تهران، سعادت آباد، خیابان کوهستان،
مجتمع کوهستان، سرو ۴، طبقه ۳ واحد ۲
۲۲۱۳۴۴۹۶ ۰۲۱
۳۶۶۶۸۳۲۸ ۰۲۶
info[at]web-city.ir
support[at]web-city.ir

۸ مورد از راه های ارتباط مناسب با مشتری

۸ مورد از راه های ارتباط مناسب با مشتری

اگر در مدل کسب و کار معمولا با کاربران و مشتریان سر و کار دارید, به یاد داشته باشید موفقیت و یا عدم موفقیت شما بستگی به نمایش و عرضه کسب و کار شما دارد. البته این یکی از مشکل ترین کارهایی است که شما میتوانید آن را انجام دهید. چندین قانون وجود دارد که مطمئن شوید آیا نمایش کسب و کار شما برای مخاطبان موثر میباشد یا خیر و اینکه آیا مخاطبان و بازدید کنندگان آن را به خوبی دریافت نموده اند یا خیر.

۱ – مطمئن باشید برای هیچکسی به مهمانی آمدن دیر نیست
اگر شخصی دارای ایده و نظری میباشد اطمینان حاصل کنید که از ابتدا همه مسائل را در رابطه با آن میداند. به این ترتیب هر نظر و یا نگرانی ها ممکن است برای افرادی که هیچ برنامه ای برای پیاده سازی آن نداشته باشند, به وجود آمده و حل نمودن آن بسیار مشکل و حتی در بعضی از موارد غیر ممکن میباشد.
ما میتوانیم با طراحی خود, کسب و کار را به افرادی مانند یک فرد حرفه ای در زمینه IT و یا حتی موسس یک سازمان که به نام CEO شناخته میشود معرفی نمایید. همه اینها میخواهند که به شما پولی معادل ۲ هزار تومان را بدهند. اگر شما از کسب و کار خود نمایش خوب و مصوری را به اجرا بگذارید مانند وجود یک نقشه سایت یا Site Map و همچنین طراحی بر اساس Style Tiles به زودی نتیجه آن را خواهید دید. مطمئن باشید همه کاربران با کسب و کار شما به خوبی آشنا خواهند شد.
اگر شما نام و اطلاعات تماس تمامی کاربران و افرادی که با آنها داد و ستد مالی را داشته باشید جمع آوری نمایید در نهایت میتوانید کار و مدل کسب و کار خود را به آنها بهتر و موثرتر معرفی نمایید.
به یاد داشته باشید گرفتن انتقادات و پیشنهادات بسیار لازم و حتی اجباری میباشد. حتی اگر در حد یک جمله دوست داشتم آن کالا را (Like It) باشد.

۲ – کار خود را به صورت رو در رو عرضه نمایید
هیچ راهی برای بیان تمامی جزئیات را از طریق ایمیل به کاربران و مشتریان خود وجود نخواهد داشت. برای انجام آن هم هیچ تلاشی نکنید. اگر این کار را هم انجام دهید موفق شدن کسب و کار خود را زیر سوال برده اید. اما میتوانید از راه های منطقی تر که این امکان در آن وجود داشته باشد بتوانیم از آن دفاع نماییم استفاده کنید. بااین روش ها, این شانس را خواهید داشت که از ایده های خود دفاع کنید.
در چیدمان افراد و حتی نحو نشستن آنها برای معرفی کسب و کار خود بسیار دقت نمایید و در آن جلسه هرگز ار نگاه دفاعی صحبت نکنید. میتوانید تمامی سوال ها و جواب ها را به صورت رو در رو مطرح نموده و به آنها پاسخ دهید و هرگز از راه هایی مانند ارسال جواب از طریق ایمیل اکتفا ننموده و به این روش ها اطمینان نداشته باشید.

۳ – کلمه نه را نگویید که این کلمه بار منفی زیادی دارد
موقعی که شما از روش رو در رو استفاده نکنید, بیشتر شانس نه گفتن را به مخاطبان خود خواهید داشت که گفتن این کلمه میتواند آنها را برای ارتباط کاری با شما بی میل نماید. آنها برای بهترین محصولی که شما برایشان قرار است طراحی کنید پول پرداخت نموده اند, بنابراین از تیم طراحی و کاری شما انتظار دارند.
در زمان انجام کنفرانس و معرفی کسب و کار خود به خوبی به انتظارات و صحبت های افراد شرکت کننده گوش دهید و برای آنها از انجام ندادن پروژه و یا ارائه ندادن سرویس, به خوبی توضیح دهید و مسائل را برای آنها شرح دهید و در نهایت بهترین راه حل را به آنها پیشنهاد دهید. اینگونه پروژه ها در نهایت به خوبی به پایان خواهند رسید چون که نظر مشتریان وب سایت و صاحب پروژه در آن لحاظ شده است.

۴ – صادق باشید, با مشتریان خود مصالحه نمایید
مانند یک فرد حرفه ای همیشه صحبت نمایید. اگر مشتری سایت اشتباهی میکند حتما منتظر است تا شما اشتباه آن را بگویید. اگر مشتری بر سر مواضع خود پافشاری مینماید به خوبی آن را شناسایی نموده و حقایق را برای آن توصیف نمایید.
ارائه نمودن و معرفی محصول, بخشی از فروش آن کالا میباشد. اگر مشتری پیشنهادهایی را بدهد که در نهایت نتوان آن را در داخل پروژه پیاده سازی نمود, در این حالت هم با او سازگار باشید و برایش توضیح دهید.

۵ – سر سخت باشید و مسائل را تجزیه و تحلیل نمایید
اگر شما موفق نشدید که کار خود را به خوبی معرفی نمایید, باید در مورد مواردی که فکر میکردید اشتباه هست تجدید نظر نمایید. مشتریان شما یعنی کسانی که صاحب پروژه هستند در مورد موارد و محتویات کامپیوتری که شما برای آنها ارسال نموده اید صحبت های زیادی دارند و در مورد آنها ایده هایی هم شاید به ذهنشان رسیده باشد. این میتواند نقطه مثبتی برای صفحاتی باشد که میخواهید طراحی آن را کمی تغییر دهید و یا اصلا از ابتدا طراحی نمایید. همیشه با مشتریان خود ارتباط کلامی و تلفنی داشته باشید و گذاشتن جلسات منظم را فراموش ننمایید.

۶ – در مورد تمامی جزئیات فکر نمایید
اگر نمیتوانید تمامی جنبه های طراحی وب سایت خود را برایشان تشریح نمایید, در این حالت هرگز به موضع تدافعی نروید چراکه مکالمه خوبی را نخواهید داشت.
حتی اگر ایده های مشتری شما صدها برابر بدتر از طراحی شما باشد. هرگز با مشتریان خود وارد ستیز نشوید و با نگاه خشم آلود با آنها صبت نکنید.

۷ – جر و بحث نکنید
اگر شما در حال نمایش کار و طراحی سایت خود هستید و یا حتی در حال دفاع از طراحی خود هستید, هرگز با مشتریانی که برای کار خود به شما پرداختی را انجام داده اند جر و بحث نکنید.
با جر و بحث نمیتوانید به خواسته های خود برسید و کارها انجام نخواهد شد. مطمئن باشید جر و بحث باعث بهبود شرایط نخواهد شد. میتوانید با آرامش کار, تحقیقات خود را برای مشتریانتان توضیح دهید و آنها را با حرف زدن قانع نمایید. با این کار مشتریان میتوانند مشتریان بیشتری را برای شما بیاورند و کسب و کار شما را رونق بدهند.

۸ – تایید کردن
اگر شما در حال معرفی کار طراحی خود به مشتری هستید و این امکان را دارید تا او را به صورت رو در رو ملاحظه نمایید سعی کنید که حرفهای او را تایید نمایید.

نتیجه گیری
سعی کنید با قوانین و قواعدی که در بالا گفته شد کار و محصول نهایی خود را به مشتری نمایش دهید. شما با معرفی بدون عیب و نقص خود میتوانید تمامی انتظارات مشتری را پاسخ دهید که در نهایت میتواند آنها را خوشحال نماید.
امیدواریم در این مقاله از سلسله مقاله های طراحی وب و سئو وب سایت که در گروه طراحی سایت وب شهر برای شما تهیه و تنظیم شده است, توانسته باشیم تا اطلاعات خوبی را در برخورد با مشتری طراحی به شما گفته باشیم.

اشتراک

حمیدرضا عباسی

حمیدرضا عباسی هستم، کارشناس نرم افزار و دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، طراح و توسعه دهنده وب سایت و متخخص سئو، از سال ۹۰ به صورت حرفه ای شروع به فعالیت در زمینه طراحی وب سایت کردم و بسیار علاقه مند و مشتاق به استفاده از تکنولوژی های جدید و بروز در زمینه طراحی وب سایت و تجارت الکترونیک هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 18 =