تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

تفاوت وبلاگ و وب سایت

تفاوت وبلاگ و وب سایت

تفاوت وبلاگ با وب سایت چیست؟

چگونه می توان تشخیص داد صفحه ای که می بینیم یک وبلاگ است یا یک وب سایت؟

در طراحی سایت و طراحی پرتال هیچ قانون همه گیری وجود ندارد،لیکن ۴ تفاوت اساسی میان این دو وجود دارد: فرمت(شکل)، نرم افزار، شخصیت و جامعه.
مهمترین عامل مشخص کننده یک وبلاگ از وب سایت شکل آن است. برای تمایز این دو از یکدیگر باید دید:
آیا مطالب به دنبال هم می آیند؟
آیا طول آنها تنها چند خط یا پاراگراف است؟ اگر نه آیا مطالب طولانی تر بوسیله لینک هایی مثل” بیشتر” یا” اینجا بخوانید” ادامه می یابند؟
آیا اجازه ی مشارکت و نظردادن به بازدید کنندگان داده شده است؟

در طراحی سایت و طراحی پرتال اگر دست کم پاسخ چند تا از این سوالات مثبت باشد، باید گفت با یک وبلاگ روبرو هستید.
اما از نظر تکنیکی در طراحی سایت و طراحی پرتال ،اغلب نویسنده وبلاگ کسی است که از ابزار وبلاگ نویسی استفاده می کند، نشانه ای از ابزار وبلاگ نویسی یا عبارتی مربوط به حق مولف آن، در گوشه انتها یا ابتدای یک وبلاگ دیده می شود.
ماهیت شخصی یک وبلاگ، عاملی دیگر برای تمایز آن با وب سایت است. تعداد بسیاری از وبلاگ ها بر عقاید، آرا و تفکرات نویسندگان خود تکیه می کنند. برخی سیاسی، بر خی دیگر فلسفی، علمی یا دینی هستند. در این مورد هم هیچ راه تشخیصی وجود ندارد که آیا وبلاگ ها درباره عقاید صحبت می کنند یا گونه ای روزنامه نگاری هستند.با این وجود تمام این عوامل نسبی هستند و با پیشرفت سریعی که در این حوزه شاهد آن هستیم، به طور حتم دچار تغییر خواهند شد.

تفاوت اصلی بین وبلاگ و وب سایت این است که وبلاگ برای وب سایت ها ایجاد می شود و وب سایت ها مکانی هستند که وبلاگ ها در آن نوشته می شوند.

وبلاگ ها مجلاتی آنلاین برای استفاده ی عموم می باشند. تفاوت بیشتر این دو را در مطلب زیر مطالعه نمایید

وبلاگ مجله ای آنلاین (خصوصی) است که اغلب به روز می شود و برای استفاده ی عمومی در نظر گرفته شده است.

وبلاگ ها معمولا یک سری از نوشته هایی هستند که در یک سایت مربوط به محصول و یا خدمات ارائه می شوند.

ترافیک کلی وب به وب سایت ها هدایت شده و این ترافیک بین وب سایت های متفاوتی بر اساس محتوا و کیفیت آن پخش می شوند.

وبلاگ ها برای بحث های معمولی استفاده می شود. آیا متوجه شده اید که در وبلاگ همیشه به کلمات ما و من اشاره می شود که نشان دهنده ی نظر نویسنده و یا پیشنهاد او در مورد موضوع است؟ خواننده همچنین می توانید نظر خود را در بر اساس تنظیمات سایت ارسال کند.

در طراحی سایت و طراحی پرتال تفاوت های بنیانی میان وب سایت و پرتال وجود دارد. مهمترین موارد این تفاوت ها در زیر به صورت خلاصه بیان شده است:  شود،به این معنی که تمام امکانات پرتال به گونه ای پیش بینی شده که جوابگوی نیازهای کاربران کاری متفاوت باشد.
یکی از مهمترین تفاوت های بین پرتال و وب سایت جنبه ی اقتصادی آن است. در طراحی سایت و طراحی پرتال اکثر پرتال ها صرفا”برای کسب درآمد ساخته شده اند و بیشتردرآمد های خود را از طریق تبلیغات کسب می نمایند

 اگر کسی از شما بپرسد یک سایت با یک وبلاگ چه تفاوتی دارد، چه جوابی برایش دارید؟

برخی تفاوت های وبلاگ و وب سایت را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱.وبلاگ فعال تر از وب‌سایت‌ها هستند و تفاوت اصلی آنها در میزان روزآمدشدن است. برای ایجاد تغییرات در وبلاگ و به روز کردن آنها نیاز نیست که کدهای HTML را تغییر دهیم،در حالی که برای روزآمد کردن سایت تغییر این کدها و داشتن اطلاعاتی هر چند مقدماتی در این زمینه یکی از ضروریات است. بنابراین وبلاگ با سرعت و سهولت بیشتری نسبت به وب‌سایت‌ها به روز می‌شوند .

۲.واحدی که برای وب لاگ‌ها به کار می بریم، پست است. ولی واحد سایت، صفحه. یک سایت ، وب مجموعه‌ای است از صفحات یا فایل های پیوند خورده به یکدیگر که از طریق وبجهانگستر در دسترس قرار می‌گیرد. وبلاگ مجموعه‌ای از پست هاست که بر عکس ترتیب تاریخی آورده می‌شوند، تا جدیدترین پست یا مدخل در بالای صفحه قرار گیرد و مدخل‌های قدیمی‌تر به تدریج پایین تر قرار می‌گیرند.

۳.تفاوت دیگر در شکل گشت و گذاری است که وبلاگ و وب سایت می دهند. وبلاگ دارای یک قابلیت جذاب و قوی به نام “تاریخ” هستند که به پست ها چسبیده‌اند. در وبلاگ پست ها به صورت خودکار به ترتیب تاریخی مرتب می‌شوند. به این شیوه که مدخل های جدیدتر بالاتر قرار می‌گیرند و مدخل های قدیمی تر پائین تر قرار گرفته و به تدریج وارد آرشیو می‌شوند. برای جستجو در وبلاگ می‌توان به راحتی از طریق آرشیوهای تاریخی یا موضوعی اقدام نمود. در صورتی که در بسیاری موارد یک موتور جستجو برای جستجوی در سایت مورد نظر وجود دارد. نکته دیگر اینکه فرآیند بهینه سازی سایت در وبلاگها بی مفهوم است چون شما عملا دارید سایت دیگران را بهینه سازی می کنید.

۴.در وب سایت ها، مطالب جدیدی که به سایت اضافه می‌شوند بسته به نظر مدیر سایت در هر جایی از سایت می‌توانند قرار بگیرند و جدید بودن مطالب یک سایت را نیز از آخرین تاریخ روزآمدسازی سایت می‌توان به دست آورد.

وبلاگ چیست؟

اینترنت امکانات و ابزارهای متعددی ومتنوعی را به منظور ارائه خدمات وسرویس ها در طراحی سایت و طراحی پرتال در اختیارمخاطبان قرار می دهد . یکی از ویژگی های بسیار جذاب اینترنت در طراحی سایت و طراحی پرتال ارائه سرویس ها و خدماتی است که شما را قادر می سازد با مخاطبان خود ارتباطی پویا و متقابل برقرار نموده و از نقطه نظرات آنان در رابطه با یک مطلب ، آگاه شوید . در این راستا هر یک از کاربران می توانند دانش و تجارب خود را در اختیار دیگران قرار داده و خود نیز به عنوان عضوی از یک جامعه شبکه ای مطرح گردند ( اشتراک دانش ) .

فرض کنید ابزاری ارزان قیمت برای انتشار مطلب در اختیار هر نویسنده و یا صاحب قلمی باشد که بتواند با استفاده از آن عقاید، اخبار ، دیدگاهها و نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوعات مورد علاقه ، بدون محدودیت های مرسوم بیان نماید.آیا شما علاقه مند به استفاده از چنین ابزاری می باشید ؟ آیا تمایل به داشتن یک روزنامه شخصی دارید که در آن بتوانید مطالب خود را در ارتباط با موضوعات مورد علاقه ، بیان نمائید؟ بشریت درطی چند سال گذشته قدم در دنیای جدیدی گذاشته است که بدون شک یکی از مهمترین دستاوردهای آن تحول و دگرگونی اساسی در ارتباط با نحوه نشر اطلاعات است. وبلاگ نمونه ای در این زمینه بوده که با توجه به ماهیت اینترنت ، ویژگی دو طرفه بودن وب و تنوع خواسته استفاده کنندگان، در کانون توجه علاقه مندان قرار گرفته و ما امروزه شاهد رشد و گسترش چشمگیر آن می باشیم . واژه ی ” بلاگ ” ، از جمله واژه های جدیدی است که قدم در عرصه ادبیات جهانی اینترنت گذاشته است .
در این مقاله قصد داریم به بررسی این پدیده جدید! اینترنت پرداخته و با ابعاد متفاوت آن بیشتر آشنا شویم .

