تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

نقشه سایت مناسب سئو

نقشه سایت مناسب سئو

یکی از مهم ترین عواملی تاثیر مستقیم بر شناسایی موتور های جستجو برای سایت شما دارد نقشه سایت یا همان sitemap است، که در این مقاله از سری مقاله های سئو گروه طراحی سایت وب شهر به توضیح در مورد نحوه کار نقشه سایت، آموزش ساخت نقشه سایت مناسب و تاثیر نقشه سایت مناسب بر سئو رو برای شما بیان خواهیم کرد.

توضیحات مختصری در باره نقشه سایت:

  • نقشه سایت به شما اجازه می‌دهد تا یک فایل متنی در سایت خود ایجاد کنید.
  • موتورهای جستجو با استفاده از sitemap از همه صفحات موجود در وبسایت شما مطلع می شوند.
  • با داشتن نقشه سایت مناسب احتمال ایندکس شدن صفحات شما در موتورهای جستجو به شدت افزایش می یابد.
  • نقشه سایت مبتنی بر دو نوع HTML و XML می‌باشد.
  • هر کدام از آنها دارای ارزش و استفاده مختلف برای بهینه‌سازی موتور جستجو هستند.
  • نقشه سایت HTML در درجه اول برای دسترسی کاربران به ساختار سایت شما طراحی شده است.
  • نقشه سایت XML منحصرا تضمین می‌کند که خزنده‌های موتور جستجو URLهای لیست شده بر روی سایت را ایندکس کنند.
  • هر sitemap دارای نقاط قوت و ضعف برای استفاده در سئو است.

نقشه سایت XML

XML مخفف Extensible Markup Language می‌باشد.

سایتتان برای ارسال محتوای کل سایت به موتورهای جستجو باید دارای نقشه سایت با فرمت XML باشد؛ تا خواندن آن برای موتورهای جستجو قابل درک گردد.

*** موتورهای جستجو و خزنده‌های دیگری هستند که تنها از نقشه سایت XML استفاده می‌کنند.

برخی از محدودیت‌ها برای نقشه سایت XML وجود دارد:

  • نقشه‌های سایت XML شاخص‌گذاری (indexation) را تضمین نمی‌کنند.
  • نقشه‌های سایت XML اعتبار سایت (authority) را منتقل نمی‌کنند.
  • نقشه‌های سایت XML در بهبود رتبه‌بندی ارزش زیادی ندارند.

مزایای داشتن نقشه XML:

*** داشتن نقشه های سایت بر روی وبسایت اطلاعات بیشتری را به موتورهای جستجو منتقل می‌کند. بنابراین :

  • همه URLها از سایت شما لیست می‌شوند، و این حاوی صفحاتی است که نمی‌توانستند توسط موتور جستجو پیدا شوند.
  • موتورهای جستجو صفحات را در الویت قرار می‌دهند در نتیجه زودتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • اطلاعات موقت ارائه می‌کند.
  • به شما اطلاعاتی از مرکز وبمستر گوگل می‌دهد.

نقشه‌های سایت HTML

از نقشه‌های سایت HTML می‌توانید به عنوان استاندارد بخشی از سایت استفاده کنید.

نقشه HTML هم توسط کاربر و هم توسط موتور جستجو دیده می‌شود.

نقشه HTML اجازه می‌دهد بازدیدکنندگان سایت به آسانی به یک وبسایت هدایت شوند. و این سایت مپ نسخه‌ای از متن با نمای کلی site navigation می‌باشد. متن پیوندی در نمای کلی به صفحه‌ای که آن رفرنس شده لینک شده است.

این نقشه سایت می‌تواند به فرمت XML ایجاد شود و به موتور جستجو ارسال شود؛ بنابراین آنها می‌توانند به طور مؤثرتر وبسایت را بررسی کنند.

نقشه های سایت و تاثیر آن بر سئو

نقشه‌های سایت باعث می شوند روباتهای موتورهای جستجو بتوانند سریع تر صفحات سایت شما را پیمایش کرده و مطالب سایت شما را ایندکس کنند.
نقشه های سایت موجب می شوند که اگر محتوایی را ویرایش کنید، خزنده ها سریعتر متوجه این تغییر شوند.
توضیح ساده این است که در درجه اول XML برای موتورهای جستجوست؛ در حالی که HTML برای کاربران نوشته می شود.

*** Sitemap برای کاربر و موتورهای جستجو به سادگی این امکان را فراهم می آورد تا صفحات مختلف وب سایت شما از طریق آن قابل ارجاع و دستیابی باشند.

معمولا sitemap ها شامل کل صفحات و یا حداقل مهمترین صفحات یک سایت می باشد و این امر برای کاربر و موتور جستجو مفید است. برای کاربر از این جهت که sitemap به عنوان یک فهرست و راهنما برای سایت عمل می کند، عمل رسیدن به صفحات دلخواه را آسان می نماید و برای موتور جستجو از این لحاظ که به آدرس دهی شدن سریع و قابل فهم آسانتر وب سایت ، توسط خزنده کمک می نماید.

Sitemap های سنتی

Sitemap سنتی یک صفحه وب HTML است که شامل لینک هایی به صفحات گوناگون وب سایت می باشد. معمولا برای اینکه عمل خواندن و پیدا کردن صفحات آسانتر صورت پذیرد از گروه بندی موضوعی لینک صفحات مختلف سایت استفاده می نمایند. این نوع sitemap ها عموما برای کمک به کاربر در امر هدایت طراحی شده اند و از طرفی بازاریابان موتور جستجو به تجربه متوجه نتایج مثبت استفاده از اینگونه sitemap ها در تسریع و بهبود بررسی سایت توسط موتورهای جستجو گردیده اند.

در گذشته موتورهای جستجو به صورت عمقی مطالب سایت ها را بررسی نمی کردند و وجود sitemap های سنتی تا حدودی سطح بررسی را عمیق تر نموده و از طرفی به کاربران کمک می نمود سریع تر به این صفحات دست پیدا کنند. امروزه هرچند تا حدودی موتورهای جستجو این ضعف را جبران نمودند ولی نقش نقشه سایت های سنتی در تسریع بررسی سایت ها توسط آن ها مشهود است. از طرفی با توجه به این که در سایت مپ های سنتی به صفحات سایت لینک وجود دارد خود این امر باعث بهبود رتبه سایت می گردد .

Sitemap های موتور جستجو

این نوع sitemap ها برای کمک به موتورهای جستجو به منظور آدرس دهی کردن یک وب سایت طراحی شده اند و برای کاربر استفاده ای ندارند. درصورتی که محتویات سایت تغییر یابد ، برای یک خزنده وب هفته ها طول می کشد تا بدون هیچ کمکی از تغییرات نکته برداری کند ، بعلاوه اگر در ساختار مسیردهی وب سایت ، صفحه وب به جایی ارجاع داده نشود، آن صفحه آدرس دهی نخواهد شد ولی با این گونه sitemap ها این تغییرات به صورت خودکار و در اسرع وقت به اطلاع موتور جستجو می رسد.

این نمونه از سایت مپ ها با فرمت XML تهیه می شوند و با نسخه HTML که در بالا بررسی کردیم کاملا متفاوت است و با نام پیش فرض sitemap.xml در مسیر اصلی سایت قرار دارد.

ما ضمن استفاده از sitemap های موتورهای جستجو (XML) توصیه می نماییم از sitemap های سنتی (HTML) نیز استفاده نمایید زیرا اینگونه sitemap ها شامل لینک های داخلی هستند که sitemap های موتور جستجو فاقد آن هستند.

نحوه ساخت نقشه سایت

با جستجوی عبارت “Online Sitemap Generator” در گوگل می توانید فهرستی از سایت های آنلاین که تولید نقشه سایت رایگان ارائه می دهند را مشاهده کنید. این سرویس آدرس سایت را دریافت کرده و در زمان کوتاهی فایل XML نقشه سایت sitemap سایت را تولید می کنند.

معرفی sitemap سایت به موتورهای جستجو

برای معرفی نقشه سایت می توانید از robots.txt استفاده کنید. همچنین ابزار مدیریت وب سایت گوگل (Google Webmaster Tools ) نیز امکان افزودن و مدیریت و بررسی نقشه سایت یا نقشه سایت ها را دارد.

ساختار فایل sitemap.xml

Sitemap.xml می تواند به شکل زیر باشد:

<?xml version=”۱٫۰” encoding=”UTF-8”?>

<“urlset xmlns=”http://www.google.com/schemas/sitemap/0.84>

<url>

<loc>http://www.cristisan.com</loc>

<lastmod>2006-09-17</lastmod>

<changefreq>weekly</ changefreq >

<Priority>0.5</ Priority >

</url>

</urlset>

 

این فایل برای هر URL که می خواهید بیان نمایید و صفحه شما آن را دارا باشد یک عنصر را شامل می باشد . فرزندان این عنصر دارای مفاهیم زیر می باشند:

  • مورد اول این برچسب URL را تعیین می کند.
  • مورد دوم تاریخ آخرین تغییرات را برای URL مشخص می کند که به فرمت YYYY-MM-DD نوشته می شود.
  • مورد سوم به گوگل اطلاع می دهد که صفحه چند وقت یکبار تغییر می کند. مقادیر ممکن always , hourly , daily , weekly , monthly , yearly , never می باشند.
  • مورد چهارم میزان اهمیت صفحه در نقشه سایت شما را مشخص میکند. این مقدار عددی بین ۰٫۰ و ۱٫۰ می باشد.

*** به یاد داشته باشید سئو مجموعه از فعالیت های بهینه سازی می باشد، پس برای داشتن رتبه خوب به تمام موارد باید اهمیت دهید!

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 2 =