تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

۱۵ مورد از اشتباهات در طراحی وب سایت

۱۵ مورد از اشتباهات در طراحی وب سایت

ساخت وب سایت توسط خود شخص میتواند ایده خوبی برای صرفه جویی در هزینه های کارآفرینان باشد.شما حتی میتوانید ساختار اولیه وب سایتتان را به طراحان وب سایت سفارش دهید و بعد روی آن ساختار اولیه شخصا ایده پدازی کنید.این موضوع باعث میشود که شما بعد از راه اندازی وب سایتتان دچار نگران ای شوید که بسیار ناچیز است.در واقع طراحی وب سایت برای کسب و کارهای نوپا بیشتر آن که تصور کنید میتواند مساله ی با اهمیتی باشد که باعث بهبود تجارت شما میشود.

حتی اگر شما در طراحی وب سایت توانایی هم داشته باشید باز هم ممکن است که اشتباهات رایج ممکن در طراحی وب سایت را مرتکب شوید.به همین دلیل چند برند را مورد بررسی قرار میدهیم و ۱۵ اشتباه رایج را با هم بررسی میکنیم.

۱.استفاده از الگوهای نامناسب

درست نیست که از الگوی سایت های بزرگ چشم پوشی کرد.اما بهتر است هر برند و وب سایتی برای خود،حتی در مقیاس های کوچکتر روندی منحصر به فرد را راه اندازی کنند.به هر حال اگر تصمیم گرفتیت تا پایان روند طراحی وبسایت از الگو استفاده کنید بهترین ایده این است که به کمک یک طراح وب سایت را به نوع درستی شخصی سازی کنید.

یک مشکل عمده و عمومی در ساخت وب سایت ها با الگوهای دوباره طراحی شده این است که ارتباط بصری بین لوگو و وب سایت ضعیف است؛ برای رفع این مورد از رنگ هایی در ساخت لوگو استفاده میشود که در جای دیگری در وب سایت استفاده نشده باشد و یا از فونت بخصوصی استفاده میکنند که در وب سایت قرار نگرفته باشد.

در واقع سعی کنید طوری با جزئیات به طراحی بپردازید که الگوی استفاده شده واضح نباشد.

۲.مکان های غیر قابل انتظار محتوای وب سایت

مردم نمی توانند از اطلاعاتی که به دست آوردند، استفاده کنند و یا نمی توانند به طور کلی اطلاعاتی را بیابند. وب سایت های زیادی طبقه بندی ها و نام گذاری های ضعیفی برای محتوای وب سایت خود دارند که به طور مناسب و به حد کافی، مواردی که در بر دارند را توضیح نمی دهند. در این وب سایت ها محتوا بر اساس طرز فکر شرکت و تجارت طبقه بندی شده است، نه بر اساس نیازهای مشتریان وب سایت. زمانی که ساختار سایت با مدل ذهنی کاربران (از این که محتواها باید چگونه سامان دهی شوند) مطابقت نیابد، مردم قادر نخواهند بود تا به اهداف خود دست یابند.

تمرکز روی نیاز و خواسته های کاربران در ایجاد ساختار وب سایت، بسیار اهمیت دارد. شما در این زمینه می توانید از تست های مختلفی به کار ببرید تا بهترین طرح بندی و طبقه بندی را در وب سایت خود به وجود آورید که متناسب نیاز کاربران و مشتریان می باشد.

۳. لینک ها و دسته بندی ها

زمانی که کاربر نتواند طبقه بندی ها و یا لینک های جستجویابی را از هم تشخیص دهد، آن ها در یافتن محتوای مورد نظرشان دچار چالش می شوند. نام طبقه بندی و لینک ها باید نشان دهنده محتوای داخل آن باشد، اما هم چنان باید در ارتباط با سایر موارد در طراحی وب سایت نیز باشند. اگر صفحات و یا بخش های متعددی از سایت به اطلاعات مشخصی هدایت می شوند، کاربران باید این موضوع را بدانند و حدس آن ها باید به واقعیت تبدیل شود. اما در بیشتر وب سایت ها این شرایط وجود ندارد و باعث می شود تا کاربران از سایت خارج شوند.

تست کاربردی بودن طراحی سایت می تواند در این زمینه بسیار موثر واقع شود. توسط این تست ها می توانید به مشکلات مرتبط با لینک هایی که بسیار شبیه هم نام گذاری شده اند و مسائلی که در استراتژی بازاریابی محتوا قرار دارد، پی ببرید. دو دلیل این مشکلات، به این ترتیب می باشد:

نام گذاری ضعیف: لینک ها دارای محتواهای مختلفی می باشند، اما به دلایلی، ممکن است به طور مشابه ای نام گذاری شوند. اگر شما هم در طراحی وب سایت خود، این مشکل را دارید، باید سعی کنید تا برای لینک های خود، دوباره نام گذاری کنید.

استراتژی محتوای نامناسب: اگر لینک های تان به اطلاعات و محتواهای یکسانی سوق می یابند، راه حل ممکن است به نام گذاری لینک ها ختم نشود، بلکه باید برای هر لینک، محتوای مجزایی در نظر بگیرید.

۴.مساله ی کنتراست تایپوگرافی

فونت ها مساله بسیار مهمی است که اکثر طراحان در مورد این موضوع چیزی نمیدانند.این موضوع میتواند طرح داخلی شما رابهبود ببخشد یا نابود کند حتی اگر فقط یک نامه باشد!

یک اشکال معمول در طراحی های خانگی به این موضوع برمیگردد که تیتر نوشته با بدنه اصلی متن در فاصله ی کمی از هم قرار دارند و حالت در هم فرو رفتگی نوشته ها به چشم میخورد.در برخی موارد فقط کافی است با تغییر سایز نوشته ها این مشکل را از بین ببریم.برای تیترهای موجود در متن ها بهتر از از نوشته های توپر استفاده شود، این کار باعث میشود که تیترها به صورت بدیهی مهمتر از بدنه متن اصلی شود.اگر روند فوق را با سلسله مراتب توضیح داده شده جلو ببرید میتوانید توجه کاربر را به آرامی برای بازدید از ادامه وب سایت،راهنمایی کنید.

۵. محتوای پراکنده و بی ربط در وب سایت

برخی وب سایت ها اطلاعات و محتوای خود را در سایت پراکنده می سازند و به وضوح دیده می شود که هیچ ارتباطی میان این اطلاعات وجود ندارد.

زمانی که کاربران با این چنین اطلاعات بی ربطی در وب سایت شما رو به رو می شوند، دلیلی برای این که در وب سایت مانده و هر یک از این محتوا ها را درک کنند، نمی بینند و از سایت تان خارج می شوند. در این صورت است که اگر کاربر به اطلاعات بیشتری نیاز داشت، به وب سایت رقیبان شما و یا به گوگل مراجعه می کند تا بتواند به اهداف خود دست یابد.

کاربرانی هم که به بازدید دوباره در وب سایت مشغول می شوند، در نهایت خسته می شوند و به علت تجربه نامتناسبی که در هر بار بازدید از این سایت کسب نمودند، به سرعت از آن جا خارج می شوند.

از دید مشتریان وب سایت، این مورد تنها موضوعی نیست که باعث شکست در تجربه کاربری می شود، بلکه مدیریت محتوای در برخی وب سایت ها به حدی نامتناسب می باشد که برای مشتریان تبدیل به یک کابوس شده است: به طور مثال محتواها در وب سایت یا دو بار تکرار شده اند، یا بسیار با یکدیگر متفاوت می باشند و یا در محل های مناسبی قرار نگرفته اند.

یک راه حل برای این موضوع این می باشد که لینک های مرتبطی را میان صفحات سایت قرار دهیم که اطلاعات مربوط به یکدیگری را در بر دارند. یک راه بهتر نیز این است که به علت این پراکندگی محتوا در طراحی سایت پی ببرید و به سرعت در صدد رفع آن بر بیاید. به یاد داشته باشید که مکان محتوای وب سایت نیز بسیار اهمیت دارد و باید هر نوع محتوا اعم از تیتر، متن اصلی، تصاویر و ویدئو ها و غیره، در محل مناسبی و همیشگی از طراحی سایت قرار داشته باشند.

۶.استفاده از زمینه های تاریک

زمینه هر صفحه بخش عظیمی از وب سایت را در بر میگیرد پس باید در انتخاب آن با دقت و عاقلانه جلو برویم.به عنوان یک قاعده کلی قریب به یفین اکثر وب سایت هایی با زمینه سیاه خوب بنظر نمیرسند مگر اینکه از طراحی بسیار حرفه ای در آن استفاده شده باشد.رنگ سفید میتواند یک پیشنهاد عمومی و خوب باشد اما بیشتر طراحان ترجیح میدهند بجای رنگ سفید از خاکستری خیلی روشن استفاده کنند.مراقب باشید که از رنگ خاکستری پر رنگ و تیره استفاده نکنید این رنگ باعث میشود که نوشته های سیاه در نامه ها و مقاله ها با این زمینه غیرقابل خواندن شوند.بهترین پیشنهاد استفاده از رنگ خاکستری با غلظت ۱۵% و نوشته های سیاه رنگ برای یک طراحی معقول میباشد.

