تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

شخصی سازی طراحی سایت برای موبایل

شخصی سازی طراحی سایت برای موبایل

در این مبحث بزرگ موارد روانشناسی میتواند وجود داشته باشد. چراکه با دانش و تجربه کاربران وب سایت سرو کار دارد.

از یک طرفی انواع دستگاه ها با سایزهای مختلف وجود دارد و از طرف دیگر انواع وب سایت های مختلف برای آن دستگاه ها ساخته شده است. بنابراین با این تنوع طراحی های وب سایت, بسیاری از موارد را با توجه به تجربیات خود در طراحی وب سایت های موبایل و تبلت پیاده سازی نموده اند که میتواند به موفق نمودن چنین وب سایت هایی تاثیر بسیار زیادی را داشته باشد.

روانشناسی کاربران از این نوع وب سایت ها چه میباشد؟
تجزیه و تحلیل عملکرد و نحوه استفاده کاربران از نرم افزارها و خود وب سایت های مبتنی بر موبایل کاملا متفاوت میباشد. این شناخت میتواند از هر آبجکتی در داخل صفحه نشات بگیرد که در نهایت باعث میشود آنها به برند و نشان تجاری شما اطمینان زیادی را نمایند.
بنابراین طراحی بخش بزرگی از آن به حساب می آید. از رنگها گرفته تا تصاویر و الگوها و همگی آنها باعث ارتباط بهتر و عمیق تر کاربران وب سایت با خود وب سایت خواهد شد.

همه این کارها در نهایت باعث خواهد شد تا کاربران کار و هدف مورد نظر را در وب سایت شما پیاده سازی نمایند. به عنوان مثال همین کتابهای درسی میباشند که مردم با خواندن آنها عمل مورد نظر را یاد گرفته و در زندگی خود از آن استفاده مینمایند. بسیاری از این روشها میتواند در طراحی سایت و حتی طراحی نرم افزار برای موبایل هم کاربرد داشته باشد. چراکه در این روش ارتباط کاربران با لمس نمودن میتوانند ارتباط بهتری با وب سایت برقرار نمایند.

  • عمل متقابل:
  • اگر شما چیزی را برای کاربران در نظر بگیرید آنها هم چیزی را برای شما در نظر خواهند گرفت. به عنوان مثال در خبرنامه شما ثبت نام مینمایند و شما میتوانید سرویس ها و محصولات خود را بهتر به آنها نشان دهید.

  • کادر بندی:
  • کاربران دائما در حال مقایسه نمودن هستند.

  • نکته برجسته:
  • کاربران میخواهند متوجه شوند که چه مسئله ای در حال حاضر وجود دارد. به عنوان مثال در وب سایت های خرید و فروش آنلاین با نشان دادن کالاهای مرتبط این حس کنجکاوی آنها را میتوانید تحریک نماییم که در نهایت کاربر بر روی آن کالا میتواند کلیک نموده و حتی منجر به خرید آن کالای مورد نظر شود.

  • اثبات اجتماعی بودن:
  • کاربران میخواهند متوجه شوند که دیگران چه کارهایی را انجام میدهند. مانند شبکه های اجتماعی

  • کمبود:
  • کاربراندوست دارند تا متوجه شوند چه چیزهایی را ندارند

  • مقایسه نمودن:
  • چه مسائل خارج از عرف در ذهن کاربران وب سایت میتواند وجود داشته باشد

دو تجربه متفاوت کاربران وجود دارد
چنانچه دستگاه های کاربران یکسان باشد بنابراین هیچ تجربه ای هم در این میان وجود نخواهد داشت. کاربران بدون در نظر گرفتن دستگاه ها تمایل دارند تا محتویات صفحات دقیقا مانند یکدیگر باشند. اما ایده ها و دیدگاه های متفاوتی برای استفاده از آن اطلاعات میتواند وجود داشته باشد.
معمولا کاربرانی که از کامپیوترهای رومیزی یا Desktop استفاده مینمایند به خواندن و دقت بیشتر عادت دارند. خواندن و جمع آوری اطلاعات میتواند از خصوصیات این دسته از کاربران باشد. اما کاربران همیشه دلایل متفاوتی برای رفتن به یک وب سایت دارند مانند کار پیدا نمودن یا دیدن محصولات جدید و یا حتی خرید آنها. مطمئن باشید همه این تجربیات کاربران برای تفریح یا گذراندن وقت نخواهد بود.

همچنین کاربران آنلاین مدت زمان بیشتری را در وب سایت خواهند ماند. چراکه بیشتر کارها با کیبورد و موس انجام میپذیرد. در این روش کار چندان زیادی با خود دستگاه انجام نمیپذیرد. البته بعضی از مانیتورها امروزه تاچ و قابل لمس میباشند.

