تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

ویژگی های یک وب سایت خوب و مواردی که به آن لطمه میزند

ویژگی های یک وب سایت خوب و مواردی که به آن لطمه میزند

شاید مهم ترین نکته در بدست آوردن داده های واقعی معیار های تشخیص برای فهمیدن اینکه سایت، از دید کاربران مناسب است یا خیر. همینطور که میدانیم بعضی از معیارهای تشخیص یک سایت خوب از داده های بدست آمده از رفتار مخاطبین داخل سایت بدست می آیند. با وجود مخاطبین غیر هدف، رفتارهای آنها از کیفیت داده های بدست آمده میکاهد

۱. طراحی گرافیکی مناسب

طراحی یک لغت فراگیر است که تمام عناصر بصری وب‌سایت شما را در برمی‌گیرد، لوگو، فونت، فضاهای سفید، قالب و رنگ‌ها. استفاده از یک رنگ‌بندی که به موضوع وب‌سایت شما مربوط باشد کمک می‌کند که شما و محتوایتان یکپارچه به نظر بیایید. در زمان طراحی لازم است که به فضاهای سفید و استفاده از رنگ‌ها و معنای آن‌ها بیاندیشید.

• شیوه نگارش مناسبی انتخاب کنید. مطالب خود را طوری بنویسید که مخاطب شما حس کند این مطالب برای او نوشته شده است و از خواندن آن لذت ببرد. برای دست یافتن به این هدف،مطالب خود را تا حد امکان و بدون دور شدن از قواعد نگارشی،با لحن محاورهای بنویسید. این شیوه نه تنها دوستانه تر،بلکه خواندن آن هم ساده تر است.

• از رنگ و فونت مناسب استفاده کنید. برای شاخص شدن سایت یک الگوی رنگی مناسب با حال و هوای آن در نظر بگیرید که علاوه بر تنوع بخشیدن به سایت شما به نوعی علامت مشخصه آن هم بشوند. بهتر است برای این کار از یک مشاور طراحی گرافیک کمک بگیرید. هرگز از اهمیت معانی رنگها غافل نشوید.

• از حروف در شکل و اندازه مناسب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که خواندن از روی صفحه مانیتور برای همه کار آسانی نیست، پس باید حروفی با شکل مناسب و اندازه قابل استفاده در عموم کامپیوترها انتخاب کنید.فونتهای جدید و فانتزی در بعضی از مدلهای قدیمی سیستمهای عامل باز نمی شوند.

• هرگز خوانایی را فدای زیبایی نکنید. پس زمینه را تا حد امکان روشن انتخاب کنید و اگر تصاویریا علایم گرافیکی تزئینی در آن هست ،همه را تا حد امکان در حاشیه بگذارید و در غیر این صورت آین تصاویر را کمرنگ کنید. پس زمینه سیاه را فقط در جایی استفاده کنید که مطلبی با حروف درشت دارید،مانند صفحه اول یا تیتر، و پس از آن متن عادی را در زمینه روشن بیاورید.

۲. سرعت بالا آمدن

یکی از معیارهای تشخیص یک سایت خوب سرعت لود شدن آن است. سایت هرچه زودتر لود شود باعث رضایت کاربران می شود زیرا آنها با سرعت بیشتری می توانند سایت دلخواه خود را ببینند. یکی از ابزارهایی که می توان این مورد را سنجید Google’s page speed insights است که به شما سرعت لود شدن سایتتان را می دهد و حتی شما را برای بهبود سایت خود راهنمایی می کند. ( توجه داشته باشید که با IP ایران نمی توانید از این سرویس استفاده کنید.)

۳. محتوا

یکی از اصلی‌ترین راه‌های رسیدن به یک وب‌سایت خوب، فراهم آوردن محتوای خوب و مرتبط با موضوع کار شماست که برای مراجعه‌کنندگانتان جذاب باشد. محتوای شما باید به این سؤال مراجعه‌کنندگانتان پاسخ دهد که:«در این سایت برای من چه چیزی وجود دارد؟»

هر سایتی که محتوایی را به مخاطبین منتقل می کند باید از لحاظ محتوایی کاملا ساده و همه فهم باشد. استفاده از کلمات انتزاعی و غیر قابل فهم نه تنها مخاطبین را از مطالعه ادامه متن منصرف می کند بلکه باعث می شود آنها از سایت ما نیز خارج شوند زیرا حس می کنند زبان مشترکی با سایت ندارند. حتی پیشنهاد می کنیم بجای استفاده از محتوای متنی از محتواهای ویدئویی یا اینفوگرافیک استفاده کنید.

۴. مسیریابی

مسیریابی یا منوهای مسیریابی دکمه‌هایی هستند که مخاطبان شما را به جایی راهنمایی می‌کنند که اطلاعات یا امکانات مورد نیازشان را برآورده کند. معمولاً این نوار در بالای سایت و گاهی نیز در سمت راست آن قرار دارد. استفاده از این دکمه‌ها باید ساده باشد و چینش آن‌ها منظم.

سایت باید به گونه ای طراحی شود تا مخاطبین شما از هرکجای سایت وارد می شوند به مرور به جایی که ما می خواهیم هدایت شوند. ساخت صفحه فرود برای وب سایت ها یکی از عوامل تاثیرگذار در نتیجه گیری آنها است.

۵. دعوت به عمل

«دعوت به عمل» مجموعه‌ای از لغات است که مخاطبان شما را تشویق می‌کند بلافاصله در وب‌سایت شما دست به کاری بزنند، مثلاً خرید کنند، فرمی را پر کنند یا در سایت عضو شوند. هیچ فرمول جادویی برای دعوت به عمل وجود ندارد. راه‌حل، آزمایش مداوم برای رسیدن به چیزی است که برای وب‌سایت و مخاطبان شما پاسخ‌گو باشد.

۶. سازگاری با دستگاه‌های مختلف

روز به روز بر تعداد افرادی که با گوشی‌های موبایل یا تبلت به سراغ سایت‌ها می‌روند افزوده می‌شود، به طوری که پیش‌بینی شده در سال ۲۰۱۷ سهم موبایل از فعالیت‌های اینترنتی بیشتر از کامپیوترهای شخصی خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما از طریق موبایل، تبلت و هر دستگاه دیگری که قابلیت وصل شدن به اینترنت را دارد، قابل مشاهده باشد.

برای اینکه متوجه شوید طراحی ریسپانسیو چیست باید بدانید واژه ریسپانسیو (responsive) به معنای “واکنش گرا” یا “جواب گو” می باشد. علت این نامگذاری این است که در طراحی وب در بسیاری از مواقع نیاز به صفحاتی است که نسبت به سخت افزار کاربر اطلاعات را برای او نمایش دهند یا به عبارت دیگر responsive باشند. به این معنی که اگر صفحه وب را در یک تبلت، گوشی هوشمند یا یک لپ تاپ و یک کامپیوتر خانگی مشاهده کنید، در هر کدام از این دستگاه ها نوع نمایش متفاوتی از صفحه را مشاهده خواهید کرد و صفحه برای هر کدام از دستگاه ها شکل خاصی را بخود می گیرد و نسبت به سایز و بهتر بگوییم resolution صفحه در هرکدام از دستگاه های مذکور شکل خاصی بخود می گیرد.

مورادی که به وب سایت شما لطمه میزند

۱. محتوای قدیمی

اجازه ندهید سایتتان خاک بگیرد. بازدیدکنندگان و مشتریان احتمالی بلافاصله از سایتی که محتوای آن قدیمی است خارج می‌شوند؛ بگذریم از تأثیری که این مسأله بر جایگاه شما در جستجوها خواهد داشت.

۲. محتوای زیادی

این از محتوای کم هم بدتر است. هرچه بازدیدکنندگان شما با حجم بیشتری از مطالب طولانی و اطلاعات پراکنده مواجه شوند، سریع‌تر از سایت شما خارج خواهند شد.

۳. عدم استفاده از تصویر
استفاده نکردن از تصاویر سایت شما را کسالت‌بار و خسته‌کننده می‌سازد. بازدیدکنندگان امروزی انتظار دارند در سایت شما ترکیبی از محتوا و تصاویر و لوگوها را مشاهده کنند.

۴. تصاویر بهینه نشده

سعی کنید با بهینه کردن تصاویرتوسط نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ زمان لود شدن و کیفیت تصاویر را در یک حالت تعادل قرار دهید.دو عنصرحجم و کیفیت در تصاویر مورد استفاده در وب سایت بسیار مهم هستند و نباید یکی فدای دیگری شود بنابر این با بهینه کردن تصاویر توسط نرم افزارهای گرافیکی این دو عنصر را در تصاویر خود به یک تعادل برسانید.زمان کوتاه و کیفیت مناسب.

۵. استفاده از Intro های Flash

استفاده از Intro های Flash بدترین عامل برای شناخته نشدن وب سایت شما در موتورهای جستجوست.اگر فکر می کنید که احتیاجی به شناخته شدن در موتورهای جستجو ندارید از Flash Intro استفاده کنید.صفحات Index یکی از مهمترین صفحات برای موتورهای جستجو هستند پس به بهترین نحو از آنها استفاده نمائید.

۶. استفاده بیش از حد از انیمیشن ها

وب سایتی را در نظر بگیرید که از هر نقطه آن موضوعی در حال چشمک زدن است آیا شما به این وب سایتها علاقه دارید و یا به محض ورود پنجره آن را می بندید؟
سعی کنید اصول سادگی را در وب سایت خود رعایت کنید ، جلب توجه مخاطب بسیار خوب است اما جلب توجه زیادی باعث آزار مخاطب شما خواهد شد و این یک امتیاز منفیست.این جلب توجه نباید به گونه ای باشد که ذهن مخاطب را از موضوع اصلی وب سایت دور کند.

۷. بی‌روح بودن

شما با انگیزه و داستانی کسب‌وکارتان را راه انداخته‌اید. زمان زیادی را صرف طراحی یک استراتژی حرفه‌ای و راه اندازی شرکتتان کرده‌اید، پس اجازه دهید سایتتان شخصیت شما را نشان دهد. اگر کسب‌وکاری دارید که در آن با مشتریانتان بسیار صمیمی هستید و با لبخند به سراغشان می‌روید، از قالب و رنگ‌بندی شاد استفاده کنید. از رنگ‌بندی و نوشتار کسالت‌بار استفاده نکنید. شما باید توجه بازدیدکنندگانتان را جلب کنید و یک سایت بی‌روح خیلی سریع‌تر از آنچه فکرش را بکنید بازدیدکنندگانتان را فراری خواهد داد.

۸. عنوان های نا مربوط

از عنوانهایی برای متون خود استفاده کنید که با متن هم خوانی داشته باشند ، موتورهای جستجو هر چند بسیار هوشمندند ولی در بعضی موارد تفکر انسانی ما را ندارند شاید بعضی از عناوین در تفکر ما با متون همخوانی داشته باشد ولی در چشم موتورهای جستجو این چنین نباشد. بنابر این حداکثر تلاش خود را انجام دهید تا از کلمات مشابهی که در متون خود استفاده کرده اید برای اتنخاب عنوان نیز استفاده کنید. عدم استفاده از عناوین مناسب باعث کاهش اعتبار وب سایت شما در موتورهای جستجو می شود.

اشتراک

مجید احدی

مجید احدی هستم‌،توسعه دهنده سایت،قبلا در زمینه دوربین های مداربسته فعالیت داشتم مدتی به کار در حوضه فناوری اطلاعات علاقه مند شدم در حال حاضر به عنوان توسعه دهنده سایت فعالیت میکنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − سه =