تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

دامنه در سئو

دامنه در سئو

در این مقاله از سری مقاله های سئو گروه طراحی سایت وب شهر ” تاثیر دامنه در سئو ” را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

اولین مرحله از ساخت یک وب سایت انتخاب یک نام دامنه میباشد بعد از آن شما باید تصمیم برای انتخاب موضوع وب سایت است و بعد به نوشتن مطالب خود بپردازید.
بهترین نوع نام دامنه نام هایی از عبارات کلیدیی میباشد که شما می خواهید مورد هدف خود قرار بدهید و برای بهبودی رتبه بندی خود در SERP گوگل استفاده شوند میباشد. نام دامنه نقطه شروع برای هر موتور جستجو به هنگام تصمیم گیری برای به لیست کشیدن وب سایت ها میباشد. دلیلی که گوگل اهمیت زیادی به نام دامنه می دهد این است که تغییر دادن نام دامنه بسیار سخت میباشد به همین دلیلی بسیار توصیه می کنند نام دامنه ای را انتخاب کنید که شامل کلمات کلیدی مورد هدفتان باشد.

تاثیر عمر دامنه سایت در سئو

یکی دیگر از عوامل دخیل در الگوریتم رتبه بندی گوگل ، عمر دامنه وب سایت است . شاید تا به حال این سوال برای شما بوجود آمده باشد که عمر دامنه چه تاثیری می تواند در رتبه بندی وب سایت در نتایج جستجو داشته باشد و چرا تاکید می شود که دامنه خود را برای مدت زمان طولانی ثبت کنید ؟ در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه اهمیت سن دامنه را از زبان یکی از اساتید برجسته سئو وب سایت موز ، برای شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

Rand Fishkin در ویدئوی آموزشی خود با مطرح کردن چندین سوال به بررسی اهمیت عمر دامنه و تاثیر آن در الگوریتم رتبه بندی گوگل می پردازد. وی بیان می کند : ممکن است عمر دامنه در رتبه بندی و سئو وب سایت نقش داشته باشد اما به طور کلی چیزی نیست که نگران آن باشید .

در ابتدا Rand به پاسخ مت کاتز در یکی از ویدئو های منتشر شده اش در پاسخ به این که آیا سن دامنه اهمیتی در سئو آن خواهد داشت اشاره می کند :
مت کاتز : “خیر؛ در این مورد نگران نباشید. این در خط ۳۸ فایل ثبت اختراع در سال ۲۰۰۲ دفن شده اما به این معنی نیست که این یک عامل در رتبه‎بندی و رنکینگ باشد. ”
همچنین مت کاتز در پاسخ به دیگر مسئولین گوگل اعلام می کند : “ما قول نمی‎دهیم که این یک فاکتور نیست ، اما اگر هم باشد، خیلی ناچیز است. ما از این فاکتور همراه عوامل دیگر استفاده می‎کنیم تا بررسی کنیم و ببینیم چه رخ خواهد داد” .

*** در ادامه به پرسش های Rand و پاسخ وی به آنها در رابطه با اهمیت عمر دامنه و مدت زمان ثبت دامنه اشاره خواهیم کرد.

پرسش اول : آیا عمر وب سایت مهم است؟

دو سایت کاملا مشابه از دید سئو و عوامل موثر در آن شامل تعداد لینک‎های ورودی یکسان از مکان های یکسان به صفحات یکسان با محتوای کاملا مشابه با این تفاوت که یکی از این سایت‎ها در سال ۲۰۰۸ ایجاد شده و دیگری در سال ۲۰۰۰ . آیا این اساساً رتبه بندی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد؟ پاسخ این سوال به طور قطع خیر است.
اما ممکن است شما بگویید که هنگام جستجو در لیست نتایج جستجو لینک های مربوط به سال های خیلی قبل هم وجو داشته باشد پس چطور ممکن است قدیمی بودن لینک ها اهمیت نداشته باشد ؟ چطور می توان گفت که عمر دامنه اهمیت ندارد ؟

نکته مهم این موضوع این است که پای یک رابطه ی همبستگی در میان است نه علت و معلول! در واقع افرادی که این دامنه ها را به ثبت رساندند ، کارهای مفید بسیاری نیز انجام داده‎اند. آن‎ها بهترین و کوتاهترین نام‎های دامنه را انتخاب و ثبت کرده‎اند. آن‎ها برند خود رو ایجاد کردند. آن‎ها زمان زیادی رو برای برندسازی صرف کردند ، افراد بسیاری برند آنها را می شناسند و به آن لینک دادند و آنها را به عنوان یک مرجع می دانند. آنها در بسیاری از شبکه ها و رسانه ها فعالیت داشتند و از سایت ها و افراد معتبر لینک دریافت کردند . با این اوصاف می توان گفت این فعالیت ها دلیل محکمی است برای قدرتمند بودن دامنه های قدیمی . به دلیل تاثیرات این مستندات و فعالیت ها می باشد که وب سایت های قدیمی موفق تر و با ارزش تر هستند.

در واقع می خواهیم این نکته را بیان کنیم که اگر شما همین حالا یک وب سایت ایجاد کنید و تمامی کارهایی را انجام دهید که یک وب سایت قدیمی در در طول ۱۰ سال انجام داده است ، می‎توانید رتبه بهتری نسبت به آن کسب کنید، به این دلیل که شما این نام تجاری و شهرت و لینک ها را سریعتر به دست آورده اید در نتیجه شتاب شما به مراتب بیشتر است.

پرسش دوم : مدت زمان ثبت دامنه اهمیت دارد ؟

مت کاتز در یکی از ویدئوهای خود به این موضوع اشاره کرده است که : “ممکن است ما به این که دامنه برای چه مدت زمانی ثبت شده است توجه کنیم به این دلیل که اسپمرها ، دومینرها و بازاریابان و دیگر افرادی که فکر می کنیم ممکن است نتایج جستجوهای ما را تغییر دهند، اغلب دامنه‎هایشان را برای مدت کوتاهی ثبت می کنند”.
حتی ایده‎هایی هم مانند ثبت دامنه به مدت ۳۰ روز جهت تست یک دامنه و بعد برگرداندن آن نیز وجود دارد. بنابراین ما معمولا افراد را در صورت داشتن بودجه کافی به ثبت دامنه با مدت طولانی ۵ یا ۱۰ ساله تشویق می کنیم .

بنابراین نتیجه می گیریم که عمر دامنه با قرار گرفتن در کنار عوامل دیگر سئو و به طور غیر مستقیم در بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجو تاثیرگذار خواهد بود . می توان گفت ارزش یک دامنه ارتباط مستقیمی با میزان فعالیت در سایت شامل لینک بیلدینگ و تولید محتوای غنی بر روی سایت دارد . وب سایتی که تازه ساخته شده و فعالیت های سئو پسندی را انجام می دهد نسبت به ساتی که قدمت دارد اما مدت هاست که بروزرسانی نشده است و فعالیتی نداشته که توجه و اعتماد موتورهای جستجو را جلب کند قطعا ارزش بیشتری خواهد داشت .

 

در حقیقت انتخاب نام دامین مناسب یکی از مهمترین عوامل SEO میباشد. این به عنوان یک نتیجه مستقیم از اهمیت نام دامنه در گوگل نیست اما به عنوان یک تاثیر کننده بر SEO صفحه و لینک دهنده به سایت میباشد. برای شروع اگر نام دامنه شما شامل کلمات کلیدی خود باشد شما قادر به معرفی این کلمات به صورت آسان تر در داخل محتوا متن وب سایت تان خواهید بود . این گونه مهم ترین وب سایت های تمایل خواهند داشت تا به کلمه دامنه شما لینک بزنند و این یک اثر عظیم بر موقعیت و رتبه بندی وب سایت تان در SERPs گوگل خواهد داشت.

اکثر طراحان وب سایت استفاده از خط فاصله بین نام دامنه را توصیه می کنند. هدف از این کار این است که خط فاصله باعث می شود هر کلمه به صورت بهتر و روشن تر فهمیده شود و شناسایی آن برای گوگل واضح تر شود. با این حال من عکس این کار را توصیه می کنم نه به دلیل این که اعتقاد دارم این اختلاف کمی ایجاد می کند اما طولانی شدن نام دامنه به خاطر سپردن آن را سخت می کند و استفاده از خط فاصله جوانب منفی و مثبتی زیادی دارد ( شما برای فهمیدن بیشتر می توانید تاثیرات دامنه با خط فاصله را در بخش مقاله این سایت مطالعه کنید ). همچنین طولانی بودن نام دامنه در هنگام ایمیل زدن و یا تماس مشتریان با شما برای توضیح معنای آن تلاش زیادی را می خواهد.

تاثیر دامنه ملی ir در سئو

در این چند وقت که به سوال ها و مشکلات کاربران پاسخ می دهم متوجه شدم بسیاری از کاربران سوال دارند که سئو دامنه ملی بهتر است یا دامنه .com ؟ در این مطلب من در حد تجربه خودم و چند وب سایتی که مطالعه کردم سعی می کنم به این سوال که آیا واقعا دامنه ملی در سئو تاثیر دارد ؟ را پاسخ دهم ، از شما کاربران عزیز هم تقاضا دارم در حد تجربه خود در قسمت نظرات این مطلب به اطلاعات بنده و دیگران کمک کنید.

تاثیر دامنه ملی در سئو و بررسی سئو انواع پسوند ها

امروزه انتخاب نام دامنه ، یک کار بسیار دشوار است چراکه تا چند سال پیش حدود یک میلیارد دامنه فروخته شده است و در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ بیش از ۶ میلیون دامنه ثبت شده است ، بنابراین کاربران تقریبا هر اسمی که قصد ثبت آن را دارند از قبل ثبت شده است و به سمت سایر پسوند ها می روند. در ایران چند سالی است که بسیاری از کاربران به سمت دامنه ملی یا همان ir رفته اند.

اگر شما تمایل دارید از تمام دنیا کاربر داشته باشید پیشنهاد می کنم برای انتخاب نام دامنه خود از دامنه های سطح بالا عمومی یا همان gtld ها استفاده نمایید. این دامنه ها که هدف آنها یک کشور نیستند. به گفته گوگل اگر تمایل دارید در سراسر جهان رقابت کنید می توانید از این پسوند ها استفاده نمایید :

.aero
.biz
.cat
.com
.coop
.edu
.gov
.info
.int
.jobs
.mil
.mobi
.museum
.name
.net
.org
.pro
.tel
.travel

آیا صحبت بالا به این معنی است که سایر پسوند ها برای سئو خوب نیستند ؟ بله یا خیر . اگر شما در google.com رتبه بالایی نیاز دارید بهتر است از پسوند های بالا استفاده نمایید. برای مثال اگر شما یک فروشگاه اینترنتی با مشتریانی از سراسر جهان دارید دامنه دات کام یا دات نت یا دات org بهترین راه حل برای شماست اما برای مثال اگر قصد دارید محصول خود را تنها در آلمان بفروشید می توانید به سمت پسوند .de بروید و گوگل درک خواهد کرد که شما قصد رتبه بهتر در سایت google.de را دارید.

سؤال دیگری که زیاد پرسیده می شود چه نوع از دامین توجه و اهمیت بیشتری خواهد داشت. به طور کلی بسیاری از طراحان وب سایت بر این باورند که .com اسبقیت بالاتری نسبت به دیگر پسوند دامنه ها مثل .net و غیره را دارد. با این حال من باره دیگر با این کلام مخالف هستم. تعداد زیادی از وب سایت ها با پسوند دامنه .net وجود دارند که بیشتر از ۱۰۰ ها هزار بازدید کننده منحصر به فرد خود را در ماه دارند. هر پسوند هدف خاص خودش را دارد مثلا .org پسوند دامنه وب سایت های دولتی میباشد.

