تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

بررسی طراحی فروشگاه اینترنتی

بررسی طراحی فروشگاه اینترنتی

در این مقاله از سری مقاله های سئو و طراحی سایت گروه وب شهر به بررسی طراحی فروشگاه اینترنتی و ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی خوب خواهیم پرداخت.

امروزه پیدا کردن محصولات و کالاها در زمینه های مختلف کار آسانی شده است. اینترنت!!!

مشتریان و متقاضیان کالاها، به دلیل اشتغال فراوان و یا ترافیک زیاد و آسانی بیشتر، کمتر برای خرید به مکان های حضوری خواهند رفت و سعی میکنند کالای خود را از طریق اینترنت جستجو و از همان طریق نیز خرید نمایند.

مهمترین دلایلی که شرکتها و تولیدکنندگان را ترغیب به طراحی فروشگاه اینترنتی می نماید یکی از دلایل زیر می باشد:

  • طراحی فروشگاه اینترنتی و کاهش هزینه های فروش
  • توسعه فروش محصولات و خدمات فراتر از منطقه و کشور به واسطه طراحی فروشگاه اینترنتی
  • طراحی فروشگاه آنلاین بمنظور حذف واسطه ها و دلالان و ارتباط مستقیم با خریدار و مصرف کننده
  • کاهش هزینه های تبلیغات و فروش با طراحی فروشگاه اینترنتی

هر روز به تعداد کسانی که از اینترنت به منظور مقایسه و یافتن فروشندگان و ارائه دهندگان کالا و خدمات استفاده می کنند افزوده می شود. طراحی فروشگاه اینترنتی و حضور در کنار سایر رقبا یکی از ملزومات تجارت در دنیای امروزیست. کارشناسان شرکت پارسیان با بررسی کامل سایت‌های منتخب تجارت الکترونیک و همچنین رعایت و بهره‌گیری از جدیدترین متدهای طراحی سایت، اقدام به بومی‌سازی و طراحی سایت فروشگاهی نموده‌اند.

طراحی فروشگاه اینترنتی این روزها شاید به یکی از عبارتهای پر جستجو در گوگل تبدیل شده است. و اگر شما هم به دنبال راه اندازی یک سیستم فروش آنلاین هستید حتما شما نیز به دنبال یک طراحی فروشگاه اینترنتی ارزان می باشید.

با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشورمان و افزایش اطلاعات و آگاهی مردم از اینترنت در واقع بسیاری از مردم به این باور رسیده اند که اینترنت با پذیرش میلیونها کاربر در روز نمی تواند فقط برای سرگرمی و یا استفاده بعنوان منبع باشد، بلکه حضور سیل عظیمی از انسانها آن را تبدیل به بازاری پرسود کرده است که پتانسل درآمد زایی بسیار بالاتری نسبت به بازارهای سنتی دارد. در سال اخیر از چند نفر شنیده اید که مثلا فلان کالا را از اینترنت خرید کردم و یا یک سفارش اینترنتی داده ام که این روزها می رسد. حتما شما هم از این عبارتها از دوستان و آشنایان خود زیاد شنیده اید و این نشان دهنده پویایی بالای بازار آنلاین می باشد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله ” تجارت الکترونیک و کسب و کارهای اینترنتی ” را مطالعه کنید!

امکان گسترش فروش محصولات در فراتر از مرزها با طراحی فروشگاه اینترنتی آنلاین

در گذشته شرکتها به منظور گسترش محدوده فعالیت و فروش محصولات خود ناگزیر به احداث نمایندگی و تحمیل هزینه های بیشتر بودند و این در حالیست که طراحی فروشگاه اینترنتی چند زبانه و طراحی سایت ، شرکت را قادر می سازد که در هر جایی و هر کشوری که دسترسی به اینترنت وجود دارد بتواند مبادرت به تبلیغ و فروش محصولات خود از طریق فروشگاه آنلاین خود بپردازد.

حالا بریم سراغ تعریف فروشگاه اینترنتی و ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی خوب

فروشگاه اینترنتی چیست؟

فروشگاه اینترنتی به وب سایتی گفته می شود که تعدادی کالا یا خدمات از هر نوعی را در ویترین خود عرضه می کند. مشتریان برای استفاده از آن خدمات یا کالاها می توانند به فروشگاه سفارش بدهند؛ و حتی هزینه خدمات یا کالا را به صورت آنلاین پرداخت نمایند. برای دریافت سفارش از مشتری معمولا سیستمی به نام سبد مجازی خرید وجود دارد که می توان شفارشات را در آن ثبت نمود.

*** داشتن فروشگاه اینترنتی علاوه بر مزایای عمومی، به شما یک ویترین دائمی بدون نیاز به هزینه های بسیار زیاد جهت یک مکان فیزیکی را می دهد.

طراحی فروشگاه اینترنتی

سایت‌های فروشگاه اینترنتی علاوه بر اینکه در حال جایگزین کردن شیوه‌ی خرید کالا به شکل سنتی هستند، امکان فروش کالاهای غیرفیزیکی یا کالاهای دیجیتال مانند فایل‌های صوتی و تصویری و کتاب‌های الکترونیک را نیز فراهم کرده‌اند.

فروش اینترنتی همانند فروش فیزیکی، پیش‌نیازهایی دارد. نخستین گام در ایجاد یک فروشگاه اینترنتی، تحلیل و برنامه‌ریزی است. باید توجه داشت که فروش تمامی کالاها از طریق اینترنت امکان‌پذیر نیست. برخی انواع کالاها به بررسی حضوری و گفتگوی رودررو نیازمند هستند. برخی دیگر از کالاها به دلیل قیمت بالا یا نیاز به بررسی و دقت بیشتر ممکن است امکان فروش از طریق اینترنت را نداشته باشند.

پس از نیازسنجی و برنامه‌ریزی، ایجاد یک چرخه‌ی تامین و توزیع کالا الزامی است. تعیین روش‌ها و فرآیندهای تامین کالا در هنگام سفارش و روش‌ها و فرآیندهای ارسال کالا در زمان مناسب از پیش‌نیازهای دیگر در فروش اینترنتی است.

در مرحله‌ی بعدی، می‌بایست طرحی جذاب و مطابق با اصول تجربه‌ی کاربری ایجاد شود. ساخت و طراحی سایت فروشگاه اینترنتی علاوه بر ایجاد جذابیت، می‌بایست ایجاد کننده‌ی اعتماد نیز باشد. طرحی که کیفیت پایین داشته باشد یا اطلاعات مورد نیاز مشتری را در اختیارش قرار ندهد، نمی‌تواند تولید‌کننده‌ی اعتماد و سبب خرید اینترنتی شود.

گام نهایی دریافت نماد اعتماد الکترونیک و مراحل لازم برای پرداخت الکترونیک است.

مقاله ” نکات مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی ” را حتما بخوانید!

مزایای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

خرید هوشمندانه نیازمند کسب اطلاعات کافی و دقیق است. در فروش سنتی، کسب اطلاعات کافی گاهی دست نیافتنی و گاهی مشکل است ولی در فضای اینترنت، دسترسی آزاد به حجم زیادی از اطلاعات از جمله مشخصات کالا، تصاویر متعدد، نظرات سایر خریداران، مقایسه با سایر کالاها، امکان مقایسه‌ی قیمت به آسانی و بسیاری امکانات و قابلیت‌های دیگر، خرید هوشمندانه را بیش از گذشته در دسترس شده است.
طراحی سایت فروشگاه آنلاین یا اینترنتی مزایایی هم برای ارائه دهندگان خدمت و کالا به دنبال دارد. عدم نیاز به فروشگاه فیزیکی که برخی اوقات قیمتی بسیار بالا دارد و عدم نیاز به حضور دائم در فروشگاه یا استخدام نیروهای متعدد از سایر مزایای فروشگاه اینترنتی است.

امکانات اصلی برای یک فروشگاه اینترنتی

  • نمایش صحیح در کامپیوتر،تبلت و موبایل
  • امکان مدیریت چند زبان به صورت همزمان
  • اتصال به درگاه های مستقیم بانکی و درگاه های واسط
  • مقایسه محصول هم نوع
  • نمودار تغییر قیمت
  • انواع دسته بندی منطقی محصولات
  • ثبت زیر محصول برای هر محصول مانند: رنگ ها ، سایزها، گارانتی ها
  • تعریف مشخصات فنی هر محصول به صورت جدول
  • ایجاد آلبوم تصاویر اختصاصی هر محصول
  • امکان ثبت اینفوگرافیک – فیلم و فایل های پیوست
  • سامانه اطلاع رسانی از طریق ایمیل و پیامک
  • کارتابل گرافیکی مدیریت کارکرد فروشگاه
  • ابزار برش و ویرایش تصاویر
  • بخش اخبار و رویدادها
  • امکان اتصال به شبکه های اجتماعی
  • دریافت بانکی وجه خریدها با استفاده از کارت‌های عضو شتاب
  • دریافت وجه کالا و خدمات فروخته شده به صورت حضوری
  • تخصیص برچسب به محصولات برای یافته شدن آسان کالاهای مشابه
  • تعریف کوپن تخفیف با قوانین مختلف برای مشتریان
  • دسته‌بندی محصولات به صورت درختی و نامحدود
  • تعریف توضیحات، ویژگی‌ها، تصاویر مختلف و گالری تصویر برای هر محصول
  • تعریف سطوح دسترسی مختلف برای مدیران فروشگاه
  • خرید بدون ثبت نام در فروشگاه و امکان خرید پس از ثبت نام و قابلیت پیگیری سفارش‌های قبلی
  • تعریف تخفیف و فروش ویژه برای محصولات خاص
  • امنیت در طراحی سایت فروشگاهی

***********************************************************************

امکانات بیشتر برای یک فروشگاه اینترنتی

  • عدم محدودیت زمانی استفاده از سیستم
  • جذب فروشندگان متعدد و پنل فروشنده
  • تعداد نامحدود محصولات
  • ویرایشگر متن WYSIWYG با امکانات کامل
  • تعداد نامحدود تصاویر برای هر محصول، تغییر اندازه ی خودکار و بهینه سازی تصویر
  • تعداد نامحدود خصوصیات محصولات
  • امکان مقایسه پیشرفته محصولات
  • ایجاد لیست های انتخاب ویژگی محصولات، و تغییر قیمت و وزن محصول، بسته به ویژگیهای انتخاب شده
  • ترکیب نامحدود ویژگیهای محصولات
  • ارسال ایمیل اعلام وضعیت سفارش، هنگام تغییر وضعیت آن
  • بروزرسانی نرخ ارزها به نرخ روز
  • تنظیمات نامحدود مالیات
  • ایجاد نامحدود روش و هزینه های حمل و نقل
  • تعیین زمان تحویل
  • پیگری سفارش با استفاده از شماره فاکتور توسط مشتری
  • مشخص نمودن وضعیت سفارش
  • آمار مشتریان عضو / فعال
  • آمار موجودی و کنترل انبار
  • آمار فروش روزانه / هفته ای / ماهیانه / سالیانه
  • تعیین مالیات براساس استان، کشور، هردو، مناطق جغرافیایی یا بدون مالیات
  • تعیین حداقل مقدار سفارش
  • ایجاد کوپن ( مقدار مشخص / درصدی )ساخت سایتفیلتر نمایش محصولات
  • نمایش محصولات پر بازدید
  • نمایش محصولات تخفیف دار
  • نمایش محصولات با فروش بالا
  • روشهای پرداخت مختلف
  • ارسال اتوماتیک پیامک موقع ثبت و دریافت سفارش برای مدیریت و مشتری
  • ایجاد کوپنهای تخفیف
  • قابلیت چند زبانه بودن
  • ارسال محصول برای دوستان
  • امکان برچسب زدن محصولات و ابر برچسب ها
  • تعیین لوازم جانبی برای هر محصول
  • جستجو پیشرفته
  • ذخیره ی سبد خرید جهت مراجعات بعدی
  • فروش خدمات و محصولات مجازی (فایل)
  • امکان عضویت و مشترک شدن مشتریان
  • نظرات کاربران در مورد محصولات
  • لیست محصولات مورد علاقه
  • پیشنهاد کادوپیچی و بسته ی قابل بازیافت

هر چند که باید اشاره کرد ایجاد و مدیریت فروشگاه خیلی هم کار ساده ای نیست و نیاز به هزینه ، زمان و تخصص دارد ولی از این مسائل که بگذریم برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین اولین قدم داشتن خود سیستم فروشگاه ساز اینترنتی می باشد.

اگر شما نیز میخواهد بدانید آیا طراحی فروشگاه اینترنتی ارزان میتواند پاسخگوی نیاز شما باشد؟؟؟

در ادامه نیز با ما باشید…

یکی از مسائلی که بسیار با آن مواجه میشوم سوالاتی است که مشتریان عزیز درباره فروشگاه سازهای رایگان می پرسند که آیا نمیتوان از این فروشگاه ساز ها استفاده کرد؟ پاسخ این است که اگر میخواهید به موضوع فروشگاه اینترنتی به چشم یک شغل واقعی نگاه کنید فروشگاه سازهای رایگان هرگز مناسب شما نخواهد بود. برخی فروشگاه سازهای رایگان حتی امکان استفاده از نام دامنه مجزار نیز نمیدهند و فروشگاه شما سابدامنه ای از دامنه اصلی آنها خواهد بود.

واقعا فکر میکنید با این روش میتوانید به یک برند فروشگاهی تبدیل شوید؟

و یا در صورت دادن امکان دامنه مجزا همواره یک تبلیغ در صفحه شما خواهند داشت و شاید مشتری شما با کلیک بر روی آن تبلیغ از سایت شما خارج شود ودیگر برنگردد. همچنین یکی از مسائل مهمی که دوستان به آن توجه نمی کنند وابستگی کامل منابع شما به شرکت ثالث خواهد بود. فرض کنید سرور سایت فروشگاه دهنده به مدت یک هفته از کار بیفتد! چه کسی خسارت شما را خواهد داد و یا مثلا فرض کنید شما حتی توسط این فروشگاه سازهای رایگان به یک برند فروشگاهی نیز تبدیل شدید، حال فردا شرکت سرویس دهنده کلا خدمات خود را قطع کند و اطلاع دهد که سروریس فروشگاه اینترنتی را دیگر ارائه نمی کند! چه اتفاقی بر سر برند شما خواهد آمد؟
بنابراین نگاهی به این گونه موضوعات مشخص میکند که استفاده از فروشگاه سازهای رایگان به هیچ عنوان نمی تواند گزینه مناسبی برای حرفه ای ها و افراد عاقل و آینده نگر باشد.

فروشگاه سازها

مورد بعدی فروشگاه سازهایی هستند که رایگان نبوده و مثلا دامنه ای هم به شما اختصاص می دهند و حتی هیچ تبلیغ هم در سایت شما نمی گذارند ولی در عوض ماهانه یا سالانه مبلغی از شما دریافت میکنند. توجه کنید که در اینگونه سرویسها نیز با اینکه ماهانه یا سالانه پول میدهید ولی باز هم منابع شما متکی به شرکت ثالث بوده و سایت شما بر روی بستر سرورهای آن شرکت قرار خواهد گرفت.

بنابراین همانند مورد قبلی اگر روزی شرکت سرویس خود را قطع کند آیا کسی پاسخگویی زیان شما خواهد بود؟ اینگونه سرورسها نیز اخیرا زیاد شده و با نام طراحی فروشگاه اینترنتی ارزان فعالیت میکنند. حتی اخیرا سرویسی را دیدم که ماهانه فقط چند هزار تومان دریافت میکرد. بنابراین برای شروع فعالیت حرفه ای در این زمینه پیشنهاد میکنم از اینگونه فروشگاه سازها نیز دوری کنید.

اسکریپت ها و قالب های فروشگاهی

مورد بعدی اینکه گاه در اینترنت مثلا در یک فروم و یا در یک سایت یا وبلاگی فردی ادعا میکند یک اسکریپت فروشگاهی خوب را با قیمت مثلا ۵۰ هزار تومان میفروشند وحتی نمونه فعال نیز به شما معرفی میکند وحتی ممکن است بدون دریافت مبلغ ابتدا فروشگاه را نصب کند و سپس هزینه را دریافت کند.

هر چند در این مرحله شاید فروشگاه شما بدون مشکل نیز باشد ولی توجه داشته باشید چه کسی سیستم شما را پشتیبانی خواهد نمود و در صورت بروز مشکل آیا دست به دامن برنامه نویسهای مختلف خواهید شد که قسمت خراب شده را درست کنند و یا امکانی جدید به آن اضافه کنند؟ در اینگونه موارد نیز گاه بدلیل اینکه نیاز مبرمی به کمک گرفتن از برنامه نویسها خواهید داشت مشاهده شده است در طول یکسال هزینه که به برنامه نویسهای مختلف میپردازید تا مشکلات سیستم را ترمیم کنند و یا امکانی جدید به آن بیفزایند حتی از مبلغ یک فروشگاه ساز گران نیز بالاتر می رود. و باز هم به این که “چرا عاقل کند کاری، که باز آرد پشیمانی” خواهیم رسید.

بازاریابی فروشگاه اینترنتی

برای جذب مشتریان به فروشگاه اینترنتی، روش‌های متنوعی وجود دارند که برخی از آن‌ها با فروشگاه‌های فیزیکی یکسان و برخی مختص به فروشگاه اینترنتی هستند. در این بخش به روش‌های آنلاین یا اینترنتی برای بازاریابی می‌پردازیم. یکی از روش‌های مفید و اثربخش در بازاریابی اینترنتی، بازاریابی محتوایی است.

حتما بخوانید ” سئو مناسب برای فروشگاه اینترنتی

در بازاریابی محتوایی فروشگاه اینترنتی، تولید محتوای مرتبط و مفید به ازای هر محصول و همچنین تولید محتوای جانبی که بتواند راهنمایی برای خریداران و جلب‌کننده‌ی اعتماد آنان باشد اثرات خوبی به دنبال دارد. همچنین درج نظرات خریداران قبلی در ادامه‌ی هر محصول می‌تواند راهنمایی برای خریداران جدید به شمار آید.
انجام تبلیغات آنلاین در رسانه‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های موبایلی از سایر روش‌های تبلیغات آنلاین است. تحت هر شرایطی ایجاد ترکیبی همگن و اصولی برای بازاریابی ضروری است.

امنیت در طراحی سایت فروشگاهی

اینترنت به صورت معمول فضایی ناامن است. به همین دلیل رعایت آخرین اصول امنیتی برای حفظ دارایی‌های مادی و معنوی و حفظ اطلاعات شخصی و مالی افراد در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
حفظ امنیت در فروشگاه اینترنتی به دلیل سروکار داشتن با تراکنش‌های مالی، به دانش، تجربه و دقت بیشتری نیازمند است. بنابراین لازم است که در هنگام طراحی سایت فروشگاهی، این نکته به طور خاص مورد توجه قرار گیرد.

معایب فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت فروشگاه آنلاین علاوه بر مزایای متعدد، معایبی نیز دارد که در صورت عدم پیش‌بینی راه حل‌های مناسب ممکن است موفقیت پروژه را تحت تاثیر قرار دهند. برخی از این معایب عبارتند از: عدم امکان گفتگوی رودررو برای اثرگذاری مستقیم در خریدار. در فروش اینترنتی، سایت می‌بایست تمامی وظایف یک فروشنده در متقاعد کردن خریدار برای خرید را بر عهده بگیرد. عدم امکان بررسی نزدیک کالا، عدم امکان لمس کالا و عدم امکان مشاهده‌ی کالا از تمامی زوایای مختلف از معایب فروش به صورت اینترنتی است.
اشکال دیگر در فروش اینترنتی، به ویژه برای فروشگاه‌های بزرگ، محدودیت در چیدمان کالا است. معمولا در فروشگاه‌های بزرگ چیدمان کالا به شیوه‌ای انجام می‌شود که خریدار بتواند با بیشترین تعداد محصولات رودررو شود و احتمال خرید کالاهای مورد نیاز وی افزایش یابد. در فروش اینترنتی این محدودیت وجود دارد که همیشه تعداد محدودی کالا قابل نمایش و عرضه به مشتری هستند و همین موضوع دقت در انتخاب کالاهایی با بیشترین احتمال فروش را پر اهمیت‌تر می‌کند.

حتما بخوانید: ۱۰ روش ساده و رایگان برای بهینه سازی و بهبود سئو وب سایت

نتیجه گیری

  • مردم اولین جایی که به دنبال خرید محصول میگردند، بر روی اینترنت است
  • عدم حضور شما در صورت حضور سایر رقبا در این عرصه ، یعنی از دست دادن مشتریان
  • وب سایت برای مشتریان ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته آماده ارائه خدمات می باشد

طراحی فروشگاه اینترنتی برای صاحبان مشاغل و فروشندگان، از جمله حیاتی ترین مسائل در بازار امروز می باشد. تمامی این افراد باید با طراحی فروشگاه های اینترنتی و داشتن آن، سهم بازار را در این زمینه بگیرند.

سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی

برای دریافت مشاوره و امکان‌سنجی طراحی فروشگاه اینترنتی برای محصولات خود با وب شهر تماس بگیرید و اهداف و برنامه‌های خود را برایمان شرح دهید. همان گونه که گفته شد، طراحی یک فروشگاه اینترنتی موفق، علاوه بر اطلاعات فنی در زمینه‌ی فعالیت به زیرساخت قوی الکترونیکی، اطلاعات کافی در زمینه سئو و بازاریابی اینترنتی نیز نیاز است. با تکیه بر دانش و تجربه تلاش می‌کنیم بهترین و کارآمدترین روش‌ها را به شما ارائه نماییم.

اگر سوالی در زمینه آموزش سئو و طراحی سایت دارید می توانید آن را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید تا کارشناسان گروه طراحی سایت وب شهر در اولین فرصت به صورت دیدگاه یا ارائه مقاله به سوالات شما پاسخ دهند. همچنین، خوشحال می شویم که پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم با کمک شما پایگاهی ایده آل برای آموزش طراحی سایت و سئو ایجاد نماییم.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 5 =