سئو ( SEO ) چیست؟ و چرا اهمیت دارد
توسط مجید احدی
زمانی که شما در یک موتور جستجو به دنبال یک موضوع خاص می گردید حتما متوجه این موضوع شده اید که برخی از وب سایتها دارای رتبه های بالاتری می باشند و در صفحات اولیه نمایش داده می شوند و این یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می کنند. بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر معروف شاید بتوان گفت که تقریبا همه افرادی که با وب آشنایی هر چند کمی دارند، حداقل برای یک بار هم که شده واژه SEO را شنیده اند. اما SEO چیست؟ معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو می باشد.
سئو ( SEO ) چیست؟
سئو SEO برگرفته از عبارت Search Engine Optimization، به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است و شامل روش هایی است که سبب می شود به مخاطبینی که به محصول یا خدمات شما نیازمند هستند از راه های موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل معرفی شوید . اینکه اسم سایت شما در رتبههای بالا در صفحات نتایج موتورهای جستجو ( SERPs ) قرار بگیرد ارزش بسیاری دارد ، این یعنی این که یک تبلیغ رایگان در بهترین فضای تبلیغاتی جهان . این روند سبب می شود ترافیک رایگان و طبیعی از سوی موتورهای جستجو همانند گوگل به سوی سایت شما هدایت شود.
بهینه سازی صفحات وب و اینکه شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ ، مانند گوگل ، بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع ، از انجا ناشی می شود که اکثر مردم ، از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می کنند.
با توجه به اینکه این ترافیک از راه جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کار شما به دست آمده است ، امکان جذب و تبدیل بازدیدکنندگان به مخاطب بسیار بالا است.
چرا سئو مهم است ؟
چرا بهینه سازی برای موتورهای جستجو مفید می باشد؟ در بازار امروزه سئو مهمتر از همیشه ظاهر شده است . میلیونها کاربر و مخاطب از موتورهای جستجو برای حل مشکلات و یافتن پاسخ سوالات خود استفاده می کنند.
آمار نشان میدهد که بیش از ۹۰% کاربران اینترنت دست کم از یک موتور جستجو ، برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می کنند. وقتی که یک کاربر اینترنت ، عبارتی را مورد جستجو تایپ می کند ، فهرستی از سایتهای حاوی آن عبارت ، برای وی نشان داده می شود. موتورهای جستجو (Searchn Engines) عموما هزاران و بلکه میلیونها نتیجه را باز میگردانند . ولی معمولا ۱۰ نتیجه در صفحه نخست دیده می شوند.
آمارها حاکی از آن است که تنها ۷% کاربران ، از صفحه های سوم به بعد نتایج را مرور می کنند. این موضوع اهمیت رسیدن به ده رتبه اول یا همان (Top ten) را نشان می دهد ، که هدف بسیاری از وب مستر ها و صاحبان سایتهای اینترنتی ، قرار گرفتن در بین این ده گزینه است. به ویژه در مورد سایتهای تجاری ، این موضوع اهمیتی چند برابر پبدا می کند.
برتر بودن در نتایج جستجو ، مشتریان زیادی را به وب سایت شما هدایت می کند. بر اساس آمارها :
۳.۵ بیلیون وب سایت ، با هم در حال رقابت بر سر پول هستند ، اما واقعیت این است که کسری از یک درصد این سایت ها ، به صفحه اول موتورهای جستجو راه می یابند.
۸۷ در صد بینندگان وب سایت ها ، از طریق موتورهای جستجو وارد آن وب سایت شده اند.
۷۳ در صد معاملات آنلاین ، به وسیله موتورهای جستجو آغاز می شود.
چه کسانی به SEO احتیاج دارند؟
هر وب سایتی که به سوی تجارت و بازرگانی حرکت می کند، باید صفحات وب خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کند. هدف نهایی یک وب سایت جلب کاربران اینترنتی می باشد، و مطالعات نشان داده است که پهنه عظیمی از کابران اینترنتی وب سایت ها را در موتورهای جستجوی پیدا کرده اند. اگر شرکت شما نظر به ساخت یک وب سایت جدید و یا به روز کردن وب سایت قدیمی خود را دارد باید توجه داشته باشید که برای پیشرفت باید SEO را در الویت قرار دهید. به خاطر داشته باشید که SEO شما را به مسابقه بزرگ می برد و شما را در بازار معرفی میکند.
روش های سئو ( SEO techniques )
روش های بهینه سازی سایت به دوبخش کلی تقسیم شده اند :
بهینه سازی کلاه سفید ( White Hat SEO ) : شامل روش هایی که موتورهای جستجو تحت عنوان قسمتی از یک طراحی خوب و مفید برای مخاطبین تلقی میکنند.
بهینه سازی کلاه سیاه ( Black Hat SEO ): شامل تکنیک هایی است که موتورهای جستجو آن ها را تایید نمیکنند و در تلاش برای به حداقل رساندن اثرات آن ها هستند . این روش ها با نام اسپم هم شناخته میشوند.
و حالا بعد از اینکه در مورد سئو و روشهای آن در رتبه بندی موتورهای جستجو بیشتر دانستید نیاز به شناخت ابزارهایی دارید که به شما در تحلیل و آنالیز وب سایت کمک می کند . که به کمک این ابزارها قادر خواهید بود رفتار ها و عملکرد خود و رقیبتان را در هر لحظه بررسی کنید.
Google Analytics : در صورتی که SEO را شناخته باشید ، گوگل آنالیتیکس غیر قابل وصف است . دیدن صفحاتی که حداکثر ورودی و کلیک را از گوگل داشته اند ، نرخ خروج از سایت ، تحلیل ترافیک و درصد ورودی از طریق موتور جستجو تنها قسمتی از اطلاعات مفیدی است که آنالیتیکس در اختیار شما می گذارد.
Google Search Console : کنسول جستجوی گوگل ( GSC ) تعدادی از ابزارهای مفید است که به طور مستقیم از سمت گوگل جهت یاری به مدیران سایت ساخته شده است . شما قادرید محتوای تکراری ، وضعیت ایندکس صفحات و نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو و … را دیده و بررسی کنید.
Google Keyword Planner : ابزاری از سمت گوگل برای کشف و انتخاب کلمات کلیدی ایده آل برای فرآیند سئو یا کمپینهای تبلیغات اینترنتی و دیدن میزان جستجو کلمات مورد نظر در بازه زمانی خاص . توجه داشته باشید برای دسترسی به این ابزار به وی پی ان نیاز دارید.
Google Mobile-Friendly Test : گوگل ارزش زیادی برای سایتهای که با کیفیت و رزولوشنهای مختلف و دستگاههای مختلف تطبیق پذیر و واکنشگرا است قائل می شود . ابزار تست سایت برای موبایل وضعیت سایت شما را در این مورد نشان میهد.
Google Rank Checker : چک کننده ی امتیاز شما در گوگل : موتور جستجوی گوگل با محاسباتی خاص و دقیق به وب سایت ها امتیاز میدهید ، هر چه امتیاز سایت شما در گوگل بالاتر باشد ، ارزش سایت تان بالاتر است. معمولا چک کردن این امتیاز آسان نیست ، اما این ابزار در بیشتر سایت های مرتبط با SEO Toolsکار شما را آسان کرده و می توانید ، به راحتی امتیاز خود را در گوگل چک کنید.
Keyword Suggestion : پیشنهاد دهنده ی کلمات کلیدی : همانطور که گفتیم کلمات کلیدی در جذب موتورهای جستجو نقش به سزایی دارند. شما میتوانید با استفاده از Keyword Suggestionکلمات کلیدی بهتر و جذاب تری را انتخاب کنید.
Google PageSpeed Insights : سرعت بارگذاری سایت یکی دیگر از عوامل رتبه بندی است . ابزار تست سرعت گوگل به شما می گوید یک سایت شما سرعت خرگوش دارد یا سایتی شبیه لاک پشت ! همچنین برای افزایش سرعت سایت پیشنهاداتی نیز به شما ارایه میشود.
Search Engine Position : وضعیت سایت شما در موتورهای جستجو : این ابزار هم تعداد نتایج جستجوی سایت شما را در موتورهای جستجوی بزرگ نمایش می دهد.
در کل Web Site Optimization Tools(ابزارهای بهینه سازی وب سایت) انواع مختلف و متنوعی دارند.
Sitecheckup : سایت چکاپ به عنوان یک سامانه تحلیلگر، هر وبسایتی را از نظر SEO بررسی و آنالیز میکند و در راستای حل مشکلات موجود، راهکارهای اثربخش پیشنهاد میدهد و با ارائه گزارش کامل مشکلات سئو به زبان فارسی به شما کمک می کند.
Browseo : یک ابزار خیلی خوب برای دیدن سایت از طریق عنکبوت موتورهای جستجو که با آن وضعیت نمایش محتوا و لینکهای قابل دسترسی را میتوان دید اگر قسمتی از محتوا یا لینکهای شما در اینجا نمایش داده نشد برای رفع آن سریعتر اقدام کنید.
Open Site Explorer : سایت اکسپلورر ابزاری برای شناسایی و نمایش لینکها است . این ابزار توسط شرکت MOZ توسعه یافته است و در بخش Off-site خیلی خوب به شما کمک می کند . دقت کنید که برخی ویژگیهای پایه به صورت رایگان ارایه شده است و برای قسمت پیشرفته و دریافت گزارش نیاز به حساب کاربری دارید.
Link Popularity : محبوبیت لینک : محبوییت لینک ، به شما نشان می دهید که در موتورهای جستجوی مختلف وقتی کلیدواژه ای خاص را جستجو می کنند ، چه تعداد نتیجه ظاهر می شود و گهگاه از این ابزار ، برای مقایسه کردن بین چند وب سایت استفاده می شود.
مطالب پیشنهادی
روش هایی جهت حفظ رتبه در موتورهای جستجو
25 مهر 1396