تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

بررسی دلایل شکست در سئو

بررسی دلایل شکست در سئو

در این مقاله از سری مقاله های سئو و طراحی سایت گروه وب شهر به بررسی دلایل شکست در سئو خواهیم پرداخت.

سایت های زیادی وجود دارند که سئو روی آن ها انجام شده و سرمایه گزاری و وقت زیادی صرف شده تا در نتایج جستجو های گوگل بالا بیایند. اما به دلایلی مبهم موفق نشده اند. در این مقاله قصد دارم بررسی کنم که چرا یک کمپین سئو می تواند شکست بخورد.

*** بیشترین جمله ای که در این مواقع میشنویم : سایتم را سئو کرده ام اما هنوز در گوگل بالا نیامده !

آیا شما هم شعبده بازی را دیده اید که چندین توپ را بدون هیچ زحمت و تلاشی در هوا می چرخاند؟ او با تلاش و ظرافت خاصی توپ ها را به هوا می اندازد، آنها را یکی یکی در هوا می چرخاند و حتی حرکات محیرالعقولی با آنها انجام می دهد، اما با این وجود حتی یکی از این توپ ها به زمین نمی افتند و همه مراحل به خوبی انجام می شوند.

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که با دیدن چنین نمایش هایی تصمیم بگیرید که آن را در خانه امتحان کنید. پس از امتحان کردن، متوجه می شوید که حتی نمی توانید ۲ توپ را به درستی در هوا بچرخانید و هر چقدر امتحان می کنید، باز هم نمی توانید مانند آن شعبده باز از عهده این کار بر بیایید. شاید فکر کنید چرخاندنِ همزمان چند توپ کار سختی است، اما چنین نیست. شما باید در ابتدا آن را به درستی یاد بگیرید و سپس آن قدر تمرین کنید که در انجام آن ماهر شوید.

حتما بخوانید: ۱۰ نکته مهم برای شروع سئو

*** سئو و بهینه سازی سایت نیز به همین شکل است. اگر ندانید که طرز کار آن به چه شکل است، مطمئناً در آن شکست خواهید خورد.

در اینجا ۱۱ مورد از رایج‌ترین و بد‌ترین اشتباهاتی که باید از آن‌ها خود‌داری کنید معرفی خواهیم کرد:

۱- از کلمات کلیدی مناسب استفاده نکنید.

افرادی که تازه کار هستند سعی بر این دارند که با کلمات کلیدی که از نظر محبوبیت دارای نتایج سنگین و بالای جستجو می باشند رقابت خودشان را آغاز کنند و این افراد باید بدانند که در همان اول کار به راحتی این امر امکان پذیر نیست و امکان شکست خوردن را نیز در بعضی موارد افزایش خواهد داد .

در این میان نیز افرادی هستند که از کلمات کلیدی که از نظر کاربر دارای جستجوی خاصی نیستند و به اصطلاح سبک هستند استفاده می کنند که باز هم نتیجه خاصی را در پی نخواهد داشت .

مدیران و وبمسترها باید در نظر داشته باشند که در انتخاب کلمات کلیدی نباید سهل انگاری داشته باشند چرا که انتخاب نادرست یک کلمه کلیدی می تواند تمام نتایج یک کسب و کار اینترنتی را تغییر دهد و در بعضی موارد امکان شکست آن کسب و کار یا سایت را نیز افزایش می دهد.
پارامترهای زیادی در انتخاب کلمه کلیدی هستند که باید به آنها اهمیت دهیم، انتخاب کلمات کلیدی مناسب می‌تواند کار مشکلی باشد، به‌خصوص اگر شما در یک حوزه پر‌رقابت کار می‌کنید.
شایع‌ترین اشتباهات مربوط به کلمات کلیدی عبارت‌اند از: استفاده از کلمات کلیدی تک کلمه و بیش‌ازحد کوتاه، استفاده از کلمات کلیدی مشهور برای موردتوجه قرار گرفتن و هدف قرار دادن کلمات کلیدی‌ که بیش‌ازحد خاص هستند (یا به‌اندازه کافی خاص نیستند).

برخی از پارامترهای مهم در انتخاب کلمات کلیدی عبارتند از:

  • مرتبط بودن کلمه کلیدی با مخاطب هدف
  • تعداد رقبا
  • قدرت رقبا

از طرف دیگر، اگر هیچ‌کس کلمات کلیدی‌ای را که انتخاب کردید جستجو نکند، شما را پیدا نخواهند کرد و مشتریان بالقوه‌ای که در تلاش برای رسیدن به صفحه سایت شما بودند را از دست خواهید داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله ” نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب ” را مطالعه کنید!

