تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

مهارت در نوشتن محتوای متنی وب سایت و وبلاگ ها

مهارت در نوشتن محتوای متنی وب سایت و وبلاگ ها

در ادامه یک مقاله خوب باید مختصر باشد و با خوانندگان صریح صحبت کند، بداند از چه چیزی سخن می گوید و در انتها با نتیجه گیری، آن چیزی را که به مخاطب وعده داده است به وی بدهد. به این ترتیب خوانندگان یک مقاله، با هر سطحی از سواد نیز می توانند با محتوای شما ارتباط برقرار کنند.

زمانی که یک بازدید کننده به وب سایت شما مراجعه می کند، پس از مشاهده وب سایت تصمیم می گیرد که در وب سایت شما بماند یا آن را ترک کند. طراحی وب سایت شامل چندین مورد از جمله صفحه بندی، کادر بندی، فونت و رنگ و همچنین انتخاب از تصاویر و عکس ها می باشد. با این حال هنگامی که بازدید کننده به وب سایتی که از طراحی گرافیکی چندان خوبی برخوردار نیست، مراجعه می کنند تنها با خواندن محتوا و مطالب شماست که تصمیم به ترک نکردن وب سایت شما می گیرند.

به همین دلیل، به استثنای طراحی وب سایت، هیچ چیز دیگری مانند محتوای وب سایت نمی تواند بر روی خوانندگان تاثیر بگذارد و گویای کیفیت بالای خدمات شما باشد. بنابراین مهم است که شما در انتخاب موضوعات و نوع نگارش آنها از قواعد و چهارچوب های استاندارد استفاده کنید تا بتوانید بهترین تاثیر را بر روی مخاطبان داشته باشید.
مبانی ابتدایی

بیشتر خوانندگان تفاوت محتوای ارزشمند و غیر ارزشمند را به خوبی می دانند. ساده نویسی، نحوه نگارش صحیح و غلط املایی کم، یکی از این نشانه هاست. همچنین نشانه های دیگری همچون استفاده از زیر فصل، بولدینگ، انتخاب موضوع و … نیز وجود دارند.

نوشتن مقاله در ۵ مرحله

هنگامی که می خواهید برای وب سایت خود مقاله ای بنویسید، بهتر است که متن خود را به ۵ قسمت دسته بندی کنید. از طریق این ۵ مرحله می توانید آن چیزی را که برای مقاله خود در ذهن دارید را پیاده سازی کنید.

۱- ایجاد طرح کلی

۲- نوشتن مباحث مقاله

۳-نوشتن پیش نویس

۴- ویرایش و اصلاح پیش نویس

۵- خواندن متن خود: این مرحله بسیار مهم است. در این مرحله فرض کنید مخاطبتان در مقابل شما قرار دارد و می خواهید مقاله را برای وی بخوانید. آیا او با مقاله شما ارتباط برقرار می کند؟

مرحله اول: ایجاد طرح کلی

کلید طراحی و ایجاد هر فرایندی، چه می خواهد متن نوشتاری باشد و چه یک طرح گرافیکی، این است که هدفتان را از ابتدا مشخص کنید. نکتۀ مهم در این مرحله از نگارش متن، بحث و توافق کلی تیم مدیریت محتوا بر روی موضوعات و نقاط کلیدی است. در طی چنین جلساتی است که ایده ها و نظرات مختلف باعث شکوفایی ایده های جدید می شوند. سوالاتی که معمولاً در این جلسات مطرح می شوند درباره محتوا، نوع مخاطبان و جدول زمانی تولید محتوا، می باشد.

همچنین باید بخش های مختلف متن و تعداد کاراکترهای آن مشخص شود. به عنوان مثال صفحه اصلی در یک پاراگراف کوتاه و با جملات تیزرگونه نوشته شود. مطمئنا صفحات دوم و سوم تا حد بیشتری طولانی هستند و نکات اساس موضوع را به خوبی شرح می دهند. همۀ این نکات باید از پیش، برنامه ریزی شده باشند. همچنین قسمت دیگری از محتوای وب سایت خود را باید با طراحان وب سایت هماهنگ کنید، تا تراز گرافیکی بین متن و گرافیک وجود داشته باشد. این کار بر افزایش ترافیک بازدیدکنندگان وب سایت شما تاثیر بسیاری خواهد داشت.

مرحله دوم: نوشتن مباحث مقاله

هنگامی که پروژه درست برنامه ریزی شده باشد، به راحتی می توان برای مباحث محتوا، عنوان و موضوع انتخاب نمود. طرح کلی فهرستی از نکات کلیدی خواهد بود که در هر بخش یا صفحه از وب سایت از آن استفاده می شود. بهتر است مطالبتان دارای سه قسمت اصلی باشند:

  • مقدمه
  • بدنه اصلی
  • نتیجه گیری

این روش نوشتن مقاله، روشی استاندارد است که بسیاری از مدیران محتوا متاسفانه آن را رعایت نمی کنند که بسیار تعجب آور است.

مرحله سوم: نوشتن پیش نویس

قدم بعدی نوشتن پیش نویس است. در نوشتن پیش نویس باید سعی کنید که جملاتتان کامل باشد اما باید آنها را سریع بنویسید. بعداً فرصت اصلاح متن را خواهید داشت. در واقع می توان گفت این مرحله نوشتن کتبی مرحله اول می باشد. نوشتن پیش نویس به شما کمک می کند ایده های خود را به سرعت یادداشت نمایید. به این ترتیب مطمئن خواهید بود که هیچ چیز را از قلم نیانداخته اید.

مرحله چهارم: ویرایش و اصلاح پیش نویس

اصطلاح معروفی بین تولید کنندگان محتوا وجود دارد که می گوید، یک متن خوب و کامل بعد از یک پیش نویس ایجاد می شود. در این مرحله می بایست تمام متن خود را از ابتدا ویرایش نمایید و آن را مطابق کیفیت درخواستی مدیر وب سایت بازنویسی نمایید. بهتر است بدانید حتی نویسندگان حرفه ای نیز نوشته های خود را بازنویسی می کنند. محتوای نوشتاری خود را چندین بار مطالعه کنید تا مطمئن شوید هیچ اشکالی در آن وجود ندارد.

ویرایش یک متن جهت بررسی مناسب بودن محتوا، بررسی املا و دستور زبان متن، بررسی سبک و منابع انجام می شود. برای انجام ویرایش متن از روش های مختلفی استفاده می شود. مثلا برخی برای چک کردن غلط های املایی خود، متن را از آخر به اول می خوانند. روش پیدا کردن مشکل در دستور زبان و سبک نوشتاری این است که متن خود را با صدای بلند مطالعه نمایید. این روش به شما کمک می کند تا لحن درستی برای متن خود بیابید. ترفند سوم این است که پس از پایان نوشتن متن خود، آن را منتشر نکنید و در روز بعد آن را دوباره مطالعه نمایید. در این روش شما ایده های تازه ای به ذهن تان خواهد رسید.

مرحله پنجم: خواندن متن خود

در این مرحله نکاتی مانند جزییات، دقتر،قالب بندی و طراحی مورد بررسی قرار می گیرد. معمولا همیشه در این موارد سر دبیری وجود دارد که متن را مطالعه کرده و آن را تایید می کند یا در صورت تایید نکردن مشکلات آن را مطرح می سازد. متن خود را پس از اتمام نگارش، بارها و بارها مطالعه کنید تا بتوانید مشکلات آن را به نحو احسن بر طرف کنید.

۱.متن واضح، صریح و ساده

جملات طولانی و پیچیده با کلمات مبهم و ساختگی بسیار یک نوشته را نامتناسب می سازد. هیچ کس فرصت این را ندارد تا دوباره متن را بخواند تا مفهوم آن را متوجه شود. شما باید برای ساخت جملات کوتاه تر بسیار تلاش و تمرین کنید. هر چه این جملات کوتاه تر باشد، کاربر سایت بهتر متن را درک کرده و به خاطر می سپارند و به این ترتیب، تمایل بیشتری به خواندن سایر محتوای سایت خواهند داشت.

۲. خلاقیت

این روز ها کاربران وب سایت با حجم عظیمی از محتواها رو به رو هستند. هر چه قدر در این زمینه خلاق تر باشید، بهتر می توانید نوشته های وب سایت و یا وبلاگ خود را کامل کنید. شما باید راه های منحصر به فردی را برای نوشتن متن های سایت و وبلاگ خود بیابید. از این رو خواهید دید که هر چه قدر متن ها متفاوت و خلاقانه تر باشد، کاربران سایت بیشتری به آن ها جذب خواهند شد.

۳.مهارت نوشتن همراه با تصاویر بیشتر تکامل می یابد

شاید استفاده از نمودار ها و جدول ها برای گفتن برخی اطلاعات کافی باشد، شاید نیاز باشد برخی حرف ها را در تصویر خلاصه نمود. ابزارها و یا اپلیکیشن های عالی برای ساخت اینفوگرافیک ها وجود دارد. اینفوگرافیک ها وسیله عالی برای انتقال مفاهیم و مطالب به کاربران وب سایت می باشد و در ضمن تاثیر گذاری بیشتری خواهند داشت.

۴.گرامر، املای کلمات و نقطه گذاری ها نباید فراموش شود

در حین این که نوشته های تان باید ساده باشد، باید تابع قوانین نیز باشند. شاید مخاطبان و خوانندگان متن های شما افرادی باشند که بسیار به املا و گرامر حساس باشند. خوشبختانه، اگر تا به حال سعی نکردید در این مورد بهترین باشید، ابزارها و اپلیکیشن هایی وجود دارد که این روند را برای شما آسان تر می کنند. دیگر هیچ بهانه ای وجود ندارد. هر چه متن بی نقص تر باشد، اعتماد کاربران به وب سایت هم بیشتر می شود و در چشم کاربران سایت، تجارت و طراحی سایت شما حرفه ای و تخصصی جلوه می کند.

۵.سبک قدیمی نوشتن متن ها باید پایان یابد

یکی از مواردی که در تکنولوژی ها رواج یافته است، اهمیت و توجه بیشتر کاربران سایت به نوع و سبک نوشته ها و متن های وب سایت و یا وبلاگ می باشد. اگر می خواهد تا نوشته های تان از ابتدا تا انتها خوانده شوند، باید بدانید که چگونه از تیترها، زیر فصل ها و غیره استفاده می کنید. این موارد باید حتی قبل از نوشتن متن هم مورد توجه قرار بگیرد. با تسلط بر این موارد و ارائه متن های بهینه، حتما شمار مخاطبین وب سایت و تجارت تان افزایش خواهد یافت.

۶.نوشتن برای مخاطبین مورد نظر

این مورد اهمیت بیشتری از گذشته کسب کرده است. شما باید از سطح آگاهی و دانش مخاطبین وب سایت و یا افرادی که متن شما را می خوانند، مطلع باشید. از این رو باید بر اساس سطح دانش آن ها از کلمات و گرامر هایی استفاده کنید. توانایی تغییر سبک بر اساس مخاطبین وب سایت و یا وبلاگ تان می تواند بسیار مهم باشد. زمانی اختصاص دهید و مخاطبین تجارت و وب سایت خود را بشناسید، از این رو بهتر می توانید نوشته های خود را تکمیل کنید.

۷.نوشتن مقاله و وبلاگ نویسی

بارها دیده اید که چه شرکت ها و تجارت هایی از این طریق توانسته اند مخاطبین وب سایت بیشتری کسب کرده و مشتریان دایمی داشته باشند. محتوای وبلاگ و وب سایت تان می توانند تاثیر شگرفی بر کاربران سایت و تجارت تان بگذارند. در کنار این موارد از طریق مقاله ها و یا نوشته های وب سایت و یا وبلاگ می توانید به کاربران خود آموزش هایی نیز بدهید. شما نیاز دارید تا از این تکنیک ها استفاده کنید تا نظر مخاطبین وب سایت را به خود و تجارت تان جلب کنید. در این شرایط، به خوبی روند ارتقای تجارت و افزایش مخاطبین وب سایت خود را می بینید.

۸.نوشتن برای رسانه های اجتماعی

در سال های آینده حتما وب سایت های شبکه اجتماعی بیشتری خواهید دید که مانند Facebook، Linkedin و غیره مشهور می شوند. افرادی که مهارت جذب مخاطبین را وب سایت و تجارت خود ندارند، می توانند با پست گذاشت در این وب سایت های شبکه اجتماعی به خوبی در تجارت خود پیشرفت کنند. رسانه های اجتماعی بهترین مکان برای فراگیر کردن تجارت و طراحی سایت تان می باشند و می توانید از این طریق پیشرفت های زیادی را به دست آورید.

۹.نوشتن متن ها همراه ویدئو

همان طور که نوشته ها می توانند همراه گرافیک و تصاویر باشند، با ویدئوها نیز می توانند تکامل یابند. نشان دادن بیشتر از صحبت کردن می تواند مهارت جدیدی در تهیه کردن محتوای وب سایت و یا وبلاگ باشد. این ویدئو ها به کاربران آموزش هایی می دهد و برای افزایش شمار مخاطبین وب سایت و یا تجارت بسیار عالی عمل می کنند.

۱۰.نوشتن محتوا برای طراحی سایت و یا تجارت هرگز از بین نخواهد دفت

همیشه تجارت ها و طراحی وب سایت ها نیاز دارند تا مقاله ها و نوشته هایی را در قالب استراتژی ها، دستورالعمل ها، توصیه ها و غیره ارائه دارند. گرایش به نوشته های ساده همراه با تصاویر و ویدئو ها می تواند ادامه داشته باشد و یک نویسنده معروف می تواند بر این مسائل تسلط داشته باشد. به این ترتیب است که مخاطبین وب سایت بیشتر از پیش به وب سایت و یا تجارت مورد نظر جلب می شوند و از تجربه های مفید و مهیج خود با دوستان، خانواده و اطرافیان صحبت کرده و به اشتراک می گذارند و به این ترتیب است که یک تجارت و یا طراحی وب سایت فراگیر می شود.

با استفاده از این روش ها شما می توانید در مدت کوتاهی محتوای بسیار ارزنده ای را تولید نمایید. امروزه تولید محتوا بهترین نوع بازاریابی محسوب می شود زیرا اگر حرفی برای گفتن داشته باشید دیگر لزومی ندارد که میلیون ها تومان خرج تبلیغاتی کنید که هیچ سودی برای شما ندارند.

اشتراک

مجید احدی

مجید احدی هستم‌،توسعه دهنده سایت،قبلا در زمینه دوربین های مداربسته فعالیت داشتم مدتی به کار در حوضه فناوری اطلاعات علاقه مند شدم در حال حاضر به عنوان توسعه دهنده سایت فعالیت میکنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =