۱۳ نکتهی اساسی در رابطه با سئو (SEO)

توسط مریم احدی
مسلما میدانید که مسئلهی مربوط به سئو (SEO) یا همان “بهینهسازی موتورهای جستجو” یکی از اولین عوامل موثر در روند پیشرفت سایت شما به شمار میرود. در این میان بازاریابان حرفهای همواره به منظور پیشرفت هرچه بیشتر سایت خود یا مشتری خویش به این موضوع توجه خاصی دارند و زمان بسیار زیادی را صرف سئوی سایتها میکنند. اما نکتهای که باید هم اکنون آن را در نظر بگیریم مربوط به این موضوعست که با پیشرفت تکنولوژی و سایتهای گوناگون روند سنجش سئوی سایت توسط گوگل هم با پیشرفتها و تغییراتی مواجه شده که ممکن است بسیاری از شما هم اکنون در رابطه با آن اطلاعاتی نداشته و یا تصور قدیمی مربوط به قوانین سئو را در سر داشته باشید.
هم اکنون بهینهسازی عملکرد یک سایت در موتورهای جستجو (SEO) نسبت به سالهای گذشته پروسهای به واقع پیچیدهتر و گستردهتری محسوب میشود. بنابراین در حال حاضر افراد و سایتهای گوناگونی وجود دارند که ممکن است بهینهسازی سایت خود را بر اساس تصورات قدیمی انجام دهند. جالب است بدانید که در برخی از موارد ممکن است حتی عواملی که در گذشته منجر به پیشرفت سئوی سایتها میشدند، هم اکنون منجر به کسب امتیاز منفی از سوی گوگل شوند. در این مقاله ما به ذکر ۱۳ نکتهی اساسی و یا بهتر بگوییم ۱۳ مورد از نکاتی که میبایست در رابطه با سئوی سایت خود با توجه به قوانین جدید گوگل در نظر بگیرید، خواهیم پرداخت. مطمئنا با رعایت کردن این ۱۳ مورد نسبت به سایر سایتهای موجود پیشرفت عملکردی فوقالعادهای را برای خویش ایجاد میکنید. بنابراین با ما و ادامهی مقاله همراه باشید.
۱. مسئلهی مربوط به PPC یا “تبلیغات کلیکی” و مغایرتهای آن با سئو
تبلیغات کلیکی در واقع نوعی از تبلیغات اینترنتی هستند که در آنها به ازای تعداد کلید کاربران بر روی تبلیغ ارائه شده به سایت منبع هزینهای پرداخت خواهد شد. گوگل برخلاف گذشته اولویت مربوط به این نوع تبلیغات را در راستای پیشرفت سئوی سایت شما با تنزل مواجه کرده است. بسیاری از افراد بر این باورند که با کلیکهای که بر روی “تلیغات کلیکی” آنها صورت میگیرد، به مراتب از گوگول نیز رتبه دریافت میکنند و این موضوع نهایتا منجربه افزایش بازده سایتشان خواهد شد. اما در واقع میزان کلیک کاربران بر روی تبلیغات کلیکی شما دلیل مستقیمی برای افزایش بازدهی سایت به شمار نمیرود. به صورت کلی مسئلهی مربوط به آگهی و تبلیغات این روزها در بهبود سئوی سایت از اولویت کمتری برخوردار هستند. به همین دلیل توصیه میشود که سایتها تمرکز بیشتری بر روی اصلاحات برندی مد نظر و یا کلمات کلیدی مرتبط با خدمات خویش داشته باشند.
همانطور که اشاره داشتیم بسیاری از افراد بر این باورند که نتیجهی تبلیغات، از دید گوگل با مسئلهی SEO ارتباط مستقیمی داشته و منجر به نمایش سایت آنها در صفحات اول گوگل خواهد شد. اما به صورت کلی بهینهسازی سایت (سئو) و رابطهی آن با تبلیغات کلیکی مسئلهای کاملا متفاوت نسبت که آنچه که عموم مردم تصور دارند، به شمار میرود. همواره توجه داشته باشید که بهینهسازی یک سایت و دریافت رتبهی مناسب پروسهای طولانی و زمانبر است، اما استفاده از تبلیغات کلیکی اقدامیست که در کمترین زمان ممکن و با صرف هزینهای مشخص میتوانید نسبت به آن اقدام کنید. بنابراین هیچگاه مسئلهی مربوط به تبلیغات کلیکی را با افزایش بازده و بهینهسازی سئوی سایت خود اشتباه نگیرید.
۲. سئو یا بهینهسازی یک سایت در موتورها جستوجوی گوگل امری زمانبر است
همانگونه که در نکتهی شمارهی یک اشاره داشتیم بهینهسازی یک سایت پروسهای طولانی و زمانبر محسوب میشود، بنابراین نباید انتظار داشته باشید که ظرف مدت زمان کمی نظارهگر پیشرفت حاصل از سایت خود در موتورهای جستوجو باشید. به بیان دیگر اگر سایت خود را به تازگی و با توجه به تمامی موارد و موضوعات مرتبط با سئوی سایت راهاندازی کردهاید، انتظار بازده خیلی سریع آن را نداشته باشید.
در این شرایط بهتر است ظرف مدت زمان چند ماه نخست راهاندازی سایت خود از PPCها یا همان تبلیغات کلیکی مرتبط با سایت خود استفاده کنید، البته باید دقت داشته باشید که این عمل به صورت مستقیم منجر به افزایش بازده سئوی سایت شما نخواهد شد بلکه تنها با نمایان کردن بیشتر سایت شما به طور محدود به کار گرفته خواهد شد و منجر به افزایش تعداد بازدید از سایتتان خواهد شد. نقش اصلی مربوط به افزایش بازده و سئوی سایت در محتوای غنی، طراحی منحصر به فرد و منطبق با قوانین سئو و … است. بنابراین تبلیغات کلیکی در شرایط خاصی میتوانند به طور غیر مستقیم منجر به بهبود نتیحهی نمایش سایت شما در جستوجوگر گوگل و موتورها جستجوگر شوند.
۳. استفاده از ترفندهای Black Hat به منظور افزایش سئوی سایت شما
ممکن است تاکنون نام ترفندهای Black Hat را نشنیده باشید اما این ترفندها هم اکنون توسط بسیاری از افراد که مدعی افزایش بازده سایت شما در مدت زمان کوتاهی هستند، به کار گرفته میشود. در این ترفندها شما با استفاده از روشهای تهاجمی و تایید نشده از سوی گوگل و با استفاده از استراتژیهای مشخصی به افزایش بازده سایت خود در مدت زمانی کوتاه خواهید پرداخت. در سمت مقابل نیز ترفندهای White Hat وجود دارند که کاملا از دستورات و قوانین سئوی گوگل پیروی میکنند.
برخی از روشهای محبوب و مشهور در ترفندهای Black Hat شامل مواردی همچون “چاشنی کلیدی” و “استفاده از متن پنهان” است. در روش “چاشنی کلیدی” فرد کلمات کلیدی خاصی را به شکل متعدد و به صورت غیرمحسوس در محتویات سایت وارد خواهد کرد و در روش “استفاده از متن پنهان” کلماتی به صورت پنهان در متنهای شما اضافه خواهند شد که این عوامل به طور موقت منجر به افزایش بازدهی سایت شما میشوند. انجام این روشها در مدت زمان بسیار کوتاهی امکانپذیر است و شاید پاسخگویی لازم را برای سایت شما به همراه داشته باشند اما در مجموع و در بلند مدت منجر به فروپاشی زحمات شما خواهد شد. بنابراین سعی کنید هیچگاه از ترفندهای Black Hat به منظور افزایش سئوی سایت خود استفاده نکنید.
۴. مسئلهی اشتباه در نظر گرفتن سئو پس از تکمیل ساخت سایتتان!
همواره دقت داشته باشید که به محض آغار پروژهی طراحی و ساخت سایت میبایست مسائل مربوط به سئو را در نظر بگیرید. در واقع سئو و افزایش بازده سایت شما تنها وابستگی مستقیمی به محتویات سایت نخواهد داشت، بلکه جنبههای گوناگونی از طراحی سایت شما نیز در این زمینه از سوی گوگل در نظر گرفته میشوند. توجه داشته باشید که بخشهایی همچون تگهای عنوان مطلب، توضیحات، هدر و … همگی میبایست در حین طراحی سایت به بهترین شکل ممکن بهینهسازی شوند.
بنابراین همیشه مسئلهی مربوط به سئوی سایت از استارت پروژهی ساخت سایت خود در نظر گرفته و تاکید ویژهای روی این موضوع داشته باشید.
۵. صرف هزینه در راستای افزایش فعالیتهای مرتبط با سئوی سایت
به صورت کلی بهینهسازی سایت شما از نظر سئو در موتورهای جستوجوگر گوگل پروسهای شامل فعالیتهای رایگان محسوب میشود که با توجه به میزان دانش شما از این موضوع به موفقیت لازم منجر خواهد شد. اما در سمت مقابل شما میتوانید با صرف هزینههایی خاص استراتژیهای سئوی منحصر به فردی را در سایت خود پیادهسازی کنید، که به شیوههای خاص منجر به افزایش رتبهی سایتتان در نتایج جستوجوی گوگل خواهد شد.
در این رابطه ابزارهای سئو یا مشاورهها و آژانسهایی وجود دارند که با پرداخت هزینهای خاصی منجر به بهتر و بهتر شدن عملکرد سایت شما خواهند شد. البته در این راستا قبل از انجام هر اقدامی میبایست نسبت به تعهد، سابقه و کیفیت عملکرد ابزارها یا آژانسهای ارائه دهندهی خدمات این چنینی اطمینان حاصل نمایید. همانگونه که اشاره کردیم ابزارهای گوناگونی نیز بدین منظور ارائه شدهاند. به عنوان مثال مجموعه ابزارهای Rand Tracker از جمله قابلیتهایی را شامل میشوند که بستری مناسب به منظور مقایسه و مشاهدهی روند پیشرفت و بهبود سایت شما را از گذشته تاکنون به همراه خواهند داشت. بنابراین در شرایط خاص اختصاص دادن بودجهای معین به منظور افزایش سئوی سایت یا بررسی زمینههای مربوط به آن میتواند موضوعی کاربردی برای شما محسوب گردد.
۶. در نظر گرفتن کلمات کلیدی برای هر مطلب منتشر شده در سایت
همواره نسبت به اضافه کردن کلمات کلیدی مربوط به محتوای سایت خود دقت داشته باشید. در واقع قبل از انتشار خبر خود در سایت حتما نسبت به اضافه کردن دقیق و درست این موارد اقدام نمایید. در برخی از موارد ممکن است به دلیل عجله در ثبت محتوا، مسئلهی مربوط به اضافه کردن کلمات کلیدی فراموش شود و یا به طور دقیق و حرفهای بدان توجه نشود.
در سایتهای انگلیسی زبان ابزارهای گوناگونی وجود دارند که میتوانند به صورت اتوماتیک بهترین کلمات کلیدی مربوط به مطلب و محتوای نوشته شدهی شما را تشخیص داده و در بخش مربوط به آن اضافه کنند. این قابلیت در مجموعهی ابزارهای Rank Tracker نیز وجود دارد. بنابراین همواره قبل از انتشار هر خبر حتما کلمات کلیدی مربوط به آن را با دقت زیاد و حوصلهی کامل وارد نمایید.
۷. اضافه کردن آدرس مطالب تکراری در مطالب جدید
آدرسدهی مجدد در مطالب سایت شما تاثیر به سزایی در روند افزایش بازخورد آن و نهایتا دستیابی شما به نتایج سئوی بهتر خواهد داشت. منظور از اضافه کردن آدرس مطالب تکراری در مطالب جدید در واقع اضافه کردن لینک مربوط به مطالب پیشین در مطالب جدید شما و در قسمتهای مهم محسوب میشود. این موضوع توسط اغلب سایتها نادیده گرفته میشود. برای مثال به بخشهای آبی رنگ نشان داده در تصویر فوق نگاهی بیاندازید. در واقع با کلیک بر روی این قسمتها وارد بخشهای دیگری از سایت خواهید شد و اطلاعات جامعتری از موضوع مد نظرتان را دریافت خواهید کرد.
در سمت مقابل میبایست از ایجاد دو نسخهی مشخص و دقیقا مشابه از یک مطلب یا بخش پرهیز کنید. به عنوان مثال بخش “دربارهی ما” سایت شما نباید در یک نسخهی چاپی با URL مربوطه و یک نسخهی مربوط به پارامترهای مختلف دیگر تعریف شده باشد. در واقع بهتر است برای رفع این مشکل از تگ متعارف است کنید. به صورت کلی اضافه کردن آدرس مطالب تکراری در مطالب جدید نشان دهندهی حرفهای بودن سایت شما بوده و به مراتب تاثیر مستقیمی بر روی سئوی آن نیز خواهد داشت.
۸. مسئلهی مربوط به ارائهی بیش از اندازهی فایلهای PDF در سایت و عدم بهینهسازی آنها
همواره تا حد امکان سعی کنید که نمایش یک صفحهی HTML را به یک صفحهی PDF ترجیح دهید چرا که این صفحات HTML از اجزای بهینهسازی شدهی بهتری نسبت به صفحات PDF برخوردار هستند. به صورت کلی علاقهی بازدید کنندگان در رابطه با به اشتراکگذاری صفحات HTML نسبت به صفحات PDF نیز بیشتر است.
اگر بنا به شرایط موجود مجبور به استفاده از فایلهای PDF هستید، سعی کنید متون ساده را در قالب تصویر جاگذاری کنید تا خواننده از مشاهدهی صفحهی PDF دلزده نشود. همچنین از URL مناسب و عنوان مطلب برای این نوع از مطالب استفاده کنید. همواره سعی داشته باشید که حجم این فایلهای PDF را تا حد امکان کم کرده تا زمان بارگذاری و دانلود آنها برای کاربران به حداقل میزان خود برسد.
۹. استفادهی بیش از حد و افراطی از فایلهای فلش
به طور کلی موتورهای جستوجو قابلیت خواندن فایلهای HTML را به بهترین شکل ممکن دارند و سایر محتویات گوناگون را با سختی بیشتری میخوانند. یکی از این محتویاتی که اصولا موتورهای جستوجو در قبال آن با مشکل مواجه میشوند، فایلهای فلش محسوب میشوند. استفادهی بیش از اندازه از این فایلها و محتویات این چنینی میتواند منجر به کسب امتیاز منفی برای سایت شما شود.
بنابراین همواره سعی کنید از صفحات و فرمتهای HTML معادل برای نشان دادن مطالب و محتویات مد نظرتان استفاده کنید. به عنوان مثال میتوانید با استفاده از تکنیکهای HTML5 محتوای فلش مد نظرتان را از نظر عملکرد معادلسازی نمایید. استفادهی بیش از اندازه از فایلهای فلش منجر به بروز مشکل در سئوی سایت شما و بازخورد آن در موتورهای جستوجو خواهد شد.
۱۰. مسئلهی مربوط به شبکههای اجتماعی و ارتباطات
یکی از مهمترین عواملی که هم اکنون میتواند منجر به افزایش بازده و بهبود سئوی سایت شما و ترافیک روزانهی آن شود مسئلهی مربوط به قابلیت اشتراکگذاری مطالب در شبکههای اجتماعی گوناگون توسط کاربران است.
بنابراین همواره سعی کنید بستری مناسب را به منظور اشتراکگذاری مطالب خود در شبکههایی نظیر فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، لینکدین و … فراهم آورید تا کاربران به راحتترین شکل ممکن مطالب شما را در شبکههای اجتماعی این چنینی اشتراکگذاری کنند.
۱۱. عدم ارائهی مطالب کوتاه و سطحی
در سال ۲۰۱۱ شرکت گوگل در بهینهسازیهای مربوط به سایتها و موتورهای جستوجوگر خود بروز رسانی خاصی با نام “Panda” را اعمال کرد. در واقع با استفاده از این بروز رسانی موتور جستوجوی گوگل مطالب سطحی، کوتاه و کم عمق را چندان حائز اهمیت محسوب نکرده و به ازای این مطالب رتبهی سایت شما با کاهش نسبی مواجه خواهد شد (با این وجود این مسئله ارتباط مستقیمی با تعداد بازدید کاربران از این مطالب نیز خواهد داشت). گوگل با استفاده از این بروز رسانی قصد داشته تا از نوشته شدن کامل مطالب شما و طولانی و مفید بودن مطالبتان برای کاربران اطمینان حاصل کند.
بنابراین در کنار این موضوع که مطالب سایت شما میبایست منجر به جذب کاربران شود، مسئلهی مربوط به عدم ارائهی محتویات و مطالب کوتاه و سطحی نیز میبایست از سوی شما در نظر گرفته شود. اگر سایتتان بیشتر مبتنی بر تصاویر است حتما از تگهای توصیفی مناسب برای آنها استفاده کنید. در تصویر ضمیمه شدهی فوق هم اطلاعات جالبی ارائه شده است. همانگونه که مشاهده میکنید مطالب با محتوای ۳۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ کلمهای در سایتهای گوناگون بیشترین میزان اشتراکگذاری توسط کاربران در شبکههای اجتماعی را نیز به خود اختصاص دادهاند.
۱۲. موضوع مربوط به تغییر مسیر صفحات
تغییر مسیر صفحات در واقع فرآیندی است که طی آن یک URL به یک URL متفاوت تغییر مسیر داده خواهد شد. برخی از موارد مربوط به استفادهی تغییر مسیر صفحات در هنگامی رخ میدهد که شما از یک سایت قدیمی به سایتی جدید تغییر مسیر داده باشید.
استفاده از قابلیت تغییر مسیر ۳۰۱ یا همان “۳۰۱ Redirect” یکی از روشهای بسیار مطلوب و کاربردی به منظور نشان دادن این موضوع برای رباتهای جستوجوگر و مرورگرها محسوب میشود. با استفاده از این امر میتوانید به راحتی انتقال یا تغییر مسیر آدرس صفحات جدید خود را به مرورگرها و رباتهای جستجوگر گوگل معرفی نمایید.
۱۳. توجه زیاد به جزئیات و عدم توجه به مسائل اصلی
به صورت کلی سئو و مسائل مربوط به بهینهسازی سایت در موتورهای جستوجوگر موضوعی پیچیده و متشکل از چندین عامل گوناگون محسوب میشود. در واقع با توجه به این موضوعات در یک نگاه کلی میزان رتبهی سایت شما با کاهش یا افزایش مواجه خواهد شد. بنابراین همواره بهتر است که در مراحل ابتدایی کار پایه و اساسهای اصلی سئو را در نظر بگیرید و نسبت به بهینهسازی آنها اقدام نمایید و گام به گام و مرحله به مرحله وارد جزئیات مربوط به این امر شوید.
بنابراین متمرکز شدن بر روی مسائل جزئی مربوط به سئو در ابتدای کار میتواند منجر به بروز مشکلات و از هم گسیختگی فرآیند بهینهسازی عملکرد سایتتان شود. حتی در شرایط کاملا مساعد هم ابتدا به موارد با اولیت بیشتر دقت داشته باشید. به عنوان مثال توجه بیشتری به تگهای H1 داشته و سپس تمرکز خود را بر روی تگهای H2 و … قرار دهید.
مطالب پیشنهادی

روش هایی جهت حفظ رتبه در موتورهای جستجو
25 مهر 1396