حتما بخوانید: ” ضرورت و نکات مهم در تغییر طراحی سایت

تاریخچه وبلاگ و وبلاگ نویسی

برخی بر این عقیده هستند که اولین وبلاگ توسط تیم برنرزلی ( مخترع وب ) ایجاد که در آن وی به سایت های جدیدی که در آن زمان ایجاد و بر روی اینترنت فعال می شدند ، اشاره می نمود. دومین وبلاگ توسط مارک اندرسن ایجاد که وی نیز در آن عملیاتی مشابه وبلاگ برنرزلی را انجام می داد.
در فاصله بین سال های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ که در طراحی سایت و طراحی پرتال از آن به عنوان انفجار وب ، نام برده می شود ، چندین وبلاگ جدید دیگر نیز ایجاد گردید . از وبلاگ های اولیه می توان به وبلاگ Dave Winner ،وبلاگ Berger و Cameron Barrett ، اشاره کرد . محتویات وبلاگ های اولیه اکثرا” شامل مجموعه ای از لینک ها و توضیحات مفصلی بود که متناسب با علاقه نویسنده ایجاد می شد. اما در ادامه وبلاگ نویسان ، علاقه به ایجاد وبلاگ هایی پیدا کردند که در آن مطالبی را درج می کردند که خود تمایل به خواندن آن را در آینده داشتند مثل دفترچه خاطرات شخصی. بدین ترتیب ، وبلاگ ها بسیار شخصی و دارای شخصیتی خاص برای خود شدند .

گسترش وبلاگ ها : اکثر وبلاگ های پیشین در طراحی سایت و طراحی پرتال توسط طراحان وب و نرم افزار و به عنوان یک فعالیت جانبی که در منزل دنبال می نمودند ، ایجاد و محتوی و ماهیت اطلاعاتی آنان در رابطه با توانمندی و پتانسیل های فن آوری هایی بود که در آن زمان یکی پس از دیگری مطرح می شدند . تعداد وبلاگ ها در ابتدا بسیار اندک و محدود بود تا این که در سال ۱۹۹۹ با راه اندازی چندین سرویس رایگان و یا ارزان قیمت دررابطه با وبلاگ و وبلاگ نویسی ، تعداد آنان رو به افزایش نهاد . سرویس هائی نظیر : Pitas, Livejournal ، Blogger و EditThisPage.com ، نمونه هائی در این زمینه می باشند . استفاده از سرویس های فوق،مستلزم دانش فنی بالائی نبود و علاقه مندان به ایجاد وبلاگ می توانستند به سرعت اقدام به ایجاد وبلاگ مورد نظر خود نمایند . ( رشد چشمگیر وبلاگ و وبلاگ نویسی ) .
تا اواسط سال ۲۰۰۰ ، بیش از یکهزار وبلاگ ایجاد و این رقم تا اواسط سال ۲۰۰۲ به بیش از نیم میلیون رسید. بر اساس آمار موجود، تعداد وبلاگ های ایجا د شده توسط سیستم هایوبلاگ نویسی به بیش از چندصدهزار رسیده و هر چهل ثانیه یک وبلاگ جدید ، ایجاد می گردد

یکی از مهمترین تحولات مهم در ارتباط با وبلاگ ها ، تبدیل آن به یک رسانه محاوره ای بود. تعداد زیادی از مولفین و نویسندگان وبلاگ ها از وبلاگ خود برای بحث در ارتباط با موضوعات مورد علاقه و یا موضوعات گفته شده توسط سایر نویسندگان در وبلاگ های دیگر استفاده و با بکارگیری لینک های متعدد،امکان دنبال نمودن مباحث مورد نظر را در اختیار خوانند گان قرار می دهند. بدین ترتیت ، خوانند گان علاقه مند ، می توانستند در مباحثه مورد نظر شرکت و علاوه بر آگاهی از سایر دیدگاههای موجود ، نقطه نظرات خود را بیان و یا شخصا” اقدام به ایجاد وبلاگ و دنبال نمودن مباحث مورد نظر در وبلاگ خود نمایند .

از لحاظ ظاهری ، شاید وضعیت فوق را بتوان مشابه ارتباطات “چندین نفربا چندین نفر” در نظر گرفت که تاکنون به اشکال متفاوتی نظیر newsgroups ( گروه های خبری ) و یا mailing lists ( لیست های نامه ) ، پیاده سازی شده است . در این رابطه یک تفاوت اساسی وجود دارد : با توجه به اینکه نطرات ارائه شده بر روی فصای متعلق به مولف وبلاگ ارسال می گردد ، پاسخ به سایر افراد ضروری نبوده و آنان پاسخ خود را با مراجعه به وبلاگ ، مشاهده خواهند کرد. یکی دیگر از تحولاتی که همزمان با رشد و گسترش وبلاگ ها محقق گردید ، مطالعه وبلاگها توسط سایر وبلاگ نویسان بود که باعث ایجاد پدیده ای با نام blogrolling ، گردید . ( بخشی از یک وبلاگکه لیست سایت هائی را که مولف وبلاگ – بلاگر – ، آنان را بطور منظم و همیشه مطالعه و اصطلاحا” به آنان سر می زند را مشخص می نماید. این بخش معمولا” در بخش سمت راست و یا چپ صفحه بلاگر ویا در یک صفحه مجزاء قرار می گیرد ) . یکی از خصایص جالب این لینک ها ، ایجاد یک جامعه ارتباطی ( شبکه ای ) بین وبلاگ نویسان می باشد .

وضعیت اخیر وبلاگ و وبلاگ نویسی : وبلاگ و وبلاگ نویسی همچنان روند توسعه و گسترش خود را ادامه داده و هر روز بر تعداد وبلاگ نویسان افزوده می گردد .جامعه وبلاگ نویسان را اقشار متفاوت جامعه تشکیل می دهند .( پیاده کنندگان نرم افزار ، طراحان وب ، متخصصین و کارشناسان فن آوری های اطلاعات و ارتباطات ، معماران اطلاعاتی ، روزنامه نگاران ، وکلاء ، متخصصین آموزشی ، مشاوران و محققین فن آوری اطلاعات ، سیاستمداران و … ) . با توجه به جایگاه بسیار مهم وبلاگ نویسی برای روزنامه نگاران ، دانشگاه MIT در پائیز سال ۲۰۰۲ ، اقدام به ارائه یک واحد خاص برای دانشجویان نموده است و همانطور که ذکر شده بهینه سازی سایت در وب سایت بیشتر مفهوم دارد و در وبلاگ عملا بهینه سازی یعنی صرف هزینه بر روی سایت دیگران

 

 

برخی از ویژگی های وبلاگ ها عبارتند از :

• سبک و شیوه بلاگ ها عموما” شخصی ، غیررسمی و یا خودمانی است . با استفاده از ابزارهای رایگان موجود بر روی وب می توان به سادگی اقدام به ایجاد و نشر اطلاعات بر رویوبلاگ ، نمود.
• وبلاگ ها از لحاظ کیفیت ، محتوی و اهداف دارای گونه های متعددی بوده و هر یک می توانند مخاطبان خاص خود را دارا باشند ( نظیر تیراژ روزنامه ) .
• وبلاگ ها در اواسط دهه ۹۰ مطرح و به سرعت و همزمان با ارائه ابزارهای ساده نشر و ایجاد وبلاگ ،نظیر Blogger.com رشد و مورد استقبال قرار گرفتند. در این راستا وبلاگ ها ی متعددی ، ایجاد گردیده است (از بلاگ هائی که شامل دفترچه خاطرات online بوده که منعکس کننده فعالیت ها و تجارب روزانه نویسنده بوده تا بلاگ هائی خصوصی و یا کوچک که صرفا” شامل توضیحاتی اندک و لینک به سایر موضوعات است ) .اکثر وبلاگ ها مبتنی بر متن می باشند .در این رابطه وبلاگ هائی نیز وجود دارد که علاوه بر استفاده متن از سایر اقلام اطلاعاتی نظیر صوت ، تصاویر و کلیپ های ویدئوئی نیز استفاده می نمایند( بلاگ تصویری ( Photoblog ) ، بلاگ ویدئوئی ( Videoblogs ) ، بلاگ های صوتی
(Audioblog) .
• هر موجودیت در یک وبلاگ بنوعی به سایر اطلاعات ، اشاره می نماید. مولفین وبلاگ ها به سایر وبلاگ ها لینک و بگونه ای آنان را بر اساس موضوعات متفاوتی تقسیم بندی نموده تا امکان استفاده مناسب و سریع از سایر وبلاگ ها باتوجه به موضوعات مربوطه در اختیار کاربران قرار گیرد. خوانندگان یک وبلاگ می توانند از هر نقطه ای در وبلاگ که تمایل دارند ، مطالعه خود را شروع نمایند :در ابتدا مطالب و نوشته های جدید منتشر شده بر روی بلاگ را مشاهده نمایند و یا با استفاده از امکان جستجو و یا لینک به سایر بلاگ ها ، اطلاعات قدیمی منتشر شده را مطالعه نمایند . در زمان مطالعه یک بلاگ ، خوانندگان می تواند آن را با اولویت های متفاوتی مطالعه نمایند : زمانی ( مطالعه بر اساس زمان و تاریخ انتشار مطلب ) ، موضوعی و یا جستجو بر اساس کلید واژه های خاصی . وبلاگ ها ، اغلب شامل یک Blogroll بوده که شامل لیستی از لینک ها به سایر وبلاگ هائی است که مولف وبلاگ آنان را پیشنهاد ، می نماید . تعداد زیادی از وبلاگ ها این امکان را برای خوانندگان خود فراهم می نمایند که نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوع منتشر شده بر روی سایت اعلام نمایند .
• یکی از نکات جالب در رابطه با بلاگ ها ، سادگی آنان می باشد . وب سایت ها معمولا” دارای یک صفحه اصلی به همراه مجموعه ای از لینک ها به سایر صفحات برای مشاهده اطلاعات تکمیلی ،می باشند. سایت Srco به این سبک ایجاد شده است و ده ها صفحه اطلاعاتی تحت یک صفحه اصلی سازماندهی ، می شوند. اکثر وب سایت ها دارای چنین ساختاری می باشند

 

انتشار محتوا : محتوا در یک وبلاگ می تواند علائق شخصی، تجربیات، بررسی ها و نباید ها باشد .

اما یک وب سایت محل انتشار مطالب رسمی که به طور مستقیم به محصول و خدمات مربوط می باشند است.

مطالب وب سایت ها به دانستن زبان کامپیوتر نیاز دارند در حالی که یک وبلاگ می تواند در زبان معمولی نوشته شود.

نگرانی در ساخت : ساخت وب سایت شامل هزینه می باشد زیرا هرکسی نمی تواند آن را انجام دهد.

کلیه مطالب باید به زبان کامپیوتر مانند اچ تی ام ال نوشته شوند.

ایجاد یک وبلاگ با استفاده از قالب های آماده بسیار آسان است.البته وبلاگ ها نیز می توانند بر اساس سلیقه ی صاحب آن شخصی سازی شوند.

هزینه ی ایجاد: هزینه ی ایجاد یک وب سایت بیشتر است زیرا که شامل هزینه ی فضای وب، سرور، طراحان وب، نویسندگان محتوا و غیره می باشد در حالی که یک وبلاگ را می توان با هزینه ی بسیار کمتر و یا حتی رایگان با استفاده از نرم افزارهای مدیریتی مانند بلاگر و وردپرس ایجاد کرد.

پویایی وبلاگ ها: در وب سایت تغییر محتوا تنها با تغییر در محصول یا خدمات صورت می گیرد در حالی که وبلاگ ها را می توان به روزرسانی کرد و به فضای وب روحی تازه بخشید.

وبلاگ می تواند به عنوان ابزاری برای جذب ترافیک توسط سایت شما استفاده می شود.

ارتباطات: وب سایت یک فرم را برای ارتباط یک طرفه فراهم می کند. وبلاگ انجمنی را با ارتباطات دو طرفه فراهم می سازد.

اگر سوالی در زمینه آموزش سئو و آموزش طراحی سایت دارید می توانید آن را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید تا کارشناسان گروه طراحی سایت وب شهر در اولین فرصت به صورت دیدگاه یا ارائه مقاله به سوالات شما پاسخ دهند. همچنین، خوشحال می شویم که پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم با کمک شما پایگاهی ایده آل برای آموزش طراحی سایت و سئو ایجاد نماییم.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 8 =