تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

در طراحی خلاق باشید اما زیاده روی نکنید

در طراحی خلاق باشید اما زیاده روی نکنید

یک روز که یک طراحی چاپی روی میز من قرار می گیرد، انواعی از سر تیترها، بیزنس کارت ها، کارت پستال ها و موارد دیگر را می بینم که همگی رنگارنگ، هنرمندانه، و انگیزه بخش هستند. یا بهتر است بگویم که بیش از اندازه به من انگیز می بخشند. در این شرایط، چشمان من دقیقا نمی داند که باید روی کدام مورد تمرکز کند. چهار نوع فونت مختلف در بخش های مختلف استفاده شده است، ۶ رنگ گوناگون و گرافیک ها و متن ها در تمام طراحی وجود دارند. عوامل زیادی در این گونه طراحی ها وجود دارد که مخاطبین خود را سردرگم می سازد.

این موارد مرا به فکر واداشت- چرا این ایده های خوب در طراحی در کنار هم خیلی هم جلوه خوبی به طراحی نمی دهد؟ چگونه یک طراح می تواند در این شرایط احساس راحتی کند تا بتواند خلاقیت خود را به طور موثر در طراحی پیاده کند؟

اگر در یک جلسه ارائه ایده با مشتریان طراحی وب سایت هستید و درباره طراحی وب سایت صحبت می کنید، روش قرار دادن ایده های مختلف در یک طراحی و سپس انتخاب بهترین گزینه، روش مناسبی است. اما این روش زمانی که در حال طراحی هزار صفحه ای یک مورد چاپی می باشید، اصلا گزینه ی متناسب نیست. از این رو، به جای محدود کردن ایده های مختلفی که در ذهن خود دارید، اجازه دهید تا ایده های تان آزادانه در پروسه طراحی در ذهن تان پرورانده شوند. به عبارت دیگر، هر چه ایده های بیشتری در ذهن خود به وجود آورید، در پروسه طراحی سایت موفق تر خواهید بود. اما نباید تمامی ایده های تان را در طراحی وب سایت پیاده کنید و یا در طراحی موارد چاپی به چاب برسانید. باید اندکی در این مسیر بیشتر جلو روید.

STEPHEN KING در کتاب خود به نام ON WRITING گفته مشهوری از ARTHUR QUILLER دارد: “عزیران تان را به قتل می رسانید”. این جمله خشن است و خیلی هم ساده نیست. اما هر چه که شما عاشق یک ایده شگفت انگیز در طراحی سایت تان باشید – که در این کتاب به معنای عزیزان تان می باشد- باید از آن ها خلاص شوید و باید به ایده هایی رو آورید که از نظر مشتریان طراحی وب سایت تان عالی می باشد. من در دانشگاه یک پروفسوری داشتم که مقاله های مان را درجه بندی می کرد و جملات متناسب و معقولی از میان آن ها انتخاب می کرد و از ما می خواست تا بر اساس آن جمله، مقاله یا صفحه مربوط به آن را بیابیم.

می توانید یک دفترچه ای از ایده های عالی که تا به حال در طراحی سایت ها استفاده نکرده اید و برای طراحی وبسایت های آینده کنار گذاشته اید، تهیه کنید. شما ایده های تان در این دفترچه قرار می دهید که بسیار به آن علاقه مند بوده اید اما مجبور بودید به خاطر شرایط طراحی سایت فعلی و خواسته های مشتریان طراحی وب سایت تان آن ها را کنار بگذارید- مانند گفته در کتاب که مجبورید به خاطر علاقه شدید تان به یکی از عزیزان تان، آن ها را بکشید. این مورد می تواند برای هر کسی کاربرد داشته باشد.

گاهی اوقات، رها کردن ایده های خلاقانه یک مشکل نیست بلکه یک کمبود از ایده ها می باشد. همه ما روزهایی را تجربه کرده ایم که هیچ ایده و جرقه خلاقانه ای در ذهن مان به وجود نمی آید. اکثر اوقات، چنان با پروژه های طراحی سایت و یا دیگر طراحی ها خود مشغول می شوم که هیچ ایده خوبی به ذهنم نمی رسد، در این شرایط است که ایده های مختلف و قدیمی را دور هم جمع می کنیم و با آن ها مانند کودکی که با غذای خود بازی می کند و تمامی غذا را به بیرون ظرف می ریزد، به تفکر می پردازیم و وانمود می کنیم که می خواهیم ایده خوب و معقولی را پیاده کنیم (مانند کودک که وانمود می کند که غذا خورده است). مقابله با وسوسه هایی که از قرار دادن موارد و ایده های زیادی در طراحی وب سایت به ذهن مان می رسد، تنها باعث حواس پرتی ما از بحث اصلی و مورد توجه طراحی سایت می شود و از این رو مشتری طراحی وب سایت فکر می کند که شما در ارائه ایده در طراحی سایت و پروسه کار ناتوان هستید. نگذارید این اتفاق و این تفکر در ذهن مشتریان طراحی سایت تان اتفاق بی افتد.

به طور مثال حتی اگر ایده های هوشمندانه و خلاقانه زیادی در طراحی سایت دارید، قرار دادن آن ها در این طراحی سایت نه تنها باعث شلوغ به نظر رسیدن آن ها می شود، بلکه ذهن و خاطر مشتری وب سایت را نیز مکدر می کند و آسیب می رساند. یک لوگو یا طراحی باید خاطره انگیز باشد. یک طراحی که شبیه صفحه ای مملو از موارد بسیار است نمی تواند در خاطر یک مخاطب زنده بماند. هیچ کس در این شرایط نمی تواند مواردی را در طراحی (به طور مثال طراحی سایت) تشخیص دهد. زمانی هم که به طور مثال یک طراحی وب سایت دارای موارد پنهانی در خود بود و یا برای یک کاربر سایت بسیار سخت بود تا طراحی را درک کند، تمامی این موارد به ضرر برند و طراحی سایت شما می باشد. یک طراحی سایت باید توسط تنها یک تصویر، یک رنگ و یا یک الگو، برند خود را نمایان کند و از این طریق مخاطبین سایت می توانند این طراحی وب سایت را درک کنند و برند آن را بشناسند و می توانند با این طراحی به تعامل بپردازند.

یک طراحی سایت ساده به راحتی می تواند پیام های پیچیده و متنوعی را به مخاطب برساند، تا نسبت به اینکه یک طراحی سایت دارای عوامل مختلفی باشد. به جای اینکه در طراحی وب سایت حواس مخاطبان را توسط عوامل مختلفی که در طراحی وجود دارد، پرت کنید، باید طراحی سایت را خلق کنید تا نظر کاربران را با انگیزه زیاد به خود جلب کند و برای کاربر تفکر کردن در این طراحی وب سایت را امکان پذیر سازد. اگر می خواهید تا طراحی سایت ساده تری را به وجود آورید، بهترین راه برای شروع این است که تحقیقات زیادی را در طراحی وب سایت های و یا برندهای دیگر انجام دهید. در تعامل و ارتباط بودن با طراحی سایت و یا تجارت های دیگر به توسعه و بسط روش مشخصی کمک می کند که می تواند در طراحی سایت بهترین ها را باعث شود. قطعا می خواهید که طراحی سایت اورجینالی داشته باشید، اما در این شرایط باید به مخاطبین طراحی سایت مورد نظر خود نیز دقت داشته باشید تا روش ها و طراحی هایی را به کار ببرید که متناسب آن ها باشد.

اگر نام برندی که برای آن طراحی سایت انجام می دهید، بسیار خلاقانه، جالب، جذاب و یا خاطره انگیز می باشد، باید در این شرایط طراحی سایتی را به وجود آورید تا علاوه بر تقویت نام برند، باعث نشود که حواس مخاطبین به موارد دیگر و فرعی به جز این برند مشهور پرت شود.

مطابقت یافتن با ایده ها می تواند بخش جالب یک طراحی سایت باشد. زمانی که ایده های خود را برای به کار بستن در طراحی سایت به خوبی صیقل دهید، رضایمندی کاربران سایت نیز افزایش خواهد یافت. این پروسه بسیار در طراحی سایت ارزشمند می باشد. کمبود تمرکز در یک طراحی سایت می تواند باعث جلب نظر کاربران کمتری به طراحی سایت شود و از این رو هیچ طراح و یا مشتری وب سایت نمی خواهد با این طراحی سایت ها تعامل یابد. اگر یک طراح در طراحی سایت خود با این مسائل مواجه شود، در حقیقت به کاربر سایت خود پیامی منتقل می کند که این طراحی ارزش نگاه کردن و تعامل برقرار کردن را ندارد. یک طراحی سایت موثر و جذاب، باید پیامی را به مخاطب برساند که هدف طراحی وب سایت و برند را تقویت ببخشد. این بهترین ایده در تمام زمینه های طراحی می باشد.

اشتراک

مجید احدی

مجید احدی هستم‌،توسعه دهنده سایت،قبلا در زمینه دوربین های مداربسته فعالیت داشتم مدتی به کار در حوضه فناوری اطلاعات علاقه مند شدم در حال حاضر به عنوان توسعه دهنده سایت فعالیت میکنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =