این شبکه به وسیله ی خود گوگل تاسیس شده از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه نکردن به شبکه ی خود گوگل کار بسیار دور از عقلی است.
سیگنال های اجتماعی گوگل به صورت “ +۱ ” دیده می شوند. +۱ یعنی یک نظر مثبت برای وبسایت و در نتیجه یک اثر مثبت در رنکینگ سایت شما. همچنین تبلیغات و اشتراک گذاری ها نیز تاثیر مثبتی در بالا بردن رنکینگ سایت دارند و در این میان اشتراک گذاری هایی موثرتر هستند که از طرف افراد معتبر انجام پذیرد. و باز هم بدون در نظر گرفتن جزئیات این پروسه می توان با اطمینان گفت که شبکه ی اجتماعی گوگل نیز نقش بسیار پررنگی را در افزایش رتبه ی سایت شما در موتورهای جستجو ایفا می کند.
۳- فیسبوک و سیگنال های فیسبوک
هنگامی که از شبکه های اجتماعی صحبت می شود اولین اسمی که در ذهن هر کسی نقش می بندد فیسبوکه. این شبکه بزرگترین شبکه ی اجتماعی است که در بین سایرین بیشترین کاربر را از سراسر جهان به خود اختصاص داده است. با این حال شاید در مورد ایجاد مستقیم ترافیک بر روی سایت شما خیلی کمک کننده نباشد، اما قطعا بهترین گزینه برای ایجاد سیگنال های اجتماعی است.
تعداد لایک ها , اشتراک گذاری ها و نظرات روی پروفایل شما بیانگر تعداد کاربرانی است که به محتوای تولیدی شما علاقه مند هستند و مطالب شما را دنبال می کنند. نه تنها لایک کردن پست ها بلکه اشتراک گذاری ها بیانگر خوبی برای میزان علاقه مندی مخاطبان می باشد. نظراتی که در زیر هر پست نوشته می شود شما را از اینکه مخاطبان تا چه اندازه سعی در تعامل و ارتباط دارند مطلع می کند. تمامی این فعالیت ها مانند فاکتور های رنکینگ عمل می کند و برای بازدید کننده بیشتر به صورت غیر مستقیم دخیل هستند.
پس در اولین اقدام در صفحه فیسبوک خود نیز یک صفحه رسمی متعلق به خود را وارد کرده و مطالب خود را در آن به اشتراک بگذارید تا فنپیجها و دنبال کنندگان شما با بازنشر کردن آن بتوانند تاثیری بر روی وبسایت شما بگذارند.
۴- تاثیر تعداد لینکهای اشتراک گذاری شده
هر شبکه اجتماعی قدیمی و نوپا که فکر آن را کنید در سئو وبسایت شما تاثیر گذار خواهد بود و میتواند در نتایج جستجوی موتور جستجو تاثیر گذار باشد. پس باید بر روی شبکههای اجتماعی حساب ویژهای باز کنید، چرا که گوگل شاخصی با عنوان social signal را اخیرا معرفی کرد که کاملا مربوط به شبکههای اجتماعی میباشد.
هر چه تعداد لینکهای شما در شبکههای اجتماعی بیشتر باشد و بین کاربران دست به دست در حال چرخیدن باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت. به این فکر کنید که از چه عناوین و تصاویری در شبکههای اجتماعی استفاده کنید که کاربران مدام ان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
اما دقت داشته باشید که منظور از این تعداد اشتراک این نیست که به عنوان مثال وقتی کاربری لینک شما را در توییتر منتشر میکند دیگران آن را بازتوییت کنند، بلکه باید از عناوین مختلف با لینکهای مجزا استفاده شده باشد تا تاثیر آن را مشاهده کنید.
پس به جای صرف هزینه اضافی برای خرید بکلینک از سایتهای مختلف تمرکز خود را بر روی شبکههای اجتماعی بگذارید و حتی الامکان شخصی را مسئول اشتراک گذاری مطالب در شبکههای اجتماعی و تمرکز بر روی ان استخدام کنید.
۵- اشتراک گذاری تصاویر در flicker و pinterest
این دو شبکه اجتماعی در زمینه اشتراک گذاری تصاویر فعالیت دارند که میتوانید از انها برای اشتراک گذاری تصاویر وبسایت خود استفاده کنید. شاید از خود بپرسید چرا از سرویسهایی همچون اینستاگرام استفاده نکنیم؟!
در پاسخ به این سوال باید گفت که همانطور که میدانید با گذاشتن لینک در اینستاگرام لینکهای ثبت شده لینکدار نشده و صرفا یک متن هستند اما دو شبکه اجتماعی ذکر شده بر خلاف ان بوده و میتوانید برای هر تصویر خود یک لینک یا تگ تعیین کنید.
۶- از اکانت فعال و رسمی استفاده کنید
با تغییر الگوریتمهای گوگل در سال ۲۰۱۶ وقتی موتور جستجو اقدام به خزش سورس صفحات شما میکند به دنبال لینک شبکههای اجتماعی میباشد که برای اکانت شما ایجاد شده است. پس حتما لینک صفحات رسمی خود را در سایت درج کنید.
اما تاثیر بیشتر این مورد وقتی رخ میدهد که اکانت شما رسمی باشد و Verify شده باشد. در حال حاضر شبکه اجتماعی توییتر نسبت به سایر شبکههای اجتماعی برای ایجاد اکانت رسمی پروسه کوتاه مدتی را دارد. اما برای سایر شبکههای اجتماعی نیاز به پرداخت هزینه خواهید داشت.
۷- پروفایل شرکتی خود را در لینکدین کامل کنید
لینکدین به عنوان شبکه اجتماعی که در زمینه معرفی شرکتها میباشد فعالیت دارد. پس با عضویت در آن پروفایل شرکتی خود را کامل کنید و در مرحله بعد از کارکنان و همکاران خود بخواهید در این شبکه اجتماعی عضو شده و با لینک کردن صفحه رسمی شما در پروفایل شخصی خود به عنوان کارکنان معرفی شوند.
پس کلیه اخبار مربوط به کسب و کار خود را به همراه لینک مطالب و.. در این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید تا کاربران بیشتر و بیشتر با شما در ارتباط باشند.
۸- از فنپیجها غافل نشوید
همانطور که میدانید به صفحهای که هواداران برای کسب و کارها و شخصیتهای محبوب و.. ایجاد میکنند فن پیج میگویند. از آنجایی که صفحات و لینکهای ایجاد شده در فیسبوک به خوبی توییتر، گوگلپلاس، لینکدین و… در موتورهای جستجو ایندکس نمیشوند اما پروفایلهای شخصی و فنپیجها که در حالت عمومی هستند در موتورهای جستجو دیده خواهند شد.
۹- سایر وبسایت های شبکه ای – اجتماعی
تعداد وبسایت های اجتماعی و رسانه ای بسیار زیاد است اما سه وبسایت معرفی شده محبوب ترین آنها هستند. لایک هایی که از سایت لینکدین(LinkedIn) نیز دریافت می شوند برای کسب و کارهای مختلف و حتی متخصصین در رشته های گوناگون بسیار مفید هستند.این موضوع در مورد سایت یوتیوب (YouTube) و فلیکر (Flickr) ، که سایت های رسانه ای و اشتراک گذاری بسیار جذابی هستند ، نیز صدق می کند.پینترست (Pinterest) نیز یکی دیگر از رسانه های اجتماعی است که تا کنون در بازاریابی اینترنتی و به خصوص در کمپین های سئو تاثیرات به سزایی داشته است.
********
با گسترده شدن اینترنت و سطح کاربران آن امروزه بسیاری از وبمستر ها شبکه های اجتماعی را مهمترین پایگاه گرفتن بک لینک و لینک بیلدینگ خود میدانند بصورتی که آنها با استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف بک لینک هایی با پیج رنک و پیج آتوریتی بالا با لینک دو فالو برای خود ایجاد میکنند و کسب و کار خود را در این شبکه ها نیز توسعه میدهند تا علاوه بر گرفتن بک لینک طبیعی و قدرتمند بتوانند از این شبکه های اجتماعی نیز بازدید کننده کسب کنند.
“” همانطور که همیشه یادآوری کرده ایم ، کیفیت حرف اول را در سرنوشت رتبه ی سایت شما می گوید. تا زمانی که کیفیت مطالب شما در سایت پایین باشد هیچ یک از فعالیت های جانبی سئو تاثیر گذار نخواهد بود. دریافت حجم بالای لایک و اشتراک گذاری تنها در صورتی امکانپذیر خواهد بود که مطلب شما با کیفیت و قابل ارائه باشد. در صورتی که به محتوای قوی توجه کنید و در کنار آن فعالیت در شبکه های اجتماعی را ادامه دهید ، ترکیبی مناسب از سیگنال ها و امتیاز های مثبت خواهید داشت و بدین ترتیب نتیجه ی مطلوبی خواهید گرفت.””
*** بار دیگر بیان می کنیم که مشارکت در سایت های اشتراک گذاری اجتماعی بسیار مهم است. اگر شما یک حساب کاربری توییتر، یک صفحه در فیسبوک و یا صفحه ای در گوگل پلاس ندارید ، فرصت بررگی را از دست داده اید. می توانید گروه طراحی سایت وب شهر در شبکه های اجتماعی که لینک های آن در قسمت بالا و پایین صفحه وجود دارد دنبال کنید. با ایجاد کردن حساب کاربری در این شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاری خدمات خود کمک بزرگی به گسترده شدن محتوا ، وب سایت و نام تجاری خود خواهید کرد.
مطالب پیشنهادی

روش هایی جهت حفظ رتبه در موتورهای جستجو
25 مهر 1396