تعهد در طراحی سایت

توسط حمیدرضا عباسی
چند بار در طول روز این سوال را از خود می پرسید؟
کاربران بالقوه از همان شروع طراحی پروژه از شما پروپزال می خواهند. شما پشت کامپیوتر خود نشسته و فکر می کنید. شما در گوگل از دوستان خود در Facebook و گروه های Linkedin راهنمایی می گیرید. شما نگاهی به کارهای طراحان دیگران می اندازید و لیست قیمتی تهیه می کنید. آیا این موارد متناسب با کار شما می باشند؟ آیا مرتبط با پروژه شما هستند؟ آیا می توانید از آن ها استفاده کنید؟
شما می توانید به پروژه های طراحی سایت قبلی نگاهی بیاندازید.شما نسبت به پروژه طراحی وب سایت x و طراحی منویی برای رستوران مورد نظر تعهد دارید. سوالات فوق رایج ترین سوالاتی می باشند که طراحان بار ها و بارها، آن ها را مطرح می کنند و بالواقع هیچ یک از آن ها ، پاسخ صحیحی برای این سوالات پیدا نمی کنند و دقیقا نمی دانند که باید چه کاری انجام دهند.
در این مقاله از سلسله مقاله های طراحی وب که در شرکت طراحی سایت وب شهر برای شما تهیه شده است قصد داریم تا شما بازدیدکندگان و خوانندگان را با این تکنیک ها و مباحث آشنا نماییم تا درک بهتری از این موارد داشته باشید.
اشتباهات مربوط به لیست هزینه ها
من لیست هزینه های خود را به شرح زیر به شما نشان می دهم:
۱- طراحی لوگو = xx$
۲- طراحی وب سایت .wordpress با ۵ قالب = yy$
۳- طراحی موبایل برای app ها = zz$
و…….( البته که جزئیات بیشتری وجود دارد و شما باید به آن ها توجه کنید).
این لیست هزینه بر مبنای تعهد کاری و داده های برگرفته شده از همکارانم ، تنظیم شده است. من همیشه این داده ها را به روز رسانی می کنم. بسیاری از طراحان و کارشناسان حرفه ای نیز از این لیست استفاده می کنند. من هم به نوبه خود از این لیست استفاده می کنم.
یک روز من در کافی شاپ مورد علاقه خود نشسته بودم. گارسون به من نزدیک شد و از من پرسید:
_” آیا شما طراح وب سایت می باشید”؟
_ بله.
_ من در گروه شما عضو هستم. ما به یک وب سایت ساده نیاز داریم. بالواقع شما تا چه حد به طراحی وب سایت تعهد دارید؟
_ خوب من……
من نتوانستم جمله خود را تمام کنم. من میدانم که گارسون بابت کار خود در این کافی شاپ چقدر دریافتی دارد؟ من می دانستم که او نمی تواند از عهده مخارج طراحی برآید.
_ اجازه دهید تا با هم یک یا دو ساعت راجع به طراحی سایت صحبت کنیم. من به شما یاد میدهم که چگونه وب سایتی برای خود ، البته بدون هزینه، طراحی کنید. شما باید با یک سری سیستم های طراحی آشنا شوید.
من احساس بدی داشتم و نمی خواستم راجع به هزینه با او صحبت کنم.
ما آن روز بیرون کافی شاپ با هم قدم زدیم و من توانستم برآورد هزینه کنم. من نمی توانستم راجع به هزینه از او سوالی بپرسم. اما اگر مثلا مدیر شرکتی از من می خواست تا برای آن ها سایتی طراحی کنم ، مطمنا هزینه را دو برابر می کردم. چرا؟ چون او سرمایه گذار است و به اندازه کافی پول دارد. اما گارسون Shelly پولی ندارد.
من به یک سری ارزش ها احترام می گذارم. البته این ارزش ها به ارزش های مادی ربطی ندارند. من خودم را همانند یک جامعه شناس نمی بینم. من فقط از افرادی پول می گیرم که توانایی پرداخت داشته باشند.
من فراموش کردم که یک سری فاکتور ها را در برآورد هزینه قید کنم.
پول ، انگیزه من را بیشتر می کند
من پروپزال خودم را برای شرکت ها ، با سابقه کاری زیاد ارسال می کنم. حتی نمی توانم تصور کنم که به خاطر این کار کسل کننده از خواب بیدار شوم. مثل زمانی که قرار است برای افراد مسن واشنگتن ، وب سایت طراحی کنم. آن ها افراد دوست داشتنی هستند ، اما طراحی وب سایت برای آن ها ، کار لذت بخشی نیست . البته این طرز فکر اصلا درست نیست. آیا زمانی که من خسته ام ، باید دست از کار بکشم؟ هرگز! من آنقدر انگیزه دارم که از خواب خود می زنم تا به پول بیشتری برسم. بالاعکس، اگر من ، طراحی پروژه ای را دوست نداشته باشم ، آن کار را انجام نمی دهم. انگیزش کاری من دقیقا آن چیزی است که تمایل به انجام آن دارم.
اما نقش شهرت چیست؟ فراموش نکنید که طراحی شما در سوابق کاری شما درج می شود. اکثر پروژه های طراحی یک تیپ افراد را به سمت خود جلب می کنند. پروژه های نچسب مطمنا مشتریان نچسبی نیز دارند. پس من باید نسبت به کار خود تعهد داشته، چرا که اکثر آن ها در سوابق کاری من آورده می شوند. من باید به خودم این موضوع را تفهیم کنم که من نباید کاری را به اجبار انجام دهم.
منظور من این است که ” من هرگز به مشتری نمی گویم که طراحی وب سایت شما برای من کسل کننده است، در عوض من هزینه را دوبرابر می کنم”. البته خود این پیشنهاد نیز ریسک پذیر است. اگر من این پروژه را از دست بدهم ، در حقیقت شانس آوردم. حداقل این که به فرصت ها و پیشنهادات دیگر گوش نمی دهم. اگر من از شر این پروژه راحت شوم ، می توانم به فرصت های دیگری در زمینه طراحی وب سایت دست یابم.
من تا چه حد به کار های طراحی خود متعد هستم؟
من دیگر از لیست هزینه استفاده نمی کنم. پس چگونه می توانم برآورد هزینه ای کنم؟ به سه مرحله زیر توجه کنید:
۱- من هزینه را به صورت ساعتی برآورد می کنم. این نرخ قیمت برای زندگی من کافی است.
۲- سپس من ساعاتی که برای پروژه صرف کرده ام را ارزیابی می کنم. من ساعات اضافی ، تقریبا ۳۰% از آن ها را به جلسات، ارسال ایمیل و تغییر درخواست ها و .. اختصاص دادم.
۳- من بقیه عواملی را اضافه کردم که از قبل آن ها را توضیح داده بودم. مثلا آیا این پروژه ، کاری کسل کننده یا مهیج می باشد؟ آیا من این طراحی را در سابقه کاری خود قرار می دهم یا برای استفاده شخصی خود از آن استفاده می کنم.
Zenبه من گفت: با خودت جدی تر رفتار کن. بزرگترین مشکل مربوط به لیست قیمت این است که شما خود را در کار نمی بینید و به خودتان توجهی نمی کنید. شما که ربات نیستید. بدون در نظر گرفتن احساسات و هر آن چه که به شما ارزش و انگیزش می دهد ، روی کاری برآورد هزینه نکنید.
الان زمانی است که شما باید به عنوان طراح حرفه ای ، قیمت ها بالا ببرید.
کار طراحی سایت خود را به گروه طراحی سایت وب شهر بسپارید!
مطالب پیشنهادی

روش هایی جهت حفظ رتبه در موتورهای جستجو
25 مهر 1396