تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

۱۵ اشتباهی که باعث خارج شدن کاربران از سایت شما می شود

۱۵ اشتباهی که باعث خارج شدن کاربران از سایت شما می شود

وقتی شما یک کسب و کار آنلاین را راه اندازی میکنید،قضاوت بینندگان همیشه به جزئیات ریز در طراحی شما بستگی پیدا میکند.
مشتریان همیشه عجول و پریشان هستند و امروزه آن ها به یک سری برندهای خاص اعتماد دارند.حال شاید این سوال مطرح شود که چه طور میتوانید اعتماد آنها را به خود جلب کنید.در اکثر مواقع در ابتدا مشتری جذب میشود اما در همان ثانیه های اول به دلیل عدم جذابیت و اعتماد به شما و وبسایتتان ، آنجا را ترک میکند.
عمدتا ، جزئیات زیر هستند که باعث تفاوت میان وب سایت ها میشود اما این جزئیات باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند و تعبیه شوند،اگر میخواهید یک برند قابل اعتماد به وجود آورید و درآمد زایی کنیددر این مقاله راجع به اشتباهات رایجی صحبت خواهیم کرد که طراحان وب سایت آماتور مرتکب میشوند.حتی اگر شما در طراحی وب سایت توانایی هم داشته باشید با زهم ممکن است که اشتباهات رایج ممکن در طراحی وب سایت را مرتکب شوید.به همین دلیل چند برند را مورد بررسی قرار میدهیم و ۱۵ اشتباه رایج را با هم بررسی میکنیم.

۱.طراحی صفحه اول وب سایت به صورت به هم ریخته و نامنظم

صفحه اصلی هر طراحی وب سایتی، مهم ترین و ارزشمند ترین بخش آن سایت است. یک صفحه نامنظم و بهم ریخته می تواند مخاطبین را از این صفحه دور سازد. یک طراحی سایت باید منظم، دارای نقاط عطف واضح باشد که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا به صورت بصری جذب وب سایت شده و احساس راحتی در این وب سایت کنند. جستجو یابی در وب سایت نیز باید ساده باشد.

زمانی که بحث صفحات وب سایت می شود، سرعت بسیار معیار مهمی می باشد. داشتن یک وب سایت سریع، ریسپانسیو و مفید می تواند باعث رضایت کاربران و مخاطبین سایت در هر ابزاری که استفاده می کنند، شود.

بدترین اشتباه: اسلاید های موجود در وب سایت که با سرعت کندی می چرخند. نباید تیتر و یا GIF هایی را در طراحی سایت خود قرار دهید که باعث از بین رفتن تمرکز کاربران و مخاطبین سایت تان شود.

۲.جستجویابی پنهان

نوار جستجو بیشتر وب سایت ها، در بالای صفحه قرار گرفته است و همیشه این نوار جستجو باید لینک بازگشت به صفحه اول سایت را شامل شود. صفحات سایت باید بر اساس جستجوهای کاربران در وب سایت، در این منو مرتب شوند.

بدترین اشتباه: نوار جستجو با آیتم های مخفی که به صورت غیر واضحی در صفحه سایت قرار گرفته است و یا دارای لینک های خراب است و یا دسترسی و استفاده از این نوار جستجو بسیار سخت می باشد.

۳.دکمه های رسانه اجتماعی مخفی

مخفی کردن دکمه های رسانه اجتماعی در وب سایت، یافتن آن ها را برای کاربران سخت می سازد. برندی که به خود برای اجتماعی بودن افتخار می کند، باید دارای گزینه یا دکمه های رسانه اجتماعی واضحی برای کاربران خود باشد. مخاطبین و کاربران وب سایت خود را توسط اطمینان یافتن از این که هر صفحه از سایت دارای لینک های به رسانه اجتماعی می باشد، جذب وب سایت کنید. به یاد داشته باشید، این لینک های رسانه اجتماعی از نظر بصری متفاوت با گزینه ها و دکمه های دیگر در طراحی وب سایت باشند.

بدترین اشتباه: وب سایت هایی که دکمه های رسانه اجتماعی شان در پاورقی و یا در صفحه “تماس با ما” مخفی شده است و یا دارای دکمه های نامتناسبی می باشند که به صفحه مناسبی نیز لینک گذاری نشده است.

۴. استفاده نکردن از دکمه های دعوت به عمل

حجم زیادی از بازدیدکنندگان وارد وب سایت شما می شوند و شما هنوز هم میزان مخاطبینی در اختیار دارید که به سرعت وب سایت شما را ترک می کنند. شما باید بازدیدکنندگان سایت خود را توسط دکمه های دعوت به عمل ساده، به تعاملات با سایت خود ترغیب کنید، مانند “با ما تماس بگیرید”، “اینجا کلیک کنید” یا ” در خبرنامه ما عضو شوید”. به عنوان یک برند، باید مردم بدانند که چگونه می توانند در وب سایت شما فعالیت کرده و به تعامل بپردازند و در نهایت از محصولات و سرویس های طراحی سایت شما خریداری کنند.

بدترین اشتباه: محتواهایی که دارای توضیحات بیهوده می باشند و باعث می شوند تا بازدیدکننده با کلیک روی آن ها به وب سایت دیگری سوق یابد.

۵. تصاویر غیر اورجینال

طراحی سایت هایی که تنها همراه تصاویر استوک می باشند، نمی توانند ماهیت یک برند ارزشمند را برای بازدیدکنندگان سایت مشخص سازند. باید از تصاویر حرفه ای در طراحی وب سایت خود استفاده کنید و یا خود شروع به گرفتن عکس هایی کنید که به ماهیت برندتان مربوط می باشد. در دنیای دیجیتالی جایی که کاربران دارای گزینه های بی شماری می باشند، کلید اصلی این است که کاربران را به طراحی وب سایت های خود توسط تصاویر منحصر به فرد جذب کنید.

بدترین اشتباه: وب سایت هایی که از آیکون هایی با تصاویر تکراری استفاده می کنند و یا وب سایت هایی که از تصویر دو شخصی که دست همدیگر را می فشارند، به کار می برند.

۶.استفاده از الگوهای نامناسب

درست نیست که از الگوی سایت های بزرگ چشم پوشی کرد.اما بهتر است هر برند و وب سایتی برای خود،حتی در مقیاس های کوچکتر روندی منحصر به فرد را راه اندازی کنند.به هر حال اگر تصمیم گرفتیت تا پایان روند طراحی وبسایت از الگو استفاده کنید بهترین ایده این است که به کمک یک طراح وب سایت را به نوع درستی شخصی سازی کنید.

یک مشکل عمده و عمومی در ساخت وب سایت ها با الگوهای دوباره طراحی شده این است که ارتباط بصری بین لوگو و وب سایت ضعیف است؛ برای رفع این مورد از رنگ هایی در ساخت لوگو استفاده میشود که در جای دیگری در وب سایت استفاده نشده باشد و یا از فونت بخصوصی استفاده میکنند که در وب سایت قرار نگرفته باشد.
در واقع سعی کنید طوری با جزئیات به طراحی بپردازید که الگوی استفاده شده واضح نباشد.

۷.استفاده از نگرش خود راه انداز های (bootstrap)پیش فرض

استفاده از این موضوع ممکن است باعث ایجاد تفاوت شود اما به همان اندازه هم میتواند مسبب خطاب هولناکی در طراحی وب سایت شما شود .قرار نیست با اتفاده از الگوها و خود راه انداز ها باعث فریب دادن کاربر بشوید.این موضع باعث میشوند که برند شما بسیار شبیه وب سایت های دیگر شود به طوری که تشحیص آنها از هم سخت شود و این موضوع بسیار به برند شما صدمه خواهد زد.یک راه ساده که میتوان به آن اشاره کرد این است که اگر از خود راه انداز های پیش فرض استفاده میکنید حداقل باید برای ایجاد وجه تمایز از یک فونت عالی برای ادامه کار بهره جویید.این خود راه انداز های پیش فرض دست آور عظیمی هستند که بسیار عمومیت پیدا کرده اند و در آن ها کتابخانه هایی کاملی از انواع آیکون ها وجود دارد که لازم نیست شما بخواهید آنها را با هر زبان برنامه نویسی ایجاد کنید.مطمئنا اپلیکیشن شما احتیاج به آیکون های عمومی دارد پس بهتر است برای آیکون های خاص خودتان دست به کار شوید و با استفاده از بزراهایی مانند illustrator آیکون مورد نظر خود را خلق کنید.

۸.مساله ی کنتراست تایپوگرافی

فونت ها مساله بسیار مهمی است که اکثر طراحان در مورد این موضوع چیزی نمیدانند.این موضوع میتواند طرح داخلی شما رابهبود ببخشد یا نابود کند حتی اگر فقط یک نامه باشد!

یک اشکال معمول در طراحی های خانگی به این موضوع برمیگردد که تیتر نوشته با بدنه اصلی متن در فاصله ی کمی از هم قرار دارند و حالت در هم فرو رفتگی نوشته ها به چشم میخورد.در برخی موارد فقط کافی است با تغییر سایز نوشته ها این مشکل را از بین ببریم.برای تیترهای موجود در متن ها بهتر از از نوشته های توپر استفاده شود، این کار باعث میشود که تیترها به صورت بدیهی مهمتر از بدنه متن اصلی شود.اگر روند فوق را با سلسله مراتب توضیح داده شده جلو ببرید میتوانید توجه کاربر را به آرامی برای بازدید از ادامه وب سایت،راهنمایی کنید.

۹.استفاده از زمینه های تاریک

زمینه هر صفحه بخش عظیمی از وب سایت را در بر میگیرد پس باید در انتخاب آن با دقت و عاقلانه جلو برویم.به عنوان یک قاعده کلی قریب به یفین اکثر وب سایت هایی با زمینه سیاه خوب بنظر نمیرسند مگر اینکه از طراحی بسیار حرفه ای در آن استفاده شده باشد.رنگ سفید میتواند یک پیشنهاد عمومی و خوب باشد اما بیشتر طراحان ترجیح میدهند بجای رنگ سفید از خاکستری خیلی روشن استفاده کنند.مراقب باشید که از رنگ خاکستری پر رنگ و تیره استفاده نکنید این رنگ باعث میشود که نوشته های سیاه در نامه ها و مقاله ها با این زمینه غیرقابل خواندن شوند.بهترین پیشنهاد استفاده از رنگ خاکستری با غلظت ۱۵% و نوشته های سیاه رنگ برای یک طراحی معقول میباشد.

۱۰.چندین فرمان اجرایی برای یک اقدام از سوی کاربر در وب سایت

در هر صفحه از وب سایت شما باید فقط یک عمل اصلی انجام شود.اگر شما بیش از یک دکمه عملگر در وب سایت خود قرار دهید سبب گیج شدن کاربری میشوید که از وب سایت شما دیدن میکند.آنها تمایل خواهند داشت که مدت زمان زیادی را صرف انتخاب و تصمیم گیری در مورد کالای مورد نظر کنند اما در هنگام سفارش سریع و بدون پیچیدگی مراحل را انجام دهند.به همین دلیل ساده که باعث پیچیدگی مراحل سفارش میشود که مشتری از سفارش خود صرفه نظر کند چرا که این مقدار زمان صرف شده برای یک خرید ساده غیر قابل درک و غیر ضروری است.هر چه میتوانید تلاش کنید تا مراحل عملیانی هر صفحه را به حداقل ممکن برسانید.سعی کنید مراحل سفارش را طوری جلو ببرید که مشتری احتیاج نداشته باشد تا زیاد راجع به آن مرحله فکر خود را درگیر کند.فرقی نمیکند که این عمل فشار دادن یک دکمه یا حتی انتخاب یک نقشه باشد؛در هر صورت از ایجاد وقفه و عملگرهای بیهوده و غیر جذاب دوری کنید.

۱۱.مشکل ترازبندی و فاصله گذاری

فاصله گذاری درست سخت است.به قدر کافی فاصله بگذارید اما توجه داشته باشید که بین کلمات فاصله خیلی زیادی نیفتند، این تقریبا سخترین مرحله ویرایش نوشته در طراحی است اما میتواند با چند قانون به سادگی از پس آن بر آمد.اول اینکه دقت کنید المان ها با هم دیگر گروه بندی شوند و دوم اینکه بین هر گروه از المان ها فاصله معینی رعایت شود.

۱۲.کپی غیر حرفه ای

خوب نوشتن سخت است و از طرفی هم استفاده از منابع نوشته شده در اینترنت هم اجتناب ناپذیر است مخصوصا اگر شما بخواهید چیزی را بفروشید.شما احتیاج دارید که نوشته ای که از اینترنت کپی میکنید قابل فهم و ساده باشد و برای راحت بودن کاربر حتی از ابزارهای نمونه خوان متون استفاده کنید تا هرگونه اشکال حتی غلط املایی را هم از ببرد.بهترین کار برای حل این معضل این است که قبل از گذاشتن متن در وب سایت یک شخصی مسئولیت بررسی و خواندن متن را بر عهده بگیرد.

۱۳.مساله خوانایی نوشته ها

نسخه متنی که استفاده میکنید هر چقدر هم خوب باشد،نمیتواند تجارت شما را پا برجا نگه دارد اگر قابل خواندن نباشد.جزئیات ریز زیادی وجود دارد که میتواند برای خوانا بودن متن شما مضر باشد، درنتیجه میتواند حتی بر روی مسیر شرکت شما هم تاثیرات قابل مشاهده ای بگذارد.مراقب باشید تا مشکلاتی مانند ارتفاع کم بین خطوط،فونت های ریز و ناخوانا،یا ایجاد محو شدگی بین رنگ زمینه و رنگ نوشته را حتما حل کنید.شاید خیلی از مردم با این نوع ایرادات متنی ،مشکلی جدی نداشته باشند اما وجود این چنین مواردی در وب سایت شما باعث میشود که وب سایت ، شرکت و برند شما غیر حرفه ای جلوه کند.

۱۴.بی ثباتی و تناقض

برند شما باید در ایده آل بودن ثابت قدم و استوار باشد.در هر صحنه ای که حضور دارید چه در صفحه های اجتماعی ، تبلیغات صفحاتی مانند فیس بوک و یا حتی زمانی که شما حضور فعال ندارید، باید مشتری شما بتواند به راحتی برند شما را بشناسد.اما بهتر است اجازه دهید که یک قدم به عقب بر دارید و مطمئن شوید که وب سایت شما اساسا استوار و ثابت است.آیا تمامی سبک های که در نوشته های درون متن وب سایت استفاده شده یکسان است و موارد مانند دوباره نویسی متنی یکسان وجود ندارد؟آیا لوگوی شما در وب سایت با دقیقا با همان رنگ و همان تناژ اصلی به نظر میرسد؟آیا تمامی سایه روشن های درون صفحات وب سایت با هم یکی هستند یا همین که شبیه هم هستند کفایت میکند؟معمولا نگه داشتن و سازمان دهی فایل CSS و پاک کردن کد های غیر ضروری مشکل بی ثباتی صفحات وب سایت را حل خواهد کرد.

۱۵.طراحی های غیر معمول و خارج از روند

خوشتان بیاید یا خیر ، تمامی طراحان وب سایت از یک روند معمول و روتین استفاده میکنند که در تمامی وب سایت ها بنیادی و اصولی است.حتی شاید به نظر برسد روند قدیمی شده است اما طراحی خارج از اصول ابتدایی برای بیننده جالب نیست.شما میتوانید برای ایجاد تنوع و تمایز از افکت های سه بعدی استفاده کنید.این موضوع میتواند وب سایت شما را از حالت مسطح خارج کند .

مواردی که مطرح شد شامل اشتباهات معمول است که با بررسی صفحه اصلی تعدادی زیادی از وب سایت ها متوجه شدیم گه ممکن است حتی برخی از طراحان حرفه ای هم مرتکب میشوند.حالا زمان آن است که به وب سایت خود مراجعه کنید و مواردی که در بالا به آن اشاره شد را با صفحات سایت خود تطبیق دهید.

اگر تنها یکی از موارد بالا در طراحی سایت خود مشاهده می کنید، باید زودتر به تغییر و تصحیح این موارد اقدام کنید، در غیر این صورت مخاطبین و کاربران سایت خود را که بعدها مشتری وب سایت شما می شوند را از دست می دهید.

اشتراک

مجید احدی

مجید احدی هستم‌،توسعه دهنده سایت،قبلا در زمینه دوربین های مداربسته فعالیت داشتم مدتی به کار در حوضه فناوری اطلاعات علاقه مند شدم در حال حاضر به عنوان توسعه دهنده سایت فعالیت میکنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =