تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

بررسی تاثیرگذاری تعداد صفحات بر سئو

بررسی تاثیرگذاری تعداد صفحات بر سئو

امروزه داشتن سئو خوب و رتبه خب معنایی متفاوت با گذشته دارد، در حال حاضر سایت رتبه خوبی خواهد داشت که تمام موارد مربوط به سئو رو به خوبی انجام دهد، یکی از این موارد تعداد صفحات هست که در این مقاله از دسته سئو در گروه طراحی سایت وب شهر به بررسی تاثیرگذاری تعداد صفحات بر سئو می پردازیم.

تاثیر محتوا بر سئو – تعداد و کیفیت مطالب سایت

این سوالی است که ذهن تعداد زیادی از وب مستر ها را مشغول کرده. آیا برای سئو و بهتر دیده شدن در موتور های جستجو بهتر است که بر روی کیفیت مطالب و محتوای سایت تمرکز کنیم یا تعداد؟

پاسخ کوتاه: در بعضی موارد تعداد و بعضی موارد کیفیت. در ادامه مطلب بیشتر بخوانید…

هرچه تعداد صفحات بیشتر ، سئو بالاتر ؟

پاسخ این سوال را مت کاتس در ویدئو منتشر شده در این رابطه اعلام کرد. او اعلام کرد که داشتن وب سایت بزرگ یا تعداد زیاد صفحات وب در سایت تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی آن در نتایج جستجو ندارد. او همچنین اعلام کرد که داشتن تعداد زیاد صفحات در یک سایت به طراحان سایت ها و بازاریابان محتوا اجازه می دهد تا با استفاده از تکنیک های گسترده سئو مطالب سایت را برای کلمات بیشتری نسبت به سایت های کوچک بهینه سازی کنند.

این به این معنا است که داشتن تعداد زیاد صفحات در سایت هیچ سودی برای افزایش رتبه و سئو سایت ندارد اگر صفحات برای موتورهای جستجو بهینه سازی نشده باشند. بنابراین اگر شما فقط بر افزایش تعداد صفحات سایت تمرکز کنید بدون محتوا سازی با کیفیت و استاندارد سازی صفحات برای موتورهای جستجو بدون شک هیچ نتیجه ای نخواهید گرفت. همان طور که بارها گوگل تاکید کرده است ، محتوا مهم است. یک سایت کوچک با محتوای با کیفیت و اصلی می تواند راحت از یک سایت بزرگ با محتوای بی ربط ، رنک بالاتری دریافت کند.

تاثیر تعداد صفحه سایت بر سئو

یک ماه پیش گوگل سیستمی را معرفی کرد که از طریق آن سایت های کوچک اگر احساس میکنند که باید جایگاه بهتری در نتایج گوگل داشته باشند بتوانند دلایل خود را به گوگل اعلام کنند. در ۶ آبان ۹۲ مت کاتس مدیر ارشد گوگل در یک ویدئو آموزشی رسما اعلام کرد که تعداد صفحه یا مطالب یک سایت تاثیر مستقیم بر سئو آن نخواهد داشت.

احتمالا شما هم با سایت هایی مواجه شده اید که با استفاده از روبات مطالب را از سایت های مختلف اینترنت جمع آوری کرده و بر روی دامنه خود منتشر میکنند به این امید که با افزایش صفحات شانس خود را در کسب بازدیدکننده از گوگل افزایش دهند. حتی اگر گوگل بعد از مدتی این سایت ها را جریمه نکند مطمئن باشید که موفقیتی در درازمدت کسب نخواهند کرد.

به گفته مت کاتس سایت هایی با مطالب و صفحات بیشتر از دو نظر شانس بالایی دارند، البته اگر مطالب کپی نباشند:

با افزایش تعداد صفحات شما این شانس را خواهید داشت تا برای کلمات کلیدی بیشتری مطالب را سئو کرده و هدف گذاری خود را گسترده کنید، زیرا در حالت عادی نمیتوان بیش از دو تا سه کلمه کلیدی اصلی را برای یک صفحه از سایت متصور شد.

سایت های با صفحات زیاد و مطالب مفید شانس بیشتری برای کسب بک لینک های واقعی و معرفی از طرف سایر سایت ها خواهند داشت که بر اعتبار آن و کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل موثر است. همچنین افزایش بک لینک شانس ورود روبات های گوگل به سایت شما و ایندکس صفحات را بالا خواهد برد.
ولی بازهم تکرار میکنیم که تعداد صفحات سایت بصورت مستقیم بر سئو تاثیرگذار نخواهد بود.

چگونه یک وب سایت بزرگ به طور غیر مستفیم بر سئو تاثیر می گذارد ؟

اگر شما یک وب سایت بزرگ دارید پس از آن به نفع خود استفاده کنید. در واقع تعداد صفحات زیاد در سایت تاثیر غیر مستقیم بر سئو سایت دارد . صفحات بیشتر سایت به این معناست که می توانید مطالب بیشتر با سطح وسیع تری از کلمات کلیدی در سایت داشته باشید .

وب سایت هایی با تعداد زیاد صفحات و حجم بسیاری از محتوای با کیفیت شانس بیشتری در بدست آوردن لینک های ورودی از سایت های معتبر و همچنین ایجاد لینک های داخلی، دارند. افزایش تعداد لینک های وردی به سایت ارزش و اعتبار سایت را افزایش داده و باعث می شود ربات موتور جستجو بیشتر به سایت شما سر بزند.

بنابراین آیا شما باید تعداد صفحات سایت را افزایش دهید؟ نه ، به جای اتلاف وقت و تلاش برای گسترده کردن سایت و سخت تر کردن مدیریت و نگهداری آن ، بهتر است کیفیت محتوای صفحات موجود را بالا ببرید.

فلسفه تاثیر کیفیت محتوا و تعداد مطالب سایت در سئو
اگر بخواهیم کمی عمیق به موضوع نگاه کنیم، قبل از پاسخ به سوالی که مطرح شده است، باید فلسفه سئو را بدانیم. البته نه همه اش را !

سئو در واقع به تعبیری “نشان دادن صفحات بهتر و با کیفیت تر و مرتبط تر از در رتبه های بالاتر توسط موتور های جستجو” است.

اما بیایید کمی اصولی به این سوال فکر کنیم و آن را نقد کنیم.

مثال نقض !

فرد متخصص و با دانش بسیار زیادی، مطلبی در سایتش منتشر می کند درباره “چگونه یک سرور لینوکس را کانفیگ کنیم؟”. او از تمام دانش فنی خود در این پست استفاده می کند و مطالبی را می نویسد که در هیچ جای دیگری نیست.

اما آیا آن صفحه در جستجوی کلمات کلیدی هدف، حتما بالاتر از بقیه سایت ها می آید؟ به عبارت دیگر، آیا نوشته شدن یک محتوای علمی بی نظیر، می تواند باعث شود که گوگل بفهمد این محتوا بهتر است و آن را باید بالاتر نشان دهد؟ آیا گوگل مطالبی که می خواند درک می کند؟

پاسخ به سوالات بالا “خیر” است. گوگل برای خود معیار هایی را تعریف می کند که به کمک آن ها به صورت ماشینی و فرمولی کیفیت و “ارزش” هر صفحه و محتوا از سایت شما را می سنجد. این فرمول در واقع همان الگوریتم گوگل است.

در واقع گوگل هیچ دید علمی یا منطقی نسبت به محتوای سایت شما ندارد.

*** اما بارها شنیده شده که گوگل درباره “کیفیت محتوا” صحبت کرده. این را چگونه می توان توجیه کرد؟ پاسخ ساده است.

گوگل دوست دارد با این کار، فضای اینترنت را بهتر کند. در واقع وب مستر ها باید باور داشته باشند که تولید محتوای خوب، تاثیر مستقیمی بر سئو سایت آن ها دارد.

محتوای با کیفیت، تنها توسط یک ذهن متفکر ( در واقع انسان ) قابل تشخیص است. گوگل نمی تواند محتوای سایت را از نظر علمی بررسی کند، ایرادات فنی آن را بفهمد و تقریبا هیچ نظری درباره درست یا غلط بودن محتوا ندارد.

مورد یک که کاملا واضح و قابل پیشبینی است.

اما مورد دوم، جای فکر دارد.

وقتی گوگل نمی فهمد که ما چه می نویسیم، چه لزومی دارد که محتوای خوب تولید کنیم؟

پاسخ: این اشتباه را نکنید ! تعدادی از بخش های فرمول یا همان الگوریتم گوگل برای تشخیص کیفیت محتوا، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، ساخته شده اند.

الگوریتم گوگل می تواند کیفیت محتوا را حدس بزند

در زیر به مسائلی که به گوگل در دریافت کیفیت محتوای سایت شما کمک می کند، می پردازیم.

روش های تشخیص کیفیت مطالب سایت توسط گوگل

همانطور که گفته شد، محتوای خوب را فقط با قضاوت و با استفاده از هوش حقیقی می توان دریافت کرد. حتی همین قضاوت ها و نظرات هم درباره کیفیت محتوا می تواند متفاوت باشد. ( پس شک نکنید که گوگل هم مثل نقل و نبات در ارزش دهی به محتوای سایت اشتباه می کند. )
بسیاری از این موارد به شکل کامل، بخشی از سئو داخلی را تشکیل می دهند.

شما می توانید جهت بهبود سئو و رنکینگ سایت خود از تراکم کلمات کلیدی مناسب ، محتوای با کیفیت بالاتر و طراحی وب جذاب تر برای خزیدن راحت تر ربات موتور جستجوگر در سایتتان ، استفاده کنید.
در صورتی که شما هم سایتی بزرگ با تعداد صفحات زیاد دارید و نگران جایگاه آن در نتایج جستجو هستید ، سئو و بهینه سازی آن را با اطمینان خاطر به متخصصین ما در گروه طراحی سایت وب شهر بسپارید.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + یک =