تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

ضرورت و نکات مهم در تغییر طراحی سایت

ضرورت و نکات مهم در تغییر طراحی سایت

بدیهی است تا افرادی را بیابیم که از طراحی سایت و یا محصول فعلی خود خسته شده اند. آن ها ممکن است لیستی از مواردی که باعث از دست دادن مشتریان وب سایت و یا محصولات شان شده است، تهیه کنند. اکثر مواقع، بیشتر اعضای تیم طراحی وب سایت و یا محصولات شان نیز همین احساس را دارند.

آن ها می دانند که باید در طراحی سایت و محصول خود تغییراتی ایجاد کنند اما از اعمال این تغییرات واهمه دارند. این امر مانع آن ها می شود تا طراحی سایت و یا محصول خود را بهتر سازند.

مطمئنا آن ها اظهار می دارند که “ما در آینده تغییراتی را در این طراحی ایجاد خواهیم کرد”. مجریان این طراحی سایت و یا محصول ممکن است اعلامیه ای منتشر کنند که طراحی وب سایت و یا محصول آن ها در گذشته چگونه بود است و بر اساس نیازهای مشتریان باید در آینده به چه ترتیب باشد. ممکن است جلساتی در این ارتباط نیز برگزار شود و درباره نمودارها و جدولی های پیشرفت تجارت در چند سال گذشته و چگونگی عملکرد در طراحی های جدید صحبت شود.

بعد از تمامی این موارد، آن ها سعی می کنند تا همان کاری را انجام دهند که از پیش در طراحی سایت و یا محصول خود انجام می دادند. پروژه طراحی سایت و یا محصول شان نیز می تواند به روش پروژه های قبلی آعاز شود. حتی پایان این گونه پروژه ها هم می تواند مانند طراحی های پیشین باشد و باز هم نتایج رضایت بخشی برای کاربران وب سایت و یا محصول در بر نداشته باشد.

کشف موارد جدید می تواند به طور کلی یک طراحی سایت و یا محصول را تغییر دهد

کشف موارد جدید که به خوبی روی آن تفکر و دقت شده است، می تواند طراحی سایت و یا محصول را در مسیر جدیدی قرار دهد. از همه مهم تر، این روش می تواند برای تجارت موردنظر موفقیت هایی به همراه داشته باشد و می تواند بدون جلب توجه زیاد کاربران، به طراحی سایت و یا محصول رضایتمندی تبدیل شود، بدون این که کسی حتی متوجه این تغییرات شود.

Dan brown چند سالی را صرف تحقیق در این باره نمود تا چگونگی اثر گذاری آن را بر طراحی وب سایت و یا محصول خویش مشاهده کند. او برای این روش چارچوبی را معین کرد.

در چارچوب وی، این روش اکتشافی به دو بخش تقسیم شد:

  • مشخص کردن مشکلات، جایی که اعضای تیم طراحی سایت و یا محصول باید به طور عمیق روی مشکلات موجود در تجربه کاربری و مشکلات ارتباطات مشتریان با طراحی سایت و یا محصول تمرکز کنند.
  • معین کردن راه حل، جای که اعضای تیم طراحی وب سایت یا محصول باید راه حلی هایی را انتخاب کنند و آن را با مشکلات موجود مطابقت دهند.

هر کدام از این گروه ها به این ترتیب می باشند:

  • در مراحل ابتدایی اعضای تیم ابتدا به طور مجزا به دنبال مشکلات و راه حل ها می گردند.
  • در مراحل پیشرفته، اعضای تیم طراحی سایت با هم همکاری می کنند تا مشکلات و راه حل های درستی را انتخاب کرده و به کار ببندند.

البته این روش تنها روشی نیست که یک تیم طراحی سایت و یا محصول می تواند به کار ببرد. افراد متخصص در زمینه طراحی وب سایت و یا محصول می توانند از راه های دیگری کمک بگیرند، مانند بازدیدهای کاربران، ارزیابی های رقیبان، بررسی مسائل در طراحی سایت و یا محصول و الویت بندی ها و غیره. این افراد متخصص می توانند به خوبی بر این موارد تسلط یابند تا نیازهای موجود در طراحی سایت و یا محصول خود را رفع کنند.

Dan پیشنهاد می کند تا از این روش اکتشافی استفاده کنید تا تاثیر بیشتری از طراحی سایت و یا محصول خود بر کاربران بگذارید. زمانی که اعضای تیم طراحی سایت از این روش استفاده نمودند، می توانند درک واضحی از مشکلات مشتریان وب سایت و یا محصول و راه حل های آن داشته باشند. این روش اکتشافی باعث می شود تا مشکل به زودی در طراحی سایت و یا محصول شناخته شود و راه حل آن برای تحقق بخشیدن به نیازهای کاربران نیز آشکار می شود.

چگونه این روش اکتشافی می تواند تغییراتی را در طراحی سایت یا محصول نمایان کند

فعالیت هایی که در این روش انجام می دهید خود باعث ایجاد تغییرات در طراحی وب سایت و یا محصول می شود. با تمرکز کردن روی مشکلات کاربران، اعضای تیم می توانند به روش خارق العاده و جدیدی به حل مشکلات بپردازند. اعضای تیم طراحی نیز با کمک این روش می توانند روی چگونگی ایجاد مشکلات مشتریان تمرکز کنند، مانند بازدیدهای کاربران، مشاهده خللی در پشتیانی از مشتریان، مصاحبه با فروشندگان و تمرکز روی رفع نیاز های کاربران طراحی وب سایت و یا محصول رقیب. به این ترتیب است که اعضای تیم طراحی وب سایت و یا محصول به بینش هایی دست می یابند که قبلا درباره اش فکر نکرده بودند.

دراین روش سرپرست تیم طراحی سایت و یا محصول ممکن است افراد جدیدی را استخدام کند و یا اعضای تیم حاضر را به گونه ای رده بندی کند تا مشکل به زودی رفع گردد.

به این ترتیب دیگر مانند قبل همه افراد بر تخصص و آگاهی های یک نفر به عنوان رهبر گروه تکیه نمی کنند، بلکه هر کسی تخصص و مهارت خود را به میان می گذارد و اجازه می دهد هر کسی نقش خود را ایفا کند و نظر خود را ارائه دهد. برای برخی شرکت ها و تجارت ها، به کارگیری این روش به معنای انجام تجارت به روش جدید است.

کنار گذاشتن عادت های قدیمی

یکی از منفعت های این روش این است که این همکاری و مشارکت در اعضای تیم طراحی سایت باعث می شود تا کسی دوست نداشته باشد تا از روش های قدیمی استفاده کند. مواردی که در گذشته در طراحی وب سایت و یا محصول کار آمد به نظر می رسید، دیگر امروزه عملی نمی شود. در عوض، اعضای تیم طراحی سایت و یا محصول همه با هم روی ساخت تجربه کاربری و طراحی سایت فوق العاده، تمرکز دارند.

از مشخص کردن نیارهای مشتریان وب سایت و یا محصول گرفته تا اعتبار سنجی ایده ها و فرضیات برای حل مشکل، این روش اکتشافی بسیار کاربردی و مفید است. به این ترتیب است که اعضای تیم به طور خودآگاه و یا ناخودآگاه درصدد حل نیازهای مشتریان خود بر می آیند. از این رو اعضای تیم طراحی وب سایت و یا محصول از این روش به عنوان ابزاری برای شروع پروژه، درک نیازهای مشتریان و کشف و حل مشکلات موجود استفاده می کنند.

دیگر منفعتی که این روش دارد این است که به این ترتیب، اعضای تیم طراحی سایت با این روش خو می گیرند و دیگر دوست ندارند از عادت های قبلی خود برای ارتقای طراحی وب سایت و یا محصول استفاده کنند. آن ها از این روش جدید برای مشخص کردن مشکل و به تبع آن، یافتن راه حل استفاده می کنند. آن ها به این نتیجه رسیدند که به این روش راحت و سریع تر می توانند مشکل را در طراحی وب سایت و یا محصول خود را رفع کنند.

۶ نکته مهم در باز طراحی و تغییر طراحی سایت

تغییرات مناسب در طراحی سایت چه از نظر ساختار گرافیکی و چه از نظر ساختار مهندسی و برنامه نویسی، می تواند به رشد ترافیک مفید سایت و همچنین افزایش سرمایه کمک کند، اما اگر قصد ایجاد چنین تغییری را در طراحی وبسایت خود دارید، بهتر است حتماً توصیه های زیر را جدی بگیرید.

۱- مطمئن شوید که دلیل قانع کننده ای برای تغییر طرح وبسایت خود دارید!

معمولاً بازدید کننده های همیشگی وبسایت شما زیاد موافق تغییر در طراحی نیستند، آنها خصیصه های ذاتی وبسایت شما را دریافته اند و می دانند برای هر کاری به کدام قسمت وب سایت مراجعه کنند، تغییر زود به زود یا بی موقع، آن ها را عصبانی می کند.

البته تغییر در طراحی وبسایت هر از چندگاهی لازم است، این تغییر می تواند یکجا و طی ارائه یک نسخه جدید باشد و یا می تواند تدریجی و با تغییرات زود به زود جزئی همراه باشد، اما همواره توجه کنید که تغییر در نکات بنیادی اینترفیس وبسایت، کاربران را اذیت می کند، پس سعی کنید بیشتر روی زیبایی در طراحی سایت تمرکز داشته باشید و زیاد مکان قابلیت ها را تغییر ندهید، مگر اینکه مدت زمان طولانی از ارائه ورژن قبلی گذشته باشد و نیاز به یک خانه تکانی باشد!

اما بهترین دلایل برای تغییر طراحی وبسایت کدام هستند؟

  • – تغییر برای کاربر پسند کردن و مشتری پسند کردن: تغییر طرح وبسایت برای افزایش قابلیت ها و مشتری دوستی، دلیل بسیار خوبی می باشد و می تواند بازدید کننده های وبسایت شما را بیشتر کند. سعی کنید user-friendly کار کنید، امروزه طرح های Flat محبوبیت بسیاری در این زمینه دارد!
  • – تغییر برای افزایش در دسترس بودن سایت: سایت های سنگین گاه و بی گاه از دسترس خارج می شوند (البته بسته به شرایط سرور متفاوت است)، ممکن است شما طی فرآیند تغییر، برخی قابلیت های گرافیکی سنگین را از بین ببرید و طرحی سبک و در عین حال زیباتر داشته باشید، این همیشه شدنی است!
  • – تغییر برای پسندیده شدن از دید موتورهای جستجو: موتورهای جستجو قوانین خاص خودشان را دارند، یک سایت موفق باید برای آنها بهینه طراحی شده باشد.

۲- کمترین تغییر را در URL ها بدهید.

ممکن است شما به دلایلی تصمیم بگیرید که تغییراتی در نام فایل ها یا مسیر URL های خود بدهید، مثلاً به این نتیجه رسیده اید که نام جدید می تواند منظور موضوع URL را بهتر به مخاطب منتقل کند، این کار بسیار خوبی است، اما به شرطی که URL های قبلی هم به قوت خود باقی بمانند یا از تکنیک های فوروارد استفاده شود، در غیر این صورت تغییر در URL ها به هیچ عنوان کار خوبی نیست، این مسئله دو آسیب به وبسایت شما وارد می کند، یکی اینکه ممکن است بک لینک های زیادی از وبسایت های گوناگون به URL حذف شده شما اشاره کند. حتماً اهمیت بک لینک ها را می دانید، آن های از ستون های اصلی سئو می باشند. و دلیل دوم اینکه موتورهای جستجو URL حذف شده شما را گم می کنند، در واقع وبمستر سایت باید در هنگام حذف یک URL حتماً اقدامات احتیاطی را برای موتورهای جستجو انجام دهد، در غیر این صورت شما در حالی که از تغییر طراحی وبسایت خوشحال هستید، موتورهای جستجو در حال ثبت امتیاز منفی برای شما هستند.

۳- از یک IDE مناسب برای وب استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که این آخرین بار نیست که قصد دارید طراحی وبسایت خود را تغییر دهید، در طول عمر وبسایت، بارها این اتفاق خواهد افتاد، حتی ممکن است شما در برهه ای از زمان به این نتیجه برسید که سایت شما همه آن چیزی را که لازم است داراست و دیگر نیازی به توسعه یا تغییر ندارد، اما این خیالی زودگذر است، زیرا که تغییرات در جهان تکنولوژی گاهی شما را تا آنجا پیش می برد که حتی شاید نیاز به تغییرات بنیادین پیدا کنید.

یکی از راه های جلوگیری از تخریب های آتی در پروژه های وبسایتی، این است که هر بار که طراحی سایت خود را تغییر می دهید، آن را در قالب یک پروژه در یک ویرایشگر وب مناسب جاسازی کنید. در واقع خوب است که تمام فایل های پروژه شما در یک مخرن مشترک در ویرایشگر قرار داشته باشد که ویرایشگر به شما در درک و ایجاد ارتباط بین آنها کمک کند. اکثر ویرایشگر های رایگان امکانات پیچیده و کارامد ویرایشگرهای تجاری مثل Dreamweaver را ندارند. مثلاً در این نرم افزار شما می توانید تغییری را در یک بخش از پروژه انجام دهید و آن را به تمام فایل های مرتبط بسط دهید، در صورتی که بسیاری از نرم افزارهای رایگان از پس چنین کاری بر نمی آیند.

۴- تغییر در ظاهر وبسایت را به CSS بسپارید!

در صورتی که هدفتان از تغییر طراحی وبسایت، تنها ایجاد تغییرات در ظاهر سایت است، بهتر است این کار را با فایل CSS وبسایت خود انجام دهید، این کار باعث می شود تا از ایجاد تغییرات در جداگانه در هر فایل از ویسایت خود جلوگیری کنید.

۵- سیستم را درک کنید و ضربه های احتمالی را در نظر بگیرید!

تغییرات کوچک در طراحی سایت خیلی خطرناک به نظر نمی رسند، اما در هنگام تغییرات بنیادی، شما باید از قبل آنالیز دقیقی از نیازمندی های سیستم داشته باشید، تغییرات حساب نشده ممکن است به ترافیک سایت شما و یا به فروش شما آسیب جدی وارد کند. مثلاً مهم است که در آنالیز طراحی جدید، صفحات پر بازدید را از بین نبرید، ممکن است شما صفحه ای را در طراحی جدید حذف کنید، اما به خاطر پر بازدید بودن آن صفحه دسترسی کاربر را همچنان برای بازدید کنندگان خود محفوظ نگاه دارید، آن ها ممکن است از طریق موتورهای جستجو و یا bookmark مرورگر خود به آن صفحه وارد شوند. می توانید وضعیت ترافیک یک URL خاص یا درخواست برای آن را از طریق بخش آمار سایت خود، بررسی کنید، شاید لازم باشد یک صفحه را به گردونه وب سایت بازگردانید!

همچنین در صورتی که ریسک تغییر ناگهانی را بالا می دانید، میتوانید در ابتدا تنها یک بخش را طراحی مجدد کرده و آن را به صورت آزمایشی بر روی وب سایت خود قرار دهید و پس از دریافت بازخوردها، در صورت مؤثر تشخیص دادن تغییر، اقدام به خانه تکانی کلی کنید.

قرار دادن امکان دسترسی به «نسخه قدیمی سایت» هم در هنگام بالابودن ریسک کارامد به نظر می رسد، یاهو از این شیوه برای وب میل خود بارها استفاده کرده است.

۶- تهیه فایل پشتیبان قبل از اعمال تغییرات

همیشه در هنگام تغییرات مشکلات پیش بینی نشده وجود دارد، این مشکلات ممکن است جنبه نرم افزاری یا سخت افزاری داشته باشد و یا اصلاً جنبه روانشناسی پیدا کند. بنابراین همیشه قبل از اعمال تغییرات یک پشتیبان کامل از فایل ها و دیتابیس خود تهیه کنید. ممکن است در هنگام اعمال تغییرات خطاهایی را مشاهده کنید که در لوکال هاست خود با آن ها مواجه نبوده اید، این ها معمولاً به دلایلی چون مهاجرت از یک سیستم عامل به نوعی دیگر، تنظیمات سرور و تفاوت در نسخه زبان های برنامه نویسی و امثالهم می باشد. در هنگام بروز مشکلات بیش از حد تصور می توان توسط فایل های پشتیبان موقتاً سایت را به حالت قبل برگرداند.

همچنین در نظر بگیرید که ممکن است با اعمال تغییرات و علیرغم تصور شما، بازدیدکنندگان سایت به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کنند، این امر را می توان توسط مانیتور کردن ترافیک سایت متوجه شد، اما معنی آن این است که شما اصول علمی در طراحی سایت را کنار گذاشته اید و بیش از حد بر اساس نظر شخصی خود پیش رفته اید و یا اینکه در اعمال تغییرات طراحی سایت، کج سلیقه بوده اید و این تصور را داشته اید که دیگران هم با سلیقه شما همراه هستند، خب در این جور مواقع باید بگوییم که لجبازی کافیست، با سرعت به نسخه پیشین باز می گردیم.

نکاتی که ذکر شد، از اصول اولیه در هنگام تغییر در طراحی سایت می باشند، اما همواره عوامل مهم دیگری نیز وجود دارند که بسته به شرایط باید آن ها را به دقت بررسی کرد تا وب سایت از آسیب دور بماند و در طراحی های جدید می تواند به کیفیت هر چه بهتر محصولات و سرویس ها در آینده کمک کند.

اشتراک

مجید احدی

مجید احدی هستم‌،توسعه دهنده سایت،قبلا در زمینه دوربین های مداربسته فعالیت داشتم مدتی به کار در حوضه فناوری اطلاعات علاقه مند شدم در حال حاضر به عنوان توسعه دهنده سایت فعالیت میکنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + نوزده =