تاثیر دامنه ملی ir در سئو

با این وجود می توان نتیجه گرفت که دامنه ir برای کاربران ایرانی نیز مناسب است و برخی از افراد می گویند که این دامنه ها برای کاربران ایرانی اولویت هم دارد ، اما سوال دیگری که وجود دارد ما در ایران دامنه ای با نام google.ir نداریم و آیا با توجه به گفته های بالا دامنه ir تاثیر مثبتی در google.com دارد یا خیر ؟ نظر شخصی من تا این لحظه اینه که فکر می کنم در مواردی تاثیر مثبت داشته باشه اما با توجه به عدم اطمینانم هیچ وقت دامنه اصلی وب سایتم را ir انتخاب نمی کنم. اگر شما نظر خاصی در این مورد دارید در همین صفحه ارسال کنید تا بنده و سایر کاربران از نظرات شما استفاده نماییم. این نکته هم در نظر بگیرید که اگر شما یک پسوند .de انتخاب می کنید رتبه وب سایت شما در سایت google.de تاثیر مثبت دارد اما تنها برای کاربران آلمان . بنابراین توصیه همیشگی من استفاده از gtld است.

نکاتی در مورد خرید دامنه برای سئو بهتر :

*** پس از انتخاب یک پسوند دامنه ، در زمان ثبت دامنه حتما دقت کنید و سعی کنید این چند مورد را نیز رعایت فرمایید.

۱- سعی کنید دامنه کوتاه و حداکثر ۲۰ کاراکتر باشد.

۲- یک نام دامنه با توجه به برند خود انتخاب کنید که به راحتی به خاطر سپرده شود.

۳- سعی کنید از خط فاصله استفاده نکنید.

نتیجه :

*** دامنه کشوری یا دامنه ملی تنها برای آن کشور مناسب است ، بنابراین پیشنهاد می شود که از Gtld استفاده کنید.

به راستی تاثیر ساب دومین بر سئوی سایت چیست ؟

با استناد به مقالات منتشر شده در وبلاگ سایت MOZ رتبه بندی نتایج گوگل به صورتی می باشد که نام دامنه و ساب دامنه ها را موثر می داند و حتی اگر نام دامنه با کلمات کلیدی هماهنگ تر و کوتاه تر باشد امتیاز ویژه ای در این رابطه در نظر گرفته می شود . ولی آنچه که در عمل می توانید انجام دهید تنها استفاده از یک کلمه کلیدی می باشد و نمی توان تمام کلمات را در نام دامنه گنجاند و این امر قطعا به معنی شکست شما در سئو نمی باشد .

*** پس بهتر است که نام دامنه را بر اساس آنچه که کاربران با آن ارتباط بر قرار می کنند انتخاب نمایید و با توجه به استراتژی های بازاریابی و برندینگ نام دامنه و نام ساب دامنه خود را انتخاب نمایید .

مزیت های کاربردی ساب دامنه

*** در زیر به موارد کاربردی برای استفاده از ساب دامنه اشاره می نماییم :

  • رایگان بودن ساب دامنه
  • به کار بردن کلمه کلیدی درون نام سایت دومین
  • امکان پیاده سازی ساب دامنه در یک هاست دیگر
  • استفاده از ip مجزا برای ساب دومین
  • مدیریت و طراحی متفاوت با دامنه اصلی

در نهایت به این نکته باید اشاره کرد که بهینه سازی سایت به عوامل بسیار زیادی وابسته است (قریب به ۲۰۰ فاکتور) و هر کدام از این عوامل وزنه ای برای سئوی سایت شما می باشند . دوستانه می گویم که شاید اگر تمرکز خود را به وزنه های سنگین تر در این مجموعه بگذارید نتایج راضی کننده تری از سئوی سایت خود دریافت می کنید . وزنه هایی مانند : تولید محتوای با کیفیت و دریافت لینک های ورودی از سایت های معتبر .

اگر سوالی در زمینه آموزش سئو و آموزش بازاریابی محتوا دارید می توانید آن را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید تا کارشناسان گروه طراحی سایت وب شهردر اولین فرصت به صورت دیدگاه یا ارائه مقاله به سوالات شما پاسخ دهند. همچنین، خوشحال می شویم که پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم با کمک شما پایگاهی ایده آل برای آموزش طراحی سایت و سئو ایجاد نماییم.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 5 =