۷. کلیک های پی در پی

حتی اگر کاربران به قسمت های صحیحی از طراحی وبسایت رجوع کرده تا اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند، توسط جستجویابی غیر قابل پیش بینی و طولانی محدود می شوند و نمی توانند به آن چه که می خواهند دست یابند.

برخی شرکت ها اغلب از خود در ابتدای طراحی سایت می پرسند که کاربر برای رسیدن به محتوای مورد نظر خود در طراحی وب سایت، باید چند بار کلیک کند. در این جا نمی توانیم شمار قطعی را بیان کنیم، زیرا هر طراحی وب سایتی متفاوت می باشد. چیزی که بیش از همه در این زمینه اهمیت دارد، کیفیت کلیک ها است نه کمیت آن ها. کاربران باید با هر بار کلیکی در طراحی سایت انجام می دهند، به محتوای مورد نظر خود نزدیک شوند. کلیک های پی در پی باعث می شوند تا کاربر بارها و بارها انتخاب خود را تایید کند، که همین امر باعث عصبانیت کاربر شده و احساس می کند که زمان و تلاش خود را بیهوده هدر می دهد.

برخی از تیم های طراحی سایت، صفحاتی را به طور مجزا در سایت می سازند و اصلا به مسیری که کاربر باید طی کند تا به آن ها برسد، توجه ای نمی کنند. زمانی که صفحات جدیدی در طراحی سایت خود می سازید، ملاحضه کنید که کاربر باید به چه ترتیب به آن صفحات دسترسی پیدا کند، سپس تا جایی که می توانید باید این پروسه را برای آن ها ساده و راحت بسازید.

۸. چندین فرمان اجرایی برای یک اقدام از سوی کاربر در وب سایت

در هر صفحه از وب سایت شما باید فقط یک عمل اصلی انجام شود.اگر شما بیش از یک دکمه عملگر در وب سایت خود قرار دهید سبب گیج شدن کاربری میشوید که از وب سایت شما دیدن میکند.آنها تمایل خواهند داشت که مدت زمان زیادی را صرف انتخاب و تصمیم گیری در مورد کالای مورد نظر کنند اما در هنگام سفارش سریع و بدون پیچیدگی مراحل را انجام دهند.
به همین دلیل ساده که باعث پیچیدگی مراحل سفارش میشود که مشتری از سفارش خود صرفه نظر کند چرا که این مقدار زمان صرف شده برای یک خرید ساده غیر قابل درک و غیر ضروری است.هر چه میتوانید تلاش کنید تا مراحل عملیانی هر صفحه را به حداقل ممکن برسانید.سعی کنید مراحل سفارش را طوری جلو ببرید که مشتری احتیاج نداشته باشد تا زیاد راجع به آن مرحله فکر خود را درگیر کند.فرقی نمیکند که این عمل فشار دادن یک دکمه یا حتی انتخاب یک نقشه باشد؛در هر صورت از ایجاد وقفه و عملگرهای بیهوده و غیر جذاب دوری کنید.

۹. هزینه ها و قیمت های مخفیانه

مردم می خواهند درباره قیمت محصولات و سرویس ها، هزینه اشتراک نامه ها، هزینه تسهیلات و دیگر مبالغ، قبل از این که پروسه خرید را در وب سایت آغاز کنند، اطلاع یابند. در وب سایت های زیادی مشاهده شده است که کاربران برای رسیدن به اطلاعات ساده و پایه، باید پروسه ای پیچیده ای را پشت سر بگذرانند. برای مثال، در برخی وب سایت ها باید در خبر نامه اشتراک یافت، تا از هزینه های آن ها اطلاع پیدا نمود. به یاد داشته باشید که کاربران باید قبل از این که عملکردهایی را در وب سایت انجام دهند، اطلاعات لازم را به راحتی کسب کنند.

۱۰. نتایج جستجو نامناسب

وب سایت ها باید برای کاربران، نتایج جستجوی قدرتمندی را مهیا کنند تا به راحتی بتوانند مواردی که به دنبال آن ها بودند را بیابند و در وب سایت پیش روند.

متاسفانه، نتایج جستجو کاربران، هنوز هم یکی از ضعف های بیشتر وب سایت های موجود می باشد. برخی وب سایت ها کاربر را با نتایجی رو به رو می سازند که با مواردی که می خواستند، هیچ ارتباطی ندارد. نتایجی که به طور نامناسب نام گذاری شده اند و یا خلاصه های نامتناسبی را ارائه می دهند، تجربه کاربری بهینه ای را برای کاربران فراهم نمی سازند. در برخی شرایط هم دیده می شود که تبلیغات، نتایج جستجوی کاربران را تفکیک کرده است و باعث می شود تا آن ها سردرگم شده و از وب سایت خارج گردند.

به طور مداوم باید روی نتایجی حاصل از جستجو در وب سایت خود نظارت داشته باشد و بر اساس نیاز و خواسته کاربران و مشتریان خود، این بخش را بهینه سازی کنید.

۱۱. فیلترهای نامناسب در جستجویابی وب سایت

فیلترها در جستجویابی وب سایت می توانند تجربه کاربری را بهبود ببخشند. کاربران می توانند توسط این فیلترها، به مواردی که می خواهند در وب سایت پیدا کنند و نزدیک شوند و در وب سایت پیش روند. در هر صورت، افزودن فیلتر ها به جستجویابی وب سایت نمی تواند به تنهایی، کاربردی بودن وب سایت را افزایش دهد. این ابزارها باید از خواسته های کاربران پشتیبانی کرده و باید نیازهای شان را برطرف سازند.

این فیلترها می توانند جستجو را برای کاربران سایت راحت کنند. به طور مثال برخی کاربران می توانند تنها با تایپ کردن زمان و یا تاریخ اسناد پاور پوینت در وب سایت، به خواسته خود دست یابند. در وب سایت های تجارت الکترونیک این مورد بسیار کاربرد بیشتری دارد. به طور مثال مشتریان این گونه وب سایت ها با تایپ کردن “لباس های گرم”، می توانند پلیور مورد علاقه خود را بیابند.

هم چنین برخی وب سایت ها وجود دارند که در زمینه استفاده از فیلترها برای راحت کردن جستجوی کاربران خود نیز ضعف دارند. به این ترتیب که از فیلترها با نام های متناسبی استفاده نمی کنند و یا محتوای متناسبی را توسط این فیلترها ارائه نمی دهند. باید در طبقه بندی و نام گذاری این فیلترها و مواردی که توسط آن ها ارائه می دارید، دقت داشته باشید تا بتوانید کاربر را در رسیدن به اهداف خود یاری کنید. به طور مثال یک کاربر ممکن است در یک وب سایت به دنبال صندلی آبی و یا سایر رنگ بندی ها باشد. هر دو هدف آن ها باید توسط این فیلترها، پشتیبانی شود.

محتوای وب سایت باید به طور متناسبی تگ گذاری شوند و باید متناسب با نتایج جستجو کاربر سایت باشند. به عنوان مثال، در وب سایت AAPR کاربرانی که به دنبال دستور پخت جوجه می گردند، از این که ۶ مورد از ۱۰ مورد نتایج شان ربطی به دستور پخت جوجه ندارد، درمانده می شوند و قصد خروج از وب سایت را در سر می پرورانند.

۱۲.مشکل ترازبندی و فاصله گذاری

فاصله گذاری درست سخت است.به قدر کافی فاصله بگذارید اما توجه داشته باشید که بین کلمات فاصله خیلی زیادی نیفتند، این تقریبا سخترین مرحله ویرایش نوشته در طراحی است اما میتواند با چند قانون به سادگی از پس آن بر آمد.اول اینکه دقت کنید المان ها با هم دیگر گروه بندی شوند و دوم اینکه بین هر گروه از المان ها فاصله معینی رعایت شود.

۱۳. ارائه اطلاعات و دادهای زیاد به کاربران وب سایت

اطلاعات وب سایتی که به طور نامتناسبی رده بندی شده اند، باعث می شوند تا کاربر در رسیدن به خواسته خود دچار چالش شود. وجود متن های بسیار در وب سایت باعث می شود تا مرور اطلاعات، بسیار برای کاربران سخت باشد. صفحات وب سایت که دارای محتواهای بسیار زیادی می باشند، نمی توانند نظر مشتریان و کاربران را به خود جلب کنند.

باید انتخاب اطلاعات را برای کاربران ساده بسازید تا به اشتیاق به خواندن آن ها روی بیاورند. می توانید از جملات و پاراگراف های کوتاه و تیترهای خلاصه و کلمات کلیدی برجسته کمک بگیرید تا بتوانید بر مخاطبین سایت خود تاثیر بیشتری بگذارید. به طور مثال می توانید به تصویر زیر توجه کنید:

۱۴. لینک های پنهان

سال های سال است که ما در تحقیقات خود متوجه می شویم که کاربران از خواندن محتواهایی که شبیه تبلیغات هستند، طفره می روند. این مشکل هم چنان در طراحی سایت ها وجود دارد و مشکل زمانی بدتر می شود که برخی از طراحی سایت ها را می بینیم که از محتوای اصلی سایت خود در کنار تبلیغات استفاده می کنند.

طراحان وب سایت گاهی اوقات به افزودن عوامل طراحی بیشتر روی می آورند، مانند حاشیه ها، رنگ پس زمینه و گرافیک ها، تا از این طریق بتوانند لینک ها را در طراحی پایدرار تر و برجسته بسازند. اما متاسفانه نتیجه این امر، معکوس می شود: هر چه اطراف لینک ها، طراحی و یا موارد بیشتری وجود داشته باشد، کاربران بیشتر آن را با تبلیغات اشتباه گرفته و توجه ای به آن ها نمی کنند.

۱۵.طراحی های غیر معمول و خارج از روند

خوشتان بیاید یا خیر ، تمامی طراحان وب سایت از یک روند معمول و روتین استفاده میکنند که در تمامی وب سایت ها بنیادی و اصولی است.حتی شاید به نظر برسد روند قدیمی شده است اما طراحی خارج از اصول ابتدایی برای بیننده جالب نیست.شما میتوانید برای ایجاد تنوع و تمایز از افکت های سه بعدی استفاده کنید.این موضوع میتواند وب سایت شما را از حالت مسطح خارج کند .

ما فرض می کنیم که هیچ کسی، طراحی وب سایت نامتناسبی را نساخته است. اما این مشکلاتی که در این سال ها در زمینه طراحی وب سایت مشاهده کردیم، از کجا به دست آمده است؟ پاسخ به این سوال می تواند به اندازه یک کتاب باشد. اما باید اشاره کنیم که برخی از این اشتباهات به نحوی به تجربه های کاربری آسیب می زند که جبران ناپذیر می باشند. برای مثال:

  • مسائل مربوط به محتوای وب سایت می توانند باعث درک نادرست کاربران سایت از سازمان و یا شرکت مربوطه شود.
  • نتایج جستجوی نامتناسب که از مدیریت محتوای ضعیف وب سایت حاصل شده است، می تواند باعث اخلال در رسیدن اهداف شرکت و سازمان شود.
  • مشکلات مربوط به سلسله مراتب اطلاعات در طراحی سایت می تواند به ساختار شرکت و یا سازمان نیز آسیب وارد کند.

دلایل به وجود آمدن این اشتباهات نسبت به حل کردن آن ها، از اهمیت کمتری برخودار است. به عبارت دیگر، ما باید به جای گشتن دنبال دلیل، به دنبال حل این مشکلات در طراحی وب سایت باشیم. این مشکلاتی که در این مقاله اشاره شد و سایر مشکلاتی که توسط تست کاربردی بودن طراحی سایت می توانید کشف کنید، بسیار در این زمینه می توانند به تجارت و اعتبارتان آسیب بزنند که در بیشتر مواقع جبران ناپذیر می باشند.

از طرفی هیچ طراحی سایتی در این دنیا بی نقص نیست. همیشه مشکلاتی در وب سایت ها یافت می شود که نیاز به بهبود یافتن دارند. اما دانستن این که چگونه این موارد را از طراحی سایت خود پا کنیم، بسیار حائز اهمیت می باشند.

حالا زمان آن است که به وب سایت خود مراجعه کنید و مواردی که در بالا به آن اشاره شد را با صفحات سایت خود تطبیق دهید.

 

۱۵ اشتباه بزرگ در طراحی وب سایت ( قسمت دوم )

اشتراک

مجید احدی

مجید احدی هستم‌،توسعه دهنده سایت،قبلا در زمینه دوربین های مداربسته فعالیت داشتم مدتی به کار در حوضه فناوری اطلاعات علاقه مند شدم در حال حاضر به عنوان توسعه دهنده سایت فعالیت میکنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =