تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

مهم ترین دلایل خراب شدن پروژه

مهم ترین دلایل خراب شدن پروژه

چه کسی می گوید که فقط یک طرف ، مقصر خراب کردن پروژه است؟ باید هر دو طرف، هم طراح و هم مشتری، از یکدیگر عذرخواهی کنند. اما چرا این اتفاق افتاد؟ هر دو طرف، فکر می کردند که طرف مقابل، در به انجام نرسیدن پروژه، مقصر است و تقصیر را گردن طرف مقابل می انداختند. این گونه اختلافات در ارتباطات به وجود می آیند و خیلی هم طبیعی هستند. اما راه مقابله و پیشگیری از این اشتباهات چیست؟

شما داستان های خنده دار، زیادی در این زمینه شنیده اید. مشتری، تا پایان کار پروژه طراحی وب سایت، اصلا نمی داند که از این طراحی چه می خواهد و طراحی یک وب سایت، به چه شکل است. این مشتریان، همیشه ، یک خواهر زاده ۸ ساله ای دارند که در مسابقه نقاشی با انگشت برنده شده و خیلی خلاق است.

او از زمانی که ۵ ساله بوده، کارهای خلاقانه خودش را برای آنها ، به تصویر می کشیده است. آنها فکر می کنند که طراحی سایت شما، آنقدر هم حرفه ای نیست و خیلی هم ارزش ندارد، چرا که پدر پدربزرگ آنها، یک طراح وب سایت حرفه ای بوده و در سال ۱۹۰۳، برای نیکل، وب سایت، طراحی کرده است. آنها ، همیشه مشغول داستان سرایی های خود بوده و مرتبا از شما و کار طراحی شما، شکایت می کنند.این مشتریان ، اصلا خلاقیتی ندارند تا بخواهند وب سایتی مثل clientsfromhell و یا artsyfartsycrybabies.com طراحی کنند.

این عدم درک ها و اختلاف نظر ها، بین مشتریان و طراحان وب سایت، طبیعی است، اما مقصر اصلی چه کسی است؟ اما باید این حقیقت را بپذیریم که همه ی ما مقصر هستیم.

برقراری ارتباط ، همیشه کلید حل مشکلات است، البته به استثنای مواقعی که حرف از یک طراح یا مشتری دیوانه ، به میان می آید. اگر ارتباط بین مشتریان و کاربران، به خوبی درک شود، همه چیز هم به خودی خود، حل می شوند، مثل : پرداخت ها، برآورده کردن نیاز ها و خواسته ها و تحویل پروژه. زمانی که بشر در سال ۱۹۶۹، در ماه فرود آمد، داستان جعلی ای بود که با تدبیر و برنامه ریزی و ارتباطات قوی، در ذهن مردم، به حقیقت پیوست و همه مردم، این داستان ساختگی را باور کردند. اگر شما طراحان یا مدیران وب سایت، هم این گونه رفتار کنید، مطمئنا وب سایت جعلی و ساختگی را می توانید طراحی کنید که در ذهن خود پروراندید و مشتریان وب سایت شما هم فکر می کنند که حرف های شما، واقعیت داشته و نیاز های بازاریابی آن را حل می کند.

اولین کاری که شما طراحان وب سایت ، می بایست بعد از عقد قرارداد با مشتریان خود،انجام دهید تا وب سایت خلاقانه ای را برای آنها طراحی کنید، چیست؟ منظور من دقیقا زمانی است که با آنها جلسه ای را تشکیل دادید و راجع به پروژه با هم صحبت کردید و در کنار هم چایی نوشیدید.

اشتباه اول: شروع طراحی وب سایت با سردرگمی
شما باید راجع به طراحی وب سایت خود، با مشتریان صحبت کنید و آنها را در جریان کار قرار دهید. بیشتر شرکت های موفق طراحی وب سایت، یک سری پیش فاکتور دارند که باید قبل از شروع اولین جلسه، آنها را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. این پیش فاکتور، راجع به خود شرکت، کارهای آن، چگونگی کارکرد و عملکردها، پشتیبانی از تیم، موفقیت در زمینه پروژه های قبلی و چگونگی کار با پروژه، می باشد. شما مدیران وب سایت ، باید قسمتی را تحت عنوان ” راجع به من” در صفحه وب سایت خود قرار دهید و آن را به صورت چاپ شده در اختیار مشتریان خود قرار دهید.

طراحان و شرکت های موفق در زمینه طراحی وب سایت، میدانند که در جلسات خود، باید دست روی چه نقطه ای بگذارند تا پروژه طراحی سایت خود را جلو ببرند. طراحان وب سایتی که در این زمینه، موفق نمی شوند، بر این باورند که طراحی وب سایت، همانند اسب سفید جادویی است که از میان رنگین کمان می گذرد و خرامان می تازد.

بعضی از افراد فکر می کنند که طراحی وب سایت از دید مشتریان سایت، یک جادوگر پشت پرده است. Dumbledirk، بر این باور است که مشتری، طراح را استخدام کرده و برای طراحی وب سایت، به او پول می دهد و طراح هم باید سراپا گوش باشد. بله، شما حق دارید و این وب سایت، متعلق به شماست. آیا ما طراحان وب سایت، جادوگر هستیم و یهویی طراحی وب سایت را برای مشتریان ، خود جادو می کنیم؟

متاسفانه، بسیاری از طراحان وب سایت ، این امر را باور دارند. اما ما چرا به Darwinism اجازه می دهیم تا این گونه تفکر کند و ما هیچ یک از خطاهای او را به او گوشزد نکردیم.

اگر شما ، طراحان وب سایت، خودتان را به مشتریان خود، عرضه کنید، آن ها از نتایج طراحی شما، به نفع دیگران، استفاده خواهند کرد.
شما طراحان وب سایت، بهتر است که مشتریان را در جریان کار طراحی وب سایت خودشان قرار دهید و به آنها بگویید که اگر مخالفتی دارند، از همان ابتدا به شما بگویند.

استانداردهای خود را به مشتریانی نشان دهید که خواستار کار ارزان و سریع هستند، البته قبل از موعد تعیین شده. شما باید به آنها بگویید که اگر مطابق با معیار ها و استانداردهای شما جلو بیایند، با آنها به مشکل بر نمی خورید.

حرفه ای بودن خود را به مشتریان وب سایت خود نشان داده تا آنها، در جریان استانداردها و معیارهای طراحی وب سایت خود قرار گیرند.

اشتباه دوم: چه کسی این حرف را گفته است؟
اما تکلیف حرف ها و ارتباطات کلامی چیست؟ چرا همه مطالب، به فرم های نوشتاری ، ختم شدند؟ زمانی که ارتباط تلفنی برقرار می شود، راجع به ایمیل های ارسال شده است و شما طراحان وب سایت ، باید از مشتریان خود بپرسید که آیا ، با نکات مورد نظر شما، موافقت می کنند یا خیر. هر جلسه ای باید، یک رویه یکسانی را در پیش بگیرد. لطفا، هر نکته ای را یادداشت برداری کرده و چیزی را از قلم نیاندازید.
اگر مشتریان و طراحان، افراد حرفه ای و قابل اعتمادی باشند، پس ارتباطات شفاف ،کلید اصلی قسمت خوش آمد گویی پروژه، محسوب می شوند.
اگر صرفا طراحان وب سایت ، بر روی ارتباطات کلامی تاکید داشته باشند، مشکلات زیر ، به وجود می آید:

  • اما من فکر می کنم که شما گفتید که ………………………..
  • من به خاطر دارم که حرف الان شما، با قبل فرق می کند
  • من به یاد دارم که …………
  • من واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم
  • من فراموش کردم که به شما بگویم که ما شروع کردیم تا ………….

اشتباه سوم: نیازی به اطلاعات نوشتاری نیست

اگر شما طراحان وب سایت، تمایل دارید تا شروع آرامی داشته باشید، باید از همان ابتدا قراردادی را تهیه کرده و در اختیار مشتریان سایت خود قرار دهید.این قرارداد ، باید مطابق با نیاز ها و خواسته ها، به صورت خلاقانه طراحی شود. این قرارداد به شرح زیر ، نوشته می شود:

  • نیاز مشتریان شما چیست؟
  • خواسته مشتریان شما چیست؟
  • چگونه می توان، مارک تجاری را برای مشتریان طراحی کرد؟
  • مشتری، دقیقا ، چه می خواهد؟
  • اولویت های شخصی مشتریان شما برای طراحی وب سایت چیست؟
  • نیاز مشتریان در طراحی وب سایت چیست؟
  • انتظار مشتریان از پرداختی ها ، چیست؟

قرارداد و یا توافق نامه ای که خیلی خلاقانه طراحی شده باشد، مشتریان را قادر می سازد تا راجع به اهداف طراحی، و چگونگی رسیدن به این اهداف، اطلاعاتی را کسب کنند. اهداف طراحی وب سایت شامل پرداختی ها، تغییر هزینه ها و حقوق طرفین می باشد.

