بازاریابی محتوا چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

توسط مجید احدی
تعریف خلاصه بازاریابی محتوا چیست ؟
بازاریابی محتوا (Content Marketing) یکی از روش های بازاریابی، برندینگ و جذب مخاطب با استفاده از تولید و نشر محتوا است.
تعریف کامل بازاریابی محتوا چیست ؟
بازاریابی محتوا و یا همان Content Marketing نوعی بازاریابی است که به فرایند جذب مشتری بیشتر با استفاده از تولید محتوا می پردازد. بازاریابی با استفاده از تولید محتوا روش جدیدی نیست و تاریخی بسیار قدیمی دارد. در این روش شرکت ها، سایت ها و حتی اشخصاص آزادکار برای جذب مشتری بیشتر و یا نگه داشتن مشتریان قدیمی سابق اقدام به تولید محتوا می کنند که این محتوا می تواند به شکل های مختلف باشد باشد. اما از معروف انواع محتوا که در طراحی سایت استفاده می شود می توان به محتوا های زیر اشاره کرد:
- محتوای متنی
- محتوای تصویری
- محتوای ویدئویی
بازاریابی محتوا متنی چیست؟
به تولید و انتشار محتوا به صورت نوشتاری و متنی محتوا متنی گفته میشود. محتوا متنی یکی از متداول ترین و نخستین روش های بازاریابی محتوا چیست است، تولید محتوا در این روش ساده تر و در عین حال پیچیده تر از روش های دیگر است. یکی از ویژگی های محنصر به فرد این روش تولید محتوا افزایش مخاطب سایت از طریق سئو و موتور های جستجوگر است.
بازاریابی محتوا تصویری چیست؟
محتوا تصویری به معنای تولید محتوا و رساندان مفهوم یک محتوا با استفاده از تصاویر است. تولید محتوا تصویری قدیمی ترین نوع تولید محتوا در تاریخ است و در این چند ساله با همه گیر شدن شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام رشد چشم گیری در تاثیر گذاری بر روی مخاطبان نسبت به دیگر روش های تولید محتوا داشته است. حتما دقت داشته باشید که برای استفاده از تصاویر در وب سایت نکات سئو بهینه سازی لازم را رعایت نمایید تا رتبه خوبی در رتبه بندی تصاویر گوگل داشته باشید. در تصویر زیر نمونه از محتوا تصویری را مشاهده می کنید.
بازاریابی محتوا ویدئویی چیست؟
تعریف محتوا ویدئویی این طور بیان می شود که هر محتوایی که به طور فیلم، سریال، کلیپ و یک تصویر چند دقیقه ای باشد محتوا ویدئویی نام دارد. محتوا ویدئویی یکی از بهترین و مدرن ترین روش های بازاریابی است اما معمولا هزینه بسیار سنگینی دارد. از بارزترین نوع بازایابی محتوا ویدئویی می توان به تبلیغات در تلوزیون و ساخت فیلم اشاره نمود.
بهترین روش بازاریابی از طریق محتوا چیست؟
بستگی دارد! اگر قصد دارید تا یک وب سایت اینترنتی راه اندازی کنید بهترین نوع بازاریابی، بازاریابی از طریق محتوا متنی است چرا که با تولید محتوا اختصاصی و مفید متنی با یک تیر دو نشان می زنید، هم محتوا سایت خود را تولید کرده اید و توجه موتور های جستوگر را به وب سایت خود جلب کرده اید و به نوعی یکی از مهم ترین فاکتور های سئو و بهینه سازی سایت را انجام داده اید.
نکات و روش های بازاریابی محتوا
برای اینکه محتوا شما بین مخاطبان بهتر دیده شود باید از چند قانون ساده پیروی کنید:
- محتوا تازه تولید کنید
- محتوا اختصاصی و ناب تولید کنید
- محتوا های قدیمی خود را آپدیت کنید
- سعی کنید تا روند تولید محتوا به صورت یک شکل نشود
- و از انواع روش های بازاریابی محتوا استفاده کنید
عبارت “بازاریابی محتوا” به این ترتیب شرح داده می شود: جذب مشتریان سایت توسط محتواهای مورد نظر آن ها. همه محتواها باید چنین هدفی را داشته باشند. وبلاگ نویسی، کتاب های الکترونیک، و وبینارها باید به هدف بازاریابی وجود داشته باشند، البته محتواهای دیگری نیز در این زمینه اهمیت دارند: FAQS، انتشارات، مستندات و پیامدهای خوشامدگویی و غیره.
داشتن اهداف والا در محتوای طراحی سایت
زمانی که تجارت شما تصمیم می گیرد تا در طراحی سایت خود محتواهایی برای کمک به مستندات سازی و یا وبینار خود منتشر کند، اهداف مختلفی وجود دارد:
- عملکردی: حداقل محتوای که برای ارئه مستندات به کاربران سایت مهیا می کنید.
- قابل درک: مهیا کردن محتوا برای درک و فهم آسان کاربران.
- کاربردی: مطمئن شوید که مشتریان سایت می توانند برای حل مشکل خود، مطالب و محتوای مورد نظر خود را در طراحی وب سایت بیابند.
- لذت بخش: آیا محتوای طراحی سایت شما برای خواند لذت بخش است؟ جالب، سرگرم کننده و الهام بخش می باشد؟
- انگیزه بخش و محرک: آیا محتوای وب سایت باعث می شود تا مشتری سایت، فعالیت هایی به نفع تجارت شما انجام دهد؟ این فعالیت ها می تواند خریدن، ثبت نام، بروزرسانی، پیشنهاد و ارائه نظرات و غیره باشد.
بهبود محتوای نوشتاری وب سایت ها
در این جا سه قانون برای ارتقای محتوای نوشتاری سایت ها وجود دارد:
۱- تصاویر باید قبل از کلمات مورد نظارت قرار گیرد، از این رو اگر از تصاویر در سایت استفاده می کنید، باید آن ها را جالب و مهیج بسازید.
۲- تیتر های باید قبل از متن اصلی مورد توجه قرار بگیرند.OLIGLVY در این مورد می گوید:” هر زمان که شما تیتر خود را می نویسید، شما حدود ۸۰ سنت به دلارهای تان اضافه می کنید.” نوشتن تیتر مانند “مقدمه” یا ” پس زمینه” باید بسیار مورد ملاحضه قرار بگیرد.
۳- پاراگراف های کوتاه توسط کاربران خوانده می شود، اما پاراگراف های بلند توسط کاربران وب سایت نادیده گرفته می شود. پاراگراف های کوتاه می توانند خواننده را به خود جذب نمایند.
اگر ۲۰ درصد از نوشته های سایت تان جالب نباشد، باید بدانید که شما در این راه شکست خواهید خورد، زیرا هیچ کاربر وب سایتی به خواندن باقی آن توجه ای نخواهد کرد.
اگر نتوانیم در ابتدای پاراگراف، کاربر وب سایت را مجذوب سازیم، کاربران به وب سایت دیگری رجوع خواهند کرد. این اتفاق حتی ممکن است برای رمان نویسان و یا نویسنده ها نیز اتفاق بی افتد، از این رو باید بسیار به این امر توجه داشته باشید.
شفافیت محتوای وب سایت در برابر طولانی بودن آن
نوشته های وب سایت شما باید به اندازه کافی کوتاه باشد که بتوان به طور کامل آن را خواند، اما محتوهای طولانی نیز باید شفافیت و صراحت بالایی داشته باشند. به طور مثال فرض کنید که در یک بخش از طراحی وب سایت خود دارای گزینه مبهم “GO” می باشید و در یک بخش دیگر سایت دارای گزینه “اینجا کلیک کنید تا تنظیمات اکانت خود را اصلاح کنید” وجود دارد، کدام مورد بهتر است؟
بهبود ویدئوها و سمینارها
شما زمانی که می خواهید روی صفحه نمایش وب سایت خود کار کنید، سه گزینه پیش رو دارید:
۱- به مشتریان وب سایت خود بگوید که چه کارهای می توانند در طراحی سایت و یا اپلیکیشن شما انجام دهند.
۲- به مشتریان وب سایت خود نشان دهید که چگونه این موارد انجام می شوند.
۳- به مشتریان وب سایت خود یاد دهید که چرا این موارد بسیار اهمیت دارند.
سمینارهای مشتریان سایت باید روی آموزش به آن ها تمرکز داشته باشد. ایده بسیار عالی و بزرگی است که بتوانید به مشتریان سایت خود چگونگی کارکرد با وب سایت را آموزش دهید.
سمینارهای مدیرت پروژه به جای “چگونگی ارسال یک پیام” می توانند روی “اجرای پروژه های کنونی” تمرکز داشته باشند و کمپین انجمن بازاریابی ایمیل باید به جای “ساخت یک الگو” روی نوشتن ایمیل های جذاب که مخاطبین را به مشتریان وب سایت دعوت می کند، تمرکز نماید.
ایده خوبی است که مشتریانی که نمی دانند چگونه از طراحی سایت و یا اپلیکیشن استفاده کنند، در این سمینارها و کمپین ها شرکت کنند تا بهتر بتوانند از وب سایت و یا اپلیکیشن شما استفاده نمایند. سمینارهای خسته کننده تنها وقت کاربران سایت را هدر می دهد.
طرح سوالات بهتر
کیفیت سوال شما می تواند کیفیت پاسخ را مشخص سازد. شما همان چیزی را دریافت می کنید که درخواست داده بودید.
اگر سوالات را به نحوی از کاربران سایت بپرسید که واضح و مشخص باشند، زودتر به هدف خود می رسید. به طور مثال، اگر شما “آیا در این طراحی موردی که به آن نیاز داشتید را یافتید؟” را با این سوال جذاب جایگزین کنید “چرا این طراحی را بازدید می کنید؟”، می توانید بیشتر به کاربران و طرز فکر آن ها نزدیک شوید.
محتوای طراحی سایت، بسیار قدرتمند است
محتواهای نامتناسب طراحی سایت باعث نا امید کردن مشتریان و مخاطبان سایت شما می شوند. حتی محتواهای در حد متوسط نیز هیچ کاربری را به وب سایت و یا اپلیکیشن جذب نمی کند. خیلی ساده است تا محتوا های شگرفی تهیه کنیم و توسط سمینار ها و یا ارائه دستورالعمل ها، کاربران را تشویق به استفاده از وب سایت ها بکنیم.
همان طور که GEORGE HERBERT می گوید: “کلمات خوب بسیار ارزشمند می باشند ولی قیمت چندانی ندارند.” این جمله را همیشه به یاد داشته باشید، زیرا به وضوح بیان می کند که کلمات شاید خریدنی و یا فروشی نباشند، اما استفاده از آن ها در طراحی سایت و یا اپلیکیشن و یا به صورت کلی در تجارت، می تواند درآمدهایی را باعث شود.
مطالب پیشنهادی

روش هایی جهت حفظ رتبه در موتورهای جستجو
25 مهر 1396