تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

کسب و کار های تجارت الکترونیک

کسب و کار های تجارت الکترونیک

در دنیای امروز شرکتهای اینترنتی به سرعت در حال رشد هستند و هر روز سهم بیشتری از اقتصاد کشورها را به خود اختصاص می دهند. در سالهای قبل شرکتها و کارخانجات فیزیکی بزرگترین و پردرآمدترین شرکتها در دنیا بودند ولی امروزه شرکتهای اینترنتی جای آنها را اشغال و خود را به سطح شرکتهای بزرگ نفتی رسانده اند.در دنیای امروز شرکتهای اینترنتی به سرعت در حال رشد هستند و هر روز سهم بیشتری از اقتصاد کشورها را به خود اختصاص می دهند. در سالهای قبل شرکتها و کارخانجات فیزیکی بزرگترین و پردرآمدترین شرکتها در دنیا بودند ولی امروزه شرکتهای اینترنتی جای آنها را اشغال و خود را به سطح شرکتهای بزرگ نفتی رسانده اند.
به عنوان مثال شرکتهایی چون گوگل، یاهو و فیس بوک جای شرکتهایی چون کوکاکولا و جنرال موتور را در صدر لیست برترین شرکتهای دنیا گرفته اند.
در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه ارائه خدمات حضوری، در جوامع مختلف مانند هزینه سوخت و یا کمبود وقت، مردم سعی میکنند از مراجعه حضوری به ادرات، مغازه ها و فروشگاهها پرهیز نمایند، بنابراین مشتری ها در حال مهاجرت از مغازه ها و فروشگاههای فیزیکی به فروشگاهها و سایتهای اینترنتی بوده و خریدهای خود را از طریق اینترنت انجام می دهند. این تغییر رفتار در مصرف کننده ها باعث شده است که اقتصاد جدیدی در اینترنت نمایان شده و شرکتها و کسب و کارهای جدید بسیاری در اینترنت شکل گیرد. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و تحت تاثیر تحولات اینترنت قرار گرفته و در آینده نزدیک نیز بسیار بیشتر با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد.
کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته می شود. این نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است. خرید و فروش اینترنتی به کوچکترین کسب و کارها نیز این امکان و فرصت را می دهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند. امروزه بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده می کنند. ۶۹ درصد از این جمعیت، در طول ۹۰ روز، دست کم یک خرید از اینترنت داشته اند.
یک سایت اینترنتی، تنها برای فروش محصول یا خدمات به کار نمی رود، بلکه می تواند نقشها و کارکردهای مختلفی داشته باشد. اگر محصول خاص و منحصر به فردی دارید که در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، می توانید با معرفی آن محصول در سایت خود، دیگران را از وجود آن مطلع کنید و از این طریق به اهداف خود دست یابید.
زیبایی اینترنت در این است که مخاطبان آن در سرتاسر دنیا پراکنده اند و این امر می تواند به معنای وجود مشتریان بالقوه برای شما باشد. این نوع بازار، هیچ موقع بسته نمی شود. مشتریان شما می توانند به صورت ۲۴ ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسی پیدا کنند. شما نیز می توانید هر چند بار و با هر فاصله ای که بخواهید ، اطلاعات مورد نظرتان را درباره ی فعالیتها و فروشگاهتان در صفحات اینترنت جای دهید. مهمتر از این، شما می توانید کاتالوگی از محصولات و خدماتتان را همراه تصویر و حتی فیلم در صفحات اینترنت قرار دهید. در این صورت، مشتریان بالقوه ی شما می توانند آنها را مشاهده کنند و حتی در هر ساعت از شبانه روز، سفارش خرید دهند.

تفاوت کسب و کار اینترنتی با تجارت الکترونیک
بسیاری از افراد، کسب و کار اینترنتی (E-Business) را با تجارت الکترونیکی (E-Commerce) اشتباه می گیرند در حالیکه این دو مبحث با یکدیگر متفاوتند.
به عبارتی E-Business به مجموعه فعالیتهای مربوط به کسب و کار از جمله مباحث بازاریابی، مالی، خرید و فروش، ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش، همکاری با سرمایه گذاران و… که از طریق شبکه اینترنت انجام می‌گیرد اطلاق می‌شود در حالیکه E-Commerce تنها شامل مسائل مربوط به خرید و فروش از اینترنت می باشد و خود، زیرمجموعه ای از E-Business است.
با توجه به تغییر مثبت نگاه دولت به کسب و کارهای اینترنتی، وزارت بازرگانی مکلف گردیده تا هر چه سریعتر نسبت به ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی اقدام نماید.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =