تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

لینک داخلی و تاثیر آن در سئو

لینک داخلی و تاثیر آن در سئو

امروزه داشتن سئو خوب و رتبه خب معنایی متفاوت با گذشته دارد، در حال حاضر سایت رتبه خوبی خواهد داشت که تمام موارد مربوط به سئو رو به خوبی انجام دهد، یکی از این موارد ساخت لینک داخلی هست که در این مقاله از دسته سئو در گروه طراحی سایت وب شهر به توضیح در مورد لینک داخلی می پردازیم.

لینک داخلی چیست؟

لینک داخلی ، لینکی است که از یک صفحه درون وب سایت به صفحه دیگری درون همان وب سایت اشاره می کند. لینک های داخلی هم برای بازدیدکنندگان وب سایت و هم برای موتورهای جستجو مفید می باشند. هر دو آنها برای گردش بهتر در سایت شما به لینک های داخلی نیازمندند. برای پیمایش بهتر وب سایت باید تعادل برای ایجاد لینک های داخلی برای کاربران و موتورهای جستجو ایجاد کنید.

همچنین لینکی مرتبط از لینک های داخلی وب سایت دیگر به سایت شما بر اعتبار محتوای سایت شما تاثیر زیادی دارد و رتبه بندی سایت را در موتور جستجو بهبود می بخشد. این نوع لینک ها خیلی بار ارزش تر از لینک های داخلی است که خودتان ایجاد می کنید اما اگر شما لینک های داخلی سایت خود را به درستی سازماندهی کنید دیگر نیازی به لینک های خارجی نخواهید داشت.

موتور های جستجو دید یکسانی به همه لینک های داخلی ندارند بلکه مکان قرار گیری لینک داخلی ست که ارزش آن را مشخص می کند. بنابراین، یک لینک داخلی که درون محتوای اصلی قرار داده شده ارزش بیشتری دارد نسبت به لینکی که در پایین صفحه (فوتر ) قرار داده شده است. مکان های اصلی سایت که می توانید برای لینک های داخلی استفاده کنید به ترتیب ارزش آنها : بالای سایت (top navigation) ، در محتوا (in-content) ، سایدبار سایت (sidebar) و فوتر(footer).

در ادامه به نکاتی برای بهینه سازی لینک های داخلی می پردازیم :

به تمامی صفحات سایت لینک بدهید

هر صفحه از سایت باید حداقل از یک صفحه دیگری از سایت لینک داشته باشد. صفحه ای که به آن از صفحات همان سایت لیک داخلی نشده باشد و حتی لینک خارجی هم به آن اشاره نکند راهی برای موتور جستجو برای پیدا کردن آن وجود ندارد و اگر موتور جستجو صفحه ای را پیدا نکند آن را در لیست نتایج خود نمایش نخواهد داد.

استفاده از متن توصیفی برای لینک ها

در صورت امکان از کلمات کلیدی و مهم که اهداف سایت شما را دنبال می کنند استفاده کنید . می توانید از خود کلمات یا مترادف و هم خانواده های آنها استفاده کنید.

تنوع را رعایت کنید

تنوع در همه جنبه های لینک های داخلی مهم است . هرگز از هر صفحه به مجموعه ای خاصی از صفحات لینک ندهید یا فقط با یک لینک با متن توصیفی ثابت (anchor link text)به یک صفحه خاص لینک ندهید. عدم رعایت تنوع در لینک های داخلی نه تنها باعث تجربه بدی برای کاربر می شود بلکه موتور جستجو با این عمل برخورد خواهد کرد.

استفاده از اعتبار صفحه اصلی

صفحه اصلی سایت با اعتبار ترین صفحه سایت می باشد که شامل بیشتری ن و بهترین لینک های خارجی از سمت سات های دیگری و همچنین لینک های داخلی می باشد . هر صفحه از سایت باید شامل لینک هایی از صفحه اصلی باشد. از صفحه اصلی به مهمترین صفحات سایت لینک دهید و لینک هایی که از صفحه اصلی به صفحات بی اهمیت داده اید حذف کنید.

استفاده از اعتبار صفحات با ارزش

با ارزشترین صفحات سایت صفحاتی هستند که لینک های خارجی بیشتری به آنها اشاره دارند . شما باید بیشترین لینک های داخلی را درون صفحات با ارزش قرار دهید که به صفحاتی اشاره می کنند که می خواهید در موتور جستجو رتبه بهتری کسب کنند . د ر واقع لینک کردن از صفحات با ارزش به صفحات دیگر اعتبار آن ها را به صفحات دیگر منتقل می کند. برای تشخیص صفحات با ارزش سایتتان می توانید از ابزار Ahrefs استفاده نمایید.

به جای استفاده از جاوا اسکریپ و فلش از HTML استفاده کنید

با استفاده از جاوا اسکریپ و فلش می توانید منوها و ستون های کناری جذابتری برای سایت طراحی کنید ولی متاسفانه موتورهای جستجو لینک های درون جاوا اسکریپ و فلش را نمی خواند و نسبت به آنها بی تفاوت است. جهت پیشبرد اهداف سئو بهتر است برای منو ها و سایدبارهای سایت خود از کد های HTML استفاده کنید.

بازبینی و بروزرسانی منظم

هر زمان که صفحات جدید به سایت اضافه می کنید لینک های داخلی به صفحات قدیمی در آن درج کنید و صفحات قدیمی را ویرایش کنید و از آن به صفحات جدید لینک دهید.

*** لینک های داخلی یکی از موارد مهم On Page Seo است.استفاده از لینک های داخلی بخصوص برای سایت های محتوا محور، دارای اهمیت بیشتری است.

از نظر علمی چرا لینک داخلی مهم است؟

وقتی خزنده گوگل، وارد صفحه از سایت شما می شود، و به محتوای مثلا درباره آموزش بهینه سازی داخلی سایت می رسد، لینک های دیگری در وسط متن شما به سایر صفحات سایتتان می بیند که کاملا به مطلب “آموزش بهینه سازی داخلی سایت” مرتبط است.لذا خزنده وارد آن لینک می شود و محتوای آن لینک را هم بررسی می کند.نتیجه آن این است که خزنده ها به خوبی ساختار سایت شما و درک می کنند و همه مطالب شما را به سرعت بررسی و فهرست (index) می کنند و شما ربات و خزنده ها را به مدت طولانی تری در سایت خود مشغول می کنید و بیشتر به خزیدن واردارشان می کنید!

عینا همین اتفاق روی کاربر می افتد.وقتی کاربر مطلب “آموزش بهینه سازی داخلی سایت” را مشاهده می کند، در همان حین، چند لینک دیگر که برای او مفید است را مشاهده می کند، و حداقل آن این است که آنها را در یک تب جدید باز می کند تابعد از مطالعه مطلب، آنها را بخواند.در نتیجه شما کاربر را هم مشغول و جذب می کنید و در نتیجه علاوه بر آنکه bounce rate سایت شما کاهش می یابد(بهتر می شود) ،سایت شما از انجا که کاربر بیشتر در سایت شما گشت و گذار کرده است، در خاطر کاربر باقی می ماند و در برندینگ و شهرت سایت شما به شدت موثر است.

همچنین Bold کردن لینک های داخلی و یا با رنگ متمایز کردن، به شکلی که در یک نگاه، بتوان تشخیص داد، که کدام عبارت ها و کلمات لینک هستند، در نرخ افزایش کلیک روی لینک های داخلی تأثیر گذار است.

استفاده از لینک های مفید پر طرفدار مثل دسته های محبوب و گروه هایی که کاربران زیادی به دنبال آن هستند، نمایش مطالب تصادفی، نمایش مسیر صفحه فعلی به صورت لینک و ساختار یافته (navigator – اینکه کاربر اکنون در کجا قرار دارد: خانه > آموزش پایه سئو…) و از همه مهم تر، لینک های مطالب مرتبط در پایین هر مطلب، از دیگر روش های ایجاد لینک های داخلی است.

یکی از مزایای مهم دیگر لینک های داخلی، انتقال اعتبار بک لینک های شماست. فرض کنید همین صفحه به عنوان مطب مفید یا هر به هر دلیل دیگری در صفحه ای از سایتی دیگر لینک شده است. در نتیجه این صفحه یک امتیاز/اعتبار از سایتی دیگر گرفته است.حالا لینک های داخلی که در همین صفحه هستند، نیز به دلیل بک لینک های این صفحه، دارای اهمیت بیشتری می شوند و در نتیجه، اعتباری که از بک لینک های این صفحه به این صفحه منتقل شده است، بین لینک های داخلی این صفحه هم تقسیم می شود.همچنین از آنجا که ربات ها و خزنده ها به خاطر بک لینک های این صفحه، بیشتر وارد این صفحه می شوند، لینک های داخل این صفحه نیز، به همان اندازه توسط ربات ها بازدید می شود.

اگر هم پیج رنک ها به روز شوند، لینک های داخلی، نقش مهمی را در پیج رنک گرفتن صفحات داخلی و در نتیجه صفحه اصلی، ایفا می کنند.(پیج رنک ابتدا از بیرون سایت به داخل سایت منتقل می شود و سپس از لینک های داخلی، به همه صفحات پخش می شود).

اما چه زمانی لینک ندهیم؟

کاربر را خسته نکنید! به صورت کاملا طبیعی لینک داخلی بدهید.اگر یک بار یک کلمه یا عبارت مرتبط را لینک کردید، دیگر برای بار دوم و سوم در همان پاراگراف چه نیازی است که لینک باشد؟ به صورت کلی هیچ فرمولی وجود ندارد که چقدر لینک در صفحه شما باشد.قانون آن طبیعی بودن است. اگر واقعا می طلبد که که عنوانی را در مطلب خود بیش از یک بار لینک کنید، این کار را بکنید.لینک داخلی را برای کاربر ایجاد کنید نه برای موتور جستجو و گوگل و کلا خزنده ها.همان اندازه ای که لینک های داخلی شما برای کاربر مفید و غیر آزار دهنده باشند، موجب رضایت خزنده ها هم خواهند بود.

من در سایت های ایرانی که کار طراحی سایت انجام میدن (سایت های طراحی سایت)، خیلی دیدم که کلمه “سایت” رو به عنوان لینک داخلی، به صفحه اصلی سایت خودشون میدن و این کار رو هم در هر جای متن تکرار می کنن و فکر می کنند که کار اصولی دارن انجام میدن.این کار فقط و فقط over optimization هست و هیچ فایده ای هم نداره. کلمه “سایت” به هیچ دردی نمیخوره! اون هم به صفحه نخست! لینک داخلی همونطور که گفتم، باید طبیعی و به جا باشه و تکراری هم نباشه.(مگر اینکه واقعا به خاطر کاربر، تکرار مفید باشه).

*** اگر تا کنون لینک های داخلی را بی اهمیت می دانستید بهتر است تجدید نظر کنید. تأثیر لینک های داخلی ممکن است محسوس نباشد اما وقتی در کنار فاکتور های دیگر سئو قرار می گیرد تأثیر خود را به صورت غیر مستقیم نشان می دهد.

نحوه استفاده از لینک داخلی

برای اینکه ازلینک داخلی بتوانیم بیشترین بهره را ببریم از کلمات کلیدی برای درج لینک داخلی استفاده می کنیم .یا یکی دیگر از روش های درج لینک داخلی استفاده از تیتر صفحات مقصد است. این کار موجب می شود تا گوگل و سایر موتورهای جستجو در زمان ایندکس کردن صفحات وب سایت صفحاتی را که به آنها لینک داخلی اختصاص داده شده را نیز کاوش نماید . در نتیجه روبات های خزنده مدت زمان بیشتری را در وب سایت کاوش و جستجو می نمایند . که در مبحث ، بهینه سازی و طراحی سایت یکی از مهمترین نکات می باشد.

تاثیر لینک داخلی در Bounce Rate | ترک سریع وب سایت

Bounce rate یک فاکتور منفی برای سئو می باشد که در مقابل میزان ترک نمودن کاربر بعد از ورود به سایت ارائه می شود در واقع این فاکتور زمانی اعمال می شود که کاربر بلا فاصله که وارد سایت می شود آن را ترک کند . در نتیجه هرچه میزان bounce rate کمتر باشد وب سایت شما کاربر پسند در نظر گرفته می شود و وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد . حال با وجود لینک داخلی در صفحات وب سایت موجب می شود کاربر داخل وب سایت شما مدت زمان بیشتری بماند و در بین صفحات کاوش کند . که در نتیجه از آمار bounce rate شما کاسته می شود و این برای سئو سایت بسیار مفید خواهد بود.

 

*** و در نهایت دوباره این جمله رو تکرار می کنم ” تأثیر لینک های داخلی ممکن است محسوس نباشد اما وقتی در کنار فاکتور های دیگر سئو قرار می گیرد تأثیر خود را به صورت غیر مستقیم نشان می دهد ” زیرا امروزه سئو مجموعه از کارها در کنار هم است.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

دیدگاه ها

  1. با سلام….
    مهندس سوالی از شما داشتم..بنده عنوان هر مطلب رو با ادرس همون مطلب لینک دار کردم و درسایت اشتراک لینک گزاشتم حالا میخواستم بدونم این تاثیری در سئو سایت یا رتبه گرفتن دارد….
    ادر سبرای میزام لطفا نگاه کنید در این ادرس عنوان مطلب رو لینک دار کردم و در اونجا انتشار دادم….
    منتظر جواب تون هستم مهندس

    • حمیدرضا عباسی حمیدرضا عباسی : آذر ۲۸, ۱۳۹۶ at ۶:۳۲ ب.ظ

      سلام، وقت بخیر، بله بی تاثیر نخواهد بود…
      اما سئو رعایت کردن ۲۰۰ فاکتور گوگل هست که بخشی از یکی از این فاکتور ها بهینه سازی لینک ها هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 3 =