تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

۵ عامل موثر در رضایت مشتریان طراحی سایت

۵ عامل موثر در رضایت مشتریان طراحی سایت

گاهی اوقات، یک طراح وب سایت بودن نسبت به ساخت تنها یک وبسایت زیبا و کاربردی مهتر می باشد. شما ممکن است که نقش های مختلفی بسته به نوع شرایط و مشتری که با آن کار می کنید، ایفا کنید.

یکی از نقش هایی که شما ایفا خواهید کرد به عنوان یک معلم می باشد. این موضوع می تواند به سادگی توضیح دادن این باشد که چگونه وب سایت آن گونه که مشتریانتان می خواهند و نیاز دارند، بسازید. ولی اغلب، یک بخش از آموزش دادن کمی حساس و با دقت می باشد.

ممکن است زمان هایی باشد که شما با یک مشتری وب سایت کار کنید که خیلی به تکنولوژی وارد نباشد. و ، از آن جایی که همیشه مواردی وجود دارد که برخی اشخاص سعی به دست یافتن چیزی می کنند که تخصص کمی در آن دارند، ممکن است آن ها کاملا با این روند راحت نباشند. من دقیقا این حس را زمانی که برخی چیز ها در خانه نیاز به تعمیر داشت، تجربه کردم.

چگونه با این دسته از مشتریان وب در چنین شرایطی پیش می روید و کار می کنید؟ این موضوع شما را می طلبد که در ابتدا نقش یک معلم و کمی نقش یک کارشناس پزشکی را ایفا کنید.

۱- نقاط حساس و نقاط ضعف را بشنوید و شناسایی کنید
اولین وظیفه شما برای ایجاد یک محیط امن برای مشتریان وب سایت تان این است که به سادگی به آن چه که آن ها می خواهند بگویید گوش دهید و در مقابل سوال های مناسبی از آن ها بپرسید. اگر آن ها از قبل وب سایتی داشتند که زیاد از آن راضی نبودند، دلیل این نارضایتی را بیابید.

تنها طبق اساس و بنیاد طراحی وب سایت پیش روید. شما ممکن است دریابید که مشکلاتی برای به روز رسانی مطالب و سیستم کنترل مطالب وجود دارد. شاید وب سایت به خودی خود انعطاف پذیر نباشد. و این موضوع حتی ممکن است به کم اعتمادی یا روابط ضعیف طراح وب سایت قبلی برگردد. سعی کنید بفهمید که چه اتفاقی افتاده است و دلایل این اتفاقات چه بوده است.

*** این اطلاعات به شما ایده ای از اینکه مشتریان وب به چه چیزی امید دارند و نقاط ضعف چه چیز هایی می باشد، می دهد. سپس شما می توانید برنامه ای را تنظیم کنید که این موضوعات را قابل بررسی سازد.

۲- فرآیند عملکرد تان را توضیح دهید
شاید بسیار مشکل باشد که چگونگی انجام این کار را توضیح دهیم. اگر شما تا به حال سعی می کردید که یک جنبه خیالی را در وب سایت تان برای اشخاصی قرار دهید که در این حرفه تخصص ندارند، شما می فهمید که من درباره چه چیزی صحبت می کنم.

اغلب این سردرگمی را می توان از چهره آن ها فهمید، آن ها لبخند می زنند و می گویند”عالیه” ( حتی اگر آن ها هیچ نظری درباره ی چیزی که سعی می کنید به آن ها بگویید، نداشته باشند).

بنابراین، در این جا راهنمای وجود دارد،اینکه شما خیلی مودبانه روند اینکه چگونه شما به مشتریان وب سایت تان کمک می کنید تا به اهداف شان به طور غیرحرفه ایی دست یابند، توضیح می دهید. درهرصورت این موضوع، مانند یک شمشیر دو لبه می باشد. آخرین چیزی که شما برای این کار باید انجام دهید این است که اگر آن ها پنج ساله باشند، هوش شان را مورد بررسی و انتقاد قرار دهید.

سعی کنید درباره اینکه اگر ایفای نقش برعکس شود شما چه احساسی خواهید کرد، فکر کنید. اگر یک مشتری طراحی وب سایت تجارت شان را برای شما توضیح دهد، شما از آن ها چگونه می خواهید که این کار را انجام دهند؟

یک برنامه ساده و کلی از مراحلی که باید در این موارد رعایت شود، وجود دارد. به آن ها اجازه دهید بدانند که در هر زمانی به راحتی می توانند سوال خود را مطرح کنند. داشتن یک روابط آزاد با مشتریان وب سایت یک بخش ضروری برای ایجاد اعتماد می باشد.

۳- اعتماد به نفس داشته باشید و صادق باشید
از جایی که برخی لزوما مهارت های اجتماعی از برنامه هایی که میزبان در وب سایت قرار می دهد ندارند، میدانم که با اعتماد به نفس صحبت کردن ممکن است دشوار باشد. تنها به یاد داشته باشید که شما تنها در زمینه خودتان یک متخصص هستید و شما می دانید که آن ها درباره چه چیزی صحبت می کنند.

*** اگر شما با آگاهی و اطمینان صحبت کنید، می تواند در کنار اینکه مشتریان وب سایت شما احساس راحتی می کنند پیش روید.

حالا ما می دانیم که برخی اشخاص (به جز شما) در برابر یک موضوع بخصوص شاید چیز زیادی نداند اما با اعتماد به نفس صحبت خواهند کرد. خیلی عالی است اگر شما تمامی جواب های سوالات را ندانید. در شغل قبلی من دقیقا مواردی بود که من احساس می کردم که اگر درباره موضوعی اطلاعاتی نداشته باشم، احمق به نظر می رسم. اگر شما مطلبی را ندانید، تنها به مشتریان وب سایت تان پیشنهاد کنید که شما از اینکه جواب سوال را برای آن ها جستجو کنید و سپس در اخنیارشان بگذارید، خوش حال خواهید شد.

همیشه توصیه می شود که درباره مزایا و معایب جوانب مختلف پروژه صادق باشید. برای مثال، بیشتر به جای اینکه بگویید یک بخش از نرم افزار سایت “تمامی مشکلات شما را حل خواهد کرد”، توضیح دهید که چه چیزی به خوبی انجام می شود و معایب و محدودیت های آن چه چیز هایی می باشد. تصور غلطی از برخی چیز ها تنها انتطارات واهی و غیرواقعی به وجود می آورد.

روی هم رفته، صادق بودن و آزادی بیان داشتن برای شما احترام های زیادی به ارمغان می آورد. به عنوان یکی از این مزیت ها، شما مجبور نخواهید بود که خودتان را به خاطر تعهد های نادرست مخفی کنید. وحالا کار کردن بسیار آسان می باشد.

۴- از تجارت فراتر روید
روابط میان شما و مشتریان وب سایت تان اغلب می تواند دراز مدت باشد. به یاد داشته باشید، شناختن سطح کمی از خصوصیات شخصی یکدیگر برای هر دو طرف آسودگی های بیشتری فراهم می آورد.

برخی اوقات اوقاتی را برای چت کردن درباره سلایق شخصی معمولی قرار دهید. این موضوع ممکن است این باشد که هر دوی شما والدین هستید یا به یک ورزش علاقه دارید. ممکن است شما عکس یا چیز کوچک قشنگی در کار آن ها ببینید که یک سرگرمی مورد علاقه را نمایش دهد.

آشکار است، شما نمی خواهید که زیاد وارد مسائل شخصی شوید. برخی از اشخاص هم وجود دارند که خیلی دوست ندارند صمیمی شوند. در این بخش سعی کنید بهترین قضاوت را داشته باشید.

۵- یک مشتری آسوده, یک مشتری خوشحال و خرسند می باشد
در این جا هیج فرمول جادویی وجود ندارد که مشتریان تان را با کار یا پروژه ایی که روی ان کار می کنید آسوده نگاه دارید. بیشتر از همه چیز، این عامل می باشد که شما باید با آن ها به خوبی رفتار کنید و مقداری با آن ها همدلی داشته باشید. راهی بیابید که واقعا با اشخاص دیگر در سطوح متفاوت ارتباط برقرار کنید.

برای سال های طولانی، من با مشتریانی کار کردم که از زمینه های مختلف، گروه سنی مختلف و غیره بودند. برخی بسیار در تکنولوژی وارد بودند، و برخی دیگر خیلی این چنین نبودند. من فهمیدم که این عوامل زمانی که نتایج نهایی یک پروژه به دست می آید، همه جوانب کار نمی باشد. برخی از وب سایت ها که من احساس می کنم در کارشان بهترین هستند، آن هایی بودند که من در آنجا به خوبی با مشتریان تفاهم خوبی داشتم. زمانی که یک روابط خوب و اعتماد دو جانبه وجود داشته باشد، نتایج کار برای هر کسی که در آن شرکت کرده است، موفقیت آمیز خواهد بود.

شاید کار ما واقعا از طراحی وب سایت و برنامه نویسی فراتر رفته است. حتی اگر طراحی سایت یک کار با تکنولوژی بالا باشد، بیشتر از آنکه فکر کنیم عنصر های فردی و شخصی وجود خواهد داشت. و، فرقی نمی کند که چقدر مهارت های ما فنی وکارآمد می باشند، توانایی ما برای کار با مردم اهمیت بیشتری دارد.

*** همان طور که ما در گروه طراحی سایت وب شهر مهم ترین اصل را رضایت مشتری میدانیم، به شما هم توصیه میکنیم مهم ترین اصل در کار خود را رضایت مشتری قرار دهید. با مراجعه به بخش بلاگ وب شهر می توانید مطالب بیشتری در این زمینه بخوانید.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 4 =