قرارداد طراحی سایت

توسط حمیدرضا عباسی
طراحان وب سایت، همیشه از این مشکلات شاکی بوده و آن ها بیان می کنند که پرداختی ها، مسیریابی ها و تغییرات انجام شده بر روی وب سایت، مطابق با اهداف آن ها نیست و انتظار مشتریان، خیلی بیشتر از حد معمول است. پس با این حال، آن ها توانایی ادامه دادن روابط را نداشته و روابط همکاری خود با مشتریان را قطع می کنند.
یک راه ساده، حرفه ای و منطقی برای هر دو طرف وجود دارد تا کاملا شفاف، همدیگر را درک کنند. متاسفانه، طراحان وب سایت و حتی مشتریان، این مسئله را نادیده می گیرند.
در این مقاله از سلسله مقاله های طراحی سایت و بهینه سازی سایت که در شرکت طراحی سایت وب شهر برای شما تهیه و تنظیم شده است قصد داریم تا شما را با این تکنیک ها و ترفندها برای ایجاد یک رابطه خوب با مشتریان آشنا نماییم.
از کجا می توان، قراردادی خلاق را طراحی کرد؟
با توجه به تحقیقات اخیر survey،۳۹% از طراحان وب سایت، نیاز ندارند که مشتریان، خط نقطه ای را در قرارداد امضاء کنند. البته یک فرم خلاقانه خلاصه شده، فرمی است که خیلی از طراحان وب سایت، از آن استفاده نمی کنند.
تحقیقات مشابه نشان داد که مشتریان خلاق وب سایت، مشتریانی هستند که می دانند در پروژه طراحی وب سایت، دقیقا دنبال چه هستند. ۵۱% از طراحان وب سایت، این امر را یکی از مهم ترین مسائل طراحی وب سایت در نظر می گیرند.
خلاقیت و طراحی خلاقانه و نوآورانه، به ۶۲% از طراحان وب سایت انگیزش می دهد. البته پرداختی به صورت چک، ۴۸% آنها را ترغیب به انجام پروژه می کند و ۶% آنها ، کلید موفقیت خود را در دستان مشتری می بیننید.
۴۸% از طراحان وب سایت بر این باورند که نگرفتن بازخورد از مشتریان، بزرگترین چالشی است که با آن موجه می شوند. ۴۲% از طراحان وب سایت ، به مشتریان وب سایت اهمیتی نداده و ۲۵% دیگر، بیان می کنند که انتظارات نا معقول، بزرگترین مانع ، در موفقیت طراحی وب سایت آنها محسوب می شود.
توجه داشته باشید که چگونه طراحان وب سایت می توانند به این اهداف رسیده و از حقوق خود دفاع کنند؟ پاسخ این سوال ، به یک طراحی خلاقانه بر میگردد.
چرا یک فرم خلاقانه از قرارداد، مسائل را حل می کند؟
اگر شما طراحان وب سایت از مشتریان خود بخواهید که قرارداد را امضا کنند ، آن ها بنا بر دلایلی خود، این کار را انجام نداده و قرارداد را امضا نمی کنند. چرا که قراردادی که پیش روی آن ها گذاشتید، پر از قوانین سخت و اتمام سریع پروژه است. طول اجرا، تغییر مقادیر و پرداختی ها و حقوق استفاده، مواردی هستند که در قراردادها قید می شوند. شما طراحان وب سایت می توانید با طراحی فرمی ساده و خلاقانه، همه موارد مورد نیاز خود را در قرارداد قید کنید.
شما طراحان وب سایت باید به این نکته توجه داشته باشید که زمانی که با مشتریان خود، جلسه دارید و یا در اتاق کنفرانس و یا هرجای دیگرهستید، از آن ها سوالات شفاف و مشخصی بپرسید تا حد و مرزها و نیاز های آن ها را مد نظر قرار دهید.
اگر شما طراحان وب سایت، با یک شرکت بزرگ همکاری می کنید، می توانید جلسه ای را به صورت کنفرانسی با مشتریان خود ، تشکیل دهید. در هر جلسه، باید دیدگاه ها و نتایج برخاسته از طراحی پروژه را برای مشتریان خود، شفاف سازی کنید. دقیقا، کار شما مثل یک پازل است. هر گامی که بر میدارید، در اصل نقطه عطف پروژه شما می باشد که بعد از آن باید به مرحله بعدی بروید و پارامترهای اصولی را در حیطه صحبت های خود، قید کنید تا به نتایج مطلوب برسید.
اگر یکی از قسمت ها ، کار خود را به تعویق بیاندازد، کار پروژه می خوابد. همیشه شما طراحان وب سایت، به این نکته توجه داشته باشید که قسمت هنر و طراحی، به خاطر نبود خلاقیت خراب می شود.
داشتن فرمی خلاقانه و ارسال آن به مشتریان، شما را در روند بعدی کار ، جلو می اندازد و مشتریان ، به مسئولیت پذیری شما ، ایمان پیدا می کنند. هنگام جلسات، شما باید از قسمت های دیگر سوال کنید که نقطه عطف طراحی آنها کجاست و چرا کار طراحی وب سایت آن ها به تاخیر افتاده است. مدیریت یک پروژه قوی، مسئولیت پذیری موعد تحویل پروژه، در راستای خلاقیت، طراحی وب سایت شما را موفق خواهد کرد. در غیر این صورت، طراحی بدون خلاقیت، یعنی مرگ پروژه.
به نظر می رسد که بیشتر شرکت ها از رویه های استاندارد در کارهای خود استفاده می کنند. خیلی بعید که شرکت های طراحی وب سایت، صرفا به نقطه عطف پروژه تاکید کنند. کسی که به عنوان مدیر پروژه انتخاب می شود، تجربه کافی در این زمینه ندارد و فقط به نقاط عطف پروژه می چسبد. در محیط تجاری ، انجام این کار باعث به تاخیر افتادن کار می شود. اما زمانی که شما طراحان وب سایت، برای مشتریان از راه دور، وب سایتی را طراحی می کنید، می دانید که وقت طلاست و شما باید کارهای اضافه با ساعات بیشتر ،انجام دهید تا بتوانید پروژه طراحی وب سایت را خیلی سریع تحویل دهید. اگر شما طراحان وب سایت، وب سایت را به صورت بهینه ، طراحی نکنید، به طور حتم با شکست مواجه می شوید. به هرجهت ، مقصر این مشکل، خود شما هستید.
اما شما طراحان وب سایت ، چگونه می توانید شهرت، درآمد خود را حفظ کرده و برای مشتریان خود و یا مدیر پروژه، خودی نشان دهید؟ شما طراحان وب سایت باید قراردادی خلاقانه نوشته و نوشته های شما باید کاملا شفاف نوشته شود. البته کار سختی است.
خلاقیت و نوشتن قراردادی خلاقانه، شفافیت کار طراحی شما را بالا برده ومشتریان ، با دیدن این قراردادهای واضح، از شما تشکر می کنند.
از کجا شروع کنیم؟
کامپیوتر ها ، جوامع بدون برگه و دیجیتالی هستند. ارتباطات دیجیتالی، به افکار و حافظه مردم اضافه شدند. کامپیوترها، جایگزین حافظه ما شدند و ما دیگر نیازی به دخیره اطلاعات در ذهن خود نداریم. به طور مثال، اگر مشتریان وب سایت، مسئله ای را به خاطر نیاورند، مثل زمان پرداختی، شما طراحان وب سایت ، باید به آنها خاطر نشان کنید که چرا تصمیم ۳ روز پیش ،راجع به موعد تحویل پروژه، ۱۷ ماه طول کشید؟
سازمان، یک مولفه بسیار مهم محسوب می شود. زمانی که من کار طراحی وب سایت، را شروع کردم، از همان ابتدا با کارمندان و طراحان وب سایت برای مشتریان از راه دور، کار کردم. من برای هرکدام از آن ها کاری را در نظر گرفتم. من یک پوشه درست کردم و مفاد قرارداد را در آنجا قرار دادم.
مفاد قرارداد به شرح زیر می باشد:
- نام پروژه
- تاریخ دریافت
- تاریخ تحویل
- کسانی که در انجام این پروژه همکاری دارند، نام و شماره تلفن و آدرس ایمیل آن ها
- نقطه عطف موضوعات مورد نیاز برای این افراد
- پیشبرد پروژه که من در این قسمت قید کردم که چه اتفاقاتی ممکن است، در حین انجام پروژه، اتفاق بیافتد.
- زمان مند و به موقع کار کردن
- تغییر خواسته ها و این که چه کسی باید این خواسته ها را تغییر دهد؟
- چه نقاط عطفی در طراحی پروژه، از دست رفتند؟
- تاریخ تحویل فایل های پروژه
من در این پوشه ، همه نکات را برای افراد خاطر نشان کردم و برای آنها و همه افراد سازمان، ایمیل کردم. بیشتر روسا از من پرسیدند که دقیقا زمان شروع پروژه، چه زمانی است.
یکی از کارفرمایان در Peter Principle ، هیچ خلاقیتی به خرج نمی داد. و این قضیه، واقعا من را عصبانی می کرد.
البته شما طراحان وب سایت باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است مشتریان شما ، افراد عصبی باشند. شما باید افراد را به سمت طراحی وب سایت خود، بکشانید. شما طراحان وب سایت، نباید پوشه هایی را برای مشتریان وب سایت خود طراحی کنید که آنها نتوانند موضوعات را درک کنند. به نظر من اگر مشتریان وب سایت شما، نتوانند با قراردادهای وب سایت شما ، ارتباط برقرار کنند، شما به عنوان یک طراح مقصر هستید. من باید خودم را از finger-pointer ها محافظت کنم تا باعث ناراحتی مشتریان وب سایت خودم نشوم. همچنین من باید پوشه ها را کاملا سر وقت و به موقع، در اختیار مشتریان وب سایت خود قرار دهم.
در حقیقت، استفاده از این پوشه ها برای کلاهبرداری از چند پروژه، به صورت همزمان، کار بی فایده ای است. اگر طراحان وب سایت بخواهند تا چند کار را همزمان با هم انجام دهند، مطمئنا به هدف خود نرسیده و نمی توانند برنامه سازمان دهی شده ای داشته باشند. یک سری ابزار برای طراحان وب سایت وجود دارد تا آنها بتوانند برنامه های طراحی وب سایت خود را به صورت دقیقی سامان دهی کنند. “پوشه های مدارک و شواهد و مقصرها” ، پوشه هایی هستند که رییس من از آنها استفاده می کند که البته خیلی ارزشمند نمی باشند.
من یک سری قراردادهای خصوصی برای خودم نوشتم تا بتوانم پروژه طراحی خودم را بالاخص در زمینه طراحی وب سایت برای مشتریان از راه دور، مدیریت کنم. من به طراحان وب سایت، پیشنهاد می دهم تا برای خود، قراردادی تنظیم کنند تا بتوانند مدیریت پروژه طراحی خود را بر مبنای آن ، انجام دهند.
نوشتن یک قرارداد کوتاه و جامع
من به قراردهای نوشته شده افراد در وب سایت های مختلف مراجعه کردم و از خواندن آنها ، اصلا لذت نبردم. یک سری نمونه ها وجود دارند که به اندازه کافی نمی توانند نیاز کاربران و حتی هدف نهایی طراحی پروژه را تحت پوشش قرار دهند. من دراینجا ،یک نوع قرارداد را به شما نشان می دهم که شما می توانید از این قالب برای طراحی پروژه های بعدی خود استفاده کنید:
ارتباطات تماس با کاربران وب سایت
نام، شماره تلفن و آدرس ایمیل طراحان یا اعضای تیم طراحی برای مشتریان وب سایت
پروژه
عنوان پروژه
مسئول پروژه
نام و شماره تلفن و آدرس ایمیل فردی که مسئول پروژه است و مدیریت پروژه را بر عهده دارد
بازبینی پیش زمینه های طراحی وب سایت
هر جزئیات مورد نیازرا بنویسید. این جزئیات شامل هرچیزی هستند که شما طراحان وب سایت فکر می کنید که باید در راستای رسیدن به اهداف طراحی وب سایت، مدنظر قرار گیرند. هرجزئیات، باید به صورت مرحله به مرحله قید شود.
زمان بندی و نقطه عطف
زمان شروع: تاریخ شروع پروژه
مشتریان وب سایت، تصاویر را برای وب سایت، بنر ها و بروشورهای وب سایت تحویل می دهند.شما طراحان وب سایت، باید از همه این مراحل، کپی بگیرید.
اولین نقطه عطف
- طراحی وب سایت با همه مولفه های اصلی ( تنظیم تاریخ)
- بازبینی و تایید مشتریان ( تنظیم تاریخ)
- بازبینی و تحویل طراحی (تنظیم تاریخ)
- بازبینی مشتریان و تایید آنها ( تنظیم تاریخ)
بازبینی های بیشتر، این نقاط عطف را تغییر می دهند. هرکدام از این مراحل، باید مورد تایید مشتریان وب سایت شما قرار گیرد.
دومین نقطه عطف
- دومین مرحله طراحی ( تنظیم تاریخ)
- بازبینی مشتریان و تایید آنها ( تنظیم تاریخ)
- بازبینی تصاویر تحویل داده شده توسط مشتریان (تنظیم تاریخ)
بازبینی های بیشتر، این نقاط عطف را تغییر می دهند. هرکدام از این مراحل، باید مورد تایید مشتریان وب سایت شما قرار گیرد.
سومین نقطه عطف
- تنطیم تاریخ
- ارائه طراحی تکمیل شده به مشتریان و بازبینی و تایید آن ها
بازبینی های بیشتر، این نقاط عطف را تغییر می دهند. هرکدام از این مراحل، باید مورد تایید مشتریان وب سایت شما قرار گیرد.
چهارمین نقطه عطف
- تنظیم تاریخ
- Upload و یا تحویل به شکل پرینت شده (تنظیم تاریخ)
پرداختی ها
هرینه ها ( به دلار)
بیعانه: (مشتریان باید یک سوم کل هزینه ها را باید پرداخت کنند)
اولین نقطه عطف: ( درصد کل پرداختی ها )
دومین نقطه عطف ( در صد کل پراداختی ها )
سومین نقطه عطف ( در صد کل پرداختی ها )
چهارمین نقطه عطف ( آخرین پرداختی های پروژه)
اگر هر تغییری در این مراحل صورت گیرد ، باید نرخ آن ، به صورت مجزا ( به صورت ساعتی ) محاسبه شود.
حقوق
مشتریان وب سایت، حق خرید و فروش کار تحویل داده شده را دارند. حتی می توانند حق کپی آن را با دریافت کل هزینه ها ، بفروشند.
البته این نمونه، صرفا یک قالب پیشنهادی است و هرچقد که لیست شما بزرگتر باشد، جزئیات بیشتری را در بردارد و شما طراحان وب سایت، باید به گونه ای این لیست ها را برای مشتریان وب سایت خود، طراحی کنید تا آن ها دچار سوء برداشت نشوند. بزرگترین مشکلی که هر پروژه ، با آن در گیر است، بیان این شکایات است: ” اما من گفتم که ……”، ” من فکر می کردم که ……..” و ” من فکر می کردم که شما این گزینه را هم اضافه کردید”.
اگر قراردادهای شما به صورت واضح و کاملا قانونی نوشته شوند، و شما ، مطابق با قانون، پرداختی ها را در نظر گرفته باشید، مطمئن باشید که پروژه طراحی شما با مشکل مواجه نخواهد شد. پرداختی ها برای مشتریان، بسیار مهم می باشند. اما شما طراحان وب سایت باید به مشتریان خود بگویید که اگر آنها زیر قرارداد بزنند، مطابق با قانون، با آنها برخورد خواهد شد. شما باید به مشتریان خود، یادآور شوید که هر تغییری در طراحی، مستلزم پرداخت هزینه است و شما ، کار مجانی برای کسی انجام نمی دهید.
یک لیست قرارداد، باید شامل آمار مشتریان وب سایت شما باشد. اگر شما طراحان وب سایت به شخصه نمی توانید لیست قراردادی را برای طراحی وب سایت خود، در نظر بگیرید، می توانید از طراحان حرفه ای بخواهید تا لیست استانداری را برای شما طراحی کنند. البته ممکن است که بعدا شکایت کنید که این لیست، به درد مشتریان وب سایت شما نمی خورد.
استفاده از زبانی ساده در طراحی وب سایت
من طراحان وب سایتی را می شناسم که در طراحی وب سایت خود ، از زبان خیلی سخت و پیچیده استفاده می کنند و باعث می شوند تا کاربران وب سایت، نتوانند مطالب وب سایت را به خوبی درک کنند. این طراح همیشه از زبان خیلی حرفه ای برای وب سایت خود استفاده می کرد.
او یازده سال است که طراحی وب سایت خود را به شکل حرفه ای و خیلی سخت انجام می دهد. زمانی که از او پرسیدم که هدف شما از به کاربردن زبان سخت در طراحی وب سایت چیست، او توجیهات خود را بیان کرد و من فهمیدم که او، سخت در اشتباه است. آن چیزی که او می خواهد، چیزی شبیه به خیال بافی است و در برقراری ارتباطات وی با مشتریان و کاربران وب سایت خود، با مشکل مواجه خواهد شد. من طراح وب سایت برای مشتریان از راه دور را می شناسم که دقیقا از این ترفند استفاده می کند. واقعا، فجیع است. به نظر من این کار، فقط وقت تلف کردن است و مشتریان و کاربران وب سایت را راضی نگه نمی دارد.
در ضمن شما طراحان وب سایت ، باید قراردادهای خلاقانه ای را به گونه ای طراحی کنید که مشتریان شما ، با درک آنها مشکلی نداشته باشند. در بعضی مواقع، افراد از دستان خود برای توصیف خواسته ها ، بالا پایین کردن ها ، بالاخص در اندازه طراحی ظاهری وب سایت استفاده می کنند. شما طراحان وب سایت، باید به گونه ای قراردادهای خود را تنظیم کنید که مشتریان ، به راحتی بتوانند با آن ها کنار آمده و آنها مجبور نباشند به خاطر عدم درک مفاد قراردادهای شما، طراحی وب سایت شما را زیر سوال ببرند.
گرفتن آمار افراد در طراحی قراردادها، بسیار مهم است. شما باید بدانید که مشتریان شما ، از چه قشر افرادی هستند؟ بالاخره هر کسی ، می تواند مشتری شما باشد. حتی ممکن است یک مشتری ۱۸ تا ۲۵ سالی باشد که با پدر مادر خود زندگی می کند.
شما طراحان وب سایت، باید به خاطر داشته باشید که یک سری سوالات از خود بپرسید تا بتوانید قرارداد خلاقانه ای را بر مبنای اهداف طراحی وب سایت خود ، بنویسید. اگر قراردادهای شما، مشکل داشته باشند و یا مشتریان نتوانند آنها را درک کنند، زمان و پول شما از دست خواهد رفت
وقتی که مشکلات بر سر راه طراحان وب سایت، قرار می گیرند
به نظر من اگر طراح وب سایتی به شما بگوید که اصلا در طراحی وب سایت، به مشکل بر نمی خورد ، بدانید که دروغ می گوید و حقیقت امر، چیز دیگری است. خیلی از پروژه ها یا از همان ابتدا مشکل دارند و یا در آخر کار، به مشکل می خورند. ممکن است در آخر کار طراحی وب سایت، مشتری از شما بپرسد که چرا فقط این اندازه کار انجام شده و شما ۷۹ دلار گرفتید؟
ما ممکن است به این سوال آنها بخندیم، اما شما می دانید که حق با آنهاست. شما باید با مشتریان خود بنشینید و راجع به همه ابعاد پروژه، با آنها صحبت کنید و به آن ها این اطمینان را بدهید که هزینه ها بر مبنای تغییرات اعمال شده و در خواست آنها ، متغیر بوده و بالا پایین می شوند.اما طبیعتا، هیچ مشتری قانع نخواهد شد و او به شما می گوید که طراحی دقیقا همان چیزی است که او می خواهد، اما با هزینه آن ، مشکل دارد و شاید او بخواهد تا از شما به محضر دادگاه شکایت کند.
اگر مشتریان از شما شکایت کردند، طراحی وب سایت شما در جریان قانونی قرار می گیرد. شما طراحان وب سایت، همه چیز را در قرارداد خود قید کردید و می توانید از مرحله به مرحله آن ، دفاع کنید. حتی اگر هم شما قراردادی ننوشتید، ( که باید بنویسید)، پوشه پروژه، حاکی از اهداف و توافقات شما با مشتریان، جهت اتمام کار است.
طراحی خلاقانه از فرم قرارداد، می تواند به صورت دستی نوشته شود. در طراحی وب سایت، حفظ مشتریان و خدمات رسانی مطابق با خواسته های آنها ، بسیار حائز اهمیت است. با پیشرفت تکنولوژی، شرکت های طراحی وب سایت هم باید پیشرفت کنند و آنها باید قراردادهای خلاقانه ای را طراحی کنند که مطابق با خواسته های مشتریان وب سایت باشد. شما می توانید با مروری بر فایل های قبلی، زمان عهد قرارداد با مشتریان را به خاطر داشته باشید و وب سایت خود را هرروز به روز رسانی کنید. این کار به شما طراحان وب سایت کمک می کند تا در زمینه کاری خود موفق شوید. پس حالا می توانید دفتری برای خود ، دست و پا کنید، یک سری پوشه فایل بخرید و قراردادی را با لوگوی شرکت خود، طراحی کنید. حالا می بینید که نوشتن یک قرارداد خلاقانه، چقدر راحت است و پوشه پروژه طراحی وب سایت شما، زندگی و تجارت شما را می سازد.
*** سعی کنید تمام موارد طراحی سایت را در قرارداد ذکر کنید تا زمان انجام و تحویل پروژه به مشکل بر نخورید.
مطالب پیشنهادی

روش هایی جهت حفظ رتبه در موتورهای جستجو
25 مهر 1396