اما تجربه کاربرانی که از دستگاه های موبایل استفاده مینمایند کاملا متفاوت میباشد. آنها دائما دستگاه و صفحه نمایش دستگاه را لمس مینمایند. بنابراین سایز آبجکت ها و نحوه نمایش آنها بسیار اهمیت دارد. بنابراین برای اینکه این دسته از کاربران به راحتی بتوانند آبجکت ها را لمس نمایند باید در طراحی وب آنها نهایت دقت را داشت.
کاربران موبایل معمولا با قصد و هدفهای متفاوت به وب سایت می آیند. موارد سرگرمی و تفریح یا انجام کارهای متداول بیشتر از خواندن و یا تحقیق میتواند باشد.

انتظارات و توقعات کاربران
این میتواند یک سوال بسیار مهم و اساسی باشد. کاربران موبایل چه انتظارات و توقعاتی از وب سایت مورد نظر دارند؟
بر خلاف کاربران وب سایت های دسکتاپ, کاربران دسکتاپ دوست دارند که بیشتر در محیطهای دو بعدی فعالیت داشته باشند و آن را تجربه نمایند در صورتی کاربران وب سایت های ورژن موبایل دوست دارند تا فضاهای سه بعدی را تجربه نمایند و بیشتر آبجکت ها را لمس نمایند.

کاربران موبایل معمولا چنین انتظاراتی را از طراحی و قالب چنین وب سایت هایی دارند که عبارتند از:
۱- تمام کارها و عملیات ها باید به صورت لمس کردن باشد بطوریکه در ابتدا به راحتی مشاهده شده و سپس توسط کاربر لمس گردد.
۲- گرافیک و تصاویر باید به سرعت در داخل صفحه وب سایت بارگزاری گردد.
۳- گزینه ها لازم است به صورت متنی باشد. کاربران دوست دارند تا که بعدش چه اتفاقی خواهد افتاد و به کجا خواهند رفت.
۴- این چنین وب سایت هایی لازم دارند تا با تمامی دستگاه های مورد نظر سازگار بوده و عملکرد درستی در آنها داشته باشند. مانند استفاده از نقشه و یا تماس و یا ارتباط با نرم افزارهای دیگر.
۵- قابلیت تعامل پذیری بسیار باید آسان پیاده سازی و طراحی گردد. معمولا کاربران موبایل چندان حواس و یا حتی حوصله زیادی ندارند. اگر قابلیتی در ابتدا به درستی کار نکند مطمئن باشید کاربر را از دست خواهید داد.

چگونه میتوانیم آن را طراحی نماییم
رمز اصلی این مورد در استفاده از تجربیات و واکنش های کاربران این دسته از وب سایت ها میباشد. سپس میتوانیم یک طراحی بدون نقص را داشته باشیم. اجازه دهید در ادامه چندین وب سایت را از این حیث مورد بررسی قرار دهیم تا در نهایت متوجه شویم که چگونه وب سایت هایی را طراحی نماییم تا برای ورژن های موبایل و حتی تبلت برای کاربران جذاب و محرک باشد.

Mint
وب سایت Mint از روش section استفاده نموده است که به راحتی کاربر میتواند بر روی boxها عملیات کلیک شدن را انجام دهد. استفاده از رنگهای روشن فضاهای سفید زیاد باعث شده است که طراحی ورژن موبایل خوبی را داشته باشد.
محرک ها : جداکننده ها و برجستگی ها میتواند از عوامل تحریک کاربران باشد. چراکه کاربران را ترغیب مینماید تا بدون پرداخت نمودن هزینه و به صورت دوره آزمایشی بتوانند از محصول مورد نظر استفاده نمایند.
انتظارات ورژن موبایل : این وب سایت فوق العاده سریع اطلاعات کاربران خود را بروزرسانی مینمایند. نرم افزار موبایل بسیاری از تصاویر سنگین را حذف نموده است

نتیجه گیری
بسیاری از کاربران توقع دارند تا اطلاعات خود را بدون درنظر گرفتن دستگاه خاصی بتوانند پیدا نمایند و از طرف دیگر هم دوست دارند تا در طراحی از تجربیات کاربران هم به خوبی استفاده شده باشد. در این مقاله سعی نمودیم تمامی این موارد را در اختیار شما طراحان وب سایت و خوانندگان این مقاله قرار دهیم. در مقاله های بعدی در مورد بهینه سازی سایت و سئو حتما مقاله هایی را خدمت شما ارائه خواهیم نمود.

*** برای طراحی سایت خود در حالت موبایل اهمیت بیشتری قائل شوید، زیرا با توجه به بیشترین شدن کاربران موبایل و دسترسی آسان تر تلفن همراه و تبلت میزان زیادی از بازدید های شما از این دستگاه ها خواهد بود.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 15 =