تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

چگونه مسائل فنی سایت را به مشتریان توضیح دهیم؟

چگونه مسائل فنی سایت را به مشتریان توضیح دهیم؟

یکی از مجادلات و درگیری های بزرگ ما زمانی که کار مشتری را انجام میدهیم این است که اطلاعات فنی را به طور موثری با مشتریان ارتباط دهیم. اکثر توسعه دهندگان اجتماعی جامعه ما با این موانع رو به رو هستند. ارجاع دادن راه حل های فنی به مشتریان وب سایت همیشه با مشکلات ارتباطی مواجه می شود.

به تازگی،ما ۱۰ نفر از طراحان و برنامه نویس های وب سایت با تجربه را برای بحث و گفت و گو روی این موضوع دعوت کرده ایم. هدف ما رسیدن به کلید و راهنمایی هایی بود که روی ارتباطات سالم و موثر مشتریان سایت در طول پروژه های فنی اجرا می شود.
هر کسی این موافقت را اعلام می کند که ساده سازی فنی یک مهارت مهم برای طراحان وب سایت می باشد: اگر می خواهید که مشتری طراحی سایت به شما و تخصص تان اعتماد کند، شما نیاز دارید که ارتباط موثری با آن ها داشته باشید.

بر اساس این موضوع ها، ارتباط مشتریان ۵ تا ۱۵% از حجم کاری هفتگی تان را مشغول می سازد. در این زمینه و این فصل، ما درباره ۶ راه برای توسعه دهندگان به منظور ارتباط موثری تری با مشتریان غیر فنی شان ارائه می دهیم. در اینجا شما امیدوار می شوید تا دیدگاه ها و مثال های کارآمدی را بیابید.

۱- با دقت کانال های ارتباطی خود را انتخاب کنید

*** تمامی کانال های ارتباطی یکسان به وجود نیامده اند.

مشتریان مختلف ممکن است کانال های ارتباطی مختلفی را ترجیح دهند. شما کانال ها را می توانید تلفن، چت کردن، ویدئو، ملاقات های حضوری خطاب کنید.

البته،شما باید تلاش کنید تا با کانال ارتباطی مورد علاقه مشتریان تان مطابقت داشته باشید و آنها را درک کنید. این موضوع نشان می دهد که شما انعطاف پذیر هستید.درهر صورت، شما هم چنین باید اطمینان حاصل کنید که آن ها با راه ارتباطی شما مطابقت یافته اند. و راه ارتباطی شما باید قطعا ایمیل یا ابزار های مدیریت پروژه شما باشد.

چرا؟ زیرا کانال های غیرحضوری و نوشتاری قدرت کنترل بیشتری روی ارتباطات به شما می دهد.

درست از زمان شروع پروژه ،آشکار سازید که این ها کانال های ارتباطی رسمی شما خواهند بود.

آن ها هم چنین به شما امکان می دهند که:

  • صحت پاسخ هایتان را بررسی کنید;
  • زمان زیادی را روی تدوین کردن و ویرایش کردن پاسخ های تان بگذارید;
  • تبادلات متناوبی را برای مدیریت کردن انتظارات آن ها تنظیم کنید.

گفت و گو های زنده اغلب زمان کافی را برای فکرکردن جوانب کار مهیا نمی سازد. بله،مهم است که در دسترس مشتریان تان باشید.اما شما نمی توانید بدون وقفه در طول ساعات کاری تان چت کنید; در این صورت هیچ کار دیگری نمی توانید انجام دهید.

اگر شما تبادلات زنده چشمگیری دارید، نقاط کلیدی و راهنما را چه با ایمیل یا ابزار های مدیریت پروژه تان دوباره بررسی کنید.یک طراح وبسایت که ما با او مصاحبه کردیم یک فهرست واضحی از تذکرات و عملکرد ها برای هر دو جوانب، درست بعد از ملاقات حضوری تنظیم نمود. او اغلب این فهرست را در هر زمانی به مشتریان شان می فرستند.

این ارتباطات نوشتاری به عنوان یک آرشیو گران بها برای شما، گروه تان، و در نهایت مشتریان تان عمل خواهد کرد.

۲- مدارک بصری را هرچقدر می توانید به کار برید
مفاهیم نوشتاری برای ارتباطات واضح تر ضروری می باشند. در هر صورت، زمانی که وقت ساده سازی فنی فرا می رسد، معیار متوسط دیگری که باید حتما به کار ببرید وجود دارد: مدارک بصری.

چرا؟خوب،در یک سطح بیولوژیک، مفاهیم بصری بیشتر از متن برای کشف شدن آسان می باشد و برای ذهن و مغز ما یادآوری آن آسانتر می باشد.
از این رو،نمایش دادن،نه تنها بیان کردن و گفتن،برای تلاش های ارتباطاتی شما شگفت آور عمل خواهد کرد.

گابریل،یک طراح وب سایت با تجربه،به ما گفته بود که ابزار عکس گرفتن از صفحات اولین چیزی است که او در هر کامپیوتر جدیدی نصب می کند:

“مطمئنا،مشتریان زمانی که من توضیح می دهم که ما چه کاری انجام میدهیم خوش شان می آید،اما آن ها بیشتر حتی علاقه مند به این هستند که من به آن ها نشان بدهم که چه کاری انجام میدهم”.

برای ارتباطات غیر حضوری معمول (ایمیل ها)،همیشه سعی کنید که تصاویر صفحات، فایل های Gif یافیلم های ضبط شده را به منظور توضیح نقطه نظرات تان ،ضمیمه کنید. هیچ چیز به اندازه ی یک ابزاری که نمایش های زنده و آدرس وب سایت مطابقت دارد یک مشتری را آسوده نمی کند.

و زمانی که شما در جلسه ایی هستید که پروژه طراحی جدیدتان را رونمایی می کنید، نسخه های نمایشی زنده باید به تاکتیک و روش تان مرتبط شود. بگویید که شما یک قالب کارآمد از وب سایت را مورد بحث قرار می دهید.فقط به مشتریان نگویید که روی موبایل خوب به نظر خواهد رسید.به جای آن، یک تبلت واقعی در اختیارشان بگذارید و بگذارید خودشان این امر را امتحان کنند. ابزارهای بصری می تواند به عنوان سندی که شما دقیقا چه کاری انجام می دهید،عمل کند.

۳- قدرت نفوذ چارچوب های مطرح از منابع
اکثر مشتری های وب سایت ها در کل حداقل برخی تجربه با وب سایت یا تکنولوژی را دارند. این ها را به عنوان نقاط مغایرت وتفاوت برای ساده سازی ابتکار و رقابت های فنی ،امتحان کنید و به کار ببندید. بیشتر توسعه دهندگان وب سایت که ما صحبت کردیم، قبول داشتند که ارجاع دادن زمینه های رایج فنی به مشتریان شان کمک می کند تا بهتر درک کنند. برخی از مثال ها:

  • خرید کردن اینترنتی و تجارت الکترونیک می تواند با تجربه های Amazon مقایسه شود.
  • تعاملات اجتماعی می تواند با جنبه های فیس بوک و تویتر توضیح داده شود;
  • ویژگی ها و خصوصیت های مدیریت مفهوم سازی می تواند به CMS مشهور WordPress قیاس شود.

پیش روید و از مشتریان تان بخواهید که چه ابزار،برنامه یا تکنولوژی هایی در زندگی شان استفاده می کنند.سپس از خودتان بپرسید: چه طور شما می توانید با این موضوعات به منظور ارتباط برقرار کردن با نقطه نظرتان موازات برقرار کنید؟

مقایسه دیگر روش های ساده سازی رایج در ادامه مصاحبات ما قرار دارد.اکثر طراحان وب سایت از تشبیه هایی برای آسان کردن درک مشتریان شان استفاده کردند. مقایسه ای که اغلب به ما کمک می کند سنجیدن ساختار نرم افزار، وب سایت ها، و اپلیکیشن هایی موجود در منزل می باشد.

برخی از تصمیمات و انتخاب ها نیاز است که در ابتدا برای تمام چیز هایی که بعد ها ثابت و پایدار می ماند،انجام شود. و برخی ابزارها که شما استفاده می کنید احتمالا عینا مشابه یک اساس و بنیاد از پیش ساخته شده خانگی می باشد. آن ها به شما امکان می دهد که شروع به پیشرفت کنید و روند تان را سرعت بخشید.

۴- دلسوز و ثابت قدم باشید
یک نگرش مثبت می تواند همراه با ارتباطات و روابط مشتریان باشد. بسیار آسا فراموش خواهد شد که چه میزان تخصص شما حرفه ای میباشد. در هر صورت، همیشه یادآور شوید که مشتریان تان ضرورتا تجربه و آگاهی های شما را به اشتراک نمی گذارند. سعی کنید که خودتان را جای آن ها قراردهید.
مهم ترین راهکار: شما تنها نرم افزار، برنامه، و وب سایت ها رابه وجود نمی آورید شما روابط را می سازید.

بنابراین در تمامی زمان ها، سعی کنید که دلسوز، صبور، و ثابت قدم باشید. ذهن خود را رها کنید، آرام باشید، و زمان را به کار گیرید. به خصوص در طول گفت گو های زنده. این نگرش ها مشتریان را در طول مشکلات سخت آرام می سازد ، و اعتماد و قدرشناسی برای تخصص شما رامهیا می کند.
مخصوصا ثابت قدم بودن ضروری است. هم چنان که پروژه طراحی وب سایت شما پیش می رود، برخی چیز ها تغییر می کند، یا عینا افول می کند.

بنابراین در حالی که آموزش های اولیه مهم می باشد، ارتباطات مشتریان هوشمند معین خواهد کرد که چگونه شما روابط تان را سالم و محکم نگاه می دارید.

و در آخر اما نه کمتر از موارد پیش: مشتریان شما واقعا برای سرویس های شما پول پرداخت می کنند. آن ها لایق نسخه ها و ورژن های بهتری از شما می باشند، این طور فکر نمی کنید؟

۵- انتخاب ها را ارائه دهید ، مشتریان را در تصمیم گیری ها وارد کنید

با استفاده از ۴ نکته بالا مشتریان تان را آگاه و مطمئن خواهید ساخت. و اولین بار که آن ها با این ویژگی ها آشنا می شوند، شما می توانید انتخاب ها را به آن ها ارائه دهید.و آن ها را در تصمیم گیری دخالت دهید:

  • علایق آن ها را به کار یا پروژه آنها جلب کنید;
  • حس مشارکت و مدیریت آن ها را افزایش دهید
  • سطح مسئولیت پذیری مشترک آن ها را ارتقاء دهید.

و برای کمک به واضح ساختن سلسله مراتب انتخاب ها، یک بعد تجاری را به آن ها مربوط سازید: راه حل A به کاربران شما برای انجام X آزادی بیشتری را ممکن خواهد ساخت، اما ۲۵% بیشتر هزینه بر می دارد. راه حل B به کاربران شما برای انجام X استقلال کمتری خواهد داد، اما ۱۵% هزینه را کاهش می دهد.به نظر شما، آیا استقلال بیشتر کاربران تان به افزایش هزینه ها می ارزد؟

۶- بدانید که کجا مرزها را تعیین می کنید
ما تا به حال دیده ایم که ساده سازی های فنی خوب, ارزش های شگرفی برای هر دو طرف دارد.اما آن اشکالاتی را هم دارد. اگر شما آن را بیشتر از حد انجام دهید، شما وقت گران بهای تان را برای خودتان و مشتریان تان از دست می دهید.

شاید آن ابزار بسیار کوچکی برای ریز شدن و وارد جزئیات شدن قبل از درست کردن آن باشد.یا شاید یک انتخاب ساختاری بسیار سخت برای ترجمه کردن به زبان NON-GEEK باشد. در آخر ، در استفاده از میانبرها(مانند آنالوگ های ساده) برای رسیدن به نقطه نظرات متقابل تان تردید نکنید.البته، حد و مرز اینجا بسته به سطح آگاهی تکنولوژی مشتریان تان و عمق روابط شما تغییر می کند. و اگر یک مشتری پاسخ صریحی بخواهد، شما باید همیشه سعی کنید تا آن را مهیا سازید.

در غیر این صورت، برای قدرتمند ساختن اعتمادی که از پیش ساخته اید شک نکنید; و از آن ها بخواهید تا به شما اعتماد کنند.

*** شما زمانی موفق خواهید بود که پروژه های زیادی داشته باشید، زمانی پروژه های زیادی خواهید داشت که مشتریان زیادی داشته باشید، و مشتریان فقط زمانی که به شما “اعتماد” کنند پروژه را به شما تحویل خواهند داد.
سعی کنید در توضیح دادن مسائل فنی به مشتریان که هیچ اطلاعاتی ندارند افراط و تفریط را رعایت کنید، زیرا چه توضیحات اضافی و پیچیده و چه توضیحات کم و ناکامل مشتری را سردرگم میکند و ممکن است به شما اعتماد نکند.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − دو =