کلمات کلیدی‌ای را انتخاب کنید که به‌اندازه کافی برای توضیح سازمان شما خاص هستند اما طول آن‌ها در این حد است که در قسمت تایپ کلمات برای جستجو به‌راحتی قابل‌نوشتن باشند. همچنین در انتخاب کلمات کلیدی به دنبال کلمات کلیدی باشید که رقبای زیاد و قدرتمندی در آنها ندارید.

۲- از ابزار‌های بازاریابی اینترنتی استفاده نکنید

ابزار‌های بازاریابی اینترنتی به شما کمک می‌کنند ببینید که چه چیزی برای رسیدن به هدفتان خوب عمل می‌کند و چه چیزی نه؛ بنابراین می‌دانید که استراتژی شما در چه جایی قوی است و در چه جاهایی نیاز به پشتیبانی دارد.

اگر می‌خواهید موفقیت تلاش‌های سئوی خود را ببینید لازم است از نرم افزارها و ابزارهای آنالیز سایت برای ارزیابی اهدافتان استفاده کنید. در واقع اگر آمار واقعی اتفاقاتی که بر روی سایت شما روی می دهد را نتوانید بدست آورید و آنها را آنالیز کنید هرگز به نتیجه لازم نخواهید رسید.
اگر موفقیت استراتژی خود را تنها بر اساس افزایش مبادلات کسب‌و‌کارتان اندازه‌گیری کنید، احتمال کمی وجود دارد نتایجی را که پیش‌بینی کرده بودید به دست آورید. بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت شما نیاز به زمان، تلاش و بهبود مستمر دارد.

حتما مطالعه کنید : بازاریابی ربایشی

ابزارهای مدیریت به شما توانایی پیگیری و درک ابعادی از سئو را می‌دهند که قبلاً نمی‌توانستید مشاهده کنید. ابزار‌هایی که شما انتخاب می‌کنید می‌توانند اطلاعاتی درباره‌ی این‌که بسیاری از بازدیدکنندگان جدید چطور از طریق کلمات کلیدی احتمالی از وب‌سایت شما دیدن می‌کنند برایتان فراهم کنند. یکی از مهمترین ابزارها در این زمینه ابزار گوگل کنسول است که می توانید کمک بسیار بزرگی به شما در زمینه بهبود وضعیت سایت بکند.

۳- سند باکس گوگل یا Google’s SandBox

سندباکس گوگل google sandbox

به عقیده عده ای از سئو کاران محترم، سند باکس واقعی نیست. اما عده ای معتقدند که آن را تجربه کرده اند و حقیقت دارد.

سندباکس گوگل چیست؟
گوگل، سایت هایی که تازه شروع به فعالیت و کار کرده اند را برای کلمات کلیدی که رقابت بالایی دارند، در نتایج نشان نمی دهد.

دلیل؟

افرادی که به وجود سندباکس اعتقاد دارند، دلیل آن را اینگونه توجیه می کنند که گوگل برای جلوگیری از اسپم و اینکه هر روز سایت جدیدی ایجاد شود و سعی کند برای کلمات پر رقابت بالا بیاید، این کار را می کند.

در واقع گوگل در این مدتی که سایت شما در سندباکس به سر می برد، تغییرات و رفتار آن را زیر نظر دارد و زمانی که احساس کند شما یک سایت مفید هستید که قصد اسپم ندارید، از سندباکس خارج می شوید و به سرعت به جایگاهی که باید، می رسید.

  • راه حل های خروج از سندباکس گوگل
  • تولید محتوای خوب و با کیفیت
  • پرهیز بسیار جدی از خرید لینک های تبلیغاتی ( بک لینک )
  • پرهیز از هر گونه اقدامات سئو کلاه سیاه ( Black hat SEO )
  • صبر کردن و اجازه دادن به گوگل برای حصول اطمینان از کار خوب شما

مقاله ” وب سایت خوب از نظر گوگل ” می تواند بیشتر به شما کمک کند!

۴- مخاطب هدف خود را مشخص ‌نکنید

اولین قدم موثر در سئو انتخاب مخاطب هدف مناسب است. استراتژی سئوی شما باید حول مشتریان فعلی یا مشتریان بالقوه شما باشد. منتظر زمانی باشید که آن‌ها به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند. اگر درک نکنید مشتری شما چه کسی است، استراتژی سئوی شما محکوم‌به شکست خواهد بود.
هدف قرار دادن مخاطبان اشتباه، کسب‌وکار شما را ارتقا نخواهد داد حتی اگر استراتژی سئو باعث شود که سایت‌تان در بالای صفحات نتایج جستجو قرار بگیرد. به‌طور مشابه، اگر شما در نتایج جستجو برای مخاطبانتان مناسب ظاهر نشوید، کسانی که در جستجوی کسب‌وکار شما خواهند بود قادر نیستند شما را پیدا کنند.

یک راه خوب برای فهمیدن این‌ موضوع که آیا به مشتری مناسبی دست پیداکرده‌اید یا نه این است که نرخ خروج از سایت خود یعنی تعداد افرادی که به وب‌سایت شما می‌آیند و بدون نگاه کردن به قسمت‌های مختلف آن را ترک‌ می‌کنند را بررسی کنید. اگر نرخ خروج از سایت شما زیاد است، احتمالاً به‌صورت اشتباه در نتایج جستجو ظاهر می‌شوید و استراتژی شما در جستجوگرها باید تنظیم شود.

درک این‌که مشتری هدف شما دقیقاً چه کسی است طول می‌کشد و منعکس‌کننده این موضوع است که آن‌ها چگونه ممکن است در جستجوی آنلاین رفتار کنند. یک مشتری قدیمی‌تر وب‌سایت شما را به همان شیوه‌ی یک کاربر تازه‌وارد جستجو نمی‌کند. کلمات کلیدی شما باید به‌گونه‌ای باشند که بتوانند بیشترین تعداد مخاطبان هدف را به کسب‌وکار شما وارد کنند.

۵- زیاده روی در بهینه سازی سایت(Over optimization)

زیاده روی در هیچ کاری خوب نیست ! از جمله زیاده روی در بهینه سازی سایت، مشکلات زیادی برای سئو سایت شما پدید خواهد آورد.

** بهینه سازی بیش از حد در سئو داخلی سایت = پنالتی توسط پاندا و Hummingbird
** بهینه سازی بیش از حد سئو خارجی، شامل انواع لینک سازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی = پنالتی توسط الگوریتم پنگوئن Google Penguin
** زیاده روی در سئو داخلی و خارجی سایت – On-page and Off-page OVER OPTIMIZATION
** سئو داخلی بیش از حد در شکست سئو

شامل موارد زیر می شود:

  • لینک سازی داخلی بیش از حد از صفحات به یکدیگر
  • استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی هدف
  • لینک دادن بیش از حد از صفحه ای به صفحه دیگر ( چه در داخل و چه در خارج از سایت )
  • خرید بک لینک، کلیک، بازدید کننده، سرویس های اشتراک گزاری پست های شبکه های اجتماعی و هر آنچه گوگل به سادگی درک کند که شما می خواهید سایتتان را ظاهرا مهم معرفی کنید.
  • حل مشکل سئو سایت در اثر بهینه سازی بیش از حد
  • در حالت کلی، برای مواجه نشدن یا حل مشکل بهینه سازی بیش از حد کلمات در سئو، بهتر است طبیعی عمل کنید و صفحات را برای بازدید کننده ها و انسان ها طراحی و بهینه کنید نه برای ربات های موتور های جستجو.
  • چگالی کلمات کلیدی در صفحات بیشتر از ۲-۴ درصد نباشد.
  • لینک سازی مصنوعی انجام نشود.
  • اقدامات عمدی برای ظاهر سازی در “مهم بودن سایت در گوگل” انجام نشود. این اقدامات مثل پول دادن به افرادی برای سرچ کلمه کلیدی سایت شما + برند، لینک سازی فله ای، اشتراک گزاری پست ها در شبکه های اجتماعی و از این قبیل.

۶- طراحی سایت شما به گونه ای باشد که گوگل نتواند سایت شما را ایندکس کند

در صورتی که طراحی سایت شما مناسب نباشد و ارتباط درستی میان صفحات شما برقرار نشده باشد، روبات گوگل و سایر موتورهای جستجو نمی توانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند و همین موضوع باعث می شود که محتوای سایت شما در اینترنت پیدا نشود. وجود چنین مشکلی عملا کل فعالیت ها و زحمت های شما را به هدر خواهد داد. ما در وب شهر همواره سعی می کنیم که نکات مهم و اساسی در زمینه سئو سایت را انجام دهیم و به همین دلیل پروژه های طراحی شده توسط وب شهر از کیفیت مطلوبی در گوگل برخوردارند و نتایج مناسبی کسب می کنند.

استفاده از تکنیکهایی مانند اجاکس در برنامه نویسی سایت و فرمت فلش در وب سایت از عمده مشکلاتی هستند که باعث می شوند چنین اتفاقی بیفتد. بنابراین مطمئن شوید که سایت شما همواره به درستی توسط روبات های موتور جستجو پیدا می شود و روبات ها می توانند محتوای سایت شما را ایندکس کنند. یکی از راه هایی که به افزایش ایندکس شدن محتوای سایت کمک می کند تعریف نقشه سایت است.

۷- پنالتی شدن سایت در گوگل در اثر اسپم رقبا

*** همه ما رقبایی داریم. یک سایت در سئو درست مانند هر پدیده دیگری در این دنیا، دارای رقبایی است که دوست ندارند پیشرفت کند.

گاهی اوقات می توان از طریق رقابت سالم در هر زمینه ای از جمله سئو، نسبت به رقبا برتری یافت اما اگر رقبای شما، بخواهند از طریق روش های ناسالم با شما در سئو سایت رقابت کنند، و شما ندانید که آن ها این کار را انجام می دهند، احتمالا با مشکل شکست سئوی سایتتان مواجه می شوید و اگر بالا باشید در سرچ ها، روز به روز جایگاه خود را از دست می دهید و ضعیف می شوید.

مقاله ” تاثیر لینک در گوگل پنالتی ” را حتما بخوانید!

از کجا بفهمیم سایت توسط رقبا در حال اسپم شدن است؟

  • تمام موارد سئو را رعایت کرده اید ولی نتیجه نمیگیرید.
  • سایت شما رتبه خوبی داشته اما به سرعت در حال محو شدن از رتبه های بالای گوگل به صفحات بعدیست.
  • ناگهان و یک شبه افت شدیدی داشته اید.
  • پنالتی سایت در گوگل در اثر اسپم

۸- رفتار مخاطب را آنالیز نکنید و محتوای مفید نداشته باشید

در نظر داشته باشید که سئو بهترین روش هدایت مخاطب هدف به سایت شماست، اما سئو به تنهایی باعث موفقیت شما نخواهد شد و پس از اینکه مخاطب به سایت شما هدایت شد باید بتوانید جذابیت های لازم برای او را داشته باشید. در صورتی که سایت شما از نظر گرافیک، سرعت و محتوا مشکل داشته باشید، با وجود اینکه مخاطب لازم را برای سایت خود ایجاد می کنید نمی توانید به موفقیت های لازم دستیابید زیرا مخاطب پس از مراجعه به سایت شما آن را ترک خواهد کرد.

با آنالیز کردن رفتار مخاطب و بدست آوردن نقاط ضعف سایت خود و برطرف کردن آنها می توانید ورودی بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنید و آنها را به مشتری تبدیل نمایید. نرخ تبدیل سایت شما به طور غیر مستقیم بر روی افزایش ورودی شما از گوگل نیز تاثیر خواهد داشت و در نظر داشته باشید که هدف جذب مخاطب است و نه صرفا بالاتر بردن ترافیک سایت.

حتما بخوانید : ” بررسی تاثیر تجربه کاربری بر سئو ”

۹- لینک گرفتن از سایت های بی ارزش

عامل دیگری که در سئو وجود دارد و باعث جلوگیری از پیشرفت شما در بین سایت های رقیب می شود کیفیت بک لینک ها می باشد . بک لینک ها باعث افزایش دامین اتوریتی شما می شوند که باید به خوبی به آنها توجه داشته باشید .

در نظر داشته باشید که هرگز از پک های بک لینک به صورت آماده استفاده نکنید زیرا شما از کیفیت آنها اطلاع ندارید و ممکن است برای شما دردسر ساز شود .

گوگل به موضوع ساخت لینک های با کیفیت به شدت اهمیت می دهد و بررسی می کند تا ببیند آیا شما از سایت های مرتبط با فعالیت خودتان لینک گرفته اید یا خیر ؟

سعی کنید از سایت های همکار در زمینه فعالیت خود لینک بگیرید و به آنها لینک بدهید تا بتوانید ارزش و اعتبار سایت خود را بالا ببرید و بازده خوبی داشته باشید .

در سئو تنها لینک گرفتن مهم نیست ، بلکه لینک دادن نیز مهم است اگر شما بتوانید به سایت های همکار که از فعالیت آنها مطمئن هستید یا سایت های دارای اعتبار لینک بدهید ارزش خوبی را به دست خواهید آورد .

۱۰- محتوای بی کیفیت

شکست در سئو ، همیشه در اینترنت وجود دارند سایت هایی که از نظر محتوا دارای ضعف های گوناگونی هستند ، البته در کشور ما این یک رسم قدیمی است که مدیران سایت ها و وبمسترها در ابتدای شروع کار سایت و فعالیت کسب و کار اینترنتی خودشان برای درج مطالب اولیه از سایت های دیگر کپی برداری می کنند و با گذشت زمان حس می کنند که بازخورد های خوبی را داشته اند اما در عوض آسیب هایی را به ساده ترین روش به سایت خود وارد کرده اند .

یک نکته ای که در بین سئو کاران باید رعایت شود این است که : محتوا را باید برای کاربران تولید کرد نه برای گوگل !

این جمله خود بیانگر این است که وبمسترها باید اطلاعات و محتوای سایت خود را به صورت کامل توسط خودشان یا نویسندگان تولید کنند. . زیرا با تولید نکردن محتوای منحصر به فرد موتورهای جستجو سریعا سایت مورد نظر را بررسی کرده و در لیست اسپم ها قرار می دهند و اگر این روند ادامه دار باشد به راحتی از طرف گوگل جریمه خواهند شد .

محتوای کم ارزش به محتوایی گفته می شود که کاربر با خواندن آن محتوا به اطلاعات جدیدی دست پیدا نمی کند و هدف نویسنده محتوا این است که امتیاز به روز رسانی سایت خود را از گوگل دریافت کند که باز هم به در بسته می خورد و گوگل به راحتی از این موضوعات نخواهد گذشت .

اگر محتوایی تولید شود که نتواند نظراتی را همراه داشته باشد از نظر گوگل بی کیفیت است و تمرکز خود را از نگهداری این صفحه و ارائه آن به کاربر کمتر می کند .

حتما مطالعه کنید: “ چطور محتوای مناسب تولید کنم؟

۱۱- نداشتن صبر و استقامت

بوکسورها به خوبی می دانند که برنده شدن در راند اول مسابقه، به هیچ عنوان مهم نیست. چیزی که در این رشته اهمیت دارد تحمل و قدرت بوکسور در سایر راندها است. یک بوکسور خوب کسی است که بتواند تا آخر مسابقه بر روی پاهایش بایستد.

کلید اصلی برای موفقیت در سئو صبر و استقامت است. بودجه شما باید مناسب باشد و به طور هوشمندانه در مراحل مختلف فرآیند سئو، توزیع گردد. اگر تمام بودجه خود را در یک مرحله از سئو یا در آغاز راه اندازی پروژه مصرف کنید یا پیش از آنکه به موفقیت کوچکی دست یابید، سئوی سایت خود را رها کنید مطمئناً شکست خواهید خورد. دنبال کردن یک استراتژی سئوی نادرست یا انجام ندادن کارهای ضروری به تدریج رتبه سایت شما در موتورهای جستجو را تخریب می کند و از میزان درآمد شما می کاهد.

در بوکس، اگر شما رقیب خود را دست کم بگیرید یا بی دقت به بازی کردن ادامه دهید، مطمئناً با ضربه ای سنگین ناک اوت می شوید. اگر این مقایسه را ادامه دهیم، متوجه می شویم که در بوکس اوضاع کمی بهتر است زیرا شما خیلی سریع نتیجه کارهای خود را می بینید. اما در سئو ممکن است پس از چند ماه متوجه شوید که چه ضربه های سختی به تجارت تان وارد شده است.

نتیجه گیری
اثرات یک استراتژی سئوی خوب و با ثبات در مدت زمان طولانی خود را نشان خواهد داد. اگر به اعضای تیم سئوی خود اعتماد نداشته باشید، محکوم به شکست خوردن هستید. هوشیار باشید و بر روی نتایج نهایی تمرکز کنید. تنها در این صورت است که می توانید در استراتژی سئوی خود شکست نخورید.

*** سئو و بهینه سازی سایت می تواند ابزار قدرتمندی برای بازاریابی کسب و کارتان باشد، اما موفقیت آن نیازمند سرمایه گذاری و برنامه ریزی دقیق است.

امیدواریم که با رعایت نکات فوق همواره بتوانید وضعیت سایت خود در گوگل و سایر موتورهای جستجو را بهبود بخشید.

 

اگر سوالی در زمینه آموزش سئو و طراحی سایت دارید می توانید آن را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید تا کارشناسان گروه طراحی سایت وب شهر در اولین فرصت به صورت دیدگاه یا ارائه مقاله به سوالات شما پاسخ دهند. همچنین، خوشحال می شویم که پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم با کمک شما پایگاهی ایده آل برای آموزش طراحی سایت و سئو ایجاد نماییم.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =