تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

ضرورت راه اندازی یک تجارت الکترونیک

ضرورت راه اندازی یک تجارت الکترونیک

در دنیای امروز، راه اندازی یک کسب و کار نیاز مبرم به خلاقیت و مهارت دارد. دنیای امروز ما دنیای رقابت است و هر کسی که بتواند در این میدان رقابت پیروز شود، کسب و کار خود را با موفقیت اجرا کرده است.

راه اندازی یک سایت تجارت الکترونیکی:

به منظور راه اندازی یک وب سایت با هدف پیاده سازی یک سرویس تجاری، نکاتی وجود دارند که این نکات را در ۹ قدم دسته بندی کرده ایم، اما به صورت کلی موارد زیر جهت راه اندازی کسب و کار اینترنتی مورد نیاز است:

  • دامنه و ثبت آن
  • طراحی و ساخت سایت
  • اجاره فضا برروی اینترنت
  • پرداخت الکترونیکی
  • تأمین امنیت سایت
  • بازاریابی،تبلیغ و جذب مشتری
  • بررسی و تحلیل سایت

قدم اول:

هر کاری هنوز به بهترین شکل انجام نشده است. اولین قدم شما در راه اندازی تجارت خود این است که با بازار هدف خود در ارتباط باشید و ببینید که شما می توانید کدامیک از نیازهای آنها را به شکل بهتری از آنچه هست پاسخگو باشید. به خاطر داشته باشید که برای موفقیت باید با محیط بازار آشنایی داشته باشید. آگاهی شما هرچه در مورد مشتری های بالقوه، رقبا و محیط و فرهنگ کار بیشتر باشد، شانس بزرگتری برای موفقیت خواهید داشت.

قدم دوم:

برپایه نیازی که در قدم اول شناسایی کردید و نحوه پاسخگویی به آن، محصولات و خدماتی که می خواهید ارایه دهید را انتخاب کنید و نحوه بدست آوردن (تولید، خرید و یا …) آنها را برای خود مشخص کنید. هر چقدر در این مرحله جزییات بیشتری مشخص شود، کار برای مراحل بعد با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

قدم سوم:

روند تعیین هدف یا اهداف و ارایه استراتژی و راه کار عملی برای رسیدن به این هدف یا اهداف در عمل یک طرح کسب و کار (Business Plan) می باشد. شما قطعا به چنین برنامه ای برای موفقیت نیاز خواهید داشت.

قدم چهارم:

یک مزیت مهم تجارت الکترونیک در مقایسه با کسب و کار آفلاین در میزان پول مورد نیاز برای راه اندازی است. شما می توانید با خرید یک نام دامنه و سرویس میزبانی و راه اندازی یک وب سایت با چند صفحه ساده و البته با کمک یک رایانه کار خود را شروع کنید. بزودی به موارد بیشتری نظیر یک نرم افزار برای ویرایش صفحات وب سایت، یک نرم افزار ویرایش عکس، نرم افزاری برای فروشگاه آنلاین خود و یا برنامه حسابداری احتیاج پیدا خواهید کرد.

قدم پنجم:

بطور قطع در برپایی تجارت جدید شما به تخصص و یاری افراد دیگر نیا خواهید داشت. لیستی از توانمندی های مورد نیاز خود تهیه کنید و برای این توانمندی ها افرادی را کاندید کرده و مقدمات همکاری را فراهم کنید.

قدم ششم:

زمان آن فرا رسیده است که در مورد ظاهر و امکانات وب سایت و فروشگاه مرتبط با آن تصمیم گیری کنید. محتوای وب سایت تاثیر بسزایی در جلب مشتری و بازگرداندن آنها دارد.

قدم هفتم:

مدیریت سفارشات فروش، مدیریت مشتری ها و لیست خرید های ایشان و مدیریت پرداخت و نحوه ارسال کالای خریداری شده از جمله مسایلی است که در این مرحله باید به آن توجه شود. امنیت پرداخت ها و اطلاعات مشتریان باید فراهم شود و اطمینان مشتری به اینکه فروشگاه شما محلی امن و قابل اعتماد برای خرید می باشد، باید جلب شود.

قدم هشتم:

از وب سایت خود برای ایجاد محلی برای ارایه خدمات ویژه به مشتریان استفاده کنید. این خدمات می تواند شامل دادن اطلاعات دقیق و کافی در مورد محصولات، ایجاد صفحات گفتگو و تبادل نظر، ارایه مطالب مرتبط با محصولات و ایجاد محلی برای ارایه و به اشتراک گذاشتن تخصص شما باشد. به عنوان مثال اگر یک عکاس هستید، می توانید در مورد تکنیک های عکاسی، تجهیزات مورد نیاز و توصیه های مربوط به خرید دوربین و … آموزش های ارایه دهید.

قدم نهم:

این قدم در واقع بخش تبلیغات کار شما را در بر می گیرد. استفاده از رسانه های اجتماعی بخشی از کار است که در این قسمت مورد توجه قرار می گیرد.

بعد از بررسی و رعایت کردن این نکات، می بایست به موارد زیر توجه داشته باشیم:
چون راه اندازی سرویس تجارت الکترونیک بر بستر اینترنت می باشد و می بایست یک سایت طراحی شود، لازم است در این زمینه نکات زیر مورد توجه قرار گیرند:

انتخاب نام:

اولین و مهمترین گام در زمینه راه اندازی یک تجارت الکترونیک انتخاب نام می باشد. این نام می بایست با نوع خدمات شما ارتباط معنایی داشته باشد. به طور مثال اگر قصد فروش برنامه برای گوشی های هوشمند را دارید، می بایست از نامهایی استفاده نمایید که مرتبط با فضای کاری خود و خدماتی که در سایت شما ارائه می شود باشد.

نامهایی چون AppStore و یا Application و… این نام هویت اصلی فروشگاه اینترنتی شما می باشد. کسی که به دنبال خدمات در حوزه فعالیت فروشگاه شما می باشد، با دیدن نام فروشگاه شما و مرتبط بودن آن با نوع فعالیت شما احساس اطمینان می کند.

مدنظر داشته باشید، انتخاب یک نام مناسب صرفا داشتن یک ارتباط معنایی با فعالیت شما را شامل نمی شود بلکه می بایست این نام طوری باشد که در مباحث بهینه سازی سایت شما در جستجوگرهای اینترنت نیز یک انتخاب درست باشد. از تعداد حروف مورد استفاده در یک نام تا میزان عمر آن در زمان ثبت، تماما بر روی بهینه سازی سایت شما در یک جستجوگر اینترنتی تاثیر گذار می باشد. جهت راهنمایی بیشتر می توانید مطالب حوزه بهینه سازی سایت برای جستجوگرها یا SEO را مطالعه نمایید.

طراحی وب سایت:

یک وب سایت می تواند ویترین فروشگاه الکترونیکی شما باشد. پس لازم است تا قبل از طراحی و پیاده سازی آن کمی زمان صرف کرده تا تمام جوانب آن بررسی شود. امکاناتی که برای مشتریان خود در وب سایتتان قرار می دهید مواردی است که باعث وفادار ماندن آن مشتری برای فروشگاه شما می شود.

امروزه بسته های آماده ای تولید شده اند که با امکانات پیش فرض امکان پیاده سازی یک فروشگاه اینترنتی را به شما می دهند. هزینه این بسته های آماده بسیار کم می باشد. بعد از راه اندازی وب سایت خود می توانید به توسعه آن بپردازید. با نوشتن افزونه های مورد نیاز برای وب سایت خود می توانید سرویس دهی به مشتریان خود را بهینه نمایید.

ساخت و طراحی سایت تجارت الکترونیک خود می تواند یک امر سخت و مشکلی باشد، اما واقعا این طور نیست. این بخش ضروری تجارت تان می تواند واقعا در یک روز انجام شود. نگران نباشید- می نمی خواهم شما را به ساخت و طراحی وب سایت بی کیفیتی سوق دهم.

راه اندازی یک وب سایت تجارت الکترونیک عالی و کاربردی در یک روز احتمال دارد غیر ممکن به نظر می رسد، اما زمانی که مراحلی که خدمت تان عرض می کنیم را به دستی انجام دهید، شما می توانید در کم ترین زمان ممکن، وب سایت تجارت الکترونیک خود را راه اندازی نمایید، البته بدون صرف هزینه.

۱.یک الگوی طراحی برای وب سایت خود انتخاب کنید

در حالی که برخی شرکت ها، سرمایه های زیادی را برای ساخت و طراحی سایت در نظر می گیرند، راه آسان و ارزان این است که یک الگوی از پیش طراحی شده را به کار ببریم. البته، شما باید الگوی طراحی را انتخاب نمایید که با محصولات و سرویس های وب سایت تان هم خوانی داشته باشد و کاربر و یا مشتری سایت را ترغیب به خرید از وب سایت شما کند. به طور کلی، خیلی عالی می شود تا الگوی ساده و رایجی را انتخاب کنید که هم برای کاربران وب سایت گوشی همراه و هم برای کاربران دسک تاپ بهینه سازی شده باشد، از این رو می توانید تجربه کاربری عالی برای کاربران وب سایت خود پدید آورید.

استفاده از بنرها و انیمیشن های جذاب می تواند ایده خوبی برای بیشتر طراحی سایت ها باشد، اما برای خیلی از وب سایت های تجارت الکترونیک، این عوامل باعث می شود تا حواس کاربر از هدف اصلی یعنی خرید کردن از سایت پرت شود. زمانی که به جستجو الگوی طراحی متناسبی برای وب سایت خود هستید، باید تصور کنید که وب سایت تجارت الکترونیک شما با این الگو به چه صورت خواهد بود. یک الگوی طراحی صریح و ساده می تواند نمای بصری زیبایی به وب سایت شما ببخشد.

۲. محتوای وب سایت تان را تکمیل کنید.

زمانی که الگوی طراحی سایت خود را انتخاب نمودید، قدم بعدی این است که محتوای سایت خود را نیز تکمیل کنید. این مورد تنها به این معنی نیست که متن هایی درباره محصولات و سرویس های مان تهیه کنیم. خیلی از شرکت های وب سایت تجارت الکترونیک، گزینه های باز پرداخت وجه برای محصولات را در اختیار کاربران می گذارند. باید این عبارات و گزینه ها را همراه متن های مهم دیگر، در عرض چند دقیقه در وب سایت خود قرار دهید.

نباید هر چیزی که به ذهن تان می رسد را وارد وب سایت کنید، مخصوصا اگر غلط املایی و گرامری داشته باشند. همیشه باید به عقب برگشته و نوشته های خود را مرور کنید. در این شرایط، مهم ترین موردی که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید چه محصولاتی باید در وب سایت تجارت الکترونیک تان قرار بگیرد و چه متن هایی می تواند متناسب آن ها باشد تا کاربران را ترغیب به خرید نماید.

۳.افزودن محصولات و نحوه ارسال آن برای مشتری سایت

یک وب سایت تجارت الکترونیک کاربردی دارای طرح بندی عالی می باشد ولی بدون قرار دادن محصولات و اطلاعات حاوی نحوه ارسال آن ها به مشتری، وب سایت تجارت الکترونیک شما نمی تواند خیلی هم خوب به نظر بیابید. خوشبختانه، اپلیکیشن هایی مانند OBERLO وجود دارد که می تواند به طور متناسبی محصولات و سرویس ها را در وب سایت قرار دهد و به نحو احسنت و به ساده ترین راه، سفارشات را برای مشتری ارسال نماید. بعد از اتمام سفارش، تمام چیزی که نیاز دارید این است که گزینه “تایید” را در سایت اعمال کنید تا روند ارسال محصول انجام پذیرد.

نصب این اپلیکیشن می تواند شما را مطمئن سازد که شما آماده برطرف کردن نیاز های مشتریان خود می باشید. این مورد، مرحله نهایی برای ساخت و طراحی سایت تجارت الکترونیک به صورت کاربردی می باشد.

با وجود این مراحل و رعایت آن ها، می توانید بازاریابی و فروش محصولات و سرویس های تجارت و وب سایت تان را آغاز کنید، این در حالی است که شما هنوز نیاز به ارتقا و بهبود وب سایت تجارت الکترونیک تان خواهید داشت. با راه اندازی وب سایت تجارت الکترونیک تان در یک روز، می توانید یکی از بزرگ ترین موانع فروش محصولات تجارت و وب سایت تان را از سر راه خود بردارید.

اشتراک

مجید احدی

مجید احدی هستم‌،توسعه دهنده سایت،قبلا در زمینه دوربین های مداربسته فعالیت داشتم مدتی به کار در حوضه فناوری اطلاعات علاقه مند شدم در حال حاضر به عنوان توسعه دهنده سایت فعالیت میکنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + دو =