تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

سئو منفی چه تاثیری بر سایت دارد؟

سئو منفی چه تاثیری بر سایت دارد؟

امروز در سری مقاله های سئو در گروه طراحی سایت وب شهر در مورد سئو منفی و تاثیر آن بر سایت صحبت خواهیم کرد.

سئو منفی چیست ؟

اخیرا صحبت های زیادی پیرامون سئوی منفی یا همان negative SEO در فضای وب جهان و ایران صورت گرفته است. البته مفهوم سئوی منفی چیز جدیدی نیست ولی به تازگی و با سیاست های گوگل پررنگ تر از قبل شده است. به راستی سئوی منفی چیست؟ چگونه میتوان تشخیص داد که بر روی یک سایت Negative SEO انجام شده و چگونه میتوان از آن پیشگیری کرد؟

*** به بیان ساده، سئوی منفی یا Negative SEO به مجموعه‌ی اقدامات غیراخلاقی و سیاهی گفته می‌شود که رقبا یا خرابکاران برای ضربه زدن به جایگاه شما در نتایج جستجو در پیش می‌گیرند.

سئو منفی یا سئوی سیاه نقطه‌ی مقابل سئوی مثبت است. در سئوی مثبت، تمرکز فرد بر روی بهره‌گیری از امکانات و قواعد سئو در جهت ارتقاء رتبه و جایگاه وبسایت خود و بالاتر ایستادن از رقبا است. اما سئوی منفی به بیان عامیانه یعنی زدن به زیر میز بازی و در پیش گرفتن اقداماتی غیراخلاقی برای به زیر کشیدن رقیب در نتایج جستجو!

بیایید یک وضعیت کابوس‌وار را تصور کنیم: صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید جایگاه کسب‌وکار شما در نتایج جستجوی گوگل، توسط رقبا و افرادی بدطینت دستکاری شده و ناگهان ثمره ماه‌ها و سال‌ها زحمت شما بر باد رفته و اکنون وبسایت‌تان دارد یک سقوط آزاد را در نتایج گوگل تجربه می‌کند!

متاسفانه این از آن تصوراتی نیست که در آخر بگویم «خیالتان راحت، چنین چیزی امکان ندارد!»، در واقع این کابوس برای برخی کسب‌و‌کارها و وبسایت‌ها تعبیر شده و خسارات سنگینی به آنها زده است. اسم این کابوس در دنیای واقعی سئوی سیاه یا سئوی منفی (Negative SEO) است!

اگر دست یافتن به رتبه‌های بالاتر در نتایج گوگل را میدان نبردی بین خود و رقبایتان فرض کنید که مهارت‌ داشتن در تولید‌ محتوا، عرضه‌ی محتوا و آگاهی از کار با امکانات و ابزارهای مختلفِ مربوط به SEO، سلاح‌های مشروع شما در این جنگ مجازی باشند، باید یک احتمال را نیز در نظر داشته باشید: همه مثل شما جوانمردانه نمی‌جنگند!

هر زمان شخصی تلاش کند که جایگاه شما را در نتایج جستجوی گوگل پایین بیاورد و از این طریق بازدید سایت شما را کاهش دهد در حال انجام سئوی منفی است. سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو هدفی جز بهبود جایگاه شما در کلمات کلیدی مشخص و جذب بازدیدکننده از متورهای جستجو ندارد، سئوی منفی فعالیت هایی عموما خارج از مجموعه شماست برای مقابله با موفقیت تان!

فعالیت های سئو را میتوان با فیلم خوب، بد، زشت شبیه سازی کرد، فعالیت هایی مفید مثل تولید محتوای اختصاصی، فعالیت در شبکه های اجتماعی، رعایت اصول بهینه سازی و نقشه سایت را خوب می نامیم، فعالیت هایی مانند ارائه محتوای کپی از سایت های دیگر، خرید بک لینک و برچسب گذاری های اشتباه را بد می دانیم و در نهایت سئوی منفی در فضای رقابتی حقیقتا زشت است!

سئو منفی ، ترکیبی از روش های سئو کلاه سیاه و تکنیک های غیر اخلاقی برای خرابکاری رتبه رقیب در موتورهای جستجو ، است. حملات سئو منفی اشکال مختلفی دارد :

  • هک کردن وب سایت شما
  • ساخت صدها یا هزاران لینک اسپم به سایت شما
  • کپی کردن مطالب شما و انتشار آن در سراسر اینترنت
  • لینک دادن به سایت شما با کلمات کلیدی نامناسب
  • ساخت پروفایل های اجتماعی جعلی و آسیب زدن به شهرت برند آنلاین شما
  • از بین بردن بهترین بک لینک های وب سایت شما


آیا سئوی منفی واقعا وجود دارد؟

همه به خوبی می دانیم که مطالبق با الگوریتم های گوگل اگر به خرید و فروش و یا تبادل لینک بپردازیم جریمه خواهیم شد. این اتفاق ممکن است از طریق جریمه دستی گوگل و یا الگوریتم پنگوئن برای سایت بیافتد. در نتیجه اگر لینک هایی که برای سایت خود کسب میکنیم میتوانند مشکلاتی بهمراه داشته باشند پس لینک هایی که دیگران به سایت ما نیز میدهند از این قاعده مستثنی نیستند، اینجاست که سئوی منفی وارد میشود.

گوگل در صحبت های خود نسبت به سئوی منفی بسیار محتاط است و تا جایی که بتواند وجود آن را نفی میکند. در گوگل صفحه ای وجود دارد که قوانین اصلی خود را معرفی کرده است، تا قبل از سال ۲۰۰۳ در جمله ای نوشته شده بود “هیچ راهی وجود ندارد که رقیب شما جایگاهتان را در گوگل به خطر بیاندازد یا شما را از ایندکس خارج کند.

سئوی منفی قبل ۲۰۰۳

ولی در ژانویه ۲۰۰۳ یک عبارت “تقریبا” به ابتدای این جمله اضافه شد که از اولین نشانه های سئوی منفی در اینترنت می باشد.

نظر گوگل درباره سئوی منفی

مسلما منظور گوگل در آن زمان تایید سئوی منفی و استفاده از لینک های مخرب برای مقابله با رقیبان نبوده ولی نشانه هایی از تلاش افراد برای سئوی منفی دیده بوده است. در آن زمان برای سئوی منفی، بیشتر از طریق دستکاری فایل robots.txt و یا هک کردن سایت ها مشکلاتی ایجاد میکردند.

ولی در مورد لینک سازی چطور؟ آیا گوگل تاکنون به آن اشاره داشته است؟ در سال ۲۰۰۷ مت کاتس در مصاحبه ای با Forbes اعلام کرد که “از بین بردن جایگاه یک رقیب در نتایج گوگل با استفاده از لینک های مخرب غیر ممکن نیست ولی بسیار مشکل است. ما همواره تکنیک های جدید را دنبال میکنیم و به سرعت پادزهرهایی برای هرکدام تهیه خواهیم کرد.”

در سال ۲۰۱۲ و بعد از معرفی اولین نسخه از الگوریتم پنگوئن که به قصد مبارزه با لینک سازی ها غیر طبیعی بوجود آمد، صحبت ها پیرامون سئوی منفی و استفاده از لینک های مخرب برای رقبا نیز شدت بیشتری گرفت، یک نگاه ساده به آمار جستجوی عبارت Negative SEO در آن زمان نشان دهنده توجه وبمستران به این مسئله می باشد.

مقاله چگونه رتبه الکسا را بهتر کنیم؟ را حتما بخوانید!

آیا سئو منفی یک تهدید واقعی است ؟

بله بدون شک یک تهدید واقعی است. تعداد بسیاری از وب سایت ها در حال مقابله با این مشکل هستند. جلوگیری از آن بسیار آسان تر از اصلاح آن است . افراد بسیاری هستند که حاضرند با هزینه کمی این کار را انجام دهند. همچنین در فروم ها و انجمن های سئو کلاه سیاه تعداد زیادی از افراد وجود دارند که داستان موفقیت خود را با استفاده از این تکنیک ها مطرح می کنند.

در مورد لینک سازی در سال ۲۰۰۷ مت کاتس در مصاحبه ای با Forbes اعلام کرد که ” لطمه زدن به جایگاه رقیب در لیست نتایج گوگل با استفاده از لینک های مخرب غیر ممکن نیست ولی بسیار مشکل است. ما همواره تکنیک های جدید را بررسی می کنیم و به سرعت راه حل هایی برای هرکدام پیدا خواهیم کرد.”

تعداد جستجو برای عبارت سئوی منفی

در اکتبر ۲۰۱۲ و با ارائه ی نسخه جدید پنگوئن، ابزار جدید در وبمستر گوگل با نام disavow tool معرفی شد. این ابزار به وبمستران اجازه میداد تا لینک هایی که از نظر خودشان برای سایت مناسب نیستند را به گوگل معرفی کنند تا در رتبه بندی نتایج آنها را در نظر نگیرد.

مت کاتس اعلام کرد که بیشتر سایت ها نیازی به استفاده از این ابزار نخواهند داشت ولی کسانی که وابستگی مالی زیادی به اینترنت و سایت خود دارند باید از هر روشی برای نگهداری آن استفاده کنند. در این زمان سئوی منفی کم کم به رسمیت شناخته شده بود و سایت های گوناگونی بدون آنکه دلیل شکست خود را بدانند با افت ناگهانی جایگاه در نتایج گوگل مواجه میشدند.

البته در این میان گزارش های بسیاری از سئوی منفی به وبمستر گوگل میرسید که در عمل با بررسی بیشتر مشخص میشد دلیل این نتایج سئوی منفی نبوده است، همین مسئله موجب شده که گوگل همچنان در برابر وجود چنین روش هایی مقاومت کرده و راهکار مناسبی برای آن ارائه ندهد. پس قبل از هرچیز باید دقیقا بدانیم که چه زمانی دچار سئوی منفی از طرف یکی از رقیبان خود شده ایم.

نشانه هایی از سئوی منفی برای سایت شما

نشانه هایی وجود دارد که یک وبمستر میتواند از طریق آنها رفتارهای مشکوک دیگران برای ایجاد سئوی منفی در سایت خود را شناسایی کند، برای اینکار شما باید ابزارهای مدیریتی مناسبی مانند وبمستر گوگل و یک آمارگیر دقیق و قدرتمند را در اختیار داشته باشید. نمونه هایی از این نشانه ها به شرح زیر است:

  • لینک به سایت شما از انجمن و فروم های خارجی.
  • دریافت تعداد زیادی لینک از دامنه های عجیب با آدرس هایی مانند .ru .cz .pl .biz و غیره. همه ی این لینک ها غیرطبیعی نیستند ولی برای یک سایت ایرانی دریافت بک لینک زیاد از این گونه آدرس ها کاملا غیرطبیعی خواهد بود.
  • تعداد زیادی بک لینک از وبلاگ های غیر مرتبط و گوناگون.
  • لینک هایی با متن یکسان و از چند دامنه مشخص، بعنوان مثال در عبارتی مشخص لینک سایت شما در فوتر و سایدبار (در عمل همه ی صفحات سایت) چند سایت نامعتبر قرار داده شده باشد.
  • دریافت بک لینک از سایت های غیراخلاقی، سایت های شرط بندی و مشابه آنها.

*** نکته مشترک میان همه موارد بالا، بی ارزش و اعتبار بودن آنها و از همه مهمتر قیمت پایین این گونه لینک ها می باشد. بطوریکه رقیب شما میتواند با هزینه ای اندک تعداد زیادی لینک نامناسب به سایت شما سرازیر کند.

البته بیشتر سایت های ایرانی نیازی به نگرانی در این باره ندارند و درآمد آنها از اینترنت به قدری بالا نیست که رقیبان برای سرنگون کردنشان هزینه کنند ولی زمانیکه صحبت از تجارت های پردرآمد و رقابت های سنگین میشود همه چیز تغییر خواهد کرد!

در این میان مواردی مشاهده میشود که افراد به دست خود تکنیک های سئوی منفی را روی سایتشان انجام میدهند! تبلیغات مختلف برای فروش تعداد زیادی لینک با پیج رنک های ۲ و ۳ در ازای قیمت پایین در واقع بدترین دام برای یک وبمستر است. به جای جمله ای مانند ‘خرید ۵۰ لینک رنک ۲ فقط ۱۰۰ هزارتومن’ باید بخوانید ‘با ۱۰۰ هزارتومن سایت خود را نابود کنید’.

آیا شما هم تا کنون با بکارگیری تکنیک های اشتباه و مخرب موجب آسیب زدن به سئوی سایت خود شده اید؟ و یا متوجه رفتارهایی مانند سئوی منفی از طرف رقیبان خود شده اید؟

امنیت وب سایت و نظر موتور جستجو در این رابطه برای هر سایتی که خواستار دستیابی به موفقیت است بسیار مهم است. در ادامه به خلاصه ای از مواردی که می توانند از سئو منفی جلوگیری کنند اشاره می کنیم:

  • ساخت ایمیل هشدار دهنده از وب مستر گوگل . با این ابزار گوگل در مواردی مانند : مورد حمله قرار گرفتن سایت از نرم افزارهای مخرب ، ایندکس نشدن صفحات سایت ، مشکلات عدم برقراری ارتباط با سرور سایت ، دریافت پنالتی از گوگل ، با ارسال ایمیل شما را آگاه خواهد کرد.
  • پیگیری لیست بک لینک های سایت خود و فعال کردن دریافت ایمیل هشدار هنگام دریافت لینک جدید.
  • تامین امنیت وب سایت خود از بدافزارها و هکر ها. اگر از وردپرس استفاده می کنید پلاگین Google Authenticator Plugin می تواند در این زمینه به شما کمک کند.
  • بررسی محتوای کپی و منتشر شده از سایت . رایج ترین تکنیکی که اسپمر ها استفاده می کنند کپی کردن محتوا و انتشار آن است. اگر محتوای سایت شما منتشر شده باشد می توانید با ابزارهای موجود مانند Copyscape.com ، به راحتی این موضوع را پیگیری کنید.
  • یافتن اکانت های اجتماعی جعلی ساخته شده با نام برند شما . بسیاری از اسپمر ها با ساخت اکانتهای اجتماعی جعلی سعی در لطمه زدن به محبوبیت برند رقیب می کنند . قبل از دست به کار شدن آنها و جمع کردن فالورها بهتر است آنها را پیدا کنید و حذف کنید.

چگونه سایت خود را از سئوی منفی محافظت کنیم ؟

صنعت سئو تحول عظیمی در سال های اخیر تجربه کرده است. بسیاری از بازاریابان به طور چشمگیری استراتژی خود را تغییر داده اند. بدست آوردن رتبه بالا در نتایج جستجو گوگل برای کلمات کلیدی رقابتی به آسانی سال های گذشته نیست!

آز آنجا که اعمال و استفاده از سئو کلاه سیاه سخت و سخت تر شده و کمتر به نتایج مورد هدف خود دست می یابد، نوعی جدید از سئو به نام “سئو منفی” پدید آمده است.

هک کردن وبسایت‌ شما

لازم به یادآوری نیست که امنیت در فضای وب، اساسی‌ترین اصل فعالیت برای هر کسب‌و‌کاری است. هکرها می‌توانند با در دست گرفتن کنترل وبسایت شما در یک چشم به هم زدن تمام داشته‌ها و زحمات شما را بر باد بدهند. آنها با هک کردن وب‌سایت می‌توانند به راحتی محتوا را از طریق افزودن لینک‌های اسپم دستکاری کنند یا با ریدایرکت کردن صفحات شما به صفحات خودشان، به شما ضربات جبران‌ناپذیری بزنند.

*** البته این روش معمولاً برای وب‌سایت‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک استفاده نمی‌شود، با این حال اگر کسب‌و‌کاری هستید که وب‌سایت‌تان رتبه‌ی بالایی در نتایج جستجو دارد، ممکن است هکرها را وسوسه کنید که از جایگاه وب‌سایت شما برای بالا بردن اعتبار و رتبه وب‌سایت‌های خودشان سوءاستفاده کنند. آنها با هک کردن سایت‌تان خیلی راحت می‌توانند بازدیدکنندگان شما را به سایت خودشان هدایت کنند.

راهکار

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه Google Authenticator را نصب و یک رمز عبور دو مرحله‌ای بسازید. به این ترتیب، هر بار که می‌خواهید وارد وب‌سایت خود شوید از شما خواسته می‌شود کدی که توسط این افزونه روی تلفن همراه شما تولید شده است را وارد کنید.

همچنین، به شدت توصیه می‌شود رمز عبوری متشکل از عدد و کاراکترهای ویژه انتخاب کنید، به طور مرتب از فایل‌ها و پایگاه داده خود نسخه‌ی پشتیبان بگیرید و اگر وبسایت شما به کاربران اجازه می‌دهد فایلی آپلود کنند، با شرکت میزبان (هاست) تماس بگیرید و از آنها بپرسید چطور می‌توانید برای جلوگیری از نفوذ بدافزارها یک آنتی‌ویروس نصب کنید.

دادنِ صدها یا هزاران لینک اسپم به وب‌سایت شما

یک یا چند لینک اسپم آسیب خاصی به رتبه‌ی سایت شما نمیزند، اما حملات سئو منفی معمولاً شامل لینک‌سازی‌هایی می‌شود که منشاء آنها گروهی از سایت‌هایی به‌هم‌پیوسته و مرتبط هستند. به این سایت‌ها مزارع لینک‌دهی (Link Farms) نیز گفته می شود. اکثر این لینک‌ها از یک انکر تکست نیز استفاده می‌کنند. این انکر تکست‌ها ممکن است کاملاً با سایت شما نامرتبط باشند یا شاید هم شامل یک کلمه‌ی کلیدی تخصصی باشند تا مجموع لینک‌های وب‌سایت شما را به گونه‌ای نشان دهند که گویا صاحب سایت، مسئول و عامل ایجاد این لینک‌ها است.

راهکار

شناسایی یک حمله‌ی سئو منفی چیزی نیست که به آسانی قادر به انجام آن باشید، اما تشخیص زودهنگامِ تلاش‌های اولیه برای چنین حمله‌ای می‌تواند به شما کمک کند آسیب وارده را متوقف کنید. به این منظور باید مرتباً تعداد بک لینک‌های وبسایت خود را بررسی کنید. یکی از ابزارهایی که در این مسیر به شما کمک می‌کند SEO SpyGlass است که به شما هم نمودارهای رشد تعداد لینک‌ها در پروفایل وبسایت‌تان را می‌دهد و هم تعداد دامین‌های ارجاع‌ دهنده را.

در این ابزار می‌توانید نوک نمودار را (که نشان‌دهنده افزایش ناگهانی لینک‌های غیرعادی به وبسایت‌تان است) بر اساس آخرین لینک‌هایی که در آن محدوده‌ی زمانی به وبسایت شما داده‌ شده‌اند، تحلیل کنید و اگر هیچ منشاء مطمئن و معقولی برای این رشد ناگهانی در نمودار لینک‌هایتان نیافتید، بد نیست که به عامل Penalty Risk هم نگاهی بیندازید. این عامل با امتیازدهی خود به لینک‌ها و دادن امتیاز کمتر (مقیاس امتیاز بین ۰ تا ۱۰۰ است) می‌تواند به شما کمک کند که دریابید آیا لینک‌های مورد نظر از مزارع لینک‌دهی سرچشمه گرفته‌اند یا خیر.

سپس می‌توانید لینک‌های مخرب را خودتان تا جایی که امکان دارد حذف کنید و اگر قادر به حذف برخی از آنها نبودید می‌توانید یک فایل Disavow در همان محیط SEO SpyGlass بسازید و آن را به گوگل وبمستر خود معرفی نمایید. Disavow به معنی رد کردن و نفی کردن وابستگی این لینک‌ها به وبسایت‌تان است. به این ترتیب به گوگل می‌گویید که هنگام سنجش سایت‌تان چنین لینک‌هایی را نادیده بگیرد.

البته ابزارهای دیگری مانند Ahrefs نیز می‌توانند آمار دقیقی از بک‌لینک‌ها به شما ارائه کنند.

شما از چه روش ها و ابزارهایی برای جلوگیری از سئو منفی استفاده می کنید ؟ آیا شما هم تجربه چنین حملاتی را داشتید ؟

 

اگر سوالی در زمینه آموزش سئو و آموزش بازاریابی محتوا دارید می توانید آن را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید تا کارشناسان گروه طراحی سایت وب شهر در اولین فرصت به صورت دیدگاه یا ارائه مقاله به سوالات شما پاسخ دهند. همچنین، خوشحال می شویم که پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم با کمک شما پایگاهی ایده آل برای آموزش طراحی سایت و سئو ایجاد نماییم.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − یک =