تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

قدرت شبکه های اجتماعی در محبوبیت وب سایت

قدرت شبکه های اجتماعی در محبوبیت وب سایت

من وقتی شنیدم که شرکت ها، بالاخص شرکت های بازاریابی ، ارتباط خود را با شبکه های رسانه ای قطع مردند ، واقعا متاثر شدم. در اصل این شرکت ها وبلاگ هایی دارند که هر سال آن ها را به روز رسانی نمی کنند و کل طرفداران وبلاگ آن ها ۱۰ نفر است که ۸ نفر آن ها از خود افراد شرکت می باشند.

پس چگونه این شرکت ها می توانند توجه کاربران را به سمت وبلاگ خود جلب کنند؟ در اصل این شرکت ها اصلا نظری راجع به شبکه های اجتماعی نداشته و به نظر من هر کاربری که هرروز درگیر شبکه های اجتماعی است، به طبع یک سری اشتباهات مرتکب می شود. بنابراین من می توانم بگویم که شرکت ها مرتکب این چنین اشتفاهاتی نمی شوند.

در این مقاله از سلسله مقاله های طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت که در شرکت طراحی سایت وب شهر برای شما تهیه و تدوین شده است قصد داریم تا شما را با شبکه های اجتماعی و مزایا و معایب این شبکه ها آشنا نماییم.

شبکه های اجتماعی ، شرکت ها را دچار مخمصه می کنند. علیرغم آمار و ROI، افراد هنوز دقیقا نمی دانند که این شبکه ها به چه دردی می خورند. بعضی از شرکت ها کار با رسانه های اجتماعی را رد می کنند. به نظر من عجیب است که هنوز افراد راجع به این رسانه ها و اجتماعی شدن ،اطلاعاتی ندارند.

من وقتی شنیدم یک نفر گفت که من FaceBook را دوست ندارم ، خیلی تعجب کردم. چرا که او با دنیای قرن ۲۰ هیچ رابطه ای ندارد. مجبور شدم که او را به حال خود واگذار کنم.

من به جدیت می توانم بگویم که اگر شما از طریق رسانه های اجتماعی با دوستان و آشنایان خود ارتباط برقرار نکنید ، در نتیجه شبکه اینترنتی خود را از دست داده و حتی نمی توانید مقالات مورد نظر خود را در وب سایت ها جستجو کنید. به خاطر داشته باشید که شبکه اینترنتی شما ، نقش بسیار مهمی را در زندگی شما ایفا می کند.

شما قبلا برای اینکه ، حال دوستان خود را جویا شوید ، از تلفن استفاده کرده و با آن ها ارتباط برقرار می کردید. حالا این تلفن ها جای خود را به رسانه های اجتماعی داده و شما از طریق این رسانه ها می توانید اخبار، عکس و ویدئو و هر آن چه که دوست داشته باشید را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. رسانه های اجتماعی بسیار مهم می باشند و نادیده گرفتن آن ها ، اصلا کار درستی نیست.

شبکه وب سایت شما
مقالات زیادی راجع به اهمیت شبکه به چاپ رسیده اند. من خیلی دوست ندارم وارد جزئیات شوم. Suffice می گوید اگر شما تمایل ندارید تا با افراد در ارتباط باشید ، یقینا ارزش ارتباطی خود را از دست خواهید داد. همه ما دوستانی داریم که در طول روز فراموش می کنیم با آن ها تماس بگیریم. حتی زمانی هم که آن ها را در خیابان می بینیم ، به آن ها می گوییم که ببخشید من خیلی پرمشغله هستم و یا بهانه دیگری می آوریم. این روابط روز به روز کمرنگ شده و آوردن یک بهانه دیگر، فایده ای ندارد.

اهمیت ارتباطات Facebook ، این است که حداقل شما می توانید دوستان قدیمی خود را پیدا کنید و از طریق این وب سایت می توانید با آن ها، حتی چند دقیقه در ارتباط باشید. من ۱۸ ساعت پشت کامپیوتر خود هستم ، اما چرا از Facebook استفاده نمی کنم؟
Linkedln، شبکه مهم دیگری مثل Facebook می باشد و برای ارتباط با افرادی که از قبل می شناسیم خیلی مهم است.

اما در مورد Twitter چه نظری دارید و چگونه از آن برای برقراری ارتباطات خود استفاده می کنید؟
ترکیب خلاقیت و رسانه های اجتماعی در زندگی ما بسیار مهم می باشند. ما از طریق رسانه های اجتماعی می توانیم کار ، رویاها و حتی نا امیدی های خود را با افراد به اشتراک بگذاریم. متاسفانه ، شما عاشق کار و تجارت می باشید ، اما در اصل چه قدر وقت برای ارتباطات تجاری می گذارید؟

از زمانی که ارتباط وارد تجارت شد ، متاسفانه منابع خوبی در اختیار ما طراحان قرار نگرفت و ما مجبور شدیم تا برای کسب مهارت های بیشتر با طراحان دیگری در ارتباط باشیم که ممکن است آن ها بخواهند برای موفق شدن در عرصه رقابت ، کار دیگر طراحان را زیر سوال ببرند. این امر باعث می شود که محیط تجاری و مالی با ریسک روبه رو شود. شما باید به خودتان اعتماد کنید و تلاش های خود را قبول داشته باشید.

زمانی که دوستان مورد اعتماد شما ، مثل طراحان یا افراد معمولی ، به خوبی باشما ارتباط برقرار می کنند ، در اصل شما باید برای حفظ وب سایت خود بر روی کابران و جذب آن ها تاکید کنید.

FACEBOOK
من دوستان زیادی دارم که از Facebook برای تبلیغات تجاری خود استفاده می کنند. جامعه ی FB، متشکل از مدیران و صاحبان تجارت می باشد و به نظر می رسدکه هیچ کس نمی تواند صرفا با تکیه بر Facebook به عنوان ابزار بازاریابی ، به موفقیت برسد. اگر شما مدیر Coke یا توشیبا می باشید ، پس استفاده از Facebook برای شما بسیار مهم است. چرا که شما طرفداران خاص خود را دارید که از این طریق با آن ها در ارتباط می باشید. استفاده از شبکه های رسانه ای برای تجارت طراحی ، اصلا مقول نیست و شما صرفا می توانید با Facebook با دوستان و طرفداران خود در ارتباط باشید. صفحه FB خود را مرتبا به روز رسانی کنید و کانال های دیگر را کنار بگذارید.

LINKEDLN
Linkedln، سایت تجاری بسیار مشهوری است که با ورود خود خیلی سرو صدا ایجاد کرد. شما بعد از مدتی کار با این سایت متوجه می شوید که چه کسی به صورت قانونی از این سایت استفاده می کند. بسیاری از افراد می توانند برای انجام کارهای تجاری خود از این وب سایت استفاده کنند. شما می توانید در Linkedln خیلی راحت به دنبال کار بروید و خیلی آسوده ، نوشیدنی خود را نیز بنوشید. شما در این شبکه اجتماعی می توانید از کارهای مربوط به املاک در Costa Rica گرفته تا پیدا کردن شرکت هایی که در زمینه تجهیزات دارویی فعالیت می کنند ، را پیدا کنید.

لیستی از خواسته های کاربران خود تهیه کنید. راجع به شرکت ها و هویت افراد جستجو کنید.( بر روی افرادی تحقیق کنید که از پروز های طراحی شما استفاده می کنند). با این افراد در تماس باشد و از نظرات و پیشنهادات آن ها ، در پیشبرد وب سایت خود استفاده کرده و از آن ها تشکر کنید.

Linkedln، هزار گروه دارد که شما می توانید به گروه های آن بپیوندید. شما می توانید سوالات مد نظر خود را بپرسید و این وب سایت می تواند به بهترین نحو ، سوالات شما را پاسخ دهد. راجع به فرآیند بازاریابی جستجو کنید و یک سری سوال راجع به نوآوری های بازار یابی و تجارت بپرسید. شما برای رسیدن به موفقیت خود باید بر روی کاربران ، یعنی افرادی که از خدمات شما استفاده می کنند ، تاکید کنید. کارشناسان این وب سایت ، پاسخ های یک جمله ای در اختیار شما قرار می دهند و محتوای سوال شما برای آن ها اصلا مهم نیست.

چرا که آن ها هرروز با سوالات زیادی برخورد می کنند که حتما باید به این سوالات پاسخ دهند. موفقیت آن ها به خاطر طراحی وب سایت نیست. بلکه موفقیت آن ها به خاطر کیفیت و نه کمیت است. این پاسخ ها ، شما را در زمینه کاری خود حرفه ای می کند. آینده نگری توام با اعتماد ، موضوع بسیار مهمی است که کابران بیشتری را به سمت وب سایت شما می کشاند.
گروه ها به شما اجازه می دهند تا با کاربران خود در ارتباط باشید. آیا دوست دارید به گروه وب سایت “طراحی سایت وب شهر” و یا ” ایده های بازاریابی برای تجارت های کوچک” بپیوندید؟ این گروه آخر ، با نیاز های تجاری و خدماتی افراد در ارتباط است. خود نظریه بازاریابی ، به معنای در نظر گرفتن آینده نگری های کاربران و نه ارتباط با دوستان است. گروه های بیخود و بدردنخور را رها کنید.

به زبان ساده می توان گفت که بزرگترین مشکل در زمینه ایجاد خلاقیت در بازاریابی ، این است که شما برای فروش خدمات و محصولات خود به خوبی از شبکه ها استفاده نمی کنید. اگر شما در یک کنفرانس هنری در دانشگاه خود شرکت کردید ، می توانید یک گروه برای خود بسازید که صرفا مختص به دانشجویان هنر نیست. شما می توانید از طریق این گروه، خدمات خود را در اختیار کاربران قرار دهید. چرا شما آن ها را تشویق نمی کنید تا از خدمات وب سایت شما استفاده کنند؟ مطمئنا شما می توانید برای پیشبرد تجارت خود ، با افراد دیگر هم صحبت کنید.درسته؟

آیا شما عضو گروه های خواهر برادری هستید؟ خواهران و برادران شما بدون شک ، اعضای گروه Linkedln می باشند. اگر این گونه نیست ، می توانید گروهی را برای خود ایجاد کنید. شما می توانید گروهی را برای خود طراحی کنید که خود مدیر آن باشید و می توانید هدف مورد نظر خود را در این گروه جلو ببرید.

در اینجا infographic دستی در اختیار شما قرار می گیرد که ازطریق آن می توانید کار طراحی خود را شروع کنید.

TWITTER
Twitter، به شکل خیلی ساده ای برای کاربران طراحی شده است و دقیقا مثل یک بیلبوردی است که شما می توانید از طریق آن ، در هر ساعت به اطلاعات بسیار زیادی دسترسی پیدا کنید.

برای اینکه ترافیک زیادی برای وب سایت خود ایجاد کنید ، می توانید از Twitter استفاده کنید. Twitter به همان اندازه که کاربران برای شما مهم می باشند ، برای شما مفید و کارآمد است و به شما این توانایی را می دهد تا بتوانید دقیقا با افراد مد نظر خود در ارتباط باشید. به نظر من کار با Twitter ، کار ساده ای است.البته فکر نکنم به این سادگی هم باشد.

بسیاری از افراد در Twitter ، بدون اینکه به کارایی آن فکر کنند ، این سایت را دنبال می کنند. این امر منجر می شود که Twitter با کمیت و نه کیفیت بیشتری مواجه شود. متاسفانه طراحان نیز به همین نحو همدیگر را در وب سایت دنبال می کنند. آیا شما دوست دارید که رقابت خود را در Twitter بالا ببرید؟

Twitter نیز همانند Linkedln افرادی را با شما لینک می کند که مد نظر شما می باشند. زمانی که حساب کاربری “webcityteam” من طراحی ها و خلاقیت ها را دنبال کرد ، من دیگر به وب سایت های همیشگی و روزمره ، به وب سایت نمایندگان بیمه و یا حتی گروه های پرورش اندام و رژیم خود برنگشتم. در وب سایت Twitter من یک سری آینده نگری ها وجود دارد که من را به سمت خود می کشانند. چرا که آن ها خدمات طراحی را خریداری می کنند. خوب ، این وب سایت ها چگونه این کار را انجام می دهند؟

زمانی که من برنامه جدیدی را به وب سایت خود اضافه کردم ، توجه خود را به سمت کاربران وب سایت خود معطوف کرده و یک لیستی از نماد های # ، مارک های تجاری # و تبلیغات تجاری # تهیه کردم. هدف من از این کار ، جلب رضایت کاربران و جذب علائق آن ها می باشد.

هم Twitter و هم Linkdln ، دارای بازخورد های شمی هستند و به شما کمک می کنند تا به گروه ها ملحق شده و با آن ها ارتباط برقرار کنید. همچنین شما می توانید از طریق این وب سایت ها بفهمید که چه کسانی وب سایت شما را دنبال می کنند و شما می توانید هرروز پروفایل خود را مورد بررسی و بازبینی قرار دهید . از اطلاعات این وب سایت ها برای ارتباط با کاربرانی استفاده کنید که دقیقا در راستای اهداف وب سایت شما قرار دارند.

BLOGGING
ما می توانیم از طریق گوگل ، اطلاعات مورد نظر خود را جستجو کنیم. شما از طریق دو سایت Stumbleupon و Digg ، می توانید مسیر طراحی وب سایت خود را تعیین کنید و یا لینک یا “like” در Facebook را در وب سایت خود به اشتراک بگذارید. البته اسم این دو وب سایت ، کمی عجیب غریب است. کلید موفقیت وب سایت شما در دست کاربران می باشد و این ، شما هستید که باید کاربران را هرروز به سمت وب سایت خود جذب کنید.

من در آخرین کار های خود با شکایت های زیادی در زمینه گذاشتن لینک مواجه شدم. کاربران نسبت به گذاشتن لینک های بسیار زیاد در وب سایت ، شاکی بودند. من ایده و نظرات جدیدی را در اختیار کاربران خود قرار می دادم تا به سمت تجارت من کشیده شوند. طراحی وبلاگ خیلی هم جدیدی نیست و تقریبا ۷ ، ۸ سال است که وارد بازار شده است. من هرروز یک سری ایمیل راجع به طراحی کارگاه دریافت می کنم. این طراحی ، مربوط به کارگاهی است که شما می توانید از طریق آن ، برای محصولات و خدمات خود تبلیغ کنید. طراحی کارگاه من بسیار ساده و شیک است. طراحان فکر می کنند که این طراحی ، یک خبرنامه اینترنتی است که برای ۴۰۰۰ نفر از کاربران طراحی شده است. من واقعا با شنیدن این خبر هیجان زده شده و به سراغ مرحله بعد رفتم.

من برای ارسال لینک های روزمره و معمولی ، یک خبر نامه با انیمیشن gif طراحی کردم که برای هر ورودی مجزا شده و هزاران لینک مربوط به تبلیغات منحصر به فرد ، محصولات و خدمات جالب را پوشش می دهد و برای روند تجارت وب سایت من بسیار مثمر ثمر می باشد. من هرروز دوشنبه ، عبارت ” Innovation Lounge” را از طریق ایمیل برای شعب تجاری مختلف ارسال می کنم. من به مدت چند ماه است که هرروز از تجارت های مختلف ، ایمیل دریافت می کنم. قدرت جهانی شدن طراحی وبلاگ ، برای ۲۵ هزار شرکت به اشتراک گذاشته شد و در اختیار آن ها قرار گرفت. کاربران از این فرآیند استفاده کرده و آن را با همکاران خود در خارج از به اشتراک گذاشتند.

زمانی که من از شرکت بیرون آمدم ، مارک تجاری خود را طراحی کرده و با استفاده از Twitter و یاهو و گوگل و Stumbleupon ، وبلاگی را طراحی کردم و با ایجاد ترافیک در وب سایت ، با همکاران خود ارتباط برقرار کردم و برای آن ها ایمیل فرستادم. من برای طراحان ، و نه برای طراحان خبر آنلاین RSS ، لیست خود را بهینه سازی کردم و آن را در اختیار آن ها قرار دادم. من واقعا از وب سایت ها و وبلاگ ها تشکر می کنم که مطالب من را در اختیار صد ها بازدیدکننده قرار دادند.

نقطه ضعف طراحی من این است که جستجو در آن خیلی زمان بر و وقت گیر است. زمانی که من مارک تجاری خود را تغییر دادم ( من در مقاله خود ،به طراحی منحصر به فرد مارک تجاری خود اشاره کردم) ، وب سایت خود را رها کردم . من هرروز آمار وب سایت خود را بررسی می کنم و میبینم که تعداد بازدید کنندگان وب سایت من که تصاویر و tag ها را دنبال می کنند ، بین ۵۰ تا ۲۰۰ نفر می باشد.

کلید موفقیت وبلاگ من ، توجه به آینده نگری های کاربران است. من در وبلاگ ” Hip-O-Meter” ، یک قسمت تبلیغات برای محصولات خود در نظرگرفتم. من بر روی ماشین های فروش ، تاکید کردم و تبلیغات تجاری خود را بر مبنای کارگاه وب سایت خود قرار دادم.

اشتباه بسیاری از طراحان این است که آن ها بر روی وبلاگ هایی کار می کنند که بر روی مسائل طراحی و اصول طراحان دیگر تاکید دارد. چرا که طراحان دیگر ، نمی خواهند محصولات شما را خریداری کنند. پس سرمایه گذاری بر این مسئله، خیلی وقت گیر است. شما برای داشتن طراحی موفق در وب سایت ، باید توجه خود را به سمت تجارت و نه طراحان ماهر و حرفه ای معطوف کنید.

طراحی وبلاگ ، روش بسیار جالبی است که شما را به سمت آینده نگری های کاربران سوق می دهد. بسیاری از شرکت ها طراحی وبلاگ را نادیده می گیرند. چون نمی خواهند کارفرمایان آن ها مطالب وب سایت را به روز رسانی کنند و یا حتی نمی خواهند این کار را به فردی محول کنند. چرا که این کار برای آن ها ، هزینه بر و زمان بر است. من کاربران زیادی دارم که به خاطر نوشتن پست ها و پیشنهادات در وبلاگ ، از من حقوق می خواهند. یکی از مشکلات اصلی طراحی وبلاگ این است که وبلاگ ها هرروز به روز رسانی نمی شوند و این مسئله تاثیر عکسی بر شرکت شما می گذارد. شما برای این که در تجارت خود موفق شوید ، حداقل یک بار در هفته وبلاگ خود را به روز رسانی کنید. هرمسئله ای که آبروی شرکت شما را در زمینه بازاریابی خدشه دار می کند را نادیده بگیرید. توجه داشته باشید که این موضوع ، علامت خوبی نیست.

ایمیل مستقیم ارسال کنید
هرچیزی که قبلا استفاده می شده و قدیمی بوده ، الان دوباره مورد استفاده قرار می گیرد. من برای تجارت از طریق وبلاگ خود، از ایمیل استفاده می کنم. من می دانم که استفاده از ایمیل خیلی پرهزینه است. اما واقعا خیلی وقت گیر نیست.
من در ایمیل خود یک لیست به نام “لیست خواسته ها ” تهیه می کنم تا کاربران علائق خود را در آن لیست قرار داده و من از این طریق می توانم با آن ها در ارتباط باشم. من از طریق ایمیل می توانم برای کاربران خود کارت دعوت ، نمونه کار و پیام های جالب ارسال کنم. من در ابتدا هر ۶ ماه یکبار این کار را انجام می دهم و سپس هر سه ماه یکبار برای آن ها ایمیل ارسال می کنم.
چرا که انجام این کار خیلی پر هزینه است و من بیشتر از دو یا ۳ بار در سال نمی توانم این کار را انجام دهم. من با ارسال ایمیل برای افراد از آن ها بازخورد گرفتم. آن ها ، کارت های من را پسندیدند و آن ها را به دوستان خود نشان دادند.
من با ارسال ایمیل مستقیم به کاربران خود می توانم بازاریابی کرده و تجارت خود را از طریق فرستادن کارت ، تبلیغ کنم. به نظر من ، تبلیغات شما از این طریق در ذهن افراد هک می شوند و در نتیجه کاربران این کارت های تبلیغاتی ، را به دوستان خود نشان می دهند که این منجر به موفقیت تجاری شما خواهد شد.

بعضی از طراحی ایمیل ها وهم برانگیز است و کاربران فقط ۱۴% یا ۲۸% از ایمیل ها را باز می کنند. کاربران فقط ۴۸% از ایمیل های Spam و ۹۸% از ایمیل های مربوط به کارت پستال ها را باز می کنند . سه پارامتر تعادل زمان ، تلاش و هزینه برای طراحی وبلاگ ها و رسانه های اجتماعی بسیار مهم می باشند و برای شما درآمد زایی می کنند.

*** با توجه به اینکه اهمیت شبکه های اجتماعی بسیار بالا هست به هر روشی این کار را انجام ندهید، سعی کنید لینک و مطالب خودتون رو به صورت کاملا ارگانیک در شبکه های اجتماعی بزارید و share کنید، به هیچ وجه از نرم افزار ها و سیستم های follow, like , share , … خودکار استفاده نکنید زیرا پس مدتی آسیب بیشتری خواهید دید.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 8 =