تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

بازاریابی چیست؟ و چگونه این فرصت ار از دست ندهیم

بازاریابی چیست؟ و چگونه این فرصت ار از دست ندهیم

بازاریابی چیست؟

بازاریابی مشتمل بر تحقیق، تبلیغ، فروش و توزیع محصولات و خدمات شما در کسب و کار است. به عبارت دیگر چهار کلمه کلیدی در بازاریابی محصول، قیمت، تبلیغ و مکان هستند. در این مقاله به بررسی نقش بازاریابی در موفقیت کسب و کار می‌پردازیم.

بازاریابی کسب و کار

بازاریابی فرایند جذب مشتریان و مراجعین بالقوه به سمت کالاها و خدمات شما و اقناع آن‌ها برای انتخاب کالاها و خدمات شما در مقایسه با سایر رقبایتان است.

موضوع مهم این است که چرا کتب علمی زیادی در حوزه بازاریابی نوشته شده و چرا مدرک چهارساله دانشگاهی برای این رشته وجود دارد؟ چه صاحب یک شرکت بزرگ و چه صاحب یک کسب و کار کوچک باشید، بازاریابی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که شما جهت جذب مشتریان بالقوه برای محصولات و خدمات خود و در راستای موفقیت کسب و کار انجام می‌دهید.

هدف بازاریابی در کسب و کار

هدف بازاریابی اجرای فروش است. بازاریابی خوب می‌تواند مشتریان بالقوه را به سمت وب‌سایت شما جذب کند. اما تا زمانی که مشتری محصول را خریداری نکند، بازاریابی موفقیت‌آمیز نخواهد بود. همه کارهایی که انجام می‌دهید تا به مشتریان بالقوه دست پیدا کرده و آن‌ها را متقاعد کنید، بازاریابی نامیده می‌شود. فرایند فروش به اقداماتی گفته می‌شود که شما انجام می‌دهید تا فروش را به نتیجه برسانید و یک قرارداد یا توافق‌نامه‌ی امضا شده دریافت کنید.

چند رمز موفقیت برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک

۱- اولین رمز موفقیت در بازاریابی کسب و کارهای کوچک این است که بدانید واقعا چه چیزی می‌فروشید. اشخاص، محصولات و خدمات نمی‌خرند بلکه احساسات و تجربیات را خریداری می‌کنند. به‌عنوان مثال، خانه استیک Keg کارش فروش استیک است اما به تبلیغات آن نگاه کنید. آنچه آن‌ها درواقع می‌فروشند، اوقات خوب در کنار خانواده و دوستان است. چرا شرکت میشلین از یک نوزاد در تایر برای تبلیغات خود استفاده می‌کند؟ آیا به این خاطر که سال‌هاست با تایرهای آن شرکت رانندگی می‌کنید؟ به این دلیل است که میشلین درواقع نه فقط تایر، بلکه ایمنی می‌فروشد. وجود نوزاد در کمپین تایر به مردم می‌گوید، با خرید تایرهای میشلین می‌توانند حس کنند والدین خوبی هستند.

۲- به‌محض اینکه بدانید چه چیزی را واقعا می‌خواهید بفروشید، می‌توانید بازار هدف خود را مشخص کنید. اگر از صاحبان کسب و کارهای کوچک هستید؛ توانایی مالی بازاریابی بزرگ و پرهزینه را نخواهید داشت و باید پیام بازاریابی خود را مستقیما به مشتریان برسانید. بازاریابی هدف، این امکان را به شما می‌دهد تا افرادی را که احتمال خرید محصول یا خدمات شما در آن‌ها بیشتر است، بخش‌بندی کنید.

۳- تفاوت بین استراتژی بازاریابی و طرح بازاریابی را بدانید.

۴- هنگامی‌که یک طرح بازاریابی برای موفقیت کسب و کار خود مدون می‌کنید، بر اصول بازاریابی تمرکز کنید. چهار جزء کلیدی هر طرح بازاریابی عبارت‌اند از:

محصولات و خدمات: آنچه در این قسمت اتفاق می‌افتد، به اینکه شرکت شما محصول اصلی را تولید می‌کند یا محصول را از ایده به نمونه تبدیل و سپس به بازار عرضه می‌کند و یا یک محصول کاملاً توسعه یافته را بازاریابی می‌کند، بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که بازاریابی خدمات از بازاریابی محصولات متفاوت است. صرف‌نظر از هر آنچه به فروش می‌رسانید، تمرکز این بخش بر خاص بودن کالا یا خدمت شما است و شامل پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد می‌شود.

قیمت‌گذاری: نقطه شروع برای هر استراتژی قیمت‌گذاری و تجزیه‌وتحلیل شکست است. به‌هرحال، شما می‌خواهید کسب درآمد کنید، نه اینکه سرمایه خود را از دست بدهید. اما فراتر از آن قیمت ایده آل، ترکیبی از چگونگی قرار دادن کالا یا خدمات شما و میزان تحمل بازار است. با استفاده از این راهنما در مورد استراتژی‌های قیمت‌گذاری بیشتر بدانید.

مکان (توزیع): جزئیات اینکه چگونه و در کجا محصولات و خدمات خود را بفروشید توزیع نام دارد. هنگامی‌که به بخش طرح فروش و توزیع نگاه کنید، این بخش روش‌های توزیع کاربردی، روند معامله بین کسب و کار و مشتریان شما و استراتژی فروش شما را مشخص می‌کند.

تبلیغات: این بخش از طرح بازاریابی توضیح می‌دهد چگونه شرکت شما در حال ارائه محصولات یا خدمات خود به خریداران است. چالش اینجا این است که باید بهترین فعالیت‌های تبلیغاتی را با بودجه بازاریابی خود، برای رسیدن به بازار هدفتان انتخاب کنید.

۵- در بخش تحقیقات بازار سرمایه‌گذاری کنید. تحقیقات بازار به شما این امکان را می‌دهد تا بدانید کدام مشتری‌ها بیشتر به محصولات و خدمات شما علاقه‌مندند. اطلاعات ویژه‌ای در مورد آن‌ها کسب کنید، از رقبای خودآگاه شوید و استراتژی‌های رقابتی تدوین کنید. در کنار گرایش‌های اقتصادی قرار بگیرید و حتی به بازارهای جدید دست پیدا کنید. موفقیت کسب و کار شما در گرو همین تحقیقات است.

۶- اطمینان حاصل کنید که کمپین‌های بازاریابی شما با استراتژی‌ها و طرح‌های بازاریابی‌تان هم‌راستا هستند. برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی، شما باید پیام ثابتی داشته باشید. بازاریابی تجمیعی، کار بازاریابی شما را متمرکز کرده و موفقیت کسب و کار شما را افزایش می‌دهد.

بازاریابی را حرفه خود کنید

حوزه بازاریابی فرصت‌های شغلی زیادی فراهم می‌کند و برای افرادی که به دنبال چالش هستند و با دیگران خوب تعامل می‌کنند، بهترین گزینه است. وقتی به شغل بازاریابی فکر می‌کنید شاید اولین شغلی که به ذهن برسد، مدیر اجرایی تبلیغات باشد؛ اما این شغل فقط یکی از صدها شغلی است که در حوزه‌ی بازاریابی وجود دارد.

بسیاری از مشاغل بازاریابی مثل کار فروش درآمد فوق‌العاده‌ای دارند. کار فروش موجب انعطاف‌پذیری شما خواهد شد و شما را قادر خواهد ساخت که برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید.

اگر فروش هم مناسب شما نیست، فرصت‌های شغلی در تحقیقات بازار، تبلیغات و روابط عمومیوجود دارند. اگرچه بسیاری از مشاغل بازاریابی همچون کپی رایتینگ و مدیریت برند به مهارت‌های خلاقانه‌ای نیاز دارند، اما دیگر مشاغل آن همانند تحلیل بازار و یا مدیریت حساب تبلیغاتی به افرادی نیاز دارد که مهارت‌های تحلیلی قوی داشته باشند. در هر صورت شرکت‌ها و برندهای زیادی برای موفقیت کسب و کار خود به افراد فعال در حوزه‌ی بازاریابی احتیاج دارند.

فراتر از پاسخ دادن به سوالات

خیلی از برند ها در طراحی سایت شان از این صفحات FAQ برای پاسخ دادن به سوالات استفاده می کنند، اما می توانید از این بخش برای شروع مکالمه و گفت و گوی خود با مشتریان نیز استفاده کنید و نگرش و دیدگاه های خود را واضح تر به آن ها توضیح دهید.

برای مثال، یک مشتری از یک وب سایتی این سوال را مطرح کرد: “کدام یک از محصولات شما کالری کمتری دارد؟” پرسنل و افرادی که در شرکت اصلی این وب سایت کار می کردند نیز به سادگی به او پاسخ دادند که “محصولی که دارای عصاره هندوانه می باشد، تنها ۳۴ کالری دارد”. از این رو آن ها فرصت بزرگی را از دست دادند و داستان و پیام تجارت خود را برای او بیان نکردند. مثلا می توانستند جواب سوال مشتری را این گونه بدهند: “یکی از مزیت های فوق العاده محصولات ما در تمامی عصاره ها این است که شکر و فیبر اضافه ای ندارد! هر طعمی که انتخاب کنید دارای کالری کمتری از نمونه های موجود در بازار می باشد. برای این که به سوال شما پاسخ دهیم، باید اشاره کنیم که محصولی که دارای عصاره هندوانه می باشد، دارای کمترین کالری در میان محصولات وب سایت ما می باشد.”

به سوالاتی جواب دهید که می خواهید کاربران و مشتریان سایت از شما بپرسند.

بله، شما باید به سوالاتی پاسخ دهید که به طور مکرر پرسیده می شود و یا بسیار برای مشتریان وب سایت، دانستن آن ضرورت دارد. شما می توانید در این بخش FAQ نیز سوالات دیگری بی افزاید که به فروش محصولات و سرویس های تان کمک می کنند و یا برندتان را پررنگ تر می سازند. به سوالاتی پاسخ دهید که فرق شما را با سایر رقیبان تجاری تان مشخص می سازد. هر سوالی را جواب دهید که باعث ترغیب مخاطبین سایت به خرید کردن از وب سایت تان می شود. می توانید بر اساس اهمیت سوال ها، آن ها رده بندی کنید. ابتدا دریابید که کدام سوالات می توانند نظر مخاطبین بیشتری را به شما جلب کنند و باعث می شوند که آن ها در وب سایت شما مدت زمان بیشتری باقی بمانند و برای انتقال پیام به مشتریان وب سایت تان، فرصت بزرگی به شما ارائه می دهند. سپس به این وسیله، شروع به ردیف بندی کردن سوالات و پاسخ های آن ها کنید.

هدایت کردن مشتریان به دیگر صفحات موجود در وب سایت تان

می توانید در پاسخ سوالات، لینک هایی به قسمت های داخلی وب سایت خود قرار دهید که نه تنها باعث افزایش سئو سایت و بهینه سازی سایت تان می شود، بلکه می تواند باعث ماندگاری بیشتر مشتریان در وب سایت تان شود. از عبارت هایی در پاسخ سوالات استفاده کنید که بتوانند با کلیک روی آن، به محصول مورد نظر خود دست یافته و خرید کنند. از این رو بیشتر مشتاق نوع طراحی سایت و صفحه FAQ شما می شوند.

برای مثال، می توانید این سوال را در بخش FAQ سایت خود بی افزاید: “آیا می توانید نقل قول هایی از مشتریانی که از تجارت و سایت شما راضیت دارند را نشان دهید؟ ” و شما پاسخ دهید” چرا که نه، ما عاشق مشتریان خود هستیم و از این که آن ها هم ما را دوست دارند، متشکر می باشیم! در اینجا می توانید گفته های مشتریان پیشین ما را بخوانید” و سپس روی کلمه “اینجا” لینکی به صفحه نقل قول و نظرات مشتریان وب سایت تان قرار دهید.

اثبات کنید و مشخص سازید که شما رهبر و کارشناس متخصص این تجارت و وب سایت می باشید

صفحه FAQ می تواند مکانی برای نوشتن اطلاعات جزئی از تجارت تان باشد، این در حالی است که در این صفحات می توانید خود را یک کارشناس متخصص نیز معرفی کنید. به طور مثال می توانید گفته های خود را با توضیح درباره نقاط قوت تجارت خود شروع کنید و بگویید که چرا محصولات و سرویس های سایت شما در بازار تجاری تان، منحصر به فرد می باشد. شما می توانید پست هایی را که نشان دهنده درجه آگاهی و تخصص شما و جوایزی که در این زمینه شما و یا شرکت تان کسب کرده اید را در صفحه FAQ نیز قرار دهید.

بازاریابی دیجیتال و تجارت الکترونیک را نادیده نگیرید. چرا که هر دو به‌سرعت در حال رشد بوده و فرصت‌های شغلی بازاریابی جدیدی را که ده یا پانزده سال پیش وجود نداشت، ایجاد می‌کنند.

اشتراک

مجید احدی

مجید احدی هستم‌،توسعه دهنده سایت،قبلا در زمینه دوربین های مداربسته فعالیت داشتم مدتی به کار در حوضه فناوری اطلاعات علاقه مند شدم در حال حاضر به عنوان توسعه دهنده سایت فعالیت میکنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =