چرا بازدیدکنندگان وب سایت به مشتری تبدیل نمی شوند و عوامل موثر در تبدیل بازدید کننده به مشتری

توسط مجید احدی
خیلی از سایت ها را می بینم با اینکه طراحی خوب و کیفیت محتوای عالی دارند ولی باز هم در تبدیل بازدید کننده به مشتری ناتوان هستند و روزانه بازدیدکنندگان زیادی را به راحتی از دست می دهند. دلیل اصلی موفقیت یک کسب و کار اینترنتی جذب مشتری است. چون اگر هر وب سایتی هر چقدر هم که در جذب ترافیک قوی عمل کند ولی نتواند محصولات و خدماتش را به بازدیدکنندگانش بفروشد در واقع کارش بی فایده است. تبدیل بازدیدکننده به مشتری معضلی است که دامن گیر بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی شده است و با وجود ترافیک خوبی که روزانه دریافت می کنند ولی در فروش محصولاتشان زیاد موفق نیستند. در این مقاله قصد دارم راجع به تبدیل بازدیدکننده به مشتری صحبت کنم و عوامل موثر در تبدیل بازدیدکننده به مشتری را براتون عنوان کنم و توضیحاتی را دراین باره به شما بدهم.
عوامل موثر در تبدیل بازدیدکننده به مشتری
۱- سرعت سایت
اولین موردی که باید حتما رعایت کنید بهینه سازی صفحه نخست سایتتان است. باید سرعت بارگذاری سایت خود را بالا ببرید. شما فقط ۳ ثانیه زمان دارید تا فردی که به سایت شما مراجعه می کند را در سایت خود نگه دارید. طبق تحقیقات به عمل آمده ۵۸ درصد بازدیدکنندگانی که وارد سایتی می شوند اگر بیشتر از ۳ ثانیه زمان بارگذاری آن سایت طول بکشد از آن سایت خارج می شوند. در مقاله راه های افزایش سرعت سایت فاکتورهای مهمی را برای افزایش سرعت سایت مطرح کرده ام که بهتون پیشنهاد می کنم همین الان این مقاله را مطالعه کنید تا سرعت بارگذاری سایت خود را به صورت چشمگیری بتوانید افزایش دهید.
۲- صفحات فرود
یکی از فاکتورهای مهم در تبدیل بازدیدکننده به مشتری صفحات فرود است. در واقع از طریق صفحات فرود می توانید اطلاعات مشتریان احتمالی خود را دریافت کنید و از این طریق می توانید با آن ها در ارتباط باشید. در طراحی صفحات فرود خود باید خیلی دقت داشته باشید. سعی کنید محتوایی را که می خواهید از طریق صفحات فرود به بازدیدکنندگان خود دهید متضاد فعالیت شما نباشد. یادتان باشد شما زمان بسیار کوتاهی دارید تا بتوانید روی بازدیدکنندگانتان اثر بگذارید و آن ها را به یکی از کاربران سایتتان تبدیل کنید. پینشهاد می کنم مقاله اصول طراحی صفحات فرود را هم حتما بخوانید.
۳- عدم اعتماد
درباره اعتماد سازی در سایت بسیار صحبت کرده ام و راه های جلب اعتماد مشتریان را در مقاله مهمترین عوامل جلب اعتماد مشتری در سایت عنوان کردم. متاسفانه بسیاری از سایت ها هستند که در این مورد ناتوان هستند و نمی توانند به گونه ای که مشتریان به آنها اعتماد کنند عمل کنند. به عنوان مثال یکی از راه های اعتماد سازی این است که در همان صفحه محصولتان نظرات صوتی و تصویری از مشتریان راضی قبلی قرار دهید. یا اینکه یک دمویی از محصولتان برای متقاضیان به خرید محصولتان قرار دهید. مثلا یک فصل از کتابی را که می خواهید بفروشید را به صورت رایگان در صفحه محصول قرار دهید.
۴- ارائه محتوای بی کیفیت
یکی از عواملی که باعث فرار بازدیدکننده از سایت شما می شود محتوای بی کیفیت است. محتوایی که ارائه می کنید بیان گر تخصص و سابقه شماست. اولین موردی که بازدیدکنندگان را ترغیب به دنبال کردن کار شما می کند محتوای ارزشمند شماست. هر محتوایی که در سایتتان ارائه می کنید اعم از مقالات، پادکست ها، ویدئوهای آموزشی و از همه مهمتر پیشنهاداتی که در لندینگ پیج های خود ارائه می کنید باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. اگر محتوای خوبی نداشته باشید یعنی اینکه چیزی برای گفتن ندارید.
تبدیل بازدیدکننده به مشتری وب سایت
اولین مشکل در این زمینه این است که این روند قابل مشاهده نیست و از این رو برای درک کردن نیز بسیار سخت می باشد. از نظر تئوری، این موضوع به این معنا می باشد که یک بازدیدکننده را به مشتری وب سایت خود تبدیل کنیم. شرکت هایی که دارای وب سایت فروشگاهی می باشند، این جمله را به این ترتیب تعبیر می کنند که، افرادی محصولات وب سایت شان را خریداری نمایند. در برخی از طراحی وب سایت ها نیز به معنی دریافت آدرس ایمیل برای ارسال ایمیل به بازدیدکنندگان و دعوت آن ها به مشاهده صفحه اصلی وب سایت می باشد. طراحی سایت ها و یا اپلیکیشن های گوشی همراه این جمله را این گونه تعبیر می کنند که یک شخصی اپلیکیشن را دانلود کند و یا اکانتی را بسازد.
تمامی این تعریفات دو مورد را به طور مشترک در خود دارند:
۱- تمامی این تعریف ها “تبادل برخی چیزها با یکدیگر” را مشخص می کند.
۲- انجام این مورد سخت تر از آن چه که فکر می کنید، می باشد.
چه شما اشخاصی را در ازای ارائه داده ها و اطلاعات متناسب، به رونمایی از محصولات و سرویس های خود در طراحی سایت دعوت کنید و یا لیوان قهوه ای به آن ها در ازای دریافت ۵ دلار بدهید، فرقی ندارد، تلاش شما برای اینکه بازدیدکننده به مشتری تان تبدیل شود در صورتی انجام می پذیرد که این مشتری این تبادل را قبول داشته باشد. از این رو، چرا برخی بازدید کنندگان این تبادل را قبول نمی کنند و چرا به مشتری شما تبدیل نمی شوند؟
چرا بازدیدکنندگان طراحی سایت به مشتریان طراحی وب سایت دایمی شما تبدیل نمی شوند؟
این امر ممکن است به علت یکی از این سه موارد اتفاق بی افتد:
- موردی که شما به آن ها ارائه می دارید را دوست ندارند
- آن ها درک نمی کنند که شما چه مواردی را ارائه می دارید
- آن ها دوست ندارند بابت محصول و یا سرویسی که در طراحی سایت خود ارائه می دارید، هزینه کنند.
نتایج این سه دلیل به این ترتیب است:
- هدف شما را متوجه نمی شوند
- مواردی که ارائه می دارید را نمی خواهند
- به مواردی که ارائه می دارید، نیاز ندارند
بازدیدکنندگان هدف تجارت و طراحی سایت شما را متوجه نمی شوند
به شعار برخی از شرکت های محبوب نگاهی بیاندازید، شما ممکن است اعتقاد داشته باشید که بهترین استراتژی بازاریابی این است که به طور تصادفی کلماتی را برای شعار طراحی سایت و یا تجارت خود انتخاب کنید.
متاسفانه، این استراتژی برای تجارت و طراحی وب سایت تازه تاسیس تان کارایی ندارد. این شرکت های محبوب با داشتن شعارهای متناسب، توانستند میلیون ها دلار از این بازاریابی به دست آورند و از این شعار در طراحی سایت و بسته بندی محصولات شان نیز استفاده می کردند. شما نیز بی میل نیستید تا به این درجه از ثروت و درآمدزایی برسید، به همین دلیل باید پیام مناسبی را برای طراحی سایت و یا تجارت خود انتخاب کنید تا مردم و کاربران وب سایت واقعا انگیزه داشته باشند تا از طراحی سایت و یا تجارت شما خرید کنند.
این موارد دقیقا چیزی که به صورت روزانه مشاهده می کنم. افراد زیادی برای تجارت و طراحی سایت شان این شعارها را می نویسند. آن ها شروع به ساخت صفحه اصلی وب سایت خود می کنند و سعی می کنند که بهترین طراحی را داشته باشد.
اما توجه داشته باشید اگر کاربران و یا اشخاص پیام و هدف طراحی سایت و تجارت تان را درک نکنند، از محصولات و سرویس های طراحی سایت و یا تجارت شما استفاده نمی کنند. اگر هم فکر می کنید که این افراد زمان و تلاشی را صرف دریافتن این پیام و هدف می کنند، باید بگویم که در اشتباه هستید. کاربران تنها ۵ ثانیه به محصولات و سرویس های طراحی سایت تان نگاهی می اندازند و اگر در درک کردن این پیام و هدف به مشکل برخوردند به سرعت از سایت خارج می شوند و وب سایت های دیگری را امتحان می کنند.
چگونه این مشکل را حل کنیم؟
این مشکل با اجرای چندین تست کوتاه رفع می گردد. در ابتدا، باید دلیل خروج کاربران از وب سایت خود را کشف کنید. به این منظور، ۴ یا ۵ نفری را بیابید که در زمینه تجاری شما کار می کنند اما چیزی درباره محصولات و سرویس های وب سایت شما نمی دانند. صفحه اصلی طراحی سایت خود را برای این افراد اجرا کنید و به مدت ۵ ثانیه از آن ها بخواهید به این صفحه نگاه بی اندازند. سپس از آن ها بخواهید که بگویند: “محصولات و سرویس های این وب سایت درباره چیست؟ چه کسانی می توانند از این محصولات و سرویس ها استفاده کند.”
اگر اولین و دومین سوال را اشتباه پاسخ دادند، شما باید بیشتر روی پیام رسانی وب سایت خود کار کنید. این روند را تا زمانی که افراد در تست پاسخ متناسبی به شما بدهند، باید تکرار کنید.
برخی بازدیدکنندگان وب سایت، محصولات و سرویس های شما را نمی خواهند
تنها به این دلیل که مردم می دانند که محصولات و سرویس های شما درباره چیست، به این معنا نیست که می خواهند از آن استفاده کنند. محصولات و سرویس های موجود در سایت باید مشکلی را حل کنند. حتی بازی ها و اپلیکیشن ها نیز باید این خاصیت را داشته باشند. پاسخ دادن به این سوال “چگونه با حداقل تلاش ممکن خود را با آن محصول و یا سرویس وفق دهم؟” می تواند مشکلی باشد که خیلی از افراد با آن مواجه هستند و همه ما به دنبال حل این مشکل هستیم.
این مشکلات نه تنها باید رفع گردد، بلکه باید به روش صحیح حل شدن این مشکل نیز دقت نمود. به طور مثال اگر من بخواهم در ازای دریافت ۲۰ پوند مشکل شما را حل کنم، قطعا قبول خواهید کرد، اما اگر بگویم در ازای قطع کردن پاهای تان این مشکل را حل می کنم، هرگز به آن فکر هم نخواهید کرد. شاید مشکل در این مثال شناخته شود اما راه حل بسیار نامتناسب و درو از عقل و منطق می باشد.
برای این که کاربران سایت به مشتری وب سایت تبدیل شوند، باید اطمینان حاصل کنید که این کاربران افرادی هستند که با خرید محصولات و سرویس های سایت شما، مشکل خود را رفع می کنند. اما اگر مشکل آن ها با مواردی که در وب سایت خود ارائه می دارید حل نگردد، به مشتری وب سایت شما تبدیل نمی شوند. حل کردن این مشکل از تجارت و طراحی سایت بسیار سخت تر از مسئله پیام رسانی به مخاطبان وب سایت تان می باشد.
چگونه این مشکل را حل کنیم؟
صراحتا دلیل این اتفاق بیشتر این است که صاحبان وب سایت با مشتریان خود صحبت نمی کنند. اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید، از همین حالا به فکر آن باشید. زمانی را با افرادی که مخاطب طراحی سایت و تجارت شما می باشند، بگذرانید و درک کنید که چه مشکلات دارند و چه راه حل های متناسب آن ها می باشد.
قبل از این که هر محصول و یا سرویسی را در وب سایت خود قرار دهید، مطمئن شوید که محصول و یا سرویس مورد نظر، مشکل مخاطبان وب سایت و یا تجارت تان را حل خواهد کرد. شما باید مخاطبان مورد نظر وب سایت و یا تجارت خود را مشخص کنید و سپس بر اساس نیاز و خواسته های شان، سایت خود را ساخته و محصولات و سرویس های خود را در آن جا قرار دهید.
شما باید متوجه شوید که مخاطبان وب سایت شما چه کسانی هستند و از کجا می آیند. می توانید برنامه Ethnio را نیز دانلود کنید که در این زمینه بسیار به شما کمک می کند. صحبت کردن با مخاطبان وب سایت و یا تجارت تان می تواند به شما بینش و فرصت هایی ارائه دهد که دریابید این افراد چه نیاز ها و خواسته هایی دارند و باید در جهت رضایتمند کردن آن ها چه مواردی را انجام دهید.
مخاطبان وب سایت به چیزی که شما ارائه می دارید، نیاز ندارند
آخرین دلیل که بازدیدکنندگان سایت به مشتریان وب سایت تان تبدیل نمی شوند، این است که آن ها فکر می کنند که محصول و یا سرویس طراحی سایت تان ارزش سفارش دادن و خریدن را ندارد. حتی اگر شما به صورت رایگان نیز موارد را در سایت خود ارائه دهید، ممکن است باز هم این اتفاق بی افتد. ارزش محصول و یا سرویس وب سایت تنها به قیمت آن باز نمی گردد.
این گونه تصور کنید: من به نزد شما می آیم و می گویم که یک نرم افزار ایمیل کلاینت جدید شگفت انگیز می شناسم که بسیار سریع است و همان چیزی است که می خواهید و بسیار شگفت انگیز عمل می کند. اما یک موردی وجود دارد و آن هم این است که باید آدرس ایمیل خود را عوض کنید. آیا شما این کار را می کنید؟ البته که نه. تغییر آدرس ایمیل می تواند دردسر بزرگی باشد. زمان زیادی را می طلبد و زمان برای شما ارزشمند است.
به این ترتیب، زمان کاربران سایت شما نیز ارزشمند است. از این رو مشکلات و مشقت های آن ها را درک کنید. اگر محصول و یا سرویس های سایت تان برای استفاده سخت باشد و یا درک آن بسیار پیچیده باشد، شما بهای این موارد را برای مشتریان خود بسیار بالا می برید. به همبن دلیل، فرقی نمی کند که چه مشکل بزرگی را نیز توسط مواردی که در وب سایت خود ارائه می دارید حل می نمایید، مشتری اعتقاد ندارد که محصول و یا سرویس وب سایت شما برای آن ها ارزشی دارد.
چگونه این مشکل را حل کنیم؟
شما با انجام تست کاربردی بودن سایت به راحتی می توانید بر این مشکل غلبه کنید. با این روش می توانید دریابید که به وسیله محصولات و سرویس های وب سایت تان، به چه میزان می توانید مشکل مخاطبین خود را حل نمایید.
اگر مشکل مربوط به قیمت محصولات و سرویس های طراحی سایت تان بود، نیاز دارید تا تست بهینه سازی قیمت را اجرا نمایید. بسته به نوع محصول و یا سرویسی که می سازید، نیاز به استراتژی مختلفی دارید، اما استراتژی متداول این است که محصولات خود را به افراد گوناگونی با قیمت های متفاوت به فروش برسانید. این موضوع زمان زیادی را می طلبد، اما می تواند تمایز بزرگی میان شکست و موفقیت در یک تجارت باشد.
چرا باید روی این موضوع دقت داشته باشیم؟
زمانی که با مشکلی در طراحی سایت و یا تجارت خود بر می خورید، تنها درصدد رفع آن بر می آید. اما بسیار ایده خوبی است تا علت ایجاد مشکل را دریابید و به این ترتیب حل کردن آن بسیار آسان تر خواهد شد.
همان طور که دیدید، زمانی که مشکل درک نکردن پیام تجارت و یا سایت توسط بازدیدکنندگان وب سایت باشد، تغییر قیمت نمی تواند کاری انجام دهد. اگر طراحی سایت و یا محصولات تان به حل نکردن مشکل مخاطبان کمک نمی کند، واضح سازی پیام و هدف وب سایت نمی تواند مشکل موجود را حل کند. اگر طراحی سایت و یا محصول شما برای استفاده سخت باشد، با رایگان ارائه دادن آن هم چیزی تغییر نمی کند. باید دلیل این سه مشکل را از ریشه بیابید و با انجام آزمایشات و تحقیقاتی به دنبال راه حل آن باشید.
به یاد داشته باشید، هرچه سریع تر مشکل تبدیل بازدیدکنندگان طراحی سایت به مشتری دایمی طراحی وب سایت خود را حل کنید، زودتر می توانید مخاطبین و مشتریان بیشتری را جذب کنید و آن ها را همیشه در تجارت و طراحی سایت خود داشته باشید. حل کردن مشکل برای گروهی از کاربران سایت شاید کار آسانی نباشد، اما با تفکیک کردن مشکل موجود به راحتی می توانید آن را حل کرده و نتایج مثبتی از آن حاصل کنید.
مطالب پیشنهادی

روش هایی جهت حفظ رتبه در موتورهای جستجو
25 مهر 1396