تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

وجود مدیران بازاریابی در تیم طراحی وب سایت تا چه حد اهمیت دارد

وجود مدیران بازاریابی در تیم طراحی وب سایت تا چه حد اهمیت دارد

وب سایت موفق به وب سایتی گفته می شود که بتواند برای شرکت شما بازاریابی نماید. سایتی که توسط آن بتوان مشتریان جدید برای شرکت جذب نمود و همچنین خدمات بهتری به مشتریان قبلی ارائه نمود سایت موفقی محصوب می گردد. اولین و مهترین هدف از طراحی سایت معمولا بازاریابی اینترنتی می باشد تا شرکت ها از طریق اینترنت بتوانند مشتریان جدیدی داشته باشند. البته برای آنکه وب سایت قابلیت جذب مشتری داشته باشد و وب سایت موفق باشد فقط طراحی سایت کافی نیست.

وجود مدیران بازاریابی و تجاری در تیم طراحی سایت می تواند فرصتی برای درک چگونگی کارکردن کاربران در طراحی و این که چه نوع طراحی سایتی متناسب آن ها می باشد، می شود. اما متاسفانه از این مدیران بازاریابی به نحو احسنت در تیم های طراحی سایت استفاده نمی شود.

تخصص و مهارت مدیران بازاریابی و تجاری

اهمیت وجود مدیر بازاریابی و تجاری در تیم های طراحی سایت، به نقش آن ها در این تیم ها باز می گردد، زیرا آن ها دارای اطلاعات و تجربه شگرفی درباره چگونگی صحیح انجام شدن کارها در طراحی سایت و یا محصول می باشند.

این آگاهی و تجربه اغلب مهم تر از آگاهی و تجربه سایر اعضای تیم می باشد. رسیدن به این حد از اطلاعات و تجربه بسیار برای پیشرفت طراحی سایت و یا محصول مزیت دارد.

زمانی که از مدیران بازاریابی و تجاری در طراحی سایت به علت تخصص شان کمک می گیریم، اما باز هم ممکن است مشکلاتی در پروسه طراحی به وجود بیاید. علی رغم این که این مدیران بازاریابی و تجاری مهارت و تخصصص بالایی در زمینه طراحی سایت دارند، همه چیز را درباره نیازها و خواسته های کاربران وب سایت نمی دانند. تخصص آن ها حاصل تجربه هایی است که در پروژه های قبلی به دست آوردند و ممکن است تمامی اطلاعات مربوط به کاربران و نیاز های آن ها را در بر نداشته باشند.
با وجود این محدودیت ها، اما باز هم آن ها آگاهی و اطلاعات بیشتری از سایر اعضای تیم طراحی دارند، زیرا هیچ کدام از اعضای گروه کارهایی که این مدیران بازاریابی و تجاری انجام داده اند را تجربه نکرده اند. اما ممکن است همه چیز را ندانند.

زمانی که حرف از اهمیت وجود مدیران بازاریابی و تجاری در تیم طراحی وب سایت می شود، کلمه متخصص میان این جمله بسیار خود نمایی می کند. ما مسئولیت هایی زیادی را به این مدیران بازاریابی و تجاری محول می کنیم. در اکثر اوقات آن ها در این شرایط، کارهای مربوط به کاربران وب سایت را انجام نمی دهند، بلکه موارد پیچیده در طراحی سایت را به روش های مختلفی حل می کنند و در کل برای طراحی وب سایت تصمیم گیری می کنند.

اگر یکی از اعضای تیم طراحی سایت، مدیر اجرایی ارشد، یا دیگر سهامداران طراحی سایت، مسئولیت های مربوط به یک کاربر را در این پروسه اجرا کنند، نقش این مدیران بازاریابی و تجاری طراحی سایت کمرنگ می شود. آن ها در شرایطی می توانند نقش مهمی داشته باشند که از دیدگاه و براساس تجربیات شخصی خود در طراحی سایت فعالیت کنند.

دفاع از کاربر وب سایت باید وظیفه هر یک از اعضای تیم طراحی سایت باشد

برای خیلی از تیم های طراحی سایت، مدیر بازاریابی و تجاری نزدیک ترین فرد به کاربر واقعی می باشد. خیلی از اعضای تیم وظیفه دفاع از کاربر و پشتیبانی از آن را به عهده این مدیران بازاریابی و تجاری می گذارند.

در این شرایط مدیران تجاری و بازاریابی باید درک کنند که کاربران چه کاری انجام می دهند و در استفاده از چه ابزارهایی ناراضی می باشند. زمانی که این نقش را به یک نفر محول می کنیم به این معنا است که سایر افراد تیم طراحی سایت در این زمینه نقشی بر عهده ندارند. به این ترتیب مشخص می شود که همه افراد تیم طراحی در برابر کاربران سایت هیچ تعهد و وظیفه ای ندارند و این موضوع بسیار اشتباه است.

در تیم طراحی سایت های بزرگ، هر کسی نقش پشتیبانی از کاربر وب سایت را دارد. هرکسی باید به نفع کاربران طراحی سایت تصمیم گیری کند. ما تیم طراحی سایت را نمی خواهیم که برخی از اعضای آن پشتیبان و مدافع کاربران وب سایت باشند و برخی به این ترتیب نباشند. در صورتی یک طراحی سایت می تواند موفق شود که اعضای تیم طراحی دست به دست هم، در کنار یکدیگر همکاری کنند و روی نیازهای کاربران تمرکز داشته باشند، نه این که رفع نمودن نیازهای کاربران را تنها بر عهده یک نفر بگذارند.

تصمیمات طراحی بر اساس تجربه های شخصی

در اکثر تیم های طراحی سایت، مدیران بازاریابی و تجاری، سرپرست و نماینده تصمیمات در طراحی می باشند: “بر اساس تجربه های شخصی خودتان این کار را در طراحی وب سایت انجام دهید، آیا فکر می کنید این تصمیم، طراحی وب سایت را بهبود می بخشد؟”

در این شرایط مدیر بازاریابی و تجاری همان کاری را انجام می دهد که ما انجام می دهیم: مهیا کردن بهترین پاسخ ممکن. آن ها معمولا به این ترتیب پاسخ نمی دهند: “خوب، زمانی که آن کار را انجام دهم، متوجه می شوم که چه راه حلی متناسب آن می باشد، اما ممکن نیست تجربه من به همان روش قدیمی، برای کاربران طراحی سایت کنونی کاربرد داشته باشد. “در عوض آن ها ایده های ارائه می دهند که هر کسی در جایگاه این مدیریت تجاری و بازاریابی بود، ارائه می داد.

در اصل، آن ها توسط تجربه های شخصی خود شروع به تصمیم گیری در طراحی وب سایت می کنند. ما نامی برای این منسب که بر اساس تجربه های خود وظایفی را انجام می دهد، داریم. ما آن ها را “Self Design” می نامیم.

Self Design می تواند مورد بسیار خوبی باشد. خیلی از طراحی وب سایت ها و طراحی محصول ها از این مورد یعنی Self Design حاصل شده اند. یکی از مثال های واضح در این زمینه IPhone می باشد. تیم طراحی در شرکت Apple تحقیقاتی زیادی برای این که کاربران به چه چیزی نیاز دارد، انجام ندادند. در عوض، آن ها گوشی همراه را بر اساس خواسته های خود ساختند. آن ها IPhone را بر اساس تجربه های شخصی خود که در استفاده از تکنولوژی روز دنیا کسب کرده بودند، طراحی نمودند.

دو معیار برای Self Design یا “خود طراحی” موثر

برای اینکه افراد خود طراحی و یا Self Design تصمیم گیری درست و صحیح درباره پروژه طراحی انجام دهند، این شخص باید دارای دو معیار باشد. در این جا است که افراد خود طراح و یا مدیر تجاری و بازاریابی با مشکل مواجه می شوند، زیرا ممکن است دارای این معیارهای مهم نباشند.

اولین معیار برای افراد خود طراح موثر این است که طراح باید خود از آن طراحی سایت و یا محصول استفاده کند. آن ها باید این طراحی ها را در کارهای روزمره خود به کار ببرند و آن را ارزیابی کنند. به طور مثال، زمانی که گوشی همراهی را می خواهند طراحی کنند، باید خود نیز از این گوشی های همراه به طور روزانه استفاده کنند. اگر از دید آن ها این طراحی ها بسیار کسل کننده و بی فایده می باشند، این شخص باید سعی کند تا این طراحی را بهبود ببخشد و گوشی همراه را به گونه ای طراحی کند که نقص و اشکالی را در بر نداشته باشد.

از جایی که مدیران بازاریابی و تجاری مدت زمان طولانی است که در تیم طراحی سایت فعالیت نداشته اند، این طراحی سایت و یا محصول را در دسترس خود ندارند و نمی توانند به طور روزمره از آن ها استفاده کنند و زمانی هم که از این موارد استفاده نکنند، نمی توانند موارد منفی و اشکالات در طراحی وب سایت و یا محصول را دریابند و درصدد رفع آن بر بیایند.

دومین معیار برای افراد خود طراح یا Self Design موثر این است که مخاطبان مورد نظر طراحی سایت و یا محصول، باید بسیار نزدیک و مشابه طراحان آن باشند. Apple می دانست که هیچ کس شبیه آن ها نیست. آن ها اعتقاد ندارند که می توانند هر کسی را با طراحی خود خشنود کنند. آن ها تنها افراد مشخصی را شبیه خود می دانند که می توانند آن ها را با این طراحی خوش حال سازند.

اکثر تیم های طراحی وب سایت، چه دارای مدیر بازاریابی و یا تجاری باشند یا خیر، در ارتباط با مخاطبینی که بسیار شبیه آن ها هستند، نمی باشند. به همین دلیل است که به منابع خارجی روی می آورند تا تحقیق کنند که نیازهای کاربران چیست و بر این اساس شروع به طراحی کردن می کنند. این امر با معیار دوم مطابقت ندارد.
توسط خواستن از مدیران بازاریابی و تجاری که از روش “خود طراحی” برای تصمیم گیری های طراحی وب سایت استفاده کنند، ما آن ها را تنها با شکست رور به رو خواهیم کرد. اگر استرس و تنشی میان اعضای تیم طراحی وجود داشته باشد، بدون شک تیم و یا محصول سقوط خواهد کرد. و در نهایت طراحی نهایی همان گونه که انتظار می رفت، انجام نمی پذیرد.

تغییر دادن وظیفه مدیر بازاریابی و یا تجاری به راهنمای تیم طراحی سایت

ما متوجه شده ایم که به روش های موثری می توانیم از وجود مدیران بازاریابی و تجاری نهایت استفاده را ببریم. به جای این که به آن ها نقش تصمیم گیری در طراحی سایت و یا محصول را بدهیم، از آن باید بخواهیم تا نقش راهنما و مربی تیم طراحی سایت و یا محصول را ایفا کنند.

دراین نقش، مدیران بازاریابی و تجاری به ما کمک می کنند تا بینش بهتری از تحقیقات، مشاهدات و بررسی های مان درباره طراحی سایت و کاربران وب سایت داشته باشیم. آن ها مواردی را می دانند و به آن اشاره می کنند که ممکن است سایر اعضای تیم طراحی سایت به آن توجه ای نکنند. و ممکن است در طول پروسه طراحی سایت سوالات ضروری پرسند که حتی به ذهن ما و یا اعضای تیم طراحی سایت خطور نکند.

ما از مدیران بازاریابی و تجاری در تحقیقات و بررسی های طراحی سایت کمک می گیریم و از آن ها استفاده می کنیم. آن ها روی عملکرد افرادی که در طراحی وب سایت فعالیت می کنند، نظارت دارند. آن ها مواردی را که می بینند با تجربه های شخصی خود از پروژه های طراحی پیشین، مقایسه می کنند و به نتیجه مطلوبی می رسند که با اعضای تیم طراحی وب سایت به اشتراک می گذارند.

مدیران بازاریابی و تجاری می توانند اهمیت وظایف و جزئیات طراحی سایت را که ممکن است توسط سایر اعضای تیم طراحی وب سایت نادیده گرفته شود را مشخص کنند. آن ها اصطلاحات مخصوص و انحصاری تجارت را به روش قابل درکی برای اعضای تیم طراحی سایت توضیح می دهند.

زمانی که مدیران بازاریابی و تجاری با تفاوت و نقض هایی در پروسه طراحی مواجه می شوند که با آن چه که در گذشته تجربه کردند نیز مغایرت دارد، از اعضای تیم سوالاتی می رسد تا دریابند این تناقضات از کجا سرچشمه می گیرد. آن ها دقیقا روی مسائلی که سایر اعضای تیم طراحی سایت ممکن است از آن غافل باشند، اشراف دارند و در این زمینه می توانند به موفقیت طراحی سایت کمک شایانی کنند.

زمانی که اعضای تیم طراحی سایت با کاربری مواجه می شوند، از او انتظار داند تا عملکردی را در این طراحی انجام دهند. زمانی که در یک تیم طراحی وب ، یک مدیر بازاریابی و تجاری نقش راهنما را دارد، اعضای تیم طراحی سایت می توانند کاربر را ترغیب به انجام فعالیت هایی در طراحی کنند. با وجود این، اعضای تیم به خوبی می توانند روی طراحی کار کنند و به همان اهدافی که انتظار داشتند، برسند بدون اینکه موردی را از قلم بی اندازند و یا جزئیاتی را به دست فراموشی بسپارند. این اعضای تیم طراحی همیشه در مواجه با مشکل از تخصص و اطلاعات و تجربه های مدیران بازاریابی و تجاری کمک می گیرند و در برخی زمینه ها از آن ها مشورت می گیرند.

تغییر چارچوب های یک مدیر بازاریابی و تجاری به منظور افزایش ارزش و اهمیت طراحی وب سایت

تفاوت میان مدیر بازاریابی که نقش مدافع کاربر را دارد با کسی که نقش راهنمای اعضای تیم طراحی وب سایت را دارد، تنها تفاوت در دیدگاه ما نسبت به این موضوع است. ما هنوز هم از وجود مدیر بازاریابی و تجاری سود خواهیم برد. تنها موردی که باعث این سود و بهره می شود این است که به طور مستقیم آن ها را وارد تصمیمات درباره طراحی سایت نمی کنیم.

در عوض، ما از این مدیران بازاریابی و تجاری دعوت می کنیم تا جزوعی از تیم طراحی باشند و راهنمایی های ویژه ای به ما ارائه دارند. آن ها می توانند از آگاهی ها و تخصص های شان برای راهنمای اعضای تیم طراحی وب سایت کمک بگیرند، این درحالی است که نیازی ندارند همه موارد در این طراحی سایت را بدانند و بر آن تسلط داشته باشند. زمانی که اعضای تیم طراحی وب و مدیر بازاریابی و تجاری به این ترتیب با یکدیگر همکاری داشته باشند می توان نتیجه های خوبی به دست آورد و به موفقیت بیشتر طراحی وب (و یا هر گرونه پروژه طراحی دیگر) فکر کرد.

از طرفی هیچ گاه امکان ندارد که به عدم وجود این افراد در طراحی سایت خود فکر کنیم، زیرا باعث می شود از برخی جزئیات و مواردی که این مدیران بازاریابی و تجاری به ما متذکر می شدند، غافل شویم و نتوانیم تصمیم گیری صحیح درباره طراحی وب سایت و یا محصول داشته باشیم. و به این ترتیب قطعا در طراحی نهایی با مشکلاتی مواجه می شویم و به خوبی نمی توانیم کاربر و مخاطبانی را به این طراحی سایت جلب کنیم و به این ترتیب است که با شکست مواجه خواهیم شد. وجود این مدیران بازاریابی و تجاری بسیار ارزشمند است، البته به شرطی که به عنوان راهنما از آن ها در تمامی طول پروسه طراحی سایت و یا محصول استفاده کنیم.

در نهایت داشتن صبر و ادامه فعالیت بر روی وب سایت است که باعث گرفتن نتیجه از آن می گردد بنابراین اموری که می بایست بر روی وب سایت شما انجام گردد را با صبر انجام دهید و نگران آینده نباشیدو موفقیت از آن شما خواهد بود. معمولا شرکت ها صبر کافی در این زمینه ندارند و پس از مدتی وب سایت خود را رها می سازند و حال آنکه با گذر زمان است که وب سایت به موفقیت خواهد رسید.

اشتراک

مجید احدی

مجید احدی هستم‌،توسعه دهنده سایت،قبلا در زمینه دوربین های مداربسته فعالیت داشتم مدتی به کار در حوضه فناوری اطلاعات علاقه مند شدم در حال حاضر به عنوان توسعه دهنده سایت فعالیت میکنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هشت =