تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

نحوه جذب کاربرانی که ارتباط را با سایت قطع کرده اند

نحوه جذب کاربرانی که ارتباط را با سایت قطع کرده اند

چرا بعضی از کاربران ، ارتباط خود را با وب سایت ما قطع کردند؟ آیا آن ها با شرایط بدی رو به رو شدند؟

من به عنوان طراح وب سایت ، با کاربران سایت خود تماس گرفتم. آن ها با دیدن طراحی وب سایت من بسیار شگرف زده شدند و گفتند که این طراحی، دقیقا همان طراحی مد نظر آنها می باشد. آن ها از دوستان خود در وب سایت شنیده بودند که طراحی حرفه ای هستم. من به مدت ۲ ساعت راجع به وب سایت ، با آن ها صحبت کردم. ما یک سری ایمیل ها با هم رد و بدل کردیم. کاربران ، نظر مساعدی به طراحی سایت من داشتند. همه چیز، خیلی خوب پیش می رفت.

اما، ناگهان من هیچ ایمیلی از آن ها درفت نکردم.
اشتباه کار من کجا بود؟ آیا واقعا من مرتکب خطایی شدم؟ مگر امکان دارد که آن ها خیلی ناگهانی ، ارتباط با من را کنسل کنند؟

خوب، خیلی هم مهم نیست. شما طراحان می توانید به کار خود ادامه داده و روی مشتری دیگری، سرمایه گذاری کنید. اما خوب مشکل من اینجاست که واقعا چه اتفاقی پیش آمد؟ چرا کاربران ، به صورت ناگهانی و خیلی غیرمترقبه ، وب سایت من را کنار گذاشتند؟ آیا واقعا آن ها به سفر رفتند و فراموش کردند که به ایمیل من پاسخ بدهند؟ من مجددا ایمیل مودبانه ای را برای آن ها ارسال کردم.خیر! هیچ خبری نیست. کاربران سایت و مشتریان من کلا محو شدند.
من مطمئنم که اتفاقی افتاده است. چون همه چیز خیلی خوب پیش می رفت، انگار معجزه شده بود و کاربران، نظر مساعدی راجع به وب سایت من داشتند.

اجازه دهید تا سری به کاربران وب سایت شما بزنیم

چرا کاربران وب سایت، جواب من را نمی دهند؟
خوب، فرض می کنیم که کاربران وب سایت زنده هستند و اتفاقی برای آن ها پیش نیامده است. من برای جذب کاربران به سمت وبسایت خودم، کلی ترفند به کار بردم. اما از آن وقتی که کار طراحی وب سایت را با آن ها شروع کردم ، نمی دانم چه اتفاقی افتاد و آنها کجا رفتند. چرا کاربران ، وب سایت من را خیلی غیر منتظره رها کردند؟ البته من آنقدر هم اشتباه فاحشی انجام ندادم که منجر به ترک ناگهانی آن ها شود. اگر شما طراحان وب سایت ، با این موقعیت مواجه شدید، از همان ابتدا نباید خودتان را مقصر دانسته و نسبت به کاربران، حس تنفر پیدا کنید. در عوض باید به دنبال علت اصلی بگردید و خیلی خوش بینانه فکر کنید.
من در اینجا ، به یک سری علل اشاره می کنم که کاربران را از وب سایت شما فراری داده اند.

کاربر وب سایت شما، وب سایت دیگری را انتخاب کرده است.
خوب ، کاملا مشخص است. طراح وب سایت دیگری ،طراحی شما را دزدیده است. رقبای شما ممکن است راهکارهای بهتر و شاید ارزان تری را به کاربران وب سایت شما پیشنهاد داده باشند. شاید هم پیشنهادات آنها ، کاربران را به سمت وب سایت جذب کرده باشد. خوب ، خیلی مهم نیست. اما شما باید به این نکته توجه داشته باشید که چرا کاربران ، به سمت وب سایت رقیب شما رفتند و چرا شما نتوانستید آن ها را به وب سایت خود جذب کنید؟ مشکل شما چیست؟

حقیقت این است که طراحان وب سایت، فراموش می کنند که کاربران وب سایت هم حق انتخاب دارند. بعضی از آن ها ، خیلی بی انصاف تر از بقیه بوده و بعضی از کاربران سایت خیلی راحت طلب هستند و فقط دنبال وب سایت هایی می گرند که خیلی ساده طراحی شدند. حتی بعضی از کاربران هم ، اصلا تمایلی به بحث و مجادله ندارند و همین طوری ، وب سایتی را انتخاب می کنند.

آن چه که مهم است ، این است که شما نباید فکر کنید که کار اشتباهی انجام دادید. هیچ فردی دوست ندارد تا به خاطر موفق شدن در عرصه رقابت، کار خود را ارزان بفروشد.

این مشکل شما نیست، مشکل بد شانسی شماست
در بعضی مواقع شما طراحان وب سایت ، خیلی خوب روند طراحی خود را جلو می برید. اما ناگهان کار پروژه شما به خاطر دلائل زیادی، می خوابد. شما واقعا بدشانسی آوردید. اصلا هم این قضیه ، به شما بر نمی گردد. پس در نتیجه ، کاربران وب سایت دیگری را به جای وب سایت شما انتخاب می کنند.
آیا فکر می کنید که کاربران شما ، واقعا از انجام این کار لذت می برند؟
حتی مطمئن باشید که آن ها ، خیلی بیشتر از شما ، تمایل دارند تا از طراحی وب سایت شما استفاده کنند. خوب، به هرجهت این اتفاق افتاده و شما نمی توانید کاری از پیش ببرید. کاربران با دیدن این مشکل، خیلی ناراحت و نا امید می شوند. خوب، به هر جهت طبیعی است که آن ها نخواهند ، از وب سایت شما استفاده کنند و جواب ایمیل شما را بدهند. چرا که کاربران وب سایت ، از شما انتظار دارند تا طراحی بهینه ای از سایت را به آن ها تحویل بدهید، و شما این کار را انجام ندادید.

شاید کاربران وب سایت ، آنقدر پر مشغله هستند که نمی توانند جواب ایمیل شما را بدهند
خوب اگر شما فکر می کنید که کاربران وب سایت شما ، خیلی پر مشغله هستند ، پس جای امیدواری است. چرا که آن ها ، طراحی وب سایت شما را رها نکردند. فقط هزار تا کار سرآن ها ریخته شده و واقعا وقت ندارند که جواب ایمیل شما را بدهند. آن ها هنوز وقت نکردند تا ایمیل شما را بخوانند که ۴۸ ساعت گذشته برای آن ها ارسال کردید. حتی کاربران وب سایت ، آنقدر وقت ندارند که بخواهند جواب ایمیل های دیگر را هم بدهند.

پس ، خوشحال باشید. بالاخره سر آن ها خلوت می شود و دوباره از طراحی وب سایت شما بازدید می کنند.

کاربران هنوز به وب سایت شما اعتماد پیدا نکردند، آن ها تمایل دارند تا با شما طراحان وب سایت، حضورا ارتباط برقرار کنند.
بعضی از کاربران ترجیح می دهند تا به صورت چهره به چهره با طراحان وب سایت در ارتباط باشند. آن ها بر این باورند که ارتباطات چهره به چهره ، خیلی بهتر از ارتباطات دیجیتالی جواب می دهند. کاربران وب سایت شما می توانند با حضور در جلسات، راجع به هزینه های طراحی وب سایت با شما صحبت کنند. به خاطر داشته باشید که کاربران وب سایت شما تا به حال با طراحان حرفه ای وب سایت کار نکردند. کاربران وب سایت، تاجران حرفه ای نیستند و اطلاعی راجع به کپی و ایمیل و برآورد هزینه های طراحی وب سایت ندارند.

خوب، به هر جهت کاربران ترجیح می دهند تا با شما جلسه ای داشته باشند و راجع به طراحی پروژه های وب سایت با شما صحبت کنند. خوب، مشکل کار کجاست؟ چرا آن ها پاسخ ایمیل شما را نمی دهند؟ در بعضی مواقع ،کاربران وب سایت آنقدر منتظر می مانند تا با شما ملاقات حضوری داشته باشند و خیلی خودشان را درگیر این کار نمی کنند. شد شد، نشد نشد! شما می توانید تماس ساده ای با آن ها بگیرید و خواسته ها و نیاز های آن ها را جویا شوید. اگر کاربران ، صدای شما را بشنوند ، بهتر می توانند به طراحی وب سایت شما اعتماد کنند. البته شما هنوز موفق نشدید که با کاربران وب سایت خود تماس بگیرید. چرا که مطمئن نیستید که این کار درست است یا خیر.

خوب، کاربران وب سایت، ایمیل شما را جواب نمی دهند. پس شما الان باید چکار کنید؟
اجازه دهید تا اولین مشکل را مد نظر قرار دهیم. طراحان رقیب، کاربران وب سایت شما را با ترفند به سمت خود کشیدند. انگار که کاربران وب سایت شما را طلسم کردند.
من در اینجا می خواهم تا یک سری راهکار را به شما ارائه دهم تا کاربران سایت را به سمت وب سایت خود جذب کنید. آماده اید؟

شما می توانید ایمیل دیگری را برای آن ها ارسال کرده و اعتماد آن ها را جلب کنید. سعی کنید که خیلی کوتاه و جامع بنویسید.

موضوع ایمیل: تصمیم گیری های مهم
سلام : من صاحب وب سایت ( نام وب سایت) می باشم
من متاسفانه سعادت نداشتم که ایمیلی از شما دریافت کنم. من تمایل دارم تا طراحی وب سایت خود را مطابق با اولویت ها و اهداف شما ، اصلاح کنم. خوشحال می شوم که در آینده ، با شما همکاری داشته باشم.
با تشکر( نام شرکت طراحی وب سایت)

قبل از اینکه به شما توضیح بدهم که قرار است چه اتفاقی بیافتد، خوب است که شما طراحان وب سایت، به دو نکته توجه کنید. اولا من خودم به شخصه، با این روش، برای کاربران وب سایت خود، ایمیل ارسال کرده و واقعا نتیجه گرفتم. من بر این باورم که ارسال ایمیل با این سبک به کاربران ، ۵۰% بهتر از ایمیل های دیگری که تا به حال فرستادم و کاربران ، هیچ واکنشی به طراحی وب سایت من نشان ندادند، جواب می دهد. دوما من با ارسال ایمیل به این سبک، اعتماد کاربران را به سمت وب سایت خود جلب می کنم.

به نظر شما ، آیا این کار ، جواب می دهد؟ و ما به هدف طراحی وب سایت خود ، یعنی جذب مشتریان می رسیم؟ خوب، این روش ، سیاست ها و ترفندهای زیادی را برای جذب مجدد کاربران وب سایت، در بردارد.

اگر کاربر وب سایت شما که قبلا، به دلائلی وب سایت شما را رها کرده بود ، ایمیل شما را ببیند و تمایل داشته باشد تا در آینده ، با شما همکاری کند، پس با ارسال ” متشکرم”، رضایت خود را از وب سایت شما، اعلام می کند. اگر شما ایمیل ناراحت کننده و ناامید کننده ای را برای کاربران وب سایت خود ارسال کنید و راجع به عدم تمایل آن ها، صحبت کنید، مطمئنا ، آن ها به سمت وب سایت شما جذب نمی شوند. بالعکس ، اگر کاربران وب سایت، این ایمیل دوستانه و بسیار مودبانه و بدون چالش را ببینند ، قطعا به درخواست همکاری شما پاسخ مثبت می دهند.

اگر کاربر وب سایت شما خیلی پر مشغله باشد و وقت نکند تا ایمیل شما را پاسخ دهد، از این قضیه مطمئن است که شما طراحان وب سایت، منتظر پاسخ او نمی مانید. در اصل می توان گفت که این ، کابران وب سایت هستند که به شما نیاز دارند، نه شما. ممکن است که این کاربران پاسخ هایی از این قبیل را برای شما ارسال کنند. ” خواهش می کنم منتظر پاسخ من بمانید”. ” من فقط شما را می شناسم و از همکاری با شما در زمینه طراحی وب سایت، لذت می برم”.” لطفا من را از کاربران خود ، کنار نزنید”. ممکن است که کاربران وب سایت از شما طراحان وب سایت بخواهند تا ملاقات حضوری با آن ها داشته باشید. خوب ، من الان دیگر نمی توانم سریع پاسخ کاربران وب سایت خودم را بدهم. چون وقت ندارم. حالا، کاربران مجبورند تا سریعا توجه شما را به سمت خود جلب کنند. چرا که ممکن است ، وب سایت شما را از دست بدهند.

اما چرا آن ها ، به سراغ وب سایت دیگری می روند؟ خوب ، شما می توانید خیلی با وقار و آرام ، به آن ها بگویید که می توانید در آینده به کاربران وب سایت خود، کمک کنید. ممکن است که آن ها ، واکنشی به شما نشان ندهند. البته مهم نیست ، ذهنیت کاربران خیلی مهم است. منظور من این است که آن ها همیشه ذهنیت خوبی از طراحی وب سایت شما داشته و می دانند که در آینده ، فردی به نام شما می تواند ، به آن ها کمک کند.

به هر حال، من خیلی از این کار کاربران لذت نمی برم . اما می توان ارزیابی کنم ، که در آینه چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

آینده نگری
من فکر می کنم که شما مقاله من را مطالعه کردید و با کاربرانی که هیچ پاسخی به طراحی وب سایت شما نمی دهند ، آشنا شدید.من به شما طراحان وب سایت ، پیشنهاد می دهم تا با یک سری ترفند ها در طراحی وب سایت آشنا شوید تا بتوانید جلوی این مشکلات غیرمنتظره را بگیرید.
آیا تا به حال وب سایت How to win friends and influence people آقای Dan Carneige را مطالعه کردید؟ شما باید برای موفق شدن در زمینه طراحی وب سایت، مطالب زیادی راجع به طراحی وب سایت مطالعه کنید.

اگر شما از وب سایت بالا استفاده کنید ، دیگر به دنبال کاربران وب سایت نمی گردید. در عوض ، آن ها به سمت شما می آیند. Dan ، به شما این نکته را یاد می دهد:” زیاد گوش کنید و کمتر حرف بزنید”. کاربر وب سایت ، شما را با چه نامی صدا می زند؟ شما طراحان نباید خیلی وارد جزئیات شوید و به هر چیزی که راجع به پروژه شما می باشد، گوش دهید. بعد از انجام این کار ، می توانید ، سوالات بیشتری را از کاربران وب سایت خود بپرسید.

شما طراحان وب سایت تمایل دارید تا راجع به پروژه طراحی، ریسک ها و هزینه های مربوط به آن ، با کاربران خود صحبت کنید و نظر آن ها را بشنوید. سعی کنید تا بفهمید که نقطع ضعف آن ها چیست. همان طور که در بالا هم اشاره کردم، بسیاری از کاربران تمایل دارند تا برای اعتماد بیشتر، با شماا ملاقات حضوری داشته باشند. شما طراحان وب سایت باید نظر کاربران و مشتریان خود را جویا شوید. شما باید بفهمید که آن ها از چه طریقی دوست دارند تا با شما ارتباط برقرار کنن، ارسال ایمیل یا ملاقات حضوری.
یک سری سوالات از کاربران وب سایت خود بپرسید تا بفهمید که کاربران وب سایت، به چه مسائلی علاقه دارند و از چه چیزهایی خوششان نمی آید. شما باید حس هم تیم بودن را به کاربران وب سایت خود ، القا کنید. او باید به وب سایت شما اعتماد کند. هرچقدر که بیشتر با کاربران خود در ارتباط باشید، آن ها بیشتر به سمت وب سایت شما جذب شده و به وب سایت شما ، اعتماد بیشتری می کنند و همیشه وب سایت شما را به خاطر دارند. اگر آن ها از وب سایت شما راضی نباشند ، مطمئنا یکی از مشکلات بالا برای شما ایجاد خواهد شد.

*** سعی کنیم در وب سایت های خود تمام حقوق کاربران را حفظ کنیم و آن ها را راضی نگه داریم ، در غیر این صورت وب سایت ما کاملا بیهوده است زیرا هدف نهایی هر وب سایت جذب بازدید کننده است.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − نوزده =