تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

چگونه طراحی مناسب برای مشتریان مختلف وب سایت انجام دهیم؟

چگونه طراحی مناسب برای مشتریان مختلف وب سایت انجام دهیم؟

یکی از بهترین جملاتی که من تاحالا شنیدم این جمله است:” اگر شما برای طراحی وب سایت خود هیچ برنامه ای ندارید، پس مطمئن باشید که به هیچ هدفی نمی رسید”.

بسیاری از افراد خیلی راحت با شرکت ها کار می کنند و از خودشان تجارتی ندارند. حال می توانند شغل تمام وقت یا پاره وقت داشته باشند. مطمئن باشید که این افراد تحت تاثیر اقتصاد قرار نمی گیرند ، و این افراد پلی برای شرکت های دیگر هستند تا تجارت خود را ارتقا دهند و رویاهای آن را به حقیقت بپیوندند.

طراحان گرافیک و طراحان وب سایت خود تجارت مختص به خود دارند. حتی اگر ما طراحان وب سایت ، تجارت مختص به خود نداشته باشیم ، مطمئن باشید که می توانیم پلی برای ارتقای دیگران باشیم و جیب آن ها را پر پول کنیم. بعضی از طراحان خدمات مد نظر خود را طراحی می کنند ، در حالی که افراد دیگر، لباس یا محصولی را طراحی می کنند و با افراد دیگر راجع به ارائه محصولات خود صحبت می کنند.

صرف نظر از اینکه شما باید چه کاری برای روند تجارت خود انجام دهید ، برای پیشبرد تجارت خود ، به این نکته توجه کنید که چه کسی از طراحی شما استفاده می کند. بسیاری از ما بر این باوریم که محصول ما باید در اختیار هر فردی قرار گیرد ، اما بالواقع، ممکن است محصول و خدمات شما برای آن فرد ، خیلی به درد طرف نخورد و گران باشد. برای رسیدن به هدف خود همیشه به این نکته توجه کنید که چه کسی می خواهد از محصول شما استفاده کند.
همیشه فعالیت های تجاری خود را در این زمینه انجام دهید. همیشه از افرادی در عرصه تجارت خود استفاده کنید که برای شما کارآمد باشند و به موفقیت تجارت شما کمک کنند. چرا که این افراد برای تجارت شما مهم می باشند. همیشه به این نکته توجه کنید که قرار است محصول خود را به چه کسی بفروشید و در نتیجه شما باید برای رسیدن به موفقیت ، طراحی سایت را برای این افراد انجام دهید.

قبل از اینکه طراحی وب سایت خود را شروع کنید…….

اگر شما وقت ندارید تا راجع به مشتریان خود پرس و جو کنید ، نگران نباشید. خوشبختانه شما همیشه آنقدر مشتری دارید که به سراغ وب سایت شما بیایند و خدمات و محصولات شما را بخرند. بزرگترین اشتباه طراحان این است که آن ها محصولات خود را در اختیار هر مشتری قرار می دهند و انتظار دارند تا آن ها را به سمت محصولات و خدمات خود در وب سایت جذب کنند. این قسمت کار کمی سخت است.
شما باید به صورت هوشمند تجارت خود را پیش روی داشته باشید. ما در اینجا یک سری نکات به شما یاد می دهیم تا شما با استفاده از این نکات بتوانید مشتریان خود را شناسایی کرده و بفهمید که با چه مشتری روبه رو هستید. در اصل شما باید بدانید که چه کسی قرار است محصول شما را خریداری کند.

مشتریان شما چه کسانی هستند؟

اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مشتری های خود را بشناسید. شما باید بدانید که با چه قشری سروکار دارید؟ آن ها چه سبک موسیقی گوش می دهند؟ آن ها از چه محصولاتی استفاده می کنند؟ اصلا چه سنی هستند؟ پاسخ به این سوالات و سوالات دیگر به شما کمک می کنند تا در روند طراحی وب خود ، افراد را به خوبی شناسایی کنید. شما باید بدانید که طراحی شما به درد چه کسانی می خورد؟ درک افراد به شما کمک می کند تا طراحی محصولات در وب سایت خود را مطابق با خواسته های آن ها انجام دهید و به خوبی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.

من به عنوان یک طراح تازه کار به این نکته توجه می کنم که ما طراحان باید بروشور ها و آگهی های تبلیغاتی خود را با اصول طراحی ، گذاشتن جملات جذاب و ظاهری حرفه ای، طراحی کنیم. همچنین ما طراحان باید از ایده ها و نمایه های خلاقانه برای جذب طراحی وب سایت خود استفاده کنیم. به نظر من این ایده ، ایده جالبی است و هرچند ممکن است شما طراحان ، وب سایت خود را به صورت خیلی حرفه ای و شفاف برای افرادی طراحی کنید که اصلا در زمینه طراحی سر رشته نداشته باشند. البته این مسئله کمی عجیب غریب است ، اما واقعیت دارد. شما باید برای پیشبرد طراحی خود ، به کاربران توجه کنید.
شما باید در وهله اول به کاربران و مشتریان خود توجه کنید. اگر مشتریان هیچ نظری راجع به طراحی شما نداشته باشند و درک نکنند که شما این وب سایت را صرفا مطابق به خواسته های آن ها طراحی کردید ، مثل این است که شما به نقطه کوری رسیدید که امید شما را نا امید کرده است. در بعضی مواقع شما طراحان با مشتریان مختلفی در وب سایت خود مواجه می شوید ، اما شما باید ویژگی های مشترک اکثر افراد را پیدا کنید.

شناخت مشتریان اصلا کار سختی نیست و هر طراحی باید به این مسئله توجه داشته باشد. اصلا مهم نیست که اطلاعات را از کجا می آورید، طرز استفاده و همچنین پرسیدن یک سری سوال راجع به آن، مهم است. اجازه بدهید یک مثالی بزنم. فک کنید که قرار است مغازه لباس فروشی بزنید. پس در وهله اول باید مغازه را طراحی کنید. و باید به این نکته توجه کنید که چگونه می توانید مغازه بهتری را بسازید.
اگر افراد کمی به مغازه شما سر می زنند، پس می توانید از آنها راجع به خواسته های مورد نظرشان یک سری سوال بپرسید. همچنین می توانید برای پیشرفت کار خود ، نظر مشتریان هم جویا شوید. اگر قرار است مغازه آنلاین با مشتریان بیشتری داشته باشید ، موشکافانه تر و با دقت بیشتری عمل کنید و سوالات بیشتری بپرسید.

به این نکته توجه داشته باشید که شما باید سوالات درست و صحیحی بپرسید.اگر قرار است بدانید که افراد از چه لباس هایی خوششان می آید، پس در مورد سایز لباس آن ها سوال نپرسید. توجه داشته باشید که هدف شما فقط طراحی است. پس شما باید از افراد بالاخص افراد حرفه ای سوالاتی بپرسید که پیشرفت طراحی شما را به جلو بیندازند.

به نظر من اطلاعات آماری، در این زمینه خیلی مهم هستند. شما باید آمار بگیرید که افراد شما چی دوست دارند و چه احساسی به محصول شما دارند. پرسیدن سوالات خسته کننده مثل سن و درآمد را کنار بگذارید.سولاتی را بپرسید که برای آنها جالب باشد.

محصولات جدید ،کار ما را سخت می کنند و ما به سختی می توانیم مشتری مورد نظر خود را پیدا کنیم. اما شما می توانید برای موفقیت در کار خود، راجع به محصولات مشابه تحقیق کنید و آزمون های آزمایشی انجام دهید. این آزمون به شما کمک می کند تا راجع به مشتریان خود تحقیق کنید و بدانید که کدام از یک آن ها برای تجارت شما تاثیر گذار نیستند. هرکاری که طراحی شما را بهینه می کند را انجام دهید. همچنین توجه داشته باشید که شما برای فروش محصولات خود فقط یک مشتری ثابت ندارید. ممکن است شما ایده های بزرگی را در ذهن خود بپرورانید ، اما تحقق افکار و این ایده ها همیشه درست از آب در نمی آید. به خاطر همین جمع اوری اطلاعات و آزمون های آزمایشی بسیار مهم می باشند.

دارید چه کار می کنید؟

زمانی که شما هدف بازار خود را بهینه سازی کردید، حالا باید راجع به اهداف خود و این که قرار است چه کاری انجام دهید ، تمرکز کنید. اگر قرار است محصول و خدمات خود را در وب سایت بفروشید، پس باید چه محصول و یا خدماتی را به بازار عرضه کنید.

وقتی به این مرحله رسیدید ، باید راجع به سود و مزایای فکر کنید. به طور مثال اگر قرار است که شما خدمات طراحی گرافیک خود را بفروشید، شما باید به یک سری ویژگی هایی توجه کنید که همانند طراحی وب سایت روند طراحی شما را با موفقیت روبه رو می کند. پس رسیدن به مزایا را فراموش نکنید. فکر کنید که چه کارهایی می توانید در این راستا انجام دهید. شما صرفا نباید رو مهارت های خود تاکید کنید. سعی کنید طوری وب سایت خود را طراحی کنید که مشتریان زیادی را جذب کنید. صرفا بر روی خود طراحی تمرکز نکنید.
طراحان وب سایت به کاربران خود اجازه می دهند تا به هر طریقی که تا به حال تصورشم را هم نمی کردند ، با شرکت در ارتباط باشند. به مشتریان خود بگویید که محصولات شما صرفا یک محصول نیست، بلکه در زندگی آنها نقش مهمی دارند.

توجه داشته باشید که مشتریان شما چه محصولاتی را دوست دارند. علاقه آن ها به شما کمک می کند تا خیلی راحت تر به هدف خود برسید. نشان دادن محصولات و مزایای آن ها به مشتریان، اصلا کار اشتباهی نیست. به مشتریان خود بگویید که محصولات را مطابق با نیاز های آن ها تهیه می کنید. شما باید در بازار رقابت، به واکنش و عکس العمل مشتریان خود توجه کنید و باید بفهمید که محصولات شما به درد مشتریان می خورد یا نه.

مبنای طراحی

بعد از اینکه اطلاعات مورد نظر را جمع آوری کردید و هدف خود را در موازات با جذب مشتریان بهینه سازی کردید،حالا زمان آن رسیده تا طراحی خود را انجام دهید. البته توجه داشته باشید که دانستن اهداف در زمینه طراحی، همین جا تمام نمی شود و شما نباید اصول و مبناها را فراموش کنید. شما باید برای رسیدن به اهداف طراحی خود، از یک سری اصول استفاده کنید تا بتوانید تاثرپذیری و کارآیی طراحی خود را بالا ببرید.

یکی از اصلی ترین اصول طراحی که هیچ وقت از ذهن نمی رود ، دیداری بودن آن است. شما طراحان باید به این نکته توجه داشته باشید که مشتریان از همان ابتدا به طراحی شما نگاه می کنند و این طراحی است که افراد را به سمت وب سایت یا محصولات و خدمات می کشاند. از این اصل برای هر کاری استفاده کنید.
این اصل ، طراحی ترتیبی با انجام اصول خاص را به شما یاد می دهد و بر مبنای حداکثرها و حداقل هاست.زمانی که اولین مشتری به مغازه شما بیاید ، پشت سر آن مشتری بعدی هم می آید. به نمایه های دیداری ، حتی نوشتن یک مطلب خوب بر روی یک تصویر توجه کنید تا توجه مشتریان را به سمت خود جلب کنید.اگر مشتریان از همان ابتدا جذب طراحی محصولات شما نشوند ، یقین داشته باشید که به موفقیت نخواهید رسید و فقط وقت تلف کردید.
به طراحی های ظاهری ، تعادل و نزدیکی آن ها برای جذب دیدگاه ها توجه داشته باشید. این عوامل پایه به شما کمک می کنند تا به صورت ترتیبی و خیلی شفاف طراحی خود را به تصویر بکشید. در بعضی مواقع ما از افراد می خواهیم تا یک لحظه بیایستند و به طراحی ما نگاه کنند. منظور ما از این کار ، طراحی مجدد نیست . ما می دانیم که طراحی ما خیلی شفاف است و احساس افراد را به وجد می آورد. شما از افراد بخواهید تا به طراح شما نگاه کنند. جتی اگر افراد هم به صورت گذری از کنار طرح شما رد شوند باز هم می توانید از نگاه آنها به یک سری نکات در زمینه طراحی خود برسید.

دو جنبه زیر را مد نظر داشته باشید

توجه به اصول طراحی بسیار حائز اهمیت است. برای رسیدن به اهداف خود توجه به مشتریان و این که قرار است چه کسانی محصولات و خدمات شما را مورد استفاده قرار دهند ، را مد نظر قرار دهید. شما برای رسیدن به موفقیت در طراحی محصولات خود باید مشتریان خود را بشناسید و راجع به طراحی محصولات خود با آنها صحبت کنید و از نظرات و ایده های مشتریان برای پیشبرد طراحی خود بهره ببرید.

همان طور که قبلا هم گفتم، شما طراحان وب سایت باید در طراحی های خود از شکل ها و رنگ ها و نمایه ها استفاده کنید. من در طراحی تجارت خودم، از این روش استفاده می کنم. چرا که کاربران وب سایت من ، افراد جوانی هستند که به این مسائل توجه می کنند و استفاده از رنگ ها و نمایه ها در طراحی وب سایت برای آن ها خیلی مهم است. البته بعضی از کاربران ، به این چیزها خیلی، اهمیت نمی دهند. البته اگر من خودم را جای آن ها بگذارم، واقعا به طراحی های مضحک و مسخره، خیلی اهمیت نمی دهم. من نمی خواهم که وب سایت مرده ای را برای آن ها، طراحی کنم. من باید وب سایت خود را بر مبنای خواسته ها و نیاز کاربران خود، طراحی کنم.

در بیشتر مواقع، ما طراحان، وب سایت خود را برمبنای خواسته های خود و نه کاربران طراحی می کنیم. اگر شما قرار است که وب سایت بسیار خلاقانه ای را طراحی کنید، بهتر است که از نیاز ها و خواسته های کاربران وب سایت خود غافل نشوید. شما طراحان باید به واکنش کاربران وب سایت خود توجه داشته باشید. طراحی خلاقانه و نوآورانه ، هدف اصلی شما برای طراحی وب سایت می باشد.

هدف نهایی طراحی وب سایت، ترغیب کاربران برای بازدید از وب سایت می باشد. شما باید آنها را در وب سایت خود، درگیر کنید.اگر شما طراحان وب سایت می خواهید تا آخرعمر حرفه ای باشید، نباید از رنگ ها و نمایه های نقاشی برای جذب مشتریان خود استفاده کنید. شما باید با دموگرافی ها و احساسات و افکار مشتریان وب سایت خود توجه کنید. اگر شما با احساسات و افکار مشتریان خود اجین شوید، پس موفق خواهید شد. اگر شما می خواهید تا احساسات مشتریان خود را به وجد بیاورید، باید بیتوانید این احساسات را به خوبی ، به آنها انتقال دهید. شما طراحان وب سایت باید بدانید که کاربران وب سایت شما، چه احساسی راجع به محصولات و خدمات وب سایت دارند.

طراحی بصری، تنها پارامتر مهم طراحی وب سایت نیست. شما طراحان وب سایت باید نظر کاربران را راجع به خدمات و محصولات وب سایت خود بپرسید. اگر شما طراحان وب سایت، را طراحی می کنید که مطابق با خواسته مشتریان نمی باشد و با جستجوهای آنها جور در نمی آید، پس باید فاتحه کار طراحی خود را بخوانید. البته نباید کاری کنید تا آنها، کاملا بیخیال وب سایت شما شوند. شما باید وب سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که احساسات مشتریان خود را به وجد بیاورید.

لطفا خود را جای کاربران وب سایت خود بگذارید.شما به عنوان یک مشتری، دوست دارید چه چیزهایی را در وب سایت ببینید و چه چیزهایی را نبینید؟ حتی اگر هم خدمات شما ، مطابق با خواسته مشتریان نیست، بازهم خود را جای آن ها بگذارید. مثلا من دوست ندارم که وب سایتی را ببینم که فقط راجع به نمایندگی املاک صحبت می کند و با سیاست می خواهد تا نظر من را به سمت خود جلب کند. واقعا ، این وب سایت، چه فایده ای برای من دارد؟ از چه طریقی می خواهد من را به خرید ملک ترغیب کند؟ خوب ، مطمئنا نمی تواند من را جذب وب سایت خود کند.
اگر شما طراحان وب سایت، به جای توجه به مشتریان، مرتبا وب سایت و محصولات و خدمات خود را به رخ آنها بکشید، مطمئنا آنها ، دیگر به وب سایت شما جذب نشده و آن را کنار می گذارند.

شما طراحان وب سایت ، باید طراحی ظاهری وب سایت خود را مدنظر قرار دهید. بعضی از کاربران، سری به وب سایت شما زده ودنبال اطلاعات مهمی نیستند. اما برخی دیگر، از وب سایت شما دیدن می کنند تا اطلاعات مورد نطر خود را جستجوکنند. شما باید ظاهر وب سایت خود را به گونه ای حفظ کنید تا کاربران را به سمت وب سایت خود بکشانید. هر قسمتی از وب سایت شما که کاربران را به سمت خود جذب کند، پس مورد دلخواه آن ها می باشد.

بسیاری از طراحان و صاحبان وب سایت بر این باورند که هدف خود وب سایت، نشان دادن خدمات و محصولات به مشتریان است. اما من با شما شرط می بندم که هدف وب سایت، خیلی متفاوت تر از نمایش محصولات می باشد. طراحی وب سایت، در اصل یک تجارت است و با مشتریان شما، ارتباط برقرار می کند. شما باید هدف بازاریابی خود را حفظ کرده و همیشه در دسترس مشتریان خود باشید.

شما طراحان وب سایت، باید پیام های واضح و شفافی را برای مشتریان خود در وب سایت، قرار دهید. اگر شما ، خدمات متفاوتی را در اختیار مشتریان وب سایت خود قرار دهید، آنها را به سمت وب سایت خود، جذب کرده و با این کار، باعث می شوید تا آن ها بارها و بارها از وب سایت شما بازدید کنند. آمار کاربران وب سایت شما، اصلا مهم نیست.آن چه که مهم است، شفاف بودن و ثبات وب سایت شما است.

*** پیشنهاد میکنم به خوبی با سلایق و نیازهای مشتری خود آشنا شوید، این کار قبل از شروع طراحی بسیار به شما کمک خواهد کرد، به همین دلیل است که معمولا جلسات مشاوره و عقد قرارداد ما در گروه طراحی سایت وب شهر نسبتا طولانی و البته سودمند تر است.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − هشت =