تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

چگونه مشکلات کاربران سایت را درک کنیم

چگونه مشکلات کاربران سایت را درک کنیم

ایده ها و نظرات کاربران کاملا با هم فرق دارد.خلاقیت، در خون انسان ها جریان دارد. افراد با دیدن پروژه های طراحی، بسیار هیجان زده می شوند و به وجد می آیند، اما این که چه کسی این طراحی را انجام داده است، اصلا برای آن ها مهم نیست.

دیدگاه یک کاربر، برای حفظ تجارتی قوی و موفق بسیار حائز اهمیت است. اما واقعا طراحان از کجا می دانند که قرار است با چه کسی کار کنند؟
شما طراحان وب سایت باید جستجوی خود را انجام دهید. شما طراحان وب سایت می توانید با مشتریان وب سایت ،راجع به محصولات مورد استفاده، صحبت کنید و از آن ها بازخورد بگیرید. شما طراحان وب سایت می توانید در صورت نیاز، مشتریان خود را عوض کنید. چرا که اصلا از کار با آن ها لذت نمی برید.

دوما به هوش خود اعتماد کنید. به نظر من ، مشتری، فردی است که از همان ابتدا و قبل از بستن قرارداد، از بحث های اولیه خسته شده و تمایل ندارد تا در جهت کار با شما، به مهارت های کافی دست یابد و کاربر حرفه ای شود.

شما از همان ابتدای طراحی وب سایت، باید مشکل کاربران خود را درک کرده و رابطه طراحان وب سایت و مشتریان را ثابت کنید.
ما در اینجا به یک سری از مشکلات مشتریان اشاره می کنیم که ممکن است در روند طراحی سایت، پیش پای شما قرار بگیرند

۱- مشتری مردد و شکاک
بعضی از مشتریان، مشتری واقعی نیستند و به دنبال عرضه کنندگان می باشند. البته هدف آن ها ، این نیست که تمایل دارند تا با عرضه کنندگان در ارتباط باشند، در اصل آنها مجبورند. مشتری شکاک ، همیشه از انجام کارها امتناع می ورزند.

یک مشتری واقعی ، دوست ندارد تا از رهنمون های شما استفاده کند، بلکه خودش می خواهد کاری را انجام دهد و حتی وب سایتی را طراحی کند. مشتری شکاک، مشتری است که اصلا نیاز به طراحی وب سایت جدید ندارد، اما صرفا به خاطر این که مجبور است، به سمت وب سایت ها روی می آورد. می دانید که چرا این مشتریان ، شکاک می باشند؟ چون که از طراحی های قبلی وب سایت که توسط طراحانی که در خانه طراحی شده بودند، اصلا راضی نبودند و احساس سرخوردگی می کنند.

طراحان وب سایت به سختی می توانند با مشتریان بد دل و شکاک ارتباط برقرار کنند. چرا که آن ها، خیلی دیر به خواسته های شما پاسخ می دهند و نسبت به ایده های شما هیچ حسی نداشته و واکنشی به نظرات و ایده های شما نشان نمی دهند.

۲- کاربران غیر واقعی
آیا واقعا احتمال دارد که کاری موفق از آب در بیاید؟ اغلب مشتریان تمایل دارند تا قبل از ایجاد شغل، به دنبال عرضه محصولات مورد نظر خود باشند.
شما طراحان وب سایت باید مراقب ارتباط با مشتریان وب سایت خود باشید. مشتریان همیشه به دنبال رهنمون ها و راهبرد های شرکت ها در طراحی وب سایت می باشند. آن ها در آخر متوجه می شوند که شرکت هیچ کاری برای آن ها انجام نداده و فقط به درد مشاوره می خورد. این مشتریان فقط می خواهند تا وقت شما را بگیرند و از صحبت با شما برای حرفه خود سوء استفاده کنند.این کاربران فکر می کنند که شما باید برای طراحی آن ها معجزه کنید و سریعا وب سایتی را طراحی کنید.

در نظر گرفتن مقیاس های زمانی و هزینه ها ،به شما طراحان وب سایت، کمک می کند تا پروژه های واقعی را طراحی کنید. شما طراحان وب سایت ، بهتر است که از همان اول کار طراحی خود، از راهنمایی مشاوره ها استفاده کنید تا بتوانید طراحی موفقی را انجام دهید. شما طراحان وب سایت باید وب سایت خود را به صورت خلاقانه و بهینه طراحی کنید.

۳- مشتریان پشت پرده
بعضی از مشتریان ، مشتریان مخفی می باشند. شما در اصل با مشتریانی در وب سایت خود در ارتباط می باشید که نقش عروسک را دارند و هیچ قدرتی برای تغییر سازمان نداشته و در اصل ، پشت طراحی های شما مخفی می شوند.
شما طراحان وب سایت، باید مشتریان واقعی خود را بشناسید. مشتریان همیشه پشت طراحی های شما مخفی می شوند و شما نمی توانید با آن ها، مستقیما در ارتباط باشید. شما باید در طراحی وب سایت خود، به صورت خیلی موثر با مشتریان واقعی اما پشت پرده ، ارتباط برقرار کنید و مرتبا راجع به طراحی وب سایت خود، از آنها بازخورد بگیرید. شما طراحان وب سایت باید قبل از همکاری با مشتریان پشت پرده ،آن ها را به خوبی شناخته و مورد ارزیابی قرار دهید.
شما طراحان وب سایت باید در طراحی وب سایت خود، تصمیمات مفید بگیرید. هیچ چیز بدتر از این نیست که شما با مشتری ای کار کنید و یک سری تصمیمات راجع به فرآیند طراحی خود بگیریدو ناگهان رییس شما وارد می شود و هر چه ریسیده بودید را پنبه می کند.

۴- مشتری هلیکوپتری
مشتریان هلیکوپتری، مشتریانی هستند که خیلی زیاد در وب سایت جستجو میکنند. آن ها برای پروژه طراحی وب سایت، ارزش بسیاری قائل هستند. اما به توانایی های شما شک داشته و مجبورند که مرتبا در وب سایت ها به دنبال شرکت های طراحی وب سایت جستجو نمایند.

من قبلا در شرکت طراحی وب سایت خودم، مشتری داشتم که اصلا عجله ای برای انجام پروژه نداشت. او مرتبا نماینده ای را به شرکت من می فرستاد تا کارهای طراحی من را زیر نظر بگیرد. اوه، او هر روز این کار رو انجام می داد. من احساس می کردم که روند طراحی این پروژه، خیلی آرام و دلسرد کننده است. هرچه بیشتر مشتریان وب سایت به ما طراحان وب سایت، اعتماد کنند، طراحان وب سایت هم درهای بیشتری را به روی آن ها باز می کنیم و آن ها را بیشتر در جریان پروژه قرار می دهیم.

اوه، مچ مشتریان هلیکوپتری گرفته شد. می دانید چرا؟ آن ها نه توانستند جستجوهای موفقی داشته باشند، و نه نتوانستند ، به خود بقبولانند که ما طراحان وب سایت، مهارت های منحصر به فردتری و متمایزتری از دیگران داریم. پس نتایج طراحی وب سایت آن ها، خیلی وحشتناک شد.شما طراحان باید به این نکته توجه داشته باشید که این مشکل اصلا ربطی به شما ندارد و شما تقصیری ندارید.

بعضی از مشتریان ، به نوبه خود خلاقیت های منحصر به فردی دارند. این مشتریان مرتبا سعی دارند تا مهارت های مربوطه یا غیر مربوطه خود را به شما القا کنند و از شما طراحان وب سایت بخواهند تا از ایده های ناشیانه آن ها در طراحی وب سایت استفاده کنید. طراحان با دیدن این مشکل، به سختی می توانند پیشرفت طراحی وب سایت را مورد ارزیابی قرار دهند.

۵- مشتریان شکست خورده
این مشتریان، نقش بسیار مهمی را برای شما ایفا می کنند. حتی اگر این مشتریان ، مشتریان خوبی باشند ، آن ها ، مرتبا بر روی هزینه ها و زمان تحویل پروژه طراحی تاکید دارند.
شما طراحان وب سایت باید از همان ابتدا برآورد کنید که آیا مشتریان وب سایت شما، توانایی پرداخت دارند و از عهده مخارج بر می آیند؟ همیشه مراقب مشتریانی باشید که اصرار دارند بعد از اتمام کار ، هزینه طراحی را به شما پرداخت کنند. خوب، به هرجهت انجام پروژه طراحی وب سایت برای این افراد ، ریسک زیادی را می طلبد. در نتیجه شما طراحان وب سایت ، باید قبل از طراحی وب سایت برای مشتریان خود، از آن ها پیش پرداخت گرفته و بعد کار خود را شروع کنید. طراحی وب سایت بدون در نظر گرفتن پیش پرداخت، اشتباه فاحشی است.

من به تجربه دیدم که گرفتن پول از مشتری قبل از انجام طراحی وب سایت، کار بسیار سختی است. اگر شما از همان اول ، از مشتریان خود پول بگیرید ، آن ها کم کم عادت می کنند تا برای شما پول بیاوردند.

۶- مشتریانی که از پرداخت هزینه ها شانه خالی می کنند
در بعضی مواقع ، مشتریان توان پرداخت هزینه ها را دارند، اما پولی به شما نمی دهند. این افراد فکر می کنند که خودشان همه کاره هستند و از هر چیزی در زمینه طراحی وب سایت سر در می آورند. آن ها حتی می خواهند یک سری راهکار ها را به شما تدریس کنند.

اگر مشتریان وب سایت بخواهند تا سر هزینه ها با شما چونه بزنند ، پس نگران نباشید. الان، وقت عقد قرارداد است و شما می توانید بر سر قیمت با آن ها به توافق برسید. شما طراحان وب سایت باید به این اصل توجه داشته باشید که اگر پرداختی های طراحی وب سایت را به طور کامل دریافت کردید، باید خیلی منصفانه و با وجدان، کار مشتریان خود را راه انداخته و پروژه های آن ها را خیلی بهینه طراحی کنید و برای آن ها ، کم نگذارید.

۷- کارآفرینان
بعضی از مشتریان شکست خورده ، حتی در اتمام کار طراحی پروژه خود، بازهم توانایی پرداخت هزینه ها را ندارند. شما می توایند از آن ها بخواهید تا فردی را به عنوان ضامن به شما طراحان وب سایت معرفی کنند تا بتوانند هزینه های طراحی خود را با ضمانت آن ها پرداخت کنند. البته باز هم انجام این کار، ریسک دارد.
شما طراحان باید با خود ارزیابی کنید که آیا این ضامن ، ضامن موثقی است و توانایی پرداخت هزینه های معوقه مشتری ما را دارد؟ در بعضی مواقع شما می توانید از فرد دیگری بخو اهید تا هزینه ها را پرداخت کند.

شما طراحان وب سایت ، باید مطابق با زحمات خود ، هزینه ها را برآورد کنید. اگر فکر می کنید که ممکن است مشتریان به خاطر طراحی خوب شما ، به شما پاداش دهند، سخت در اشتباهید. حتی شما می توانید برای کارهای طراحی وب سایت خود، وکیل بگیرید. البته باز هم این امر ، به کار و سطح پیچیدگی پروژه های طراحی وب سایت بستگی دارد.

۸- دوستان
در بعضی مواقع، مشتری، دوست صمیمی شما می باشد. این افراد ، شما را به کافی شاپ دعوت می کنند و شما را به لیست دوستان خود در Facebook اضافه می کنند. خوب ، این سیاست کاری آن هاست.
این مشتریان با سیاست ، از شما می خواهند تا کار طراحی وب سایت آن ها را به صورت بهینه و با هزینه کم انجام دهید.
شما طراحان وب سایت باید به دوستان خود یادآور شوید که حساب ، حساب است، کاکا ، برادر! هرچیزی سر جای خودش! دوستی با تجارت فرق دارد.

۹- مشتری بدعنق و ناسازگار

این نوع مشتریان ، انگار از جهنم فرار کرده اند. به ویژگی این مشتریان توجه کنید:

  • این افراد، مرتبا از شما می خواهند تا طراحی وب سایت را تغییر دهید
  • این افراد، هیچ پاسخی به سوالات شما نمی دهند
  • این مشتریان ، مشتریان پشت پرده هستند
  • این مشتریان ، افرادی هستند که در یک زمان غیر ممکن ، از شما می خواهند تا پروژه طراحی وب سایت آن ها را به پایان برسانید
  • این افراد ، زمان را فراموش می کنند
  • این مشتریان ، هیچ پولی پرداخت نمی کنند ، چرا که احساس می کنند که این وب سایت طراحی شده ، به درد آن ها نمی خورد

مشکل طراحان وب سایت با این مشتریان این است که آن ها خودشان را پشت پرده مخفی کردند. تنها کاری که شما می توانید با این مشتریان انجام دهید ، این است که به آن ها تضمین دهید که کار طراحی وب سایت شما قانونی است و یا می توانید بیخیال این افراد شوید.

عرضه کننده بدی نباشید
من در اینجا تمایل دارم تا عمکرد شما را به عنوان یک عرضه کننده مد نظر قرار دهم. خودتان را جای مشتریان وب سایت خود قرار دهید. آیا شما بهتر نیست که رابطه سالمی را با کاربران وب سایت خود برقرار کنید؟ اگر شما مشتری باشید، چه نوع خدماتی را می پسندید؟

اما من از دست یک سری کاربران ، مثل دوست و همکار خود ، گلایه دارم. حالا دوستان و همکاران ، مشتری وب سایت من هستند.
من به شما طراحان وب سایت پیشنهاد می دهم که اگر قرار است برای دوستان خود ، وب سایت طراحی کنید ، بهتر است که طراحی پیچیده و حرفه ای را برای آن ها انتخاب نکنید. شما نباید در زمینه کاری خود، احساساتی برخورد کنید.

اگر مشتریان شما ، طراحی های واکنشگرا را می خواهند، سریعا به سمت آن ها بروید. این مشتریان ، سر موقع پول می دهند و بسیار خوش حساب هستند. شما طراحان وب سایت باید از این مشتریان سپاسگزاری کنید و قدر آن ها را بدانید.

*** همیشه یادمان باشد که ما وب سایت را برای استفاده کاربران راه اندازی کرده ایم و تا جای ممکن باید رضایت آن ها را جلب کنیم و راهی برای جذب کاربران بیشتر ایجاد کنیم، با نظرسنجی از کاربران برای قسمت ها مختلف سایت و اصلاح سایت خود می توانید تا حد زیادی به چیزی که می خواهید دست پیدا کنید.

ما در گروه طراحی سایت وب شهر آماده شنیدن نظرات و پیشنهادات و حتی انتقادات شما عزیزان می باشیم و از آن ها استقبال خواهیم کردیم.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 9 =