این نوع قرارداد، یک ارتباط نوشتاری است که شامل اطلاعات توافق نامه، سفارش خرید، درگیری طراحان وب سایت و یا نامه ای است که در آن، اهداف طراحان ، به خوبی نوشته می شود و مربوط به طراحی پروژه ای واضح و قابل اجرا می باشد. جالب توجه است که با توجه به آمار گرفته شده، ۳۹% از طراحان وب سایت،اصلا نیازی به نوشتن قرارداد ندارند. البته من ، فکر می کنم که این آمار، آمار دقیقی نمی باشند و تعداد طراحانی که نیاز به قرارداد ندارند، خیلی بیشتر از این تعداد است. یک قرارداد، باید هر مسئله ای را به خوبی مشخص کند.
اگر مشتریان و یا طراحان وب سایت، از مدت قرارداد، غافل شوند، هر دو سکوت اختیار کرده و حرفی نمی زنند. به خاطر همین امر، یکی از طرفین ، مدت قرارداد را نادیده گرفته و طرف دیگر، به آرامی، قرارداد را هدایت می کند. چون راه گریزی نیست و قرارداد نوشته شده است.

اشتباه چهارم: حفظ ارتباطات

شفافیت، کلید موفقیت هر پروژه طراحی است. طراحان و مشتریان وب سایت، هر دو باید در هر زمان، از تغییرات مطلع شده و حسن نیت خود را نشان دهند. مشتریان باید بدانند که پرداختی های آن ها،خیلی عاقلانه خرج می شود. طراحان نیز نباید به خاطر تغییر مهلت پرداختی و یا نیاز های خود،دست پاچه شوند.

ایمیل طراحان وب سایت باید شامل وضعیت به روز رسانی ها، بیشتر در footer، پیشرفت کار و هزینه ها، البته با در نظر گرفتن ساعات کار طراحی)، هزینه های مازاد، مثل stock کردن عکس ها، ثبت نام دامنه و پرداختی های پیش روی باشد. اگر مشتریان با یک سری اختلافات و سوالات برخوردند، می توانند آنها را با طراحان وب سایت خود، مطرح کنند.

اشتباه پنجم: پایانی نارضایت بخش

زمانی که کار طراحی وب سایت انجام شد و مشتریان، وب سایت خود را تایید کردند و طراح ، وب سایت را برای آنها upload و debuggedکرد، هر دو طرف، احساس خوبی خواهند داشت و لبخند بر لبان طرفین می نشیند. حالا زمان پرداختی ها رسیده و مشکلات، خود را نشان می دهند.

ما در اینجا به متداول ترین شکایات در زمینه طراحی وب سایت، اشاره می کنیم:

  • من انتظار نداشتم که طراح وب سایت، هزینه ها را آنقدر بالا ببرد
  • مشتریان، فقط می خواهند تا نصف مبلغ توافق شده را پرداخت کنند
  • وب سایت من ، خیلی ترافیک ندارد
  • کاربران وب سایت من ، نمی دانند که چگونه باید با وب سایت، کار کنند
  • طراحان وب سایت، نسبت به اعمال تغییرات، بسیار حساس می باشند
  • مشتریان تمایلی ندارند که در قبال تغییرات، هزینه بدهند
  • من مالک هرچیزی در وب سایت هستم، چرا که پول دادم
  • مشتری می خواهد تا مالک هر چیزی در وب سایت خود باشد، درصورتی که هزینه ای را پرداخت نکرده است.
  • طراحان وب سایت، هزینه های زیادی می گیرند
  • مشتریان ، تمایلی به پرداخت هزینه ها ندارند

این شکایات، نتیجه عدم خلاقیت در طراحی قراردادها و عدم ارتباطات مستمر و پیاپی می باشد. اگر شما طراحان وب سایت، شروع خوبی را نداشته باشید، نتیجه پروژه وب سایت شما، افتضا خواهد شد. اگر مشتریان و طراحان وب سایت، اشتباهات فوق را مرتکب نشوند، یقینا ، ۹۹% از طراحی پروژه های آنها، به موفقیت خواهد رسید. اما تکلیف آن ۱% چه می شود؟ خوب، همیشه یک سری عدم درک ها وجود دارد.
چرا که افراد، نمی توانند، قراردادها و توافق نامه ها را خوانده و دوست ندارند تا از قوانین مندرج در قرارداد ها، پیروی کنند. شما طراحان وب سایت، باید همیشه به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از مشتریان فکر می کنند که قراردادها ، قابل فسخ بوده و می توانند از قوانین، تخطی کنند. هیچ قاضی ای ، فسخ قرارداد را تایید نمی کند.

*** با رعایت کردن این نکات و اشتباهات از بروز هر گونه مشکل در پروژه خود جلوگیری کنید، این اشتباهات نه تنها به این پروژه بلکه ممکن است به کل کار شما لطمه وارد کند، زیرا مشتری ناراضی بدترین چیز برای یک کسب و کار است.